Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
1.6 bx.n käynti kylmänä http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=1335 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | black_van [ 23.05.2009 12:47 ] |
Viestin otsikko: | 1.6 bx.n käynti kylmänä |
Nyt rupeamassa selvittämään uusimman hankinnan käyntiongelmaa kylmänä. ihan normaali 1.6 kaasariversio. Kylmänä lähtee käyntiin mutta käy yskien ja kaasua painettaessa puskee mustaa. käynti tasoittuu koneen lämmetessä ja mustan savun tulokin loppuu. Viittaisiko tuo siihen että saisi liikaa bensaa. yritin tuossa katsella mistä löytyisi automaattiryyppy, mutta hieman oudompia nämä bensavehkeet mulle. osaako joku havainnoistaa ongelman ratkaisua? |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 23.05.2009 13:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1.6 bx.n käynti kylmänä |
Solex? Jos, niin siinä se kaasarin oikeassa kyljessä. Kaasuvaijeri menee sen alle. Laippa etureunassa kahdella pultilla kiinni. Siihen kaksi vesiletkua. Sen alla termostaatti. |
Kirjoittaja: | black_van [ 23.05.2009 13:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1.6 bx.n käynti kylmänä |
r_a_n_u kirjoitti: Solex? Jos, niin siinä se kaasarin oikeassa kyljessä. Kaasuvaijeri menee sen alle. Laippa etureunassa kahdella pultilla kiinni. Siihen kaksi vesiletkua. Sen alla termostaatti. Solex näyttää olevan. oikealla puolella on tosiaan kaksi vesiletkua ja muovinen kotelo parilla ruuvilla kiinni. mites tuosta saisi ryypyn pois käytöstä testin kannalta? ensimmäistä kertaa tulee tutustuttua bensavanin pellin alle,joten harmaata aluetta on |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 23.05.2009 15:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1.6 bx.n käynti kylmänä |
Kurkkaas tuolta viestiarkistosta. Sieltä TEKNIIKKA ja sieltä VIESTEISTÄ. Kokeile eri hakusanoilla vaikkapa kaasari; ryyppy; tulvii; rikastin jne. Löytyy paljon juttua aiheesta. |
Kirjoittaja: | black_van [ 23.05.2009 15:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1.6 bx.n käynti kylmänä |
r_a_n_u kirjoitti: Kurkkaas tuolta viestiarkistosta. Sieltä TEKNIIKKA ja sieltä VIESTEISTÄ. Kokeile eri hakusanoilla vaikkapa kaasari; ryyppy; tulvii; rikastin jne. Löytyy paljon juttua aiheesta. Koitin katsella arkistosta. paljon oli juttuja solexista, muttei varsinaisesti sitä mitä hain. oli tarkoitus kokeilla miten tuo käy ilman ryyppyä. Vähän viittais tuo musta savu että ryyppy temppuilisi,koska lämmetessä tuo kyllä pelaa. |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 23.05.2009 16:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1.6 bx.n käynti kylmänä |
Kaasareista en tiedä. Automaattiryyppyhän toimii sen vahatermostaatin ohjaamana. Termostaatin kara työntyy ulospäin lämmetessään, auton suunnassa taaksepäin. Ja se termostaatti on siis sen kannen alla, mihin ne vesiletkut yhdistyy. Jotenkin oudolta tuo vika kuulostaa. Jos taas koho on vettynyt, eli jos kaasari tulvisi, niin luulisi sen haittaavan käyntiä lämpimänäkin. Taitavat kaasari-tietäjät olla puutarhahommissa. |
Kirjoittaja: | black_van [ 23.05.2009 16:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1.6 bx.n käynti kylmänä |
r_a_n_u kirjoitti: Kaasareista en tiedä. Automaattiryyppyhän toimii sen vahatermostaatin ohjaamana. Termostaatin kara työntyy ulospäin lämmetessään, auton suunnassa taaksepäin. Ja se termostaatti on siis sen kannen alla, mihin ne vesiletkut yhdistyy. Jotenkin oudolta tuo vika kuulostaa. Jos taas koho on vettynyt, eli jos kaasari tulvisi, niin luulisi sen haittaavan käyntiä lämpimänäkin. Taitavat kaasari-tietäjät olla puutarhahommissa. Tosiaan silloinhan se kävisi lämpimänäkin huonosti, näin äkikseltään luulisi. kunhan tuo jäähtyy niin pitääpä katsoa että tuleeko se kara kui paljon ulospäin ja vetäytyykö sitten miten. Odotellaanhan kun kaasariekspertit tulevat jälleen sivustolle ![]() |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 23.05.2009 16:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1.6 bx.n käynti kylmänä |
Termostaatin epäkuntoisuus vaikuttaa lämpimänä-käyntiin. Kun se kara ei jaksa tulla ulos, ts. termostaatti entinen, silloin kaasarin läppä ei aukea ja moottori tukehtuu. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 23.05.2009 16:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1.6 bx.n käynti kylmänä |
![]() 1. ota tötterö pois kaasarin päältä ja jos sulla on assistentti joka osaa startata niin pane se hommaan ja sinä tuijotat sitä ryyppyläppää startin aikana. jos se avautuu vähemmän kuin 5-6mm niin kone hukkuu bensaan . 2. sun pitäisi löytää ensin kaksi työkalua. sellainen pieni ruuvari joka mahtuu kaasarin takapuolella olevan neljällä ristipäällä olevan kammion yläpuolella olevasta kolosta sisään ( hieman vinottain alaspäin ) toinen kalu on 3mm tai ohempi tappi 50-100 mm pitkä, jolle löydät reiän kun olet ottanut sen peltilätkän/mustan muovikammion irti. siellä näkyy kierrejousi ja se nojaa sellaiseen vastinpintaan jossa on sille tapille reikä. jos ei näy ,nii silloin sillä ruuvarilla pitää löytää hahlo sieltä kolosta etsimällä ja kiertää sitä hahloa kunnes vastinpinnasta löytyy reikä. jos on vanha variaatio kaasarista ( on se peltilätkä jossa lukee solex ) niin ei tarvii muita metkuja. jos taas on variaatio jossa on musta muovikotelo ,mutta ilman letkua ,niin se kotelossa oleva putkenpätkä jossa on helv.pieni o-rengas on työnnettävä reikäänsä. sen voi kääntää siten ettei se haittaa operaatiota.sitä on kuitenkin pidettävä paikallaan koneen käydessä. kolmas variaatio on se letkulla varustettu. irti vaan roikkumaan sen letkun varaan. sitten tappi reikään ja ruuvari hahloon ja konetta starttaamaan jos käynnistyy niin sen on jäätävä tyhjäkäynnille ja sitten kiireesti kääntämään sitä ruuvaria kunnes läpän ja seinämän väliin syntyy se kuutisen milliä oleva rako kun kone käy. koneen on käytävä suunnilleen 800-1000 kierrosta ja kierrosten on vielä noustava tuonne 1200-1300 tasolle ,mutta alettava laskea heti kun letkut alkavat lämmetä. kire syntyy siitä että ruuvaaminen on hoidettava ennekuin kone ehtii lämmittää sitä vahapatruunaa liikaa. jos kone käy liian pienellä kylmäkäynnillä ,niin sitä voi taas säätää PYSTYSSÄ olevasta ruuvista ( alhaalta ylöspäin )löytyy laturin jalan kohdalta suunnilleen ( kaasarista )musta pienellä ruuvarilla ruuvattava ja siinä voi olla semmoinen sinkilä kiinni. sitä kiertämällä voi nostaa kylmän koneen kierroksia. se ei kuitenkaan saa lämpimässä/kuumassa koneessa ottaa kiinni vastinpintaansa. 0.5-1mm rakoa. homma ei ole vaikea ,mutta se on suoritettava nopeasti ilman varsinaisia säätöpalikoita. niillä palikoilla homma hoidetaan kuumalla koneella suoraan. ![]() |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 23.05.2009 17:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1.6 bx.n käynti kylmänä |
![]() ![]() |
Kirjoittaja: | black_van [ 23.05.2009 17:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1.6 bx.n käynti kylmänä |
kokemjne kirjoitti: :evil: taas kun lukee tarkemmin ,niin huomaa ,että jossakin kohtaa mainitaan bensavani. eli kaasari on solex ja sillä mustalla letkun pätkällä varustettu musta muovikotelo kaasarin kyljessä. noudata kuitenkin sitä ohjetta mitä tuossa aikaisemmassa romaanissani raapustin ![]() Kiitos hyvästä ohjeesta ![]() |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 23.05.2009 17:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1.6 bx.n käynti kylmänä |
kokemjne kirjoitti: :) yritän muutamia ohjeita muistista. kun tuo RANU peri muistaakseni säätöpalikat ja nuotit aikoinaan. Palikat kyllä, mutta nuotit olivat karkuteillä. Peugeotpuolelta löytyy myös juttua aiheesta: http://www.amongthemortals.com/peugeot/ ... _34_Z1.pdf http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=2840.75 |
Kirjoittaja: | black_van [ 24.05.2009 12:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1.6 bx.n käynti kylmänä |
Tuossa tutkittuani asiaa tarkemmin kylmällä koneella niin kaasuläppä ei ehkä ole tarpeeksi auki,käynti takkuaa ja kun sitä läppää avaa mekaanisesti niin sitten kierrokset nousevat,savutus ja pätkiminen loppuu. eli ilmeisesti liikaa bensaa saa |
Kirjoittaja: | black_van [ 28.05.2009 11:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1.6 bx.n käynti kylmänä |
vaikuttaisi että tuo tosiaan saa liikaa bensaa, eli rikastin on liikaa päällä kylmänä. pakokaasuissa tuoksuu bensa kylmänä. mitä tuolle keksisi nyt? kenties vaihto manuaaliseen rikastimeen,tms? jos vika siinä |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 28.05.2009 16:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1.6 bx.n käynti kylmänä |
Mahtasko olla kaasarin koho vettynyt (bensoittunut), ja liian raskaana päästää bensanpinnan liian ylös. Ei olis ensimmäinen.. Kirjevaa-alla punnittuna muistaakseni 7g painaa uusi. Ja Samaran kaasarin koho on sama laite, joku solex-kopio imeisesti koko värkki. |
Kirjoittaja: | black_van [ 28.05.2009 18:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1.6 bx.n käynti kylmänä |
Kaapelimies kirjoitti: Mahtasko olla kaasarin koho vettynyt (bensoittunut), ja liian raskaana päästää bensanpinnan liian ylös. Ei olis ensimmäinen.. Kirjevaa-alla punnittuna muistaakseni 7g painaa uusi. Ja Samaran kaasarin koho on sama laite, joku solex-kopio imeisesti koko värkki. Eipä tunnustaisi olevan ryypyssä vika. seoksen säätökin on ok ja muut. Tulpat näyttivät mustilta myös. Taitaa olla tosissan sitten se koho kenties. Minkä konetyypin koho samarasta tuohon sopii? katselin motonetin sivuilta niin siellä ei ainakaan listoilla ollut kohoa myynnissä. Mistä sellaisen löytäisi? Tai sitten jos jollakulla löytyy kunnossaoleva solexi niin voisi tehdä kauppaa siitä? eli voi tarjota jos omistaa ylimääräisen solexin Edit: aikoinaan tilasin itärajan toiselta puolen diesel bx.n jakohihnapaketin. Ohjain,kiristin ja hihna. maksoikohan 65e daycon hihna. Paketissa luki citroen bx ja Lada Niva. nyt hihna on bx.n keulilla. Liekkö sama paketti ladassa ja bx.ssä? |
Kirjoittaja: | Sitikkapuoskari [ 28.05.2009 18:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1.6 bx.n käynti kylmänä |
Uusi alkuperäinen koho 37,80e ja neulaventtiili 11,80e- alet. Vap. seinäjoki tai nouda paikallisesta citroen liikkeestä. Koho kannattaa punnita juuri kaasuttimesta otettuna, alle 10 grammaa pitäisi painaa. Onko kohokammion tuuletusletkut ja venttiili sekä sen sähkönsyöttö kunnossa? |
Kirjoittaja: | black_van [ 28.05.2009 19:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1.6 bx.n käynti kylmänä |
Sitikkapuoskari kirjoitti: Uusi alkuperäinen koho 37,80e ja neulaventtiili 11,80e- alet. Vap. seinäjoki tai nouda paikallisesta citroen liikkeestä. Koho kannattaa punnita juuri kaasuttimesta otettuna, alle 10 grammaa pitäisi painaa. Onko kohokammion tuuletusletkut ja venttiili sekä sen sähkönsyöttö kunnossa? ei ole koskaan tullut bensavehkeiden kanssa touhuttua,joten sekin operaatio että ottaisi kohon pois on vieraampi. kyllä siellä näyttäisi kaikki toimivan,tiedä sitten sähköpuolesta,tuuletusletkut ok. Liekkö helpommalla pääsevän vaihtamalla koko kaasarin,niin ainakin tietäisi että se ok. |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 29.05.2009 07:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1.6 bx.n käynti kylmänä |
black_van kirjoitti: aikoinaan tilasin itärajan toiselta puolen diesel bx.n jakohihnapaketin. Ohjain,kiristin ja hihna. maksoikohan 65e daycon hihna. Paketissa luki citroen bx ja Lada Niva. nyt hihna on bx.n keulilla. Liekkö sama paketti ladassa ja bx.ssä? Riippuu vähän, että milloin tämä on tapahtunut... Yhdessä vaiheessahan Nivaan sai tuota XUD9:ää. |
