Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=13514 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | jiipee62 [ 26.12.2012 20:18 ] |
Viestin otsikko: | HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? |
Voiko HDI käydä ihan kunnolla jos jako on hampaan pielessä? Purin tänään C-vitosen 2.0 HDI:n kantta irti ja tökkäsin lukitustapin nokan reikään, vauhtipyörälle se ei sitten halunnutkaan mennä. Vähän avittamalla meni, mutta hihna oli sikakireällä kiristäjän puolella ja tosi loysällä pumpun puolella. Tuntuisi että oli hampaan pielessä, mutta voiko se olla, kävi ihan hyvin ja on ajettukin jotain satkun luokkaa tuolla remmillä? Kasatessahan tuon tietysti vasta näkee miten uusi remmi asettuu, muttei nyt ainakaan ollut AutoDatan ohjeiden mukaisessa kunnossa, kummankin lukitustapin pitäisi osua reikiinsä. Kiilallahan tuossa on nokan hihnapyörä, näin ainakin olin ymmärtävinäni. |
Kirjoittaja: | black_van [ 26.12.2012 21:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? |
Tuota mä aina ihmettelen että onko oikeasti vaikeaa merkata merkkaustussilla kampiakselin kohdat ja nokan kohdat ja laittaa uusi hihna merkkien mukaan? |
Kirjoittaja: | jiipee62 [ 26.12.2012 22:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? |
Ei se mulle ainakaan oo, mutta kun noi vehkeet on tähän mennessä ainakin saaneet jo ainakin yhden remminvaihdon ennen kun niiden kimppuun joudun ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | xmfani [ 26.12.2012 22:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? |
Pyöritä sitä remmiä vastapäivään ja hae uusiksi tapit |
Kirjoittaja: | Sitikkapuoskari [ 26.12.2012 23:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? |
Jakopäätä ajoitettaessa ei koskaan saa pyörittää vastapäivään. |
Kirjoittaja: | Les Excentriques [ 26.12.2012 23:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? |
Vailla varsinaista tietoa HDI:sta arvaisin, että voi toimia. Pajerossa pääsi jako kampiakselilta hyppäämään yhden hampaan, jolloin sekä nokka-akseli, että ruiskutus olivat hampaalla myöhässä. Moottori kuitenkin lähti käyntiin, tosin tehoista ei ollut tietoa ja turbon kierrokset nousivat helposti myöhäisen palamisen takia. HDI:ssa nokka-akselin ajoitus pielessä luultavasti lähinnä alentaa hieman paineita puristustahdissa vaikeuttaen käynnistystä kylmänä. |
Kirjoittaja: | Hujane [ 27.12.2012 07:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? |
Jospa nokka-akselin päässä oleva hihnapyörän kiila on antanut periksi ja sen takia jako ei satu ihan kohdilleen? tarkista sekin... |
Kirjoittaja: | jiipee62 [ 27.12.2012 21:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? |
Tuota, mikä työkalu on "crankshaft sprocket aligning tool". Olenkohan tyhmä, mutten ainakaan näin ruudun edessä keksi sen tarkoitusta. Kuvassa pikkuympyrässä 11. |
Kirjoittaja: | Hujane [ 28.12.2012 07:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? |
eikös se näytä että kiila on suoraan ylöspäin eli juunou....ja sillä lukitaan alapyörä hampaasta kevyesti ylöspäin kohtisuoraan? |
Kirjoittaja: | jiipee62 [ 28.12.2012 10:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? |
Joo, siltä se näyttäis, tosin tappi vauhtipyörällä tekee sen paljon tehokkaammin. En mä keksi tolle mitään oikeaa tarvetta ![]() |
Kirjoittaja: | svc [ 28.12.2012 10:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? |
jiipee62 kirjoitti: En mä keksi tolle mitään oikeaa tarvetta Sillä rautalangalla pakotetaan kampiakselin hihnapyörän säätövara oikeaan asentoon ennen hihnan kiristämistä. Se lanka poistetaan, kun hihnan kireyttä aletaan säätämään. Jonkun kohdan pitää päästä liikkumaan, kun nokka- ja kampiakselit on lukittu tapeilla liikkumattomiksi. Muuten hihna kiristyisi vain vesipumpun puolelta ja polttoainepumpun puolelle voisi jäädä löysää.
![]() |
Kirjoittaja: | ealab [ 28.12.2012 15:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? |
Vastaavasti, samasta syystä, bensa 16V:stä löysätään nokka-akselien siivat (itse nokka-akselit ovat lukittu), ja ne kierretään myötäpäivään. Jotta siten saadaan löysiä säätöpuolelle. |
Kirjoittaja: | Sitruunaseppä [ 28.12.2012 17:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? |
Ealab on ärsyttävän lähellä oikeassa. 16v moottorien nokka-akseleissa ei ole kiiloja, jotta hihnan saa kiristetyksi pyörittämättä nokka-akseleita. Nokka-akselit on lukittu muualta synkroniin kampiakselin kanssa (ja tasapainoakselin, eläköön Kaukainen Keisarikunta!), nokkahihna kiristetään...se kiristyy tasaisesti kauttaaltaan...kun nokkahinapyörät liukuvat nokka-akseleilla. Hihnapyörän pultit hihnapyöräavaimella vastaan pitäen kiinni, lukitukset pois, kone käyntiin ja 120 tkm jälkeen taas tavataan... Tällä tavalla saa samalla kompensoiduksi hihnapyörien vastakkaisten hammaspintojen kulumisen. Opelix neuvoo vaihtamaan kampiakselin hihnapyörän joka kerta, ne pyörät onkin jotain alasammuttujen Polikarpovien suosta nostettua siivenmöhnää. |
Kirjoittaja: | jiipee62 [ 29.12.2012 01:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? |
Kiitoksia! Mä mietinkin mistä tuon HDI:n jaon hienosäätö on ajateltu tehtäväksi. Kampuran hihnapyörä oli yhtä puuta kampuran kanssa, teetti vähän askaretta saada se irti. Edellinen hihnanvaihtaja ei liene ollut moisesta kiinnostunut, siitä tuo ihmettelemäni jaon heitto luultavasti johtuu. Pirun paljon helpompi ois tuo kiilaton nokka, en muista milloin oisin noin paljon ihmetellyt jakoremmiä paikalleen ja jäi vielä kesken. Aamusella täytyy tehdä sopiva neliöavain kiristinpyörään, vanhaan sopi varttinen hylsysarja, tää uus on vähän isompi. Tuon remmi tulee vissiin vähän tiukemmalle kuin perusbensan, ainakin haynes tarjosi 45 asteen vääntöä sen tavallisen 90 asteen sijaan? Pieleen olis menny ilman tätä vertaistukiryhmää, en olisi luultavasti osannut hakea säätöä kampuralta. |
Kirjoittaja: | Harri126 [ 31.12.2012 09:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? |
jiipee62 kirjoitti: Kiitoksia! Aamusella täytyy tehdä sopiva neliöavain kiristinpyörään, vanhaan sopi varttinen hylsysarja, tää uus on vähän isompi. Jos on samanlainen kuin tuossa meidän onyxissa niin siihen käy 8 mm kuusiokoloavain vaikka reikä onkin neliö. ![]() |
Kirjoittaja: | RPekka [ 31.12.2012 12:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? |
black_van kirjoitti: Tuota mä aina ihmettelen että onko oikeasti vaikeaa merkata merkkaustussilla kampiakselin kohdat ja nokan kohdat ja laittaa uusi hihna merkkien mukaan? Mitäs iloa siitä olisi tässä tapauksessa? Kätevästi olisi sitten uusikin hihna väärällä jaolla kun laittaisi vaan samalla tavalla kuin edellinen turakki. |
Kirjoittaja: | jiipee62 [ 31.12.2012 19:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? |
Kyselyn kohteena ollut auto käy ja kukkuu iloisesti, jako on nyt ihan kohdallaankin. Päivän sillä pääsin jo ajelemaankin ennenkuin hydepumppu hajosi ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | SamiT [ 31.12.2012 23:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? |
jiipee62 kirjoitti: Kyselyn kohteena ollut auto käy ja kukkuu iloisesti, jako on nyt ihan kohdallaankin. Päivän sillä pääsin jo ajelemaankin ennenkuin hydepumppu hajosi ![]() ![]() Taitaa olla joku myynyt pois sinulle tulleen C5:n kun on alkanut tulla hydrauliikkapumppuongelmaa, sama taisi olla kyseessä tuon oman äskettäin hankitun C5:n kanssa, josta aiemmin kyselinkin. Sen oman auton pumpun sain kuntoon kun oli vain käämin pää hapettunut pieneltä matkalta pois. http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=13460 |
Kirjoittaja: | jiipee62 [ 01.01.2013 12:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: HDI:n jako, toimiiko jos hampaan pielessä? |
SamiT kirjoitti: jiipee62 kirjoitti: Kyselyn kohteena ollut auto käy ja kukkuu iloisesti, jako on nyt ihan kohdallaankin. Päivän sillä pääsin jo ajelemaankin ennenkuin hydepumppu hajosi ![]() ![]() Taitaa olla joku myynyt pois sinulle tulleen C5:n kun on alkanut tulla hydrauliikkapumppuongelmaa, sama taisi olla kyseessä tuon oman äskettäin hankitun C5:n kanssa, josta aiemmin kyselinkin. Sen oman auton pumpun sain kuntoon kun oli vain käämin pää hapettunut pieneltä matkalta pois. http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=13460 Ei, kun myi pois kun tuli kannentiivisteongelma niin pahaksi ettei enää sietänyt peruskäyttöä. Pumppuongelmaa ei ollut havainnut parin vuoden ja 55tkm:n aikana edellinen omistaja. Siellä oli vielä 40A sulakekkin paikallaan, ja toimi mulla muutaman päivän ja n. 500 km ihan kiltisti, sitten kun menin kansihomman jälkeen vaihtamaan rengasta ja yritin nostaa yläasentoon niin ei noussut. Silloin löytyi palanut sulake johon vaihdoin flektiltä 50A tilalle ja menoksi, n. 100m röykkyistä pihatietä jossa paikkeilla mittarivalot välkkyivät 3-5 keraa tiheään, ihan kuin olisi yrittänyt pumppua päälle. Siitä muutama sata metriä vielä niin kaupan pihassa ei toiminut enää. Täytyisköhän vielä käydä purkamassa toi, ja mitata kaikki kertaalleen. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |