|
Kirjoittaja |
Viesti |
pimpelipompeli
|
Viestin otsikko: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu Lähetetty: 25.09.2012 15:27 |
Viestit: 369
|
Jousituksen jousto ongelmia selvitellessä ja palloja sekä jousisylintereitä vaihdellessa tuli laskettua lds-öljyt jäteöljyn joukkoon ja korvaavaa tuotetta tilalle. Testi yksi, 10-30: Ensimmäinen käteen sattunut tonkka oli Valmet 502:sessa käytettävää 10-30 "hydrauli" öljyä, eli ihan perus moottoriöljy todella huonolla juoksevuudella. Liemet kiertoon ja testiin. Hydraulipumppu tuntui huutavan kuin viimeistä päivää, eli ihan liian raskasta tavaraa kyseiselle laitteelle, vaikka lämpötila vielä +10 paremmalla puolella. Ohjaustehostimen pumppukin tuntuu pitävän raskaasta tavasta melko heikonlaisesti. Kurina on melkoinen, mutta on kyllä tunnokas ohjauskin. LDS:ällä ilmenevä ohjaustehostimen putkistosta kuuluva vinkuna on muisto vain. Jousitus toimii ihan normaalilsi, joten öljyn laadulla ei tunnu olevan vaikutusta. Öljyn näköistä, niinkuin moottori öljy puhtaana on. Maataloustonkasta litrahinta taitaa olla jotain 2e/litra. Tarjouskannusta sopivasti täysi täyttö Ja sitten seuraava testipurkki käteen ja lasketaan ja huuhdellaan "vanhat" öljyt järjestelmästä. Neste hydrauli 32: Juoksevuus lähellä lsd:n juoksevuutta, varsinkin kun testimenetelmänä on tieteellisen tarkka muovipurkissa heiluttelu n. 7 asteen lämpötilassa. Jousituksen pumppu tykkää, surina on vaimeata ja haluttu korkeus saavutetaan nopeasti, eli saavuttaa tavoitepaineensa huomattavasti helpommin kuin moottoriöljyllä. Ohjaustehostimen pumppu tykkää myös, ja putkistostakaan ei kuulu ylimääräistä vinkunaa. Ohjaus normaalin tuntuinen, ehkä hieman liian kevyt. Jousituksen toiminnassa ei mitään erikoista, tämäkään neste ei jousta. Täysin kirkasta, vaikea havaita mikäli vuotaa lumihankeen. Öljylle jää litrahintaa n. 3e/litra. Haittapuolena iso kannukoko 20l, hankala kaataa pieneen säiliöön. Hukkaprosenttia tulee ohimenneestä. ja sitten haastajille vertailun vuoksi lds: -LDS:ää käytettäessä ohjaustehostimen putkistosta kuului ärsyttvä vinkuna -Varmasti toimiva ja oikeaan paikkaan sopiva öljy -Kivan oranssi, helppo erottaa vuoto jäähdytysnesteestä, tosin jos ford tai vw on seisonut samassa ruudussa, erottaminen on jo haasteellisempaa. -Litrahinta jossakin 16-20e välissä, riippuu mistä tätä sattuu ostamaan. Mustana hevosena on vielä kokeilematta ATF, mutta siinä litrahinta kohoaa budjettitietoisen harrastajan budjetin yli ja reippaasti. Pakkasia odotellessa ja uutta hydraulipumppua etsiskellessä 
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu Lähetetty: 25.09.2012 23:37 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Tuota, onko LDS mineraaliöljyä? Olen ymmärtänyt että LDS-järjestelmän lientä ei tod korvata mineraaliöljyllä. LHM-järjestelmään käy ihan mikä tahansa ohut mineraaliöljy. Jännä nähdä miten tuo peli kohta laukeaa ja mistä ensin 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu Lähetetty: 26.09.2012 07:39 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Cikatti kirjoitti: Tuota, onko LDS mineraaliöljyä? Juuei, synteettistä on hän.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu Lähetetty: 26.09.2012 15:38 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
LDS korvikkeita tuntuu olevan montaa sorttia: PSA S712710 speksin mukaisia liemiä löytyy monelta valmistajalta. Toisaalla ihmetelty Total Fluide DA näyttää olevan samaa evästä, kun LDS. Jos kustannusten takia korviketta etsit, niin eikö ensin kannattaisi käydä läpi varmasti sopivat? Näyttää siltä, että monelta valmistajalta öljy löytyy nimellä CHF, eli Central Hydraulic Fluid. Toki hinta on edelleen sen toista kymppiä litralta. Esim Biltema CHF 11SBMW 81 22 9 407 758 DIN 51 524 T2 ISO 7308 MAN 3289 PSA S71 2710VW TL 52146 / G 002 000 / G 004 000 Volvo 1161529 Volvo STD 127.336
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
ihmekiitäjä 4
|
Viestin otsikko: Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu Lähetetty: 26.09.2012 20:06 |
Viestit: 115
|
Cikatti kirjoitti: Tuota, onko LDS mineraaliöljyä? Olen ymmärtänyt että LDS-järjestelmän lientä ei tod korvata mineraaliöljyllä. LHM-järjestelmään käy ihan mikä tahansa ohut mineraaliöljy. Jännä nähdä miten tuo peli kohta laukeaa ja mistä ensin  Tarkoittanet varmaan että hätätilassa voi LHMn tilalla käyttää mineraaliöljyä...kannu käytettyä LHMää peräkontissa on edukas vara-aine... 
|
|
|
|
 |
pimpelipompeli
|
Viestin otsikko: Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu Lähetetty: 26.09.2012 20:24 |
Viestit: 369
|
Testipöytäkirjaan kirjataan seuraava raportti: Citroen hinurin kyydissä melkein kotiin (anopin pihamaalle, eivät suostuneet hinauttamaan vak.yhtiön toimesta 40km korjaamoiden keskeltä keskelle korpea, piti neuvotella puoliväliin. Lähin korjaamo olisi ollut 500metrin päässä, Citroen merkkipaja).
Syy: Etupyörä poikittain pyöränkotelossa ja alapallo karannut napa-asetelmasta. Vetoakselin sisempi malja irti ja vaihteistoöljyt pihalle.
|
|
|
|
 |
Natero
|
Viestin otsikko: Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu Lähetetty: 26.09.2012 21:30 |
|
[quote="svc"]LDS korvikkeita tuntuu olevan montaa sorttia: PSA S712710 speksin mukaisia liemiä löytyy monelta valmistajalta. Toisaalla ihmetelty Total Fluide DA näyttää olevan samaa evästä, kun LDS. [quote="svc"]
Fluide DA (Peugeot ohjaustehostinöljy) ja LDS näyttävät samalta, purkit ovat samanlaiset, mutta myydään silti eri tuotenumerolla. Mutta ovatko samaa tavaraa eri pullossa?
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu Lähetetty: 26.09.2012 22:06 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Natero kirjoitti: svc kirjoitti: LDS korvikkeita tuntuu olevan montaa sorttia: PSA S712710 speksin mukaisia liemiä löytyy monelta valmistajalta. Toisaalla ihmetelty Total Fluide DA näyttää olevan samaa evästä, kun LDS. Fluide DA (Peugeot ohjaustehostinöljy) ja LDS näyttävät samalta, purkit ovat samanlaiset, mutta myydään silti eri tuotenumerolla. Mutta ovatko samaa tavaraa eri pullossa? Fluide de Direction Assistée ja Liquide de Direction et Suspension täyttävät molemmat tuon em. PSA speksin, eli uskaltaisin väittää, että ovat samaa tavaraa. Sehän olisi valmistajankin kannalta järkevää käyttää samaa nestettä, kuin moni muukin autonvalmistaja käyttää hydraulijärjestelmissä. LHM kehitettiin aikanaan, kun muita järkeviä vaihtoehtoja ei ollut. LDS:llä on etunsa LHM:ään verrattuna. Jos kaivelee tuolla PSA speksinumerolla Googlessa, niin löytää sangen monta valmistajaa keskushydrauliikkanesteelle, joka käy monen muunkin autovalmistajan ohjaustehostimiin ym hydrauliikkaan.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu Lähetetty: 26.09.2012 23:02 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
pimpelipompeli kirjoitti: Pakkasia odotellessa ja uutta hydraulipumppua etsiskellessä  Voipi tulla tarpeeseen, sillä ISO VG 32 on aika paljon jäykempää tavaraa, kuin LDS. 32:n viskositeetti -30:ssä on ~3500 cSt kun LDS on -40:ssä 1050. +40 asteessakin VG 32 on vielä liki tuplasti paksumpaa (32 vs 18 cSt). Viskositeetti-indeksi vastaavasi 190 vs. 320. ISO VG 15 tai 22 osuisi notkeudeltaan paremmin tontille ja eivät ole ihan niin toffeeta pakkasessa, jos välttämättä haluat mineraaliöljyä käyttää.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu Lähetetty: 27.09.2012 07:02 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
ihmekiitäjä 4 kirjoitti: Cikatti kirjoitti: Tuota, onko LDS mineraaliöljyä? Olen ymmärtänyt että LDS-järjestelmän lientä ei tod korvata mineraaliöljyllä. LHM-järjestelmään käy ihan mikä tahansa ohut mineraaliöljy. Jännä nähdä miten tuo peli kohta laukeaa ja mistä ensin  Tarkoittanet varmaan että hätätilassa voi LHMn tilalla käyttää mineraaliöljyä...kannu käytettyä LHMää peräkontissa on edukas vara-aine...  Siis, LHM on mineraaliöljyä ja mitä tahansa mineraaliöljypohjaista hydenestettä käy sekoittaa LHM:n kanssa. Sen olen testannut ja testi kesti vain 10 vuotta. Itse taas vara-aineena käytin dieselöljyä (tai polttoöljyä) jos sattui käymään niin että iskee matkalla oikein valtava vuoto. No, tämä ei kuulunut LDS tarinaan.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Palloidiootti
|
Viestin otsikko: Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu Lähetetty: 27.09.2012 13:31 |
Viestit: 644 Paikkakunta: Vaasa
|
Cikatti kirjoitti: Siis, LHM on mineraaliöljyä ja mitä tahansa mineraaliöljypohjaista hydenestettä käy sekoittaa LHM:n kanssa. Sen olen testannut ja testi kesti vain 10 vuotta. Itse taas vara-aineena käytin dieselöljyä (tai polttoöljyä) jos sattui käymään niin että iskee matkalla oikein valtava vuoto. No, tämä ei kuulunut LDS tarinaan. Juuri näin, se ihmekiitäjän likainen vanha lehmä on myrkkyä. Jopa maataloushydrauliikkaöljy on toimivaksi todettu (isosta tynnyristä varsin edullista), ja köyhälläkin on hätätilassa varaa dieseliin joka kaupan päälle puhdistaa järjestelmää. Ketjuöljy on muuten varsinainen ihmeaine painepuolen akuutissa vuototilanteessa, töhnä ei ihan vähällä vuoda. Se tosin on kallista.
1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
|
|
|
|
 |
TRD Turbo
|
Viestin otsikko: Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu Lähetetty: 27.09.2012 14:48 |
Viestit: 260 Paikkakunta: Tohmajärvi
|
Tämäkin ohi aiheen. Omaa testiä olen seurannut kanssa tuosta dieselistä kun hydrauliikka tiiviste on ollut 9 vuotta votkapullossa jossa on dieseliä. Olen ottanut tiivisteen välillä sieltä ja tarkastellut missä kunnossa on eikä ole mitään havaintoa että olisi muuttunut hauraaksi tai kovettunut. Samassa ajassa säilytetyt irrallaan olevat tiivisteet on menneet haperoiksi eli aivan käyttö kelvottomiksi.
Citroen C5 2,0 2007 Xantia 2,0 16v exclusive berline
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu Lähetetty: 27.09.2012 15:48 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
TRD Turbo kirjoitti: Tämäkin ohi aiheen. Omaa testiä olen seurannut kanssa tuosta dieselistä kun hydrauliikka tiiviste on ollut 9 vuotta votkapullossa jossa on dieseliä. Olen ottanut tiivisteen välillä sieltä ja tarkastellut missä kunnossa on eikä ole mitään havaintoa että olisi muuttunut hauraaksi tai kovettunut. Samassa ajassa säilytetyt irrallaan olevat tiivisteet on menneet haperoiksi eli aivan käyttö kelvottomiksi. Ei varmaan menekään, sillä dieselöljy on yhtälailla mineraaliöljyä, joskin varsin notkeaa sellaista. Kuivana olleeseen tiivisteeseen vaikuttaa happi, otsoni ja ehkä jopa UV-säteily (aurinko tai loistelamput), kun dieselissä likoava on suojassa em. vaikutuksilta.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
pimpelipompeli
|
Viestin otsikko: Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu Lähetetty: 27.09.2012 18:52 |
Viestit: 369
|
Tämähän on herättänyt keskustelua.
Haen lds:älle korvaavaa tuotetta, koska tuolla ohkaisella litkulla ohjaustehostin pitää putkistonpuolella niin älytöntä vinkunaa, ettei pahemmin viitsi tyhjäkäynnin tuntumassa käyttää. Paksummalla litkulla tehostin on täysin äänetön. Uudelle putkistolle tulisi varaosana hintaa n. 350euron tietämiin+sitten vielä oma äherrys päälle, ja selvyyttä en ole mistään saanut korjautuuko se sitten tuon osan vaihtamalla. Merkkihuollossakaan eivät suoranaisesti osanneet kertoa mikä siinä putkessa hajoaa, venttiilejä siinä ei ainakaan ulospäin näy.Toinen vaihtoehtohan olisi laittaa tehostimelle oma säiliö ja ajaa sitä kiertoa sitten pelkästää esim. atf:ällä.
Yksi asia ei ole vielä selvinnyt. Mitä eroa on synteettisellä ja ei synteettisellä (mineraali?) öljyllä, kun puhutaan jousitusjärjestelmästä, moottoripuolella suunnilleen ymmärrän eron. Mitkä nyt ovat oletettavasti tuon mineraalilitkun haittapuolet?
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu Lähetetty: 27.09.2012 20:20 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
ei muuta riesaa kun kaikkien tiivisteiden lerpahtaminen ,ellei niitä ole suunniteltu siten että sietävät synteettistä/mineraali pohjaista tavaraa. yleensä tiivisteet ovat suunniteltu kestämään vain jompaa kumpaa.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu Lähetetty: 27.09.2012 20:33 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
pimpelipompeli kirjoitti: Tämähän on herättänyt keskustelua.
Yksi asia ei ole vielä selvinnyt. Mitä eroa on synteettisellä ja ei synteettisellä (mineraali?) öljyllä, kun puhutaan jousitusjärjestelmästä, moottoripuolella suunnilleen ymmärrän eron. Mitkä nyt ovat oletettavasti tuon mineraalilitkun haittapuolet? Putkessa on jotain mikä aiheuttaa virtaavassa nesteessä pyörteilyä, josta se vinkunakin syntyy. Olisiko putken kumiletku jotenkin rispaantunut sisäpinnaltaan? Synteettinen perusöljy on nimensä mukaan tehty keinotekoisesti. Se voidaan tehdä kaasusta tai sitten keinotekoisesti hiilivetyketjuja muokkaamalla, jolloin lopputuote on huomattavasti tasalaatuisempaa kuin ei-synteettiset raakaöljyn tislauksesta saatavat perusöljyt. LDS:n perusöljy on eteenistä muokattu polyalfaoleiini, joka siis muokataan jo syntetisoinnin yhteydessä halutunlaisiksi molekyyleiksi. Tällä konstilla öljylle saadaan erittäin korkea viskositeetti-indeksi, eli nesteen viskositeetti muuttuu lämpötilan muuttuessa vähemmän, kuin mineraaliöljyllä olisi mahdollista. Kylmässäkin notkean LDS:n käytöllä todennäköisesti mahdollistetaan sähköpumpun käyttö hydraulipumppuna. Kylmässä Neste Hydrauli 32 (=ISO VG 32) voi käydä liian jäykäksi sähköpumpun pumpattavaksi. Hihnavetoinen pumppu LHM:n kanssa voi ottaa tehoa sen minkä hihna luistamatta pumpun runko halkeamatta kestää, siis tarvittaessa vaikka useamman kilowatin. C5:n pumppu ei ole ihan niin tehokas, vaikka se valoja käynnistyessään himmentääkin. Olisiko maksimissaankin muutaman sata wattia (70A sulake=840W)? Talvipakkasella jäykkä öljy saattaa käräyttää pumpun moottorin. Mineraaliöljyn sopivuudesta jousituksen komponenteille en osaa sanoa. Ei varmaan kovin moni muukaan. LDS:ää on joku muistaakseni kehunut käyttäneensä jo pitkään LHM:n tilalla mutta taidat olla ensimmäinen, joka kokeilee toisinpäin. Eniten olisin huolissani juuri pumpun sähkömoottorista Tiivisteet ovat toinen arvoitus. Uskoisin, että halvin vaihtoehto olisi loppujen lopuksi etsiä suhisematon putki vaikkapa jostain purkuautosta, sillä eri öljyjenkin kokeilu tulee helposti hintoihinsa.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu Lähetetty: 27.09.2012 20:43 |
Viestit: 5125
|
Perustiivisteistä on mielikuva että kaikki jotka kestää synteettisiä tai bioöljyjä niin kestää vielä paremmin mineraaliöljyjä, mutta palluroiden kaksikerroskalvon materiaalista ei ole mitään käsitystä mistä se on tehty? (C5:n paineakku on "uskallettu" laittaa pumpun päähän sisälle täysin vaihtamattomaksi erikseen). Perinteisesti letkut suhisee myös jos on taitoksia, olisikohan kaksinkertaisella perusviskositeetilla olevalla litkulla sen verran erilaiset paineet ettei siksi suhise.
Vääränmerkkisessä tehostinöljyjen vaihto toisinpäin mineraalista synteettiseen taas tekee päivastaista äänille: pumpun kiljuminen loppuu kylmänä kun ei enää kavitoi tms.
|
|
|
|
 |
ihmekiitäjä 4
|
Viestin otsikko: Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu Lähetetty: 27.09.2012 21:30 |
Viestit: 115
|
Cikatti kirjoitti: ihmekiitäjä 4 kirjoitti: Cikatti kirjoitti: Tuota, onko LDS mineraaliöljyä? Olen ymmärtänyt että LDS-järjestelmän lientä ei tod korvata mineraaliöljyllä. LHM-järjestelmään käy ihan mikä tahansa ohut mineraaliöljy. Jännä nähdä miten tuo peli kohta laukeaa ja mistä ensin  Tarkoittanet varmaan että hätätilassa voi LHMn tilalla käyttää mineraaliöljyä...kannu käytettyä LHMää peräkontissa on edukas vara-aine...  Siis, LHM on mineraaliöljyä ja mitä tahansa mineraaliöljypohjaista hydenestettä käy sekoittaa LHM:n kanssa. Sen olen testannut ja testi kesti vain 10 vuotta. Itse taas vara-aineena käytin dieselöljyä (tai polttoöljyä) jos sattui käymään niin että iskee matkalla oikein valtava vuoto. No, tämä ei kuulunut LDS tarinaan. Kirjoitit "... käy ihan mikä tahansa ohut mineraaliöljy" Voi luulla että tarkoitit näin. Tullut korjattua osia joissa käytetty mineraaliöljyä eikä LHMää. Muistakaa mahdollisissa vahinkotilanteissa että auton valmistajalla ei ole vastuuta / takuuta vakuutusyhtiöllä ei ole vastuuta jos omia seoksia käytetään ohjaus- tai jousitusjärjestelmässä. Itsellä vain vanha vahinkotarkastajan paperi AVKlta. Toivon että testaajilla parempaa tietoa. Käytettiin firmassa 50- 70.000 litraa mm nesteen hydrauliöljyjä, paljon myös bioöljyjä. Nesteeltä ei löytynyt aikanaan LHMn korvaavaa tai joukkoon sopivaa öljyä. Mitä öljyä olet käyttänyt 10v ja paljonko säästit verrattuna LHMään? Käytetty LHM, diesel, maatalousöljyt ovat yhtä myrkyllisiä nieltyinä tai pari litraa maastoon menneenä.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu Lähetetty: 27.09.2012 22:34 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
ihmekiitäjä 4 kirjoitti: Kirjoitit "... käy ihan mikä tahansa ohut mineraaliöljy" Voi luulla että tarkoitit näin. Tullut korjattua osia joissa käytetty mineraaliöljyä eikä LHMää. Muistakaa mahdollisissa vahinkotilanteissa että auton valmistajalla ei ole vastuuta / takuuta vakuutusyhtiöllä ei ole vastuuta jos omia seoksia käytetään ohjaus- tai jousitusjärjestelmässä. Ainakin Xantian ohjekirjassa on maininta, että hätätilanteessa saadaan käyttää SAE10W-30 mineraaliöljyä, jos LHM:ää ei ole saatavana ja että järjestelmä on huuhdottava ja korjattava mahdollisimman pian. Käsittääkseni ainakin tässä tapauksessa valmistajalla on joku vastuu sopivuudesta. Tosin uusimmatkin LHM:ää käyttävät sitikat ovat yli kymmenvuotiaita, eli takuu ei ole enää voimassa.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu Lähetetty: 27.09.2012 22:41 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Kyllä käytännössä mikä tahansa mineraaliöljy kunhan se ei ole paksua. Just esim hydrauli 32 on ihan ok mutta talvella se on liian paksua. Tavallisia mineaaliöljyjä, hmm, mitä sitten ovatkaan, kaikki öljyt jotka ovat mineraaliöljyjä. Ja kuten ylempänä todettiin mm diesel on sitä myös 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
PetteriP
|
Viestin otsikko: Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu Lähetetty: 27.09.2012 23:54 |
Viestit: 105 Paikkakunta: Espoo
|
TRD Turbo kirjoitti: Tämäkin ohi aiheen. Omaa testiä olen seurannut kanssa tuosta dieselistä kun hydrauliikka tiiviste on ollut 9 vuotta votkapullossa jossa on dieseliä. Mitenkä olisi käynyt, jos vodkapullossa olisi ollut vodkaa?
Tällä hetkellä citikaton
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu Lähetetty: 28.09.2012 00:04 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
PetteriP kirjoitti: TRD Turbo kirjoitti: Tämäkin ohi aiheen. Omaa testiä olen seurannut kanssa tuosta dieselistä kun hydrauliikka tiiviste on ollut 9 vuotta votkapullossa jossa on dieseliä. Mitenkä olisi käynyt, jos vodkapullossa olisi ollut vodkaa? Vodka ei mitenkään voi säilyä yhdeksää vuotta. 
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
TRD Turbo
|
Viestin otsikko: Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu Lähetetty: 28.09.2012 10:50 |
Viestit: 260 Paikkakunta: Tohmajärvi
|
 Vodka haihtui nopeasti mutta diesel ei.
Citroen C5 2,0 2007 Xantia 2,0 16v exclusive berline
|
|
|
|
 |
pimpelipompeli
|
Viestin otsikko: Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu Lähetetty: 28.09.2012 16:41 |
Viestit: 369
|
svc kirjoitti: Putkessa on jotain mikä aiheuttaa virtaavassa nesteessä pyörteilyä, josta se vinkunakin syntyy. Olisiko putken kumiletku jotenkin rispaantunut sisäpinnaltaan? Olisi kyllä ensimmäinen letku joka "kuluu" ja menee rikki sisäpinnalta, mutta kaikkihan on Citroenin kanssa mahdollista svc kirjoitti: Synteettinen perusöljy on nimensä mukaan tehty keinotekoisesti. Se voidaan tehdä kaasusta tai sitten keinotekoisesti hiilivetyketjuja muokkaamalla, jolloin lopputuote on huomattavasti tasalaatuisempaa kuin ei-synteettiset raakaöljyn tislauksesta saatavat perusöljyt. LDS:n perusöljy on eteenistä muokattu polyalfaoleiini, joka siis muokataan jo syntetisoinnin yhteydessä halutunlaisiksi molekyyleiksi. Tällä konstilla öljylle saadaan erittäin korkea viskositeetti-indeksi, eli nesteen viskositeetti muuttuu lämpötilan muuttuessa vähemmän, kuin mineraaliöljyllä olisi mahdollista.
Kylmässäkin notkean LDS:n käytöllä todennäköisesti mahdollistetaan sähköpumpun käyttö hydraulipumppuna. Kylmässä Neste Hydrauli 32 (=ISO VG 32) voi käydä liian jäykäksi sähköpumpun pumpattavaksi.
Hihnavetoinen pumppu LHM:n kanssa voi ottaa tehoa sen minkä hihna luistamatta pumpun runko halkeamatta kestää, siis tarvittaessa vaikka useamman kilowatin. C5:n pumppu ei ole ihan niin tehokas, vaikka se valoja käynnistyessään himmentääkin. Olisiko maksimissaankin muutaman sata wattia (70A sulake=840W)? Talvipakkasella jäykkä öljy saattaa käräyttää pumpun moottorin.
Jotain tämäntapaista itsekin arvelin, eli mahdollistetaan pienitehoisensähkömoottorin käyttö käyttämällä ohkaista öljyä. Toisaalta ohjaustehostimen hihnavetoinenpumppu kierrättää kyllä moottorinkäynnissä ollessaan öljyä tehokkaasti lämpimän padan läpi. Onkohan tuossa pumpun ohjauselektroniikassa minkälainen äly, eli haisteleeko se järjestelmässä olevasta paineesta milloin pitää pumpata? Jos pumppu olisi paineohjattu, niin silloinhan jäykällä (tai sitten möykyksi jähmettyneellä) nesteellä pitäisi paine saavuttaa liian nopeasti ja pumppu vain yksinkertaisesti sammuisi ja jousitus jäisi kovanpuoleiseksi. svc kirjoitti: Mineraaliöljyn sopivuudesta jousituksen komponenteille en osaa sanoa. Ei varmaan kovin moni muukaan. LDS:ää on joku muistaakseni kehunut käyttäneensä jo pitkään LHM:n tilalla mutta taidat olla ensimmäinen, joka kokeilee toisinpäin. Eniten olisin huolissani juuri pumpun sähkömoottorista Tiivisteet ovat toinen arvoitus. Pumpun moottorista en olisi niin huolissani, se on jo tässä yksilössä kokenut sen verran kovia ja pitää jo ldsääkin käytettäessä pahaa ääntä. Armokuolemaa siis haetaan. Keskimmäisissä jousipalloissa näyttäisi olevan vihreät tiivisteet, jousijaloissa taas sitten mustat. Myöskin painepuolen hydrauliikkaletkuissa näyttää olevan vihreää tavaraa sisällä, jos jotain väristä voi päätellä. svc kirjoitti: Uskoisin, että halvin vaihtoehto olisi loppujen lopuksi etsiä suhisematon putki vaikkapa jostain purkuautosta, sillä eri öljyjenkin kokeilu tulee helposti hintoihinsa. Niinhän sitä luulisi että purkuauto olisi vastaus, mutta kaikki purkuvehkeet joista olen soitellut on purettu tyyliin letkut poikki ja kone irti. Tämän hetkiset kokeilukustannutkset ovat muuten luokkaa vähän, sillä käytetyt materiaalit on aikanaan hankittu työkoneiden huoltoa varten, eli "ylijäämää"
|
|
|
|
 |
pimpelipompeli
|
Viestin otsikko: Re: LDS hydrauli nesteen korvaaminen - Testi aloitettu Lähetetty: 28.09.2012 16:44 |
Viestit: 369
|
Harri126 kirjoitti: PetteriP kirjoitti: TRD Turbo kirjoitti: Tämäkin ohi aiheen. Omaa testiä olen seurannut kanssa tuosta dieselistä kun hydrauliikka tiiviste on ollut 9 vuotta votkapullossa jossa on dieseliä. Mitenkä olisi käynyt, jos vodkapullossa olisi ollut vodkaa? Vodka ei mitenkään voi säilyä yhdeksää vuotta.  Koskenkorva voi. Ostin aikanaan pienen kossupullon kun alkon monopoli laski hintoja. Vieläkin on viinakaapissa tallessa. Tämän onnettoman pienen pullon pelastaa sen koko, siitä ei saa kuin pahan mielen jos sen menee juomaan 
|
|
|
|
 |
|
|