Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/3 [ 60 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 2008/9 talviongelmia
ViestiLähetetty: 26.12.2012 22:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Jos jollain olisi ideoita näiden ominaisuuksien korjaamiseen:

1) Konepellin avausvaijeri jäätyy pakkasilla ja konetilaan ei ole mitään asiaa.
En tarkoita sitä pitkää vaijeria vaan lyhyttä joka menee muovivivulta tuulihaalle.
Yritin saada sitä jo kerran aiemmin kuivaksi ja öljyttyä aseöljyllä, mutta se on aina jäässä jos on pakkasta.
En ihan äkkiä myöskään keksinyt miten sen vaijerin saisi sieltä käteen.

2) Ikkunat jäätyy talvella kiinni.
On perin ärsyttävää kun joutuu työn puolesta kulkemaan puomeilla ja porteilla joissa on lukulaitteet ja ikkunaa ei saakaan auki.
Oven raosta ei onnistu joka paikassa lukulaitteen käyttö kun on niin ahtaita paikkoja ja betonikorokkeita joihin oven reuna osuu.

3) Viimasuojista huolimatta konetilaan tulee lunta
300km ajo lumipyryssä aiheutti epätasaista ryntäilevää tyhjäkäyntiä ja omituista värinää.
Muutenkin tuntui siltä että kovin kauaa ei olisi enää päästy eteenpäin, tehot puuttuivat myös.
Ei vikakoodeja.
Kun sitten sain autoa vähän sulatettua ja konepellin auki niin siellä oli aika paljon lunta.
Pohjamuovi ja sisälokasuojat ovat ehjiä. Lumi näyttäisi tulevan sisään jostain akun kohdilta.
Kun auto sulaa tallissa, niin se käy taas kunnolla. Eli jossain oli jäätä missä ei olisi pitänyt olla.
Pitääkö noiden viimasuojien olla jommassa kummassa reunassa? Nehän eivät peitä koko ritilää ja nyt ne on asennettu keskelle niin että molemmilla reunoilla on aukot.

Noista jos pääsisi eroon niin saattaisin ajaa tällä seuraavankin talven.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2008/9 talviongelmia
ViestiLähetetty: 26.12.2012 23:29 

Viestit: 76
Paikkakunta: Vesilahti
Huikko kirjoitti:
Pitääkö noiden viimasuojien olla jommassa kummassa reunassa? Nehän eivät peitä koko ritilää ja nyt ne on asennettu keskelle niin että molemmilla reunoilla on aukot..

En mä mistään mitään tiedä, mutta vilkaisin netistä mitä suurinpiirtein tuon ikäisen sitikan omistajan käsikirja (s 190) kertoo lumisuojasta.
Kuvan perusteella asennetaan ritilöiden apukuskinpuoleiseen reunaan.



2005 - 2008 C5 Break 2.0i AT 2002 (100 - 170 tkm)
2008 - 2017 C5 Berline 2.0i AT 2005 (70 - 298 tkm)
2017 - 20__ C5 Berline 2.0i AT 2005 (113 tkm -)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2008/9 talviongelmia
ViestiLähetetty: 26.12.2012 23:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
JC5IEDM kirjoitti:
Huikko kirjoitti:
Pitääkö noiden viimasuojien olla jommassa kummassa reunassa? Nehän eivät peitä koko ritilää ja nyt ne on asennettu keskelle niin että molemmilla reunoilla on aukot..

En mä mistään mitään tiedä, mutta vilkaisin netistä mitä suurinpiirtein tuon ikäisen sitikan omistajan käsikirja (s 190) kertoo lumisuojasta.
Kuvan perusteella asennetaan ritilöiden apukuskinpuoleiseen reunaan.


Totta. Tuossa painetussa käyttöohjekirjassa ei olekaan kuvaa.
Eikä näköjään vanhemmassa nettiversiossakaan.

Siirretään nuo sitten tuohon reunaan. Tuntuu vain hiukan oudolta, koska juuri tuolla puolella joka jää vapaaksi on moottorin ilmanotto.
Mutta totellaan ohjetta. Kiitos.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2008/9 talviongelmia
ViestiLähetetty: 27.12.2012 17:43 

Viestit: 369
Huikko kirjoitti:
Jos jollain olisi ideoita näiden ominaisuuksien korjaamiseen:

1) Konepellin avausvaijeri jäätyy pakkasilla ja konetilaan ei ole mitään asiaa.
En tarkoita sitä pitkää vaijeria vaan lyhyttä joka menee muovivivulta tuulihaalle.
Yritin saada sitä jo kerran aiemmin kuivaksi ja öljyttyä aseöljyllä, mutta se on aina jäässä jos on pakkasta.
En ihan äkkiä myöskään keksinyt miten sen vaijerin saisi sieltä käteen.


Taisin itse voidella teflonöljyllä, on auennut ainakin 5 kertaa käsittelyn jälkeen.

Huikko kirjoitti:
2) Ikkunat jäätyy talvella kiinni.
On perin ärsyttävää kun joutuu työn puolesta kulkemaan puomeilla ja porteilla joissa on lukulaitteet ja ikkunaa ei saakaan auki.
Oven raosta ei onnistu joka paikassa lukulaitteen käyttö kun on niin ahtaita paikkoja ja betonikorokkeita joihin oven reuna osuu.

Lasit on täälläkin jumissa, ei tykkää yhtään sisätilan lämmittimestä. Onneksi ei tarvetta ikkunoiden availulle, täällä sivistyksen keskellä ei ole puomeja ja portteja rajoittamassa vapautta :mrgreen:
Huikko kirjoitti:
3) Viimasuojista huolimatta konetilaan tulee lunta
300km ajo lumipyryssä aiheutti epätasaista ryntäilevää tyhjäkäyntiä ja omituista värinää.
Muutenkin tuntui siltä että kovin kauaa ei olisi enää päästy eteenpäin, tehot puuttuivat myös.
Ei vikakoodeja.
Kun sitten sain autoa vähän sulatettua ja konepellin auki niin siellä oli aika paljon lunta.
Pohjamuovi ja sisälokasuojat ovat ehjiä. Lumi näyttäisi tulevan sisään jostain akun kohdilta.
Kun auto sulaa tallissa, niin se käy taas kunnolla. Eli jossain oli jäätä missä ei olisi pitänyt olla.
Pitääkö noiden viimasuojien olla jommassa kummassa reunassa? Nehän eivät peitä koko ritilää ja nyt ne on asennettu keskelle niin että molemmilla reunoilla on aukot.

Noista jos pääsisi