Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Lohkolämmittimestä ihmetystä
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=13398
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Vehvis [ 09.12.2012 00:23 ]
Viestin otsikko:  Lohkolämmittimestä ihmetystä

No hö. Xantian lohkolämppäristä oli vastus kärähtänyt. Korjaus minua vaan suuresti ihmetytti. Sanoivat korjaamolla että ei niitä vastuksia enää tehdä, ei löytyny hyllystä enää. Pitää laittaa tilalle säteilylämmitin. No pääasiahan on että moottori lämpenee taas, mutta kyllähän minä noin niinku periaatteesta olisin korjauttanut vanhan laitteen, ja eikös se lohkolämmitin kuitenkin ole tehokkaampi kuin tuo säteilylämmitin?

Positiivisena puolena voi mainita sen että tuota säteilylämmitintä voi huoletta käyttää tuntitolkulla ilman epämiellyttäviä kylkiäsiä. Kun tuossa HDi: ssä se tuppaä herjaamaan liian korkeita moottorin lämpöjä ja huudattamaan flektejä jos piti lohkolämppäriä liian pitkään päällä.

Kirjoittaja:  RPekka [ 09.12.2012 00:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Lohkolämmittimestä ihmetystä

Juuri pistin C5 2.2 HDi -03:een 1500 W letkulämmittimen, ainakaan 2 tunnin käytön jäljiltä ei tullut herjausta mistään vaikka lämpömittari oli aluksi 80 asteessa (vaakasuorassa) ja tippui siitä käynnistyksen jälkeen 50 asteeseen eli alamerkin yläreunaan. 2000 W lämmitin olisi ollut saman hintainen (~150 e) mutta niitä ei ollut hyllyssä joten otin tuon mikä on tarkoitettu moottoreille joiden vesitilavuus on alle 22 litraa.

Kirjoittaja:  Hujane [ 09.12.2012 02:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Lohkolämmittimestä ihmetystä

mulla löytyisi tuo säteilylämmitin hdin kylkeen käytettynä,tulee sinne öljypohjan etu tai takapuolelle kiinni...testattu on 300w hehku,...ja halavalla

Kirjoittaja:  Cikatti [ 09.12.2012 03:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Lohkolämmittimestä ihmetystä

Letkulämmitin käy tuohon asentaa. Eipä kait liene yhtäkään moottoria johon letkulämppäriä ei vois asentaa. Suosittelen ennen säteilyvehkeisiin innostumista.

Kirjoittaja:  zX-files [ 09.12.2012 10:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Lohkolämmittimestä ihmetystä

Vehvis kirjoitti:
No hö. Xantian lohkolämppäristä oli vastus kärähtänyt. Korjaus minua vaan suuresti ihmetytti. Sanoivat korjaamolla että ei niitä vastuksia enää tehdä, ei löytyny hyllystä enää. Pitää laittaa tilalle säteilylämmitin.


Aika usein tuossa on syy sekä seuraus. Eli jos elementtejä alkaa poksahdella, niin korjauksena todetaan tyyppi vääräksi ja vaihtoon kestävämmäksi. Toinen syy tyypin vaihtoon on tarpeeksi sekoiluja moottorin ohjaukseen eli raportoituja starttivaikeuksia.

Kirjoittaja:  Xantippa [ 09.12.2012 11:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Lohkolämmittimestä ihmetystä

Calixilta löytyi vielä kesällä lohkolämmitin tohon uudempaan 136 heppaiseen koneeseen. Jos nyt en ole ihan väärin ymmärtänyt, niin alakertahan noissa koneissa on sama, joten kumma juttu ettei 110 -myllyyn muka oikeata lämppäriä enää saisi.

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 09.12.2012 12:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Lohkolämmittimestä ihmetystä

Cikatti kirjoitti:
Letkulämmitin käy tuohon asentaa. Eipä kait liene yhtäkään moottoria johon letkulämppäriä ei vois asentaa. Suosittelen ennen säteilyvehkeisiin innostumista.

2CV, GS :?: :lol:

Kirjoittaja:  retro.tuner [ 09.12.2012 13:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Lohkolämmittimestä ihmetystä

Löytyy uusi letkulämmitin 550w. Jos tarvetta voi laittaa yv:tä

Kirjoittaja:  Vehvis [ 09.12.2012 14:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Lohkolämmittimestä ihmetystä

Kiitos vaan edullisista tarjouksista, mutta se säteilylämmitin asennettiin jo.

Kirjoittaja:  laakeri [ 09.12.2012 15:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Lohkolämmittimestä ihmetystä

retro.tuner kirjoitti:
Löytyy uusi letkulämmitin 550w. Jos tarvetta voi laittaa yv:tä
Vehvis kirjoitti:
Kiitos vaan edullisista tarjouksista, mutta se säteilylämmitin asennettiin jo.
Voihan noita käyttää samanaikaisesti toki...

Kirjoittaja:  Cikatti [ 10.12.2012 13:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Lohkolämmittimestä ihmetystä

Les Excentriques kirjoitti:
Cikatti kirjoitti:
Letkulämmitin käy tuohon asentaa. Eipä kait liene yhtäkään moottoria johon letkulämppäriä ei vois asentaa. Suosittelen ennen säteilyvehkeisiin innostumista.

2CV, GS :?: :lol:


Mutta eihän GS tai rättäri ole varsinaisesti auto ;)
GS:näänhän oli sitä 400 wattista öljypohjalämmitintä. Se oli himputin kätevä. Periaatteessa paras lämmitin koneiden kylmäkäynnistykseen. Käytin tuollaista öljypohjaläpyskää noin 9 talvea GS:n 1300 koneessa.

Kirjoittaja:  laakeri [ 10.12.2012 13:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Lohkolämmittimestä ihmetystä

Cikatti kirjoitti:
GS:näänhän oli sitä 400 wattista öljypohjalämmitintä. Se oli himputin kätevä. Periaatteessa paras lämmitin koneiden kylmäkäynnistykseen. Käytin tuollaista öljypohjaläpyskää noin 9 talvea GS:n 1300 koneessa.
Magneettikiinnitteinen? Jotain öljypohjaläpyskäähän sätkäkuskitkin ovat käyttäneet.

Kirjoittaja:  svc [ 10.12.2012 18:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Lohkolämmittimestä ihmetystä

Kuplassahan lämppäri tuli sen öljypohjan kannen tilalle. Saattoi olla ihan tarpeen 70-luvun öljyille.
60-70-lukujen taitteesta on jäänyt mieleen päivähoitopaikkani isännän viritys: Tunkissa oli kiinni keittolevy, joka nostettiin pakkasella Commer Cobin öljypohjaa vasten. Tehon sai valita keittolevn nupista... :lol:

Kirjoittaja:  jasu [ 10.12.2012 18:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Lohkolämmittimestä ihmetystä

laakeri kirjoitti:
Cikatti kirjoitti:
GS:näänhän oli sitä 400 wattista öljypohjalämmitintä. Se oli himputin kätevä. Periaatteessa paras lämmitin koneiden kylmäkäynnistykseen. Käytin tuollaista öljypohjaläpyskää noin 9 talvea GS:n 1300 koneessa.
Magneettikiinnitteinen? Jotain öljypohjaläpyskäähän sätkäkuskitkin ovat käyttäneet.

Kerropas mikä magneetti pysyisi alumiinilohkossa... :lol:

GeeSun lämmittimiä on käytetty, hieman pitää vain muutamaa jäähdytysripaa lohkon pohjapuolelta silputa...

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 10.12.2012 18:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Lohkolämmittimestä ihmetystä

jasu kirjoitti:
laakeri kirjoitti:
Cikatti kirjoitti:
GS:näänhän oli sitä 400 wattista öljypohjalämmitintä. Se oli himputin kätevä. Periaatteessa paras lämmitin koneiden kylmäkäynnistykseen. Käytin tuollaista öljypohjaläpyskää noin 9 talvea GS:n 1300 koneessa.
Magneettikiinnitteinen? Jotain öljypohjaläpyskäähän sätkäkuskitkin ovat käyttäneet.

Kerropas mikä magneetti pysyisi alumiinilohkossa... :lol:

Kai siinä kampiakselissa rautaa on? :lol:

Kirjoittaja:  laakeri [ 10.12.2012 19:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Lohkolämmittimestä ihmetystä

jasu kirjoitti:
laakeri kirjoitti:
Magneettikiinnitteinen? Jotain öljypohjaläpyskäähän sätkäkuskitkin ovat käyttäneet.

Kerropas mikä magneetti pysyisi alumiinilohkossa... :lol:
Jaa se on kokonaan alua geesussakin. No ei semmoinen sitten toimi joo. Magneettikiinnitteisiä lämppäreitähän oli tosiaan joskus, mutta ilmeiesti sitten joihinkin ihan muihin tarkoitettuina.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 11.12.2012 00:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Lohkolämmittimestä ihmetystä

Magneetti? Oletteko seonneet?

Croisette, otatko kuvan mun vanhan Geesun öljypohjasta?
Tuo lämmityskenno on ruuveilla kiinni, jäähyripoja vasten.

Järkyttäävää teknistä tietämättömyyttä täällä :lol:

Kirjoittaja:  laakeri [ 11.12.2012 01:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Lohkolämmittimestä ihmetystä

Cikatti kirjoitti:
Magneetti? Oletteko seonneet?
Jos joku on seonnut, niin Phillips & Temro:
Kuva
Tuota kyseistä taitaa kyllä löytyä vain 120 V -versiona - tilaa toki samalla myös akunlämmitin:
http://www.phillipsandtemro.com/userfiles/file/ZEROSTART_2012_CATALOG(1).pdf

Onhan niitä kilpailijoitakin toki:
Kuva

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 11.12.2012 01:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Lohkolämmittimestä ihmetystä

Vielä kun joku kertoisi, miksi Amerikan töpseleiden liitinosien päissä on reiät :?:

Kirjoittaja:  laakeri [ 11.12.2012 01:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Lohkolämmittimestä ihmetystä

Les Excentriques kirjoitti:
Vielä kun joku kertoisi, miksi Amerikan töpseleiden liitinosien päissä on reiät :?:
Eiköhän siellä pistorasiassa ole vastaavat jousikuormitteiset nypykät, mihin nuo "lukittuvat".

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/