Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantia hukkasi jarrut
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=13508
Sivu 1/3

Kirjoittaja:  PietuG [ 24.12.2012 23:23 ]
Viestin otsikko:  Xantia hukkasi jarrut

Huomasin xantian hukanneen jarrut kun lähdin anoppilasta. Appivanhenpani tuntien, voin sanoa että heillä ei ole asiaan osuutta. Käsijarru ja korkeudensäätö toimii, eli pumppu on käyttökelpoisessa kunnossa. Liemen pinta paljussa on lähes ylärajalla. Jarrut toimivat normaalisti anoppilaan mennessä, mutta pian sieltä lähdön jälkeen huomasin, että käsijarru on ainoa toimiva jarru. No, onneksi matkaa oli pikkuteitä pitkin vain pari kilometriä ja luntakin auraamattomilla teillä sen verran ettei vauhtia muutenkaan ollut paljoa.

Mikä venttiili aiheuttaa tuon jumituksen ja miten se parannetaan? Auto on ollut minulla syyskuusta asti ja olen suunnitellut LHM-vaihtoa helmikuulle, koska minulla ole mitään tietoa milloin ne on viimeksi vaihdettu.

Kirjoittaja:  avbx [ 24.12.2012 23:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia hukkasi jarrut

Ei siellä ole välissä kuin polkimen takana oleva jarruventtiili ja abs-venttiilit. Jousitus voi toimia vajoamiseneston vuoksi vaikkei ole paineitakaan ja ohjaustehostimellehan on oma piirinsä. Eli paineet voi silti olla kadoksissa, eikä vika ole varsinaisesti jarruissa. Jos on kovin vanhat liemet, siellä voisi olla vettä muodostamassa jäätulppia. Ketju on pumppu, paineensäätöventtiili (+varaaja), turvaventtiili ja jarruventtiili. Sen tarkempia ohjeita en osaa antaa. Palaako painevalo, tekeekö lätäkköä ...

Kirjoittaja:  PietuG [ 24.12.2012 23:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia hukkasi jarrut

avbx kirjoitti:
Ei siellä ole välissä kuin polkimen takana oleva jarruventtiili ja abs-venttiilit. Jousitus voi toimia vajoamiseneston vuoksi vaikkei ole paineitakaan ja ohjaustehostimellehan on oma piirinsä. Eli paineet voi silti olla kadoksissa, eikä vika ole varsinaisesti jarruissa. Jos on kovin vanhat liemet, siellä voisi olla vettä muodostamassa jäätulppia. Ketju on pumppu, paineensäätöventtiili (+varaaja), turvaventtiili ja jarruventtiili. Sen tarkempia ohjeita en osaa antaa. Palaako painevalo, tekeekö lätäkköä ...

Annoin autolle jousitusjumppaa ylös/alas vartin verran ja se toimii. Lätäkköä tai tippoja ei jää auton alle eikä painevalokaan palanut kuin hetken startin jälkeen... Kuten sanoit, vika on varmaankin liemen seassa olevassa vedessä. Täytyy ottaa liemen vaihtotyö pikaisesti työn alle.

Kirjoittaja:  laakeri [ 25.12.2012 00:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia hukkasi jarrut

PietuG kirjoitti:
Auto on ollut minulla syyskuusta asti ja olen suunnitellut LHM-vaihtoa helmikuulle, koska minulla ole mitään tietoa milloin ne on viimeksi vaihdettu.
Tässähän se vastaus tosiaan ole jo - eli vaihda nyt ne nesteet siis. Kun siellä on kunnollista LHM:ää, eikä vettä ja ilmaa, niin toimii huomottavasti paremmin. Vasta sen jälkeen jos vielä jää vikoja, kannattaa niitä alkaa etsiskellä tarkemmin.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 25.12.2012 00:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia hukkasi jarrut

Joo se on vekkulia kamaa tuo hydrauliöljy, siihen ei vesi sekoa vaan se tekee kerralla ongelmia. Tavallinen alkoholipohjainen jarruneste tavisautossa taas ei juuri tee ongelmaa koska vesi tekee poolisia sidoksia viinan kanssa ja korkeintaan vähän laskee kiehumispistettä. Talvella on syytä pitää Citikka kunnolla ja pitkään lämpimässä ennen LehMien vaihtoa että varmuudella onnistuu hyvin.

Kirjoittaja:  Lemon [ 25.12.2012 01:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia hukkasi jarrut

Onneksi beksi on mulla vain kesäautona, kun taas tuli jotain täysin uutta tietoa lehmä-systeemistä :shock:
Jälleen kerran tieto lisää tuskaa...

Kirjoittaja:  Cikatti [ 25.12.2012 01:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia hukkasi jarrut

No ei LeHmä-systeemi ole oleenkaan hankala talvella jos edes parin vuoden välein on vaihdettu öljyt mutta nää ongelmat yleensä pukkaa vasta kun vaihtovälin on ollut vuosia. Viisainta on vaihtaa liemet kerta vuoteen tai jos oikein hifistelee niin ennen ja jälkeen talven :D
Ei maksa juuri mitään ja pysyy systeemi hyvässä iskussa.

Jos hydekulkine on vain kesäauto niin varmuudella vettä kertyy järjestelmään ihan samaa tahtia mikäli autoa ei sailytetä tasalämpimässä paikassa.

Kirjoittaja:  PietuG [ 25.12.2012 11:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia hukkasi jarrut

On tässä rahaa jonkin verran palanut tähän autoon. Kun sain auton syyskuussa, oli siinä vikoja "jonkin" verran. Tähän mennessä parkkiksella tehtyä:
-Kansiremppa
-Jakopää
-Kummalliset sähköviat pääosin korjattu (takaluukun sähköt vielä työn alla)
-Alapallot
-Raidetangon päät
-Jousipallot
-Etuoven rikottu sarana hitsattu
-Jumittavat korkeudensäätimet herkistelty (vielä vähän työtä takapään kanssa)
-Moniurahihna vaihdettu

Lisäksi teetetty:
-Vuotavan ohjausvaihteen stefan vaihto

Vielä listalla:
-LHM-vaihto (en muuten varmasti tee tällä säällä parkkiksella...)
-Alatukivarsien puslat vaihtoon (tätä tuntuu olevan nyt xantuissa liikkeellä :? )
-Tuulilasin vaihto

Täytyy tosiaan aikaistaa vielä listalla olevien vikojen korjausta. Vielä kun löytäisi jostain aikaa... :roll:

Kirjoittaja:  idefix [ 25.12.2012 21:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia hukkasi jarrut

Kirjoituksista saa käsityksen, että citikan hydraulineste pitäisi vaihtaa pari kertaa vuodessa. Nyt pistän jäätä pipoon ja paljon.

Sanon, ei todellakaan ole tarvetta vaihtaa edes parin vuoden välein. En lähtisi heti lhm:ä syytä etsimään jos jarrut ei toimi, xantiassahan on se jarrutehostimen virkaa ajava jarrupaineen säädin joka saattaa aiheuttaa em: ongelmia, ei ole toden-näköistä, että jokin kuurankukka mummolan reissulla yht´äkkiä vie jarrut.
Väitän, että jos lhm neste olisi niin vetistä, ettei jarrut enään toimi, niin ei kyllä pelitä moni muukaan hydrauliikkaa tarvitseva elin.
Kyllä nekin sitten jäätyy, vai onko sittenkin anoppi niin pirullinen (taitava) että puhaltaa vain jarrut huuruun. :shock:

Kirjoittaja:  PietuG [ 25.12.2012 21:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia hukkasi jarrut

Huoltokirjan mukaan vaihtoväli olisi 120000 km, joka minun tapauksessani tarkoittaa 3-4 vuotta. Tätä ajattelin tämän yksilön kohdalla noudattaa. Voihan tuon LHM:n vaihto kaksikin kertaa vuodessa olla joissakin tapauksissa tarpeellista, mutta se taitaa oman käsitykseni mukaan vaatia jo todella paljon ajoa kaikkina vuodenaikoina.

Täytyy sanoa, että toisessa xantiassani josta vaihdoin LHM:n reilu vuosi sitten, on paljon kevyempi ohjaus kovallakin pakkasella ja muutenkin hydrauliikka toimii paremmin. Nyt kun aloin vertailemaan autojen liemiä, huomasin niissä selkeän värieron. Vuosi sitten vaihtamani liemi on selkeästi vihreää, kun taas tässä nyt jo ohimenneen jarruhalvauksen saaneessa liemi on selkeästi keltaista.

Henkilökohtaisesti haluan aina tietää minkä ikäisiä autoni voitelu- ym. aineet ovat, ja yleensä juuri tästä syystä teen hankkimalleni autolle yleensä heti alussa suhteellisen laajan huollon. Tässä tapauksessa on vain aika ollut niin kortilla muiden remottien takia, ettei sitä ole tullut tehtyä.

Kirjoittaja:  ealab [ 25.12.2012 21:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia hukkasi jarrut

Sama LHM-vaihtoväli, kuin BX:ssä, 60tkm olisi sopiva, Suomessa. Omassa Xantiassa nyt 40tkm käytetyt liemet ja nätisti toimii. Ja on vaihdeltu 60 välein. Nyt tässä jarruttomassa olisi hyvä syy vetäistä aluksi huuhtelunesteet, jarrujenkin läpi.

Kirjoittaja:  black_van [ 25.12.2012 22:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia hukkasi jarrut

Lämpötilan vaihtelut keräävät vettä lhm.n sekaan,joten se kerran vuoteen vaihto ei ole liioittelua.

Kirjoittaja:  laakeri [ 26.12.2012 12:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia hukkasi jarrut

PietuG kirjoitti:
-LHM-vaihto (en muuten varmasti tee tällä säällä parkkiksella...)
Sehän onnistuu kyllä parkkiksella, koska hommahan on yksinkertainen, mutta jos siellä on jo jäätä, niin ei tosiaan kannata.
idefix kirjoitti:
Sanon, ei todellakaan ole tarvetta vaihtaa edes parin vuoden välein.
Juu, eikä niitä moottoriöljyjäkään ihan joka vuosi saada joka sadastuhannes kilometri kannata vaihtaa. Vaihtovälisuositus LHM:lle taitaa olla kaksi vuotta, mutta käytännössä on tullut huomattua kahden vuoden jälkeen olevan rojua sihdeissä ihan mukavasti, vaahtoa jarruissa ja litku aika ikävän näköistä. Jos kerran vuodessa siis putsaisi sihdit ja laskisi jarruista pahimmat pois, olisi tuo kahden vuoden vaihtoväli varmaan ihan ok, mutta kun tuolla samalla vaivalla vaihtaa ne litkut kokonaan kerran vuodessa, eikä kustannuksia muutamasta LHM-litrasta paljoa tule, ei ole mitään järkeä olla tekemättä tuota kerran vuodessa. Onnistuu näppärästi esim. siinä vuotuisen jarruhuollon yhteydessä.

Kirjoittaja:  PietuG [ 26.12.2012 12:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia hukkasi jarrut

Laakeri kirjoitti:
PietuG kirjoitti:
-LHM-vaihto (en muuten varmasti tee tällä säällä parkkiksella...)
Sehän onnistuu kyllä parkkiksella, koska hommahan on yksinkertainen, mutta jos siellä on jo jäätä, niin ei tosiaan kannata.

Onnistuu toki hyvin parkkiksella, mutta kommettia kirjoittaessani, lunta tuli 10cm tunnissa ja tuuli niin perhanasti. Ja nyt on sitten 20 astetta pakkasta :roll:

Ja olen muuten varma että siellä on jäätä. Auto seisoi pari tuntia lämpimässä parkkihallissa, ja kas, hydesysteemi toimi kuin ajatus. Eli auto lämpimään muutamaksi tunniksi ja liemet vaihtoon. Sulamista odotellessa taidan tehdä jarrujen vuosihuollon ja samalla vaihtuu kyllä kaikki jarrupalatkin, nykyisillä näyttäisi olevan ajomatkaa jäljellä n. 2000km...

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 26.12.2012 17:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia hukkasi jarrut

Umpihangessa ajelun jälkeen oli femmasta hetkellisesti jarrut hukassa

Kirjoittaja:  idefix [ 27.12.2012 00:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia hukkasi jarrut

Jos haluaa, niin voi toki lähteä mukaan noihin markkina heikkien vouhotuksiin ja vaihtaa kaikki öljyt vaikka kerran kuussa, jarrunesteetkin normaaliautoon voi vaihtaa ja naapurinkin vehkeisiin saman tien.
Älkää nyt hyvät miehet taas ladelko noita insinööri viisauksia ja kehottako ihmisiä ihan hulluuksiin, mulla pihassa esim, 94 vm xantia seissyt ajamatta jo melko kauan ja lhm vaihtoa ei vehkeeseen ole vissiin ikinä tehty, pakkasia on pidellyt sellaista - 20 ja tänään vein täyteen ladatun akun ja kas laakista käyntiin ja ajoon. Korkeuden säädöt heti normaalit eikä jarruissa mitään vikaa.

Yhteenveto: jos moista pilkun viilausta haluaa harrastaa (lhm vaihto kerran vuoteen) ei tee se itse mieheltä hommat lopu.
Kannattaa varmaan vaihtaa ne ajovalopolttimotkin uusiin kuukauden välein ja eikös renkaistakin ne ilmat pidä vaihtaa vähä väliä.
Entäs kun toisessa gummissa onkin shellin ilmaa ja muissa onkin nesteellä tankattua typpeä, eikö jumankauta jo stoppivalo pala, eikä enään ajeta metriäkään.

Ajattelen nyt sellaisia ihmisiä, jotka oikeasti haluavat apua ongelmiin, niin onko nyt pakko pelotella tuollaisella teoreettisella ja kirjallisella viisaudella. Millä oikeasti ei ole mitään tekemistä käytännön elämän kanssa. Aikas moni ongelma talvella ratkeaa autoista kun se viedään lämpimään sisätilaan, ei siihen ongelman syntyyn tarvita mitään extream vetistä lhm nestettä.

Toki jos haluaa kikkailla ja elvistellä ja jauhaa milloin minkäkin voiteluaineen hypoteettisista eroista ja vaikutuksista milloin missäkin ilmanalassa, niin sitä jauhamistahan kyllä riittää. Mutta auttaako se mummolaan mennyttä mattia jolta on jarrut hävinnyt.
Uskallan, vieläkin esittää, ettei jarrujen häviäminen pakkasella ole vetisen lhm nesteen aiheuttama. Kyllä täytyy etsiä vikaa myös muualta. Xantiassahan takajarruille vie nesteen se pitkä putki, etujarruihin taas viedään neste eri putkia pitkin. Esimerkki tapauksessamme mainittiin ettei mikään jarru toiminut paitsi käsijarru, kaikki muu hydrauliikka toimi moitteetta.

Koska sama hydraulipumppu pyörittää kaikkea lhm nestettä, on epätoden-näköistä, että jarruille syötettäisiin vain vetistä nestettä ja muu nestepiiri saa kelvollista ainetta, takapään korkeuden säädön pitäisi siis saada myös jäätävää kuraa ja näin ollen se ei toimisi.Näin ei voi olla, koska samasta lhm säiliöstä virtaa neste kaikkiin rööreihin.

Kirjoittaja:  ealab [ 27.12.2012 00:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia hukkasi jarrut

Tuo on tietysti suhteellista. Kun verrataan tuoreen LHM+:n käyttöön. Kuinka hyvin silloin pelaa jarrut ja jousitus ja kuinka vähän hydepaikat kuluu. Sen huomaa vaihdon jälkeen.

Kirjoittaja:  Akaile [ 27.12.2012 08:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia hukkasi jarrut

Tiuhennetusta LHM-vaihdosta on enemmän hyötyä kuin haittaa. Ei ne ranskan insinöörit ole murehtineet tuon taivaallista suomen ilmastosta vaihtosuosituksia kirjoittaessaan, päinvastoin, mitä enemmän osia kuluu niin sen parempi tällekin autotalolle. Tuohonkin jarruvikaiseen kun ei ole ilmeisesti LHM:iä vaihdettu niin meidän teoreettinen paapatuksemmekin on helppo testata: liemet vaihtoon ja uutta yritystä pakkasajoon. Jos ongelma on poissa niin homman todenperäisyys on melko helppo todeta?

Kirjoittaja:  RPekka [ 27.12.2012 10:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia hukkasi jarrut

Putkimies22 kirjoitti:
Umpihangessa ajelun jälkeen oli femmasta hetkellisesti jarrut hukassa

Onneksi pysäköinti tasoittaa tilanteen. Umpihangessa ajelun jälkeisen pysäköinnin jälkeen on femmassa kaikki palat kiinni levyissä... Eteen-taakse niin paukahtaa taas liikkeelle.

Kirjoittaja:  black_van [ 27.12.2012 14:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia hukkasi jarrut

entäs se vesi mikä kondensoituu lhm.n joukkoon lämpötilanvaihtelujen seurauksena,onko sekin huuhaata?
lisäksi lhm joutuu kovemmalle rasitukselle kuin lds,sillä lhm.llä pelaa jarrut,ohjaustehostin,jousitus kun taas lds hoitaa vain jousituksen.
Edelleen,se ei ole markkinavoimien kannattamista jos kerran vuoteen vaihtaa lhm.t,eikä kustannuskysymys,tai no niille ehkä joilla ei sitä vajaata neljääkymppiä ole

Kirjoittaja:  kaselin [ 27.12.2012 15:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia hukkasi jarrut

C5sessa on LDSns suljettu systeemi (paineistettu tankki) xantussa hengittelee ulkoilmaan pinnanavaihtelun myötä ööliä myös pumpataan aina kun moottori käy, joten se ottaa ulkoilmasta kosteutta kuin myös lämmönvaihtelusta.

Kirjoittaja:  laakeri [ 27.12.2012 15:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia hukkasi jarrut

black_van kirjoitti:
Edelleen,se ei ole markkinavoimien kannattamista jos kerran vuoteen vaihtaa lhm.t,eikä kustannuskysymys,tai no niille ehkä joilla ei sitä vajaata neljääkymppiä ole
Etenkin, kun homman kustannukset lienevät luokkaa 20-30 euroa/kerta. Ainakin viimeksi LHM:ää ostaessani sai sitä viisi litraa alle kolmellakympillä, eikä vaihdossa mene sentään niin paljoa. Toki lisäksi tarvitaan suotimien pesuun liraus sopivaa ainetta eli voitaneen ne kustannukset sinne kolmeenkymppiin juuri ja juuri saada.

Kirjoittaja:  black_van [ 27.12.2012 19:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia hukkasi jarrut

laakeri kirjoitti:
black_van kirjoitti:
Edelleen,se ei ole markkinavoimien kannattamista jos kerran vuoteen vaihtaa lhm.t,eikä kustannuskysymys,tai no niille ehkä joilla ei sitä vajaata neljääkymppiä ole
Etenkin, kun homman kustannukset lienevät luokkaa 20-30 euroa/kerta. Ainakin viimeksi LHM:ää ostaessani sai sitä viisi litraa alle kolmellakympillä, eikä vaihdossa mene sentään niin paljoa. Toki lisäksi tarvitaan suotimien pesuun liraus sopivaa ainetta eli voitaneen ne kustannukset sinne kolmeenkymppiin juuri ja juuri saada.


Juurikin näin. Jos tuolla rahalla saa toimivan hydrauliikan niin aika pieni hinta siitä. Enemmän menee rahaa sitten paikata aiheutuneita vahinkoja lhm.n vaihdon laiminlyönnin seurauksena

Kirjoittaja:  idefix [ 27.12.2012 23:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia hukkasi jarrut

Ei tässä nyt varmaan kellään niin perse auki ole, ettei olisi varaa satsata uusiin lhm purkkeihin. Lähinnä nyt on kyse niin sanotusta nipotuksesta eli pippelitietoudesta. Jos lhm hydrauliöljy nyt on noin herkästi vetistyvää kuten palstamme insinöörit esittävät, ihmettelen suuresti ettei mikään tutkimustaho ole kiinnittänyt asiaan huomiota. Lhm + hydrauliöljyä on myyty jo kymmeniä vuosia eikä mikään taho ole kiinnittänyt ongelmaan huomiota, miksi. Ei ole ilmennyt missään testi tuloksissa aineen olevan jäätymis herkkää kondensointuessaan. Kaikki nestemäiset aineet kondensoituvat jopa ihan tavallinen moottoriöljy ja sellaistakin jopa xantiastakin löytyy.

Jos esim jarrut häviää autosta, ( xantiasta ) tahi muista vastaavaa systeemiä käyttävää vekottimista, niin jäätymisen syy voi hyvinkin olla esim itse jarrumäntiin/paloihin muodostunut jäätyminen tahi itse jarrutehostimen toiminta ongelma.
En usko etteikö lhm nestettä olisi testattu laboratoriossa myös huomioon ottaen kondensoitumisen. Eikös kyseistä systeemiä ole käytetty jo 50 luvulta alakaen, joten ihme jos ei oltaisi havaittu kondensio ongelmaa tuotteen kehityksessä.

Sinällään en vaihtoa pidä tyhjän päiväisenä, että aina on tuorreet nesteet vehkeessä, mutta rahastuksen maku jää silti suuhun.
Onkohan näillä puolustajilla oma lhm lehmä ojassa, esim oma yritys tahi muu taho joka hyötyy tästä valtavasta öljy rumbasta.

Kirjoittaja:  black_van [ 27.12.2012 23:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia hukkasi jarrut

Ei ole mitään kytköksiä mihinkään tuotteisiin,tai korjaamotoimintaan. eikö vesi ole jäätymisherkkää kondensoituessaan? Sehän ei sekoitu hydrauliöljyyn,eikä haihdu koska lhm ei lämpene samoihin lukemiin kuin moottoriöljy. Kondensiohan on ihan päivänselvää avoimessa järjestelmässä,senpä takia lhm.llä on jonkinlainen vaihtosuositus,tosin tässäkin kannattaa käyttää maalaisjärkeä ja ottaa huomioon suomen keliolosuhteet. Lisäksi lhm joutuu todelliselle rasitukselle ollessa jarrujärjestelmän osaa.

Sivu 1/3 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/