Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
CX:n lämmityslaite, kuparikenno ym. http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=13405 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Les Excentriques [ 09.12.2012 21:27 ] |
Viestin otsikko: | CX:n lämmityslaite, kuparikenno ym. |
Mahtaisikohan tästä tunteitakin ellei kuumentavasta, niin aikakin lämmittävästä aiheesta saada faktoihin perustuvaa keskustelua aikaiseksi? Jos lämmityslaitteen on tuotettava tietty lämpöteho matkustamon lämpötilan pitämiseksi miellyttävänä tai edes siedettävänä, niin tehoon vaikuttavat: Ilman tilavuusvirta ja lämpötila. Tilavuusvirtaan vaikuttavat puhaltimen teho ja ilmakanaviston virtausvastus. Ilman lämpötilaan vaikuttavat kennoon tulevan jäähdytysnesteen lämpötila ja tilavuusvirta sekä kennon lämmönsiirtokyky. Kennon lämmönsiirtokykyyn vaikuttavat kennon materiaali ja lämmönsiirtopinta-ala. Kennon materiaaleista kuparin lämmönjohtavuus on noin kaksinkertainen alumiiniin verrattuna, mutta messingin vain puolet alumiinista. Onko kuparikenno oikeasti kuparia vai sittenkin messinkiä? |
Kirjoittaja: | PietuG [ 09.12.2012 22:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX:n lämmityslaite, kuparikenno ym. |
Les Excentriques kirjoitti: Mahtaisikohan tästä tunteitakin ellei kuumentavasta, niin aikakin lämmittävästä aiheesta saada faktoihin perustuvaa keskustelua aikaiseksi? Jos lämmityslaitteen on tuotettava tietty lämpöteho matkustamon lämpötilan pitämiseksi miellyttävänä tai edes siedettävänä, niin tehoon vaikuttavat: Ilman tilavuusvirta ja lämpötila. Tilavuusvirtaan vaikuttavat puhaltimen teho ja ilmakanaviston virtausvastus. Ilman lämpötilaan vaikuttavat kennoon tulevan jäähdytysnesteen lämpötila ja tilavuusvirta sekä kennon lämmönsiirtokyky. Kennon lämmönsiirtokykyyn vaikuttavat kennon materiaali ja lämmönsiirtopinta-ala. Kennon materiaaleista kuparin lämmönjohtavuus on noin kaksinkertainen alumiiniin verrattuna, mutta messingin vain puolet alumiinista. Onko kuparikenno oikeasti kuparia vai sittenkin messinkiä? Ainakin oma kennoni on oikeasti kuparia ja se painaa selvästi enemmän kuin tuo alkuperäinen alumiininen kenno. Kuparikennolla sisään tulevan ilman lämpötila on kuumimmalla asetuksella reilut parikymmentä astetta lämpimämpää ulkolämpötilan ollessa n. 0 celciusta ja moottorin lämmön ollessa mittarin mukaan 90 celciusta. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 10.12.2012 10:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX:n lämmityslaite, kuparikenno ym. |
Kuparia oli minunkin kenno. Liitokset oli tinalla ja messingillä juotettu. Ripojen määrä tuplat alukennoon nähden eli tilvavuusvirta varmuudella isompi kuin alukennossa. Alukennolla kun mittasin ilman lämpöä suuttimesta (ulkoilma noin pari astetta pakkasta) niin suuttimesta tuli 45 astetta. Kuparikenno sisään ja uusi mittaus ja tulos oli 70 astetta. Moottorin lämpö oli molemmissa tapauksissa noin 90 astetta ja ulkolämpö sama. Tämä oli CX:n II koppa jonka ilmankierto kylläkin on hyvin paljon huonompi keskikonsolissa kuin I -kopassa. Ykköskoppaisen systeemistä tulee selkeästi paremmin ilmaa. Minulla on olleet II-kopat ovat kaikki olleett huonon ja surkean rajamailla tuon ilmantuoton kanssa. Tämä on kovin hassua silllä ykköskopan puhallin on ihan sama kama mutta jostain syystä II-kopan läppäsysteemit ovat täysin epärealistisesti toteutettu jotta ilmaa tulis paljon. Tällaiselta näyttää orkkis ja kupari: http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... kennot.jpg Amuliiniversiossa on todella vähän ripoja. |
Kirjoittaja: | koppiesko [ 10.12.2012 11:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX:n lämmityslaite, kuparikenno ym. |
Nyt tulee tyhmä kysymys. mistäs te näitä kuparikennoja hommaatte? Syylari liikkeistä vai mistä? kysymys kuuluu kategoriaan yleinen sivistys ![]() |
Kirjoittaja: | Pasis [ 10.12.2012 12:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX:n lämmityslaite, kuparikenno ym. |
koppiesko kirjoitti: Nyt tulee tyhmä kysymys. mistäs te näitä kuparikennoja hommaatte? Syylari liikkeistä vai mistä? kysymys kuuluu kategoriaan yleinen sivistys ![]() Vastaus löytyy tuolta: http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=6868&hilit=cx+kuparikenno&start=50 |
Kirjoittaja: | Les Excentriques [ 10.12.2012 14:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX:n lämmityslaite, kuparikenno ym. |
Tästä on nyt sitten ihan turha kenenkään hengittää palkokasvin siemeniä, mutta ilmeisesti samasta kennosta kyse: Cikatti kirjoitti: Kuparia oli minunkin kenno. Liitokset oli tinalla ja messingillä juotettu. Ripojen määrä tuplat alukennoon nähden eli tilvavuusvirta varmuudella isompi kuin alukennossa. Alukennolla kun mittasin ilman lämpöä suuttimesta (ulkoilma noin pari astetta pakkasta) niin suuttimesta tuli 45 astetta. Kuparikenno sisään ja uusi mittaus ja tulos oli 70 astetta. Moottorin lämpö oli molemmissa tapauksissa noin 90 astetta ja ulkolämpö sama. Tämä oli CX:n II koppa jonka ilmankierto kylläkin on hyvin paljon huonompi keskikonsolissa kuin I -kopassa. Ykköskoppaisen systeemistä tulee selkeästi paremmin ilmaa. Minulla on olleet II-kopat ovat kaikki olleett huonon ja surkean rajamailla tuon ilmantuoton kanssa. Tämä on kovin hassua silllä ykköskopan puhallin on ihan sama kama mutta jostain syystä II-kopan läppäsysteemit ovat täysin epärealistisesti toteutettu jotta ilmaa tulis paljon. Tällaiselta näyttää orkkis ja kupari: http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... kennot.jpg Amuliiniversiossa on todella vähän ripoja. 31.12.2010 09:48 Cikatti kirjoitti: " Ja kun uusikoppainen ei taida olla kovin lämmin edes kuparikennolla, kun vikana on enempi ilman kulkeminen, kuin kenno?" Olen kokeillut pitkään kuparikennoa uuskoppaisessa farkussa ja berlinessä. Ero lämpenemiseen on valtava eli ei voi muuta kuin suositella. Kuparikenno on siis ulkoisesti täysin samankokoinen kuin alu mutta päädyt ovat juotettu kuparista siihen kuparikennoon eli se ei voi alkaa vuotamaan jos siihen nyt ei muuten iske joku valmistusvaurio tai sinkkikato. Kuparihan tunnetusti syöpyy millimetrin miljoonassa vuodessa... Tuo kuparikenno tietty tarkemmin sanottuna on messinkiä eli kuparin ja sinkin yhdiste. Näinhän nuo kaikki syylärityyppiset jutut taidetaan valmistaa. Uuskoppasen huonosta ilmavirtauksesta huolimatta keskisuutinten lämpötila nousi pikkupakkasella 45:stä vähän oli 70 asteen. Oli mahdotonta mitata ylempää lämpöä koska digi-mittari alkoi 70:n jälkeen näyttämään viivaa ![]() Kuva jokatapauksessa kertoo paljon kennojen erosta ja pelkästään materiaalierosta ei tehoero johdu, vaan rakenteella on luultavasti suurempi merkitys. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 11.12.2012 00:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX:n lämmityslaite, kuparikenno ym. |
"Näinhän nuo kaikki syylärityyppiset jutut taidetaan valmistaa." Eli tuo lause lienee jäänyt vuonna -10 kesken. Aina syylärimatsku jonkin verran saostetaan sinkillä (kauppanimi seoksella lienee Tompac). Isäni oli aikoinaan Outokummussa duunissa ja siellä kaikki syylärimatsku vientiin saostettiin sinkillä. Se kait toi enemmän ryhtiä veltolle kuparille. Puhdas kuparihan ei juuri pysy ryhdissä. Riittävän suuri määrä sinkkiä tekee kupariseoksesta kullan väristä. Tuossa mun kennossa itseasiassa näkyy varsinaista messinkiä vain juotoskohdissa. Rakentajasta en tiedä siellä päädyt ovat selkesti juotettu tina/lyijyseoksella. Rakenteella on totta kai myös valtava merkitys koska poikittaiset johdinrivat lisäävät lämpöä luovuttavaa pinta-alaa. Alumiinikennossa 10-11 ripaa ja kuparikennossa noin 24 ripaa. |
Kirjoittaja: | citrique [ 12.12.2012 16:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: CX:n lämmityslaite, kuparikenno ym. |
lisää puhallusta CX:ään saa käymällä läpi esim nämä (kakkossarjalainen) http://www.citdoks.de/Bilder/418/CX_S2_Geblaese.pdf |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |