|
Kirjoittaja |
Viesti |
Esputin
|
Viestin otsikko: C5 farkku narisee Lähetetty: 21.04.2010 14:56 |
Viestit: 11
|
-07 60tkm ajettu farkku ja ongelmana narina (kuten ruosteset saranat) takaa vasemmalta. Autolla ei enään kehtaa marketin parkkiin mennä. Kun autosta nousee tai autoon nousee alkaa kova narina. Onko siellä jotain rasvanippoja jota pitää voidella vai mistä moinen voisi johtua? En edes halua tietää millainen narina kuuluu auton ollessa liikkeellä 
Xsara 1.8 16v -00 & C5 2.0 HDI -07
|
|
|
|
 |
JC5IEDM
|
Viestin otsikko: Re: C5 farkku narisee Lähetetty: 21.04.2010 17:28 |
Viestit: 77 Paikkakunta: Pirkanmaa
|
Koitapas polkaista jarru pohjaan kesken narinan.
Itselläni on paha tapa pitää automaattivaihteista autoani paikallaan vaihde päällä ja jarru sopivasti painettuna kun pysähdyn päästääkseni jonkun autosta. Tällöin useimmiten takajarrut ovat vain osittain aktivoituneet ja jarrupalat luistavat voimakkaasti naristen jarrulevyllä jousituksen asennon muuttuessa ja takarenkaan hieman pyörähtäessä. Ääni loppuu kuin kun polkaisee jarrupolkimen syvemmälle.
Jos vaikka olisi samasta ilmiöstä kyse sinullakin, vaikkapa perusvika laahaava takajarru.
2005 - 2008 C5 Break 2.0i AT 2002 (100 - 170 tkm) 2008 - 2017 C5 Berline 2.0i AT 2005 (70 - 298 tkm) 2017 - 20__ C5 Berline 2.0i AT 2005 (113 tkm -)
|
|
|
|
 |
Esputin
|
Viestin otsikko: Re: C5 farkku narisee Lähetetty: 21.04.2010 17:47 |
Viestit: 11
|
Automaattihan tuo täälläkin on, pitääpä huomenna kokeilla! Kiitos vinkistä jos näin helpolla pääsee! 
Xsara 1.8 16v -00 & C5 2.0 HDI -07
|
|
|
|
 |
kariseija11
|
Viestin otsikko: Re: C5 farkku narisee Lähetetty: 21.04.2010 20:09 |
Viestit: 48 Paikkakunta: Pohjois-Savo
|
Moikka! Narinan aiheuttaja on yleensä kuluneet takatukivarrenlaakerit, mutta noilla kilometreillä syy tuskin on niissä. Jarrupalat saattavat tosiaan myöskin narista levyjä vasten.
|
|
|
|
 |
CEE-5
|
Viestin otsikko: Re: C5 farkku narisee Lähetetty: 21.04.2010 21:27 |
Viestit: 10
|
Minulla saman vuosikerran farkussa oli kova narina takapenkin vasemman selkänojan lukitusmekanismissa joskus reilu vuosi sitten. Rasvaus poisti ongelman.
|
|
|
|
 |
SusiXm
|
Viestin otsikko: Re: C5 farkku narisee Lähetetty: 21.04.2010 23:36 |
Viestit: 130 Paikkakunta: Varsinais- Suomi
|
Se vaan narisee 
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: C5 farkku narisee Lähetetty: 22.04.2010 07:15 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Minäkin annan äänen takakynkän laakeroinnille, on niitä kuulemma mennyt hyvin pienilläkin kilometreillä. Kannattaa kokeilla painella auton perää parkkipaikalla, jos sitä ääntelyä kuuluu silloin, niin peli on aika selvä. ...ja tässä viikon aikana on tullut huomattua, että kyllä C5 on ihan oikea Sitikka, nitisee ja natisee joka puolelta.  Minulla tuo natina tuntuisi kuuluvan ovien suunnalta, liekö sitten tiivisteistä.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Esputin
|
Viestin otsikko: Re: C5 farkku narisee Lähetetty: 22.04.2010 19:40 |
Viestit: 11
|
Painelin auton perää parkkipaikalla ja ääni kuuluu selväsi aina auton nousetta ylöspäin. Sama homma jos auton perää nostaa/laskee peräkontissa olevasta napista. Eli taitaa olla laakerit paskoona. niille ei taida voida mitään tekohengitystä antaa? Onko kokemuksia millainen homma noi on vaihtaa?
Xsara 1.8 16v -00 & C5 2.0 HDI -07
|
|
|
|
 |
1-xantia
|
Viestin otsikko: Re: C5 farkku narisee Lähetetty: 22.04.2010 20:21 |
Viestit: 259 Paikkakunta: Rauma
|
Se on tukivarren irroitus, pöydälle viilapenkkiin kiinni ja vanhojen tiivisteiden ja laakereiden poisto. Uudet osat sisään ja tukivarsi paikoilleen. Muistaakseni itselläni meni 3tuntia/tukivarsi. Ei mikään paha työnä.
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: C5 farkku narisee Lähetetty: 22.04.2010 21:10 |
Viestit: 2202 Paikkakunta: Laukaa
|
minulla c5 teki vastaavaa narinaa aina autosta noustessa. Myös maantien epätasaisuudet saivat perän kitisemään. Mittarilukema oli vain hiukan suurempi kuin aloittajalla (280tkm). Kun purin takakynkän, oli stefat ja laakeri aivan sökönä.  Laakerin rullat olivat poikittain ja tarttuneet koolin ulkopuolelle kynkkään kiinni, jolloin laakerin sisäkehä joutui liukumaan akselitapin ympärillä, ja tästä aiheutui kitinä. Kitinää ei kannata kuunnella kovin pitkään, sillä laakerin puute rupeaa syömään kynkän laakeripesän soikeaksi, ja sen korjaaminen aiheuttaa lisäkuluja.  
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: C5 farkku narisee Lähetetty: 23.04.2010 06:06 |
Viestit: 708
|
Esputin kirjoitti: Painelin auton perää parkkipaikalla ja ääni kuuluu selväsi aina auton nousetta ylöspäin. Sama homma jos auton perää nostaa/laskee peräkontissa olevasta napista. Eli taitaa olla laakerit paskoona. niille ei taida voida mitään tekohengitystä antaa? Onko kokemuksia millainen homma noi on vaihtaa? http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,9332.0.html
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
sinitikka
|
Viestin otsikko: Re: C5 farkku narisee Lähetetty: 23.04.2010 15:26 |
Viestit: 19
|
Minun femmassa narina kuuluu oikealta edestä. Kumma kyllä ääni tuntuu häipyvän kokonaan kun ei ole vaimo kyydissä.
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: C5 farkku narisee Lähetetty: 23.04.2010 19:05 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Joskus olen huomaavinani että kuuluu myös ratin ja penkin välistä 
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: C5 farkku narisee Lähetetty: 24.04.2010 07:40 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
käsittämättömän heikkoa laatua on uudemmanmalliset sitikat kerta kynkänlaakerit menee alta sadantonnin vaihtoon 
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
kariseija11
|
Viestin otsikko: Re: C5 farkku narisee Lähetetty: 24.04.2010 08:06 |
Viestit: 48 Paikkakunta: Pohjois-Savo
|
Moi! Eipäs nyt lähdetä yleistämään ja Citroën laatua huonoksi haukkumaan! Omalla C5 ajettu 283 000 km alkuperäisillä takatukivarrenlaakereilla! 
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: C5 farkku narisee Lähetetty: 24.04.2010 08:27 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
1-xantia
|
Viestin otsikko: Re: C5 farkku narisee Lähetetty: 24.04.2010 09:23 |
Viestit: 259 Paikkakunta: Rauma
|
Joo ei ne nyt niin hirveän heikkoja ole kuitenkaan Enemmän kuin paljon on niitä autoja joihin ei ole tarvinnut vaihtaa niitä laakereita Meidän vitosella tuli juuri 180tkm täyteen  , eikä ole vaihdettu 
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: C5 farkku narisee Lähetetty: 24.04.2010 11:28 |
Viestit: 708
|
black_van kirjoitti: käsittämättömän heikkoa laatua on uudemmanmalliset sitikat kerta kynkänlaakerit menee alta sadantonnin vaihtoon  Alkuperäiset laakerit kesti n. 270tkm. 
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: C5 farkku narisee Lähetetty: 24.04.2010 11:35 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
powerage kirjoitti: black_van kirjoitti: käsittämättömän heikkoa laatua on uudemmanmalliset sitikat kerta kynkänlaakerit menee alta sadantonnin vaihtoon  Alkuperäiset laakerit kesti n. 270tkm.  Ja paljon on tarinaa patongissakin kun alta sadantonnin laukeaa kynkänlaakerit
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
jarruventtiili
|
Viestin otsikko: Re: C5 farkku narisee Lähetetty: 24.04.2010 12:55 |
Viestit: 217
|
Oliko niin että ne laakerit on mitoitettu BX:n/Xantian painoisille? Ihmekö tuo ettei kestä.
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: C5 farkku narisee Lähetetty: 24.04.2010 16:01 |
Viestit: 2202 Paikkakunta: Laukaa
|
Minulla beksissä meni takakynkän laakereita n 150tkm välein, eli ei ne niissäkään ikuisia olleet. Laakerit ovat tosiaan samat kuin bx:ssä, mikä tuntuu ihmeelliseltä, sillä onhan c5 muutaman sata kg painavampi auto. Liekö jousituksen geometria sama? Laakeroinnin kestoon vaikuttaa myös laakereiden laatu, asennus, käyttöympäristö, kuormitus, ajotapa, yms.
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: C5 farkku narisee Lähetetty: 24.04.2010 16:10 |
Viestit: 708
|
black_van kirjoitti: powerage kirjoitti: black_van kirjoitti: käsittämättömän heikkoa laatua on uudemmanmalliset sitikat kerta kynkänlaakerit menee alta sadantonnin vaihtoon  Alkuperäiset laakerit kesti n. 270tkm.  Ja paljon on tarinaa patongissakin kun alta sadantonnin laukeaa kynkänlaakerit Joo-o kestävyys varmaan 80-300tkm. väliltä 
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: C5 farkku narisee Lähetetty: 24.04.2010 16:15 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Vähän alkaa epäilyttää että tuossa -06 olisi vaihdettu laakeritoimittajaa? Koska nyt näitä laakerivikaisia alle satkun ajettuja on näille molemmille palstoille tullut yllättävänkin paljon. Kun taas vanhemmista ei ole laakerointiongelmia niin paljon aiemmin ollut? Vai enkö vaan ole huomannut?
Vanhempien C5 -07 90 tmk ajettuna on ihan kauhea ajaa jos on kuormaa ja takapääkin narahteleejarrujen kanssa kiusatessa. Tuo siis pomppii urien reunoista mihin sattuu ja ei mene muutenkaan kovin hyvin suoraan, vähän auttaa kun painaa sportille jousituksen mutta ei sekään hyväksi sitä tee. Etupää on tarkistettu ja kesä/talvipyörät erimerkkiset ja ihan vastaava ajoltaan keskenään.
Kaippa ne laakerit pitää tarkistaa...
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: C5 farkku narisee Lähetetty: 24.04.2010 16:38 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
jarruventtiili kirjoitti: Oliko niin että ne laakerit on mitoitettu BX:n/Xantian painoisille? Ihmekö tuo ettei kestä. BX: 22X41X14,4 Xantia Berline: 22X41X14,4 Xantia Break: 22X46X16,637 C5: 22X41X14,4 ja C5 (X7) onkin sitten jo "seittemällätoista" tukivarrella ja kumisilla puslilla. Jännä ettei ole C5:iin, edes Breakeihin, pistetty tuota isompaa laakeria joka olisi jo ollut kuitenkin olemassa.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: C5 farkku narisee Lähetetty: 25.04.2010 08:47 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
RPekka kirjoitti: Jännä ettei ole C5:iin, edes Breakeihin, pistetty tuota isompaa laakeria joka olisi jo ollut kuitenkin olemassa. Sehän olisi ollut sulaa hulluutta, ja kallistakin vielä. 
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
|
|