Kirjoittaja: | black_van [ 02.06.2009 20:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1.6 bx.n käynti kylmänä |
No eipä ollut kummoinen vika. Tuohon vaniin yritetty vaihdella kaasareita,yms. Nyt kuitenkin kun ajelin parqueen ja välillä annoin aika isänkengällä kyytiä niin nyt mustan puskeminen on loppunut ja tulpatkin on vaaleanruskeat, ennen mustat. Käynnistyy hyvin eikä pätki. Kyse oli yksinkertaisesti siitä että autolla liruteltu ja kone karstottunut pahasti. eli muistakaa antaa kenkää kunnolla välillä ![]() |
Kirjoittaja: | maijamäki [ 02.06.2009 20:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1.6 bx.n käynti kylmänä |
Millaista kyytiä pitää beksille antaa, että karstat lähtee. Kaasu pohjassa 15 min, vai miten. Ei ole tainnut olla keskustelua. |
Kirjoittaja: | black_van [ 02.06.2009 21:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1.6 bx.n käynti kylmänä |
maijamäki kirjoitti: Millaista kyytiä pitää beksille antaa, että karstat lähtee. Kaasu pohjassa 15 min, vai miten. Ei ole tainnut olla keskustelua. No ei sentään varttia. Kunhan ajelee reilusti, antaa kierrosten nousta reippailla kiihdytyksillä ja harrastaa sellaista useampana päivänä, niin hyvä tulee. tuo vani pukkasi mustaa kuin dieseli olisi ollut. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 03.06.2009 15:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1.6 bx.n käynti kylmänä |
maijamäki kirjoitti: Millaista kyytiä pitää beksille antaa, että karstat lähtee. Kaasu pohjassa 15 min, vai miten. Ei ole tainnut olla keskustelua. Pari kilsaa kun ajaa 169 km/h vauhtia, niin eiköhän ne jo liikkeelle lähde... Vanilla siis ![]() No mutta, joskus aikoinaan meikäläiselä oli Suzuki Swift 1.3 (joo kyllä siinä on neljä-, eikä kolmepyttynen moteurri). Kulki ostamisen jälkeen jopa ehkä just ja just jotain 120..130 km/h väliltä. Kerran sitten polkaisin moottoritiellä kolmonen tuvassa vähintään viitisen kilometriä niin kovilla kierroksilla, kuin uskalsin (ei jenkakelloa). Sen jälkeen kurvasin Shellille kahville. Vielä kahvin juomisen jälkeenkin putken päästä nousi musta käry ja palanut karsta haisi kulkineen lähistöllä. Heti tuon jälkeen huippunopeus nousi muutaman kympin ![]() |
Kirjoittaja: | black_van [ 01.07.2009 19:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1.6 bx.n käynti kylmänä |
Toimii ihan ok,mutta paremminkin voisi toimia. Huvittaa tuo kun ulkona paukuttaa yli 25ast lämmintä niin "kylmällä" koneelle ei oikein jaksa kiihtyä vaan nyhtää hetken aikaa. Aamusella katselin että puskee vähän sinistä ja esim.n30km/h ei jaksa kolmosella tasaisella vääntää vaan meinaa tukehtua vauhdissa. liekkö nyt ainoa oikea ratkaisu etsiä hyväkuntoinen solexi ja vaihtaa se. ei tuosta näy tulevan mitään. ilmeisesti saa liikaa bensaa,mutta miten,sitä en ymmärrä millään. koho ok,ryyppy toimii,hmmm..... |
Kirjoittaja: | hssumies [ 01.07.2009 20:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: 1.6 bx.n käynti kylmänä |
black_van kirjoitti: Toimii ihan ok,mutta paremminkin voisi toimia. Huvittaa tuo kun ulkona paukuttaa yli 25ast lämmintä niin "kylmällä" koneelle ei oikein jaksa kiihtyä vaan nyhtää hetken aikaa. Aamusella katselin että puskee vähän sinistä ja esim.n30km/h ei jaksa kolmosella tasaisella vääntää vaan meinaa tukehtua vauhdissa. liekkö nyt ainoa oikea ratkaisu etsiä hyväkuntoinen solexi ja vaihtaa se. ei tuosta näy tulevan mitään. ilmeisesti saa liikaa bensaa,mutta miten,sitä en ymmärrä millään. koho ok,ryyppy toimii,hmmm..... En osaa neuvoa, mutta minun 1.6 bensa van tekee samaa pari ensimmäistä kilometriä ennenkuin alkaa kulkea normaalisti. Savuun en ole kiinnittänyt huomiota, mutta nyhtää alussa. |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |