Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: TU3M:n kulutusongelmia
ViestiLähetetty: 11.02.2010 21:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Hmh, mistähän tämän nyt aloittaisi... Kohde on kuitenkin vuosimallin '91 ZX 1.4i Reflex (se maailman paras auto ;) ), kone on siis Boschin yksipisteruiskulla (A2.2?) oleva TU3M. Kilometrejä on takana 320 tuhatta, huoltoina on nyt loppusyksyn/talven aikana tehtynä seuraavaa: öljyt + suodatin, ilmansuodatin, tulpat (Eyquem), lambda-anturi (NTK), virranjakajan kansi ja pyörijä sekä öljyt uudelleen, jos seassa olisi ollut bensaa.

Vikana on hieman ontuva käynti tietyissä tilanteissa sekä järjetön kulutus, siinä 12 litran hujakoilla. Moottori käyttäytyy seuraavasti:

Kylmä kone (siis oikeasti kylmä, yön jälkeen ilman lämmitystä): Tyhjäkäynti hieman ontuu, mutta ei pahasti. Ei oikein tahdo ottaa kierroksia, jos ajaessa painaa kaasun pohjaan, joutuu hieman "houkuttelemaan", eli löysäämään, odottamaan hetken ja taas painamaan hieman lisää kaasua. Vapaalla kiertää kyllä hyvin.

Puolilämmin kone: Tyhjäkäynti todella heikkoa. Tyhjäkäyntimoottori toimii, sillä se pumppaa kaasuläppää edestakaisin ja raivokkaastikin välillä. Aivan kuin yrittäisi saada tyhjäkäyntikierrokset normaaliksi, mutta sitten huomaa, että tippuu liian alas ja taas nostetaan ylös. Yleensä heti startin jälkeen käy hetken ja sitten sammuu, tätä saa tehdä monta kertaa, jos haluaa (eikä paina itse kaasua lisää). Isommilla kierroksilla taas käy hyvin ja tasaisesti, mutta arviolta tuo alta 2000 kierrosta on kova paikka. Ajossa sitten toimii muuten hyvin, mutta pintakaasulla ajaminen on yhtä tuskaa, kun nykii niin pirusti.

Lämmin kone: Kaikki toimii kuten pitääkin, ei mitään ongelmaa.

Kaikissa tilanteissa kone käynnistyy hyvin, ihan kylmänäkään ei tarvitse montaa kierrosta starttia, lämpimänä käynnistyy liki avainta näyttämällä. Muutama viikko takaperin huomattiin RPekan kanssa, että koneessa oli imuilmavuoto, se ilmaputsarin ja kaasuläppäkotelon välistä imusarjalle menevä letku oli poikki. Vaihdoin sen ehjään, ja käynti parani ja tyhjäkäynti tippui huomattavasti, mutta kulutus kasvoi n. litralla. Eli, liikaa bensaa tulee, mutta miksi?

Moottorin lämpötila-anturin kävin juuri äsken mittaamassa, lämpimällä koneella heti ajon jälkeen se näytti n. 360 ohmia, joka Autodatan mukaan täsmäisi 80 °C:een, hetken odottelun jälkeen resistanssi nousi n. 700 ohmiin, joka oli taulukosta katsottuna 60 °C. Jälleen ihan järkevän kuuloinen tulos. Imuilman lämpötila-anturi antoi samassa tilanteessa mitattuna ja taulukosta katsottuna n. 40 °C, joka sekin kuulostaisi ihan loogiselta.

Puolan olisin vaihtanut tässä pari viikkoa sitten BX Premieristä purettuun, mutta siinäpä oli liitin erilainen, jotenka en sitten vaihtanut... Ja tulpat putsailin samalla kerralla, kaikissa oli valkoinen pää, eikös se kerro liian rikkaalla palamisesta?

Ai niin: silloin kun nykimistä tapahtuu ajossa, moottorin vikavalo syttyy palamaan. Ikävä kyllä se myös sammuu sitten saman tien...

Jotenka, vinkkejä otetaan vastaan, itsellä alkaa ymmärrys loppua, kun ei sitä ole ihan kauheasti tämän moottoritekniikan kanssa alunperinkään ollut. :)



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TU3M:n kulutusongelmia
ViestiLähetetty: 11.02.2010 22:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
ilmamäärämittari/ecu? tuolta sitä vikaa pitää etsiä. Mites,työntääkö palamatonta bensaa putkeen? Jos katti ja bensaa työntää putkeen niin pitäisi miltei hehkua putken. käytä vikakoodin luvussa,jos antaisi jotain tietoa



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TU3M:n kulutusongelmia
ViestiLähetetty: 11.02.2010 22:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Ilmamäärämittariahan tuossa ei ole. En ole älynnyt tuota putkea katsoa, jotenka en osaa siihen sanoa varmaksi mitään...

Pitää nuo vikakoodit katsella joku päivä uudelleen (joskus syksyllä katsoin), tuohan ei näytä niitä muuten kuin vilkuttelemalla sitä vikavaloa. Harmi, ettei tuossa saa ecuun sen kummempaa yhteyttä, olisi voinut tarkastella noita anturiarvoja lähemmin (itseltä löytyy Lexian kopio).



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TU3M:n kulutusongelmia
ViestiLähetetty: 11.02.2010 23:04 

Viestit: 19
Paikkakunta: lappeenranta
Voihan sitä vaikka nollata sen Ecun, jos se vaikka on vikatilassa. Akunnapa tai Ecun moninapaliitin irti noin puoleksi tunniksi. Napa/liitin kiinni ja starttaus ilman kaasua. Antaa käydä normaali käyntilämpöseksi. Meidän Pösön Fenix 1B ruiskua pitää silloin tällöin nollata. En tiedä onko apua, mutta ainahan sitä voipi kokeille :o



Citroen BX16S VAN 1990 & Peugeot 405 Gri Break 1990
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TU3M:n kulutusongelmia
ViestiLähetetty: 12.02.2010 00:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Tuota en muuten ole vielä tehnyt, hyvä vinkki. On kyllä ollut mielessä monta kertaa, mutta ei se sitten siellä tallilla ole enää tullut ajatuksiin...

Kaasua en muuten ole painanutkaan startatessa kertaakaan, aina se käyntiin lähtee hienosti, mutta käynnissä pysyminen on se vaikeampi homma. :lol:



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TU3M:n kulutusongelmia
ViestiLähetetty: 12.02.2010 14:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
Meilläkin vastaavassa autossa kulutus pompsahti järjettömäksi. Tässä tapauksessa viimeistään siitä, että kiihdyttäessä tuli mustaa tavaraa maailman täydeltä, huomasi että kävi todella rikkaalla. Vikavalo vilahteli välillä. Koodien luku ei paljoa viisastuttanut, kun tulos oli "muu määrittelemätön vika"... Lopulta kokeilemalla selvisi, että lambda oli tiensä päässä ja teki tuollaista...



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TU3M:n kulutusongelmia
ViestiLähetetty: 12.02.2010 15:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Lambdakin on vaihdettu, vai voisikohan tuo uusikin olla sökönä? Mittaamalla tietty sekin selviäisi... Pitääpi katsoa, jos tänään ehtisi syventymään vaiheeseen.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TU3M:n kulutusongelmia
ViestiLähetetty: 12.02.2010 20:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Kyseessä on "alfanumeerisella" seoksen muodostuksella (ei ilmamäärän mittausta) varustettu ruisku ja se on erittäin riippuvainen lambdasta toimiakseen. Hätäapuna voit toki säätää seosta laihemmalle kääntämällä kaasuläppäanturia (läppärungon kyljessä kuskin puolella) kaasun aukenemisen suuntaan jolloin boksi laskee laihempaa seosta. Siinä muistaakseni on soikeat reiät joten siitä pääsee laihentamaan.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TU3M:n kulutusongelmia
ViestiLähetetty: 12.02.2010 21:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Pitääpi pistää tuokin korvan taakse. Kävin äsken lueskelemassa vikakoodit, sieltä löytyi numero 33, eli "throttle position sensor". Taitaapi mennä seuraavaksi tämä mittaukseen... Haynesin mukaan tuota potikkaa ei pysty vaihtamaan, mutta katellaanpa nyt. :lol:

Otin eculta piuhan irti, odottelin n. parikymmentä minuuttia ja ainakin vikakoodit olivat nollaantuneet. Lähdin ajelemaan tallilta kauppaan - kaikki toimi kuten pitääkin, toivoin tässä vaiheessa jo ongelmien ratkenneen. Viivyin kaupassa ehkä viitisen minuuttia ja lähdin kotia kohti. Siinä sitten aloin kuulostella vitosella kuudenkympin vauhdissa, että nykiikös tämä nyt vähän vai ei, oli niin pientä... Samassa pamahti vikavalo palamaan, eli nykihän se.

No, pitää mittailla tuo kaasuläppäanturi tosiaan seuraavaksi, katsotaan mitä sieltä löytyy.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TU3M:n kulutusongelmia
ViestiLähetetty: 13.02.2010 00:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
Meillä meni aikanaan sekin vaihtoon. Tuolloin auto nyki ajoittain voimakkaasti pintakaasulla ajettaessa (lieni käytetyin kohta vastuksessa) ja sytytti K-valon. Kulutukseen tuolla ei ollut mitään vaikutusta.

Uusi potikka tulee uuden läppärungon mukana, hinta yli 300 €... Eihän köyhä työläinen sellaista kestä, joten tilasin Kolari-Specialilta käytetyn. Kestikin monta vuotta, ennen kuin hajosi sekin.

Olin jo aiemmin avannut sen alkuperäisen potikan, putsannut vastuksen liukupinnat ja taivuttanut liukuja hieman tiukemmin vastusta vasten. Siten oli helppoa pistää alkuperäinen läppärunko takaisin vaihto-osan hajottua. Se pelasikin hyvin, lukuunottamatta satunnaista K-valon vilahdusta, mitään käyntihäiriöitä siinä ei ilmennyt.



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TU3M:n kulutusongelmia
ViestiLähetetty: 13.02.2010 09:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Kyllä sen TPS:n tosiaan pystyy avaamaan. Itselläni tuli Pösö 205:ssä juuri tuo vika 33. Syynä oli konehuoneen pesun yhteydessä potikan kontaktipintoihin tiivistynyt vesi. Eli se musta muovimötikkä käteen, auki ja kontaktipintojen putsaus vaikka lasinpesunesteellä. Kannattaa merkitä osan asento ennen irrotusta, millin liike jompaan kumpaan suuntaan vaikuttaa jo selvästi.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TU3M:n kulutusongelmia
ViestiLähetetty: 13.02.2010 12:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Hessu kirjoitti:
Eli se musta muovimötikkä käteen, auki ja kontaktipintojen putsaus vaikka lasinpesunesteellä.

Tai Contact Cleanerilla.

Mittaa toki se liuku ensin. Sain juuri äsken tiedon että olen iltapäivällä menossa tallille vaihtamaan Mustaan Kostajaan termaria eli tapaamme varmaan siellä?



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TU3M:n kulutusongelmia
ViestiLähetetty: 15.02.2010 09:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Tapasimme, mittasimme lambdan ja totesimme sen ehjäksi. Eli siis, nykimisoireet viittaisivat vahvasti tuohon potikkaan. Pitää avata se joskus ja putsailla, ainakin ajomukavuuteen vaikuttaisi positiivisesti.

Tosin, eilen kun asentelin kyseiseen kulkimeen Webaston, huomasin, että kaasuläppäkotelolta lähtevässä paluuletkussa oli halkeama... Eli, varmaan pitää tutkia nuo letkutkin kauttaaltaan tai vaikka vaihtaa suoraan uusiin. Ei varmaan olisi mahdottomuus, että se vuotaisi bensaa maahan jostain, koska tuo käyntipuoli on kuitenkin kohtalaisen hyvin kunnossa (pintakaasunykimistä lukuun ottamatta, ja kuten todettu, tuskinpa se kulutukseen vaikuttaa noin rajusti ainakaan).



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TU3M:n kulutusongelmia
ViestiLähetetty: 10.03.2010 08:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
No niin, jokohan tässä uskaltaisi hihkua vai kapsahtaako kataja vielä omaan nilkkaan... Kuitenkin.

Kerran tallilla pohdiskelin, että mikä tuon ongelman voisi aiheuttaa, niin samaan aikaan paikalle osunut Volkkari-mies osasi kertoa, että ainakin Golfeissa on pitänyt bensanpainesäätimen kupuun porata reikä, kun sinne tiivistyy kosteutta sisälle ja saa aikaan sen, ettei säätimen kalvo toimi enää oikein. No, minä sitten tietysti innokkaana purkamaan tuon säätimen ja totean, että siinä kuupassahan on jo kaksi reikää. Ei muuta kuin kasaus parin yrityksen ja erehdyksen kautta takaisin nippuun, ja jo tämän remontin jälkeen tuntui, että ihan kuin kulutus olisi vähän pienentynyt. Ainakin savun määrä pieneni, sellaisella reippaalla pakkaskelillä se olikin minusta aika kosmista.

Pari viikkoa tuon jälkeen ajattelin sitten avata tuon kaasuläppäanturin kotelon. Kuten todettua, niin sehän oli varsin helppo operaatio. Kansi auki ja heti sai todeta, että hiilirata oli kulunut puhki kahdestakin kohtaa. Putsailin tuon kannen (lähti muuten mustaa töhkää ihan reilusti) ja hieman kääntelin niitä kaasuläpän akselin päässä olevia kontaktipintoja, jos vaikka ottaisivat eri kohtaan kiinni. Ja katso: nykiminen katosi tyystin sekä tyhjäkäyntikin rauhoittui kummasti, kun ecu sai tietoa, missä asennossa kaasuläppä on.

Eilen kävin sitten tankkaamassa: 9,15 litraa sataselle. \o/ Tämä on jo huomattava saavutus (yli viisi litraa vähemmän kuin pahimmat lukemat). Toki, tässä on nyt kuukauden mittaan lämpötilatkin nousseet sieltä -25 °C:sta tuonne viiden ja kympin hujakoille, sekin varmasti vaikuttaa. Ja toisaalta, negatiivisesti kulutukseen taas vaikuttaa se, että ajot tuolla autolla ovat tosiaankin pätkäajoa, pääasiassa työmatkaa nelisen kilometriä suuntaansa. Aamulla auto on lämmityksessä, jos Webasto sattuu toimimaan, työpaikalla se on tolpan nokassa kyllä jatkuvasti.

Seurailen tässä tilannetta, mutta suunta näyttäisi oikealta. :) Kävi vain tässä mielessä, että mitä jos tuon TPS:n olisi putsaillut heti silloin loppusyksystä, kun se alkoi temppuilla... :lol:



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TU3M:n kulutusongelmia
ViestiLähetetty: 13.12.2012 19:23 

Viestit: 7
Hei vaan! Luin viestiketjun näin parin vuoden jälkeen ja oli hyödyksi, kiitos vaan. (Saas nähdä). Otin meidän vara-auton ZX 1.4i -92 tässä syssymmällä ajoon ja nyttemmin tuli isompaa käyntiongelmaa. Kakistelua ja sammumistakin silloin tällöin pienillä kierroksilla kakkosella pientä mäkeä hiljaa ylös puskiessa. Nykiminen paheni pikkuhiljaa jolloin jouduin taas tutkimaan asiaa edes vähän enemmän. Nyt löysin tulppa-avaimenkin ja katsoin yhden tulpan, joka oli pikimusta noesta ja oletin että käy rikkaalla, joka kyllä silmin nähden näkyi polttoainemittaristakin. Luin tämän ketjun ja ajattelin että huomenna valoisaan aikaan täytyy tutkia noita kaasuläpän säätöjuttuja, mutta vihjeestä otin akun irti lumitöiden ajaksi (ecun nollaus). Ja kappas kummaa. Kun laitoin akun kiinni, niin auto kävi kuin unelma entiseen nähden. Olipa helppo korjaus, kiitos siitä tälle viestiketjulle. Oletan kyllä että ecun saa sekaisin joku vika noissa antureissa, saas nähdä miten huomenna ajossa sujuu. T: Justus


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: