Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
ohjauksen nivelen vaihto. http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=13421 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | svc [ 12.12.2012 19:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: ohjauksen nivelen vaihto. |
BX? ZX? XM? Lada? Mersu? |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 12.12.2012 20:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: ohjauksen nivelen vaihto. |
Ohjauspyörän akselilla rintapellin ja hammastangon välissä. Jos autossasi on ohjaustehostin, kuten oletan, niin tehostimen venttiiliosan yläpäässä. XM:ssä taitaa olla 1 pultti yläpuolella ja 1 pultti ristinivelen alapuolella. Lisäksi täytyy auton sisältä rattiakselilta avata 1 lukituspultti, että ristinivelen saa pois välistä. Uudemmista en tiedä. ![]() |
Kirjoittaja: | idefix [ 12.12.2012 20:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: ohjauksen nivelen vaihto. |
Jos osa maksaa noin 150 €, niin 96 vm auton arvoon suhteutettuna hintaa vois pitää aika kovana. Minulla on tarjota parikin vaihtoehtoa huomattavasti halvempaan hintaan, toki purkuautosta mutta niissä ei ole liikaa välystä. Ihan vaan vinkkinä muillekin joilla esiintyy esim nykivää takeltelua ohjauksessa.Tai muuta vaihtotarvetta. Itse vaihtotyöhän ei ole hankala, jarrupolkimen paikkeilla auton sisällä yksi torxi auki samoin ohjausvaihteen päällä konehuoneessa yksi torxi auki että saa spooreilta irrotettua sen tangon. Tärkeää on, myös että merkkaa sen nivelen oikean kohdan spooreilla, uutta laittaessa on mukava saada ratti heti oikeaan asentoon. Muuten saa irrotella useamman kerran, tietenkin jos ei välitä onko ratti suorassa vai ei, niin voi sen vaihtaa ihan ilman merkkaustakin. Käsiksi noihin pääsee esim auton alakautta vaivattomasti tai vähän selkää venuttamalla konehuoneesta käsin, sisä puolella toki joutuu nöyrtymään konttaukseen. Ja pitää irrottaa ne verhoilut että näkyy se rattiakseli. Noin 30 min ja homma on tehty. Tai no olkoon, meneehän siinä tunti kun aukoo olutpullot ja etsii työkalut valmiiksi ![]() |
Kirjoittaja: | svc [ 12.12.2012 20:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: ohjauksen nivelen vaihto. |
![]() Xantiasta joutuu irrottamaan ohjauspylvään: Suojamuovit pois, virtalukon ja viiksien johdot irti, ja neljä mutteria auki virtalukon tienoilta, jolloin ohjauspylväs irtoaa. Pidä ohjauslukko kiinni, ettet riko airbagin spiraalia. Sitten rintapellin läpivientikumi irti, jolloin ristikon kiinnityspultti on näppärästi käsillä kuskin jalkatilan puolelta. Toinen vaihtoehto on maata moottorin päällä ja kurkotella sinne moottorin ja rintapellin väliin. Emännän Xantussa risikko oli kiinni aika tiukasti ohjausvaihteessa. Sitten vain ristikko irti ohjausakselista ja uusi samaan asentoon. Kasataan päinvastaisessa järjestyksessä. Kannattaa koittaa merkata vanhan ristikon asento akseleihin, että uuden saa samaan asentoon. EDIT: Kakkoskorisesta en keksinyt, miten ristikko olisi irronnut ilman rattiakselin irrottamista. ![]() |
Kirjoittaja: | mertsi [ 12.12.2012 21:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: ohjauksen nivelen vaihto. |
Ykköskoppasessa ainakin onnistui irroittamatta ohjauspylvästä idefixin kertomalla tavalla. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 12.12.2012 21:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: ohjauksen nivelen vaihto. |
svc kirjoitti: Xantiasta joutuu irrottamaan ohjauspylvään Miksi? En ole niveltä joutunut vaihtamaan, mutta ohjausventtiilin kyllä. Nelipyttyisen bensakoneen tapauksessa irtoaa nivel ohjausventtiilistä menemällä koneen päälle ja sitä kautta irrottamalla lukitus. Jos ei lähde ilman väkivaltaa, niin voi joutua alhaalla käydä napauttamassa. Sisältä pääsee avaamaan seuraavan jatkoskohdan, kun irrottaa sen jalkatilan verhoilupahvin. Eikö sen voi noiden avaamisen jälkeen liu'uttaa konehuoneen puolelle ja pois vai eikö muka mahdu mihinkään suuntaan?Noin siis kakkoskoppaisessa ainakin. |
Kirjoittaja: | idefix [ 12.12.2012 22:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: ohjauksen nivelen vaihto. |
bxzxxm kirjoitti: Id efix missä se nivel maksaa 150e,ostinkohan huonon kun ostin Auto-Artikkelista ja maksoin 9.50e? Täytyy myöntää, että olet halvalla osan saanut. Sitrosella kyseinen osa esim maksaa 150 €. Voinko nyt esittää kysymyksen ? tiedätkö nyt ihan varmasti mitä olet vaihtamassa, aika harva nimittäin (minun mielestäni) pystyy kotikonstein vaihtamaan kyseisen nivelen laakeroinnin, josta se väljyys johtuu. Minä laittaisin kuvan aiheesta, mutta ei nyt satu olemaan koneella osasta kuvaa, joten laitan kuvan kun olen hakenut sern sisälle oikeaan valaistukseen. Ja vielä, ei se eroa kakkoskoppasessa se irroitus prosessi mitenkään ykkösestä. Kunhan irrottaa edellä mainitsemani lukitukset voi sen ohjausvaihteelta kammeta irti ihan ruuvimeisselillä ja saa tarpeeksi tilaa yläsuuntaan että saa spoorilta pois. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 12.12.2012 23:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: ohjauksen nivelen vaihto. |
Tuollainen on sisältä. Näkymää/työntekoa varten on tosiaan irroitettu se yksi verhoilupahvi, ei tarvitse muuta purkaa. Liitteet:
|
Kirjoittaja: | Croisette [ 12.12.2012 23:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: ohjauksen nivelen vaihto. |
168e maksoi viimeksi asentamani nivel, ja onnistui kyllä asennus rattiakselia purkamatta. uutta asentaettaessa kannattaa katsoa, että ne siellä kumin sisällä olevat ohuet muoviset holkit pysyy paikoillaan (jos enään ovat siellä) yleensä ainakin toinen niistä onkin pudonnut pois ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | eskere [ 12.12.2012 23:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: ohjauksen nivelen vaihto. |
Tuommoiset palikat minä joskus irrotin kun vaihdoin ko ristikkoa: ![]() |
Kirjoittaja: | olli__o [ 12.12.2012 23:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: ohjauksen nivelen vaihto. |
Kalliimmassa tulee akselit mukana, halvemmassa tulee varmaankin pelkka ristinivel laakereineen. Onkos nuo laakerit pelkillä peltiläpysköillä puristettu kiinni vai onko siellä vielä jonkin sortin lukkorengas? |
Kirjoittaja: | svc [ 13.12.2012 09:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: ohjauksen nivelen vaihto. |
Ihan krymppäyksillä ja taltalla lyöty kiinni. |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 13.12.2012 10:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: ohjauksen nivelen vaihto. |
Laitatin ton nivelen aikanaan kakkoskoriseen Xantiaan. Pajalla osineen selvästi alle satasen homma. Joku yleismallin nivel siihen laitettiin, ei tuota alkuperäistä. Ilmeisesti hieman työläämpi vaihtaa, mutta tunnissa ammattilainen sen laittoi. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 13.12.2012 19:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: ohjauksen nivelen vaihto. |
ota irti just niinkun sanotaan. siitä venttiilin päältä löysäksi ja myrkkyä booreille ( pultti pitää poistaa ) sitten sinne jalkatilaan ja siellä sen nivelen alapuolella sama homma . sitten vaan takasin konehuoneeseen ja nykäsy että irtoo siitä venttiilistä. sitten nätisti ujutat sen alas. ja kai oot purkanu ristikoita ,niin siinä ei kauaa nokka tuhise. ainoo mitä pitää varmistaa ,ettei vaan oo ranskikset menneet taas tekemään jäynää ja perinteisesti laittaneet 15mm kuppeja toiseen haarukkaan ja 16mm toiseen. tönäri kouraan ennen kun menee hakemaan osaa. kannattaa pitää se tönäri mukana siellä puodissakin, niiltä ei yleensä tahdo löytyä eivätkä osaa käyttää vaikka löytäisivätkin. tarvittaessa ostat joko kaksi niveltä ,toinen 15mm kupeilla ja toinen 16mm kupeilla , elleivät suostu sotkemaan niitä valmiiksi siellä puodissa. |
Kirjoittaja: | jasu [ 13.12.2012 21:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: ohjauksen nivelen vaihto. |
Tuossa Eskeren laittamassa kuvassa näkyy juurikin 15mm ja 16mm kupit, piti ostaa kaksi niveltä että sai tuollaisen rakennettua. Valmiina ei meidän suunnalta löytynyt sellaista missä toiset olisivat sen 15mm ja toiset 16mm. Eduksi tuossa kahden nivelen ostamisessa voi nähdä sen, että hyllyyn jää sitten varaosa odottamaan... ![]() |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 01.01.2014 22:46 ] | ||||
Viestin otsikko: | Re: ohjauksen nivelen vaihto. | ||||
Olipas tuo käsityötä vaativa homma. Vaihdoin yhden äsken ja on pari asiaa jotka kannattaa huomata... Kun tuon tangon irroittaa autosta niin ei sitä tarvii mitenkään merkata koska se menee vain yhteen asentoon hahlojen takia mutta ennen ristinivelen purkua kannattaa muistaa että ne päiden hahlot ovat samassa linjassa, sillä tässä voi synty 180 asteen virhe asennuksessa kun se pää kiinnitetään joka tule konetilassa raidetankoon. Putkihan irtoaa hetkessä autosta ja jos olis valmit putki ristikkoineen niin tuo ei ole hommana paha. Irti kajuutan puolelta ja irti konehuoneen puolelta ja vedetän pois konehuoneen puolelta. Kun neulalaakeripukit on irroitettu, ne lähtevät kevyesti vetämällä mutta varo pudottamasta niitä sillä neulat tasan karkaavat ja lisäksi asennuksen aluksi käy helposti näin kuten kuvasta näkyy, neulat sekoaa huolella. Neulalaakerikupit voi varovasti painaa penkissä hieman kiinni ja sitten nivel väliin ja varmista neulat monta kertaa ettei ne sekoa ja varovainen painallus kiinni. Tuo noin 10 euron ristinivel on hirveän huonosti valmistettu, en jaksa veikata pitkää ikää sillä sen laakerikuppien tiivistys on tehty vain päin nojaavilla O-renkailla. Sallainen ei toimi vaan vesi ja pöly pääsee helposti sisään. Tuon ristikkohässäkän ympärillä saisi olla oma kumipussinsa.
|
Kirjoittaja: | Cikatti [ 01.01.2014 22:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: ohjauksen nivelen vaihto. |
Ja niin, ohjauksen ristinivel Xantiassa on sama osa kuin Opel Corsassa. Kaikista autoista tulee ennen pitkää Ooppeleita ![]() |
Kirjoittaja: | idefix [ 01.01.2014 23:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: ohjauksen nivelen vaihto. |
Cikatti kirjoitti: Ja niin, ohjauksen ristinivel Xantiassa on sama osa kuin Opel Corsassa. Kaikista autoista tulee ennen pitkää Ooppeleita ![]() No täytyy sitte laittaa tonne opelin foorumillekin myynti ilmoitus, käyköhän akseli sellaisenaan ? No joka tapauksessa mulla on jäljellä edulliseen markkinahintaan parikin toimivaa ohjausakselia nivelineen päivineen, jos joku ei koti konstein saa noita härveleitä vaihdettua. Eli jos ei ole kotona ruuvipenkkiä ym ym. Helppo homma vaihtaa vaikka parkiruudussa kyseinen osa, siis koko ohjausakseli nivelellä. Noin 15 min ja taas mentiin ![]() |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 02.01.2014 00:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: ohjauksen nivelen vaihto. |
Ehhei, se Uuppelin akseli on kovasti erillainen mutta nivelosa on ihan sama ![]() |
Kirjoittaja: | Jukkaruus [ 08.01.2014 19:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: ohjauksen nivelen vaihto. |
Onkos kukaan vaihdellut niveltä v6 automaatti xantiaan? Melkosen ahtaalta näytti tuolla konekonttorin puolella,noin niinkuin pikaisen vilkaisun perusteella. Vaihtoon menee, hätävoitelu wd40:llä auttoi kyllä nyt, epäilen että jumittaa ennen kuin ennättää sitä kissaa sanomaan. |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 09.01.2014 08:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: ohjauksen nivelen vaihto. |
Jukkaruus kirjoitti: Onkos kukaan vaihdellut niveltä v6 automaatti xantiaan? Nimimerkki Saukalle vaihdettiin joskus parisen vuotta sitten, onhan se vähän ahdas, mutta tehtävissä. Uudenhan saa paikoilleen sisäkautta ja auttaa paljon, jos on kaksi tekijää. Muistaakseni sen alemman ruuvin löysääminen ja kiristys on se ikävin työvaihe. Meillä oli siis alkuperäisvaraosa akselinpätkän kanssa, samanlaisen vaihdoin itsekin meidän Xantia HDi:hin aikoinaan, että pelkästä nivelenvaihdosta ei ole kokemusta. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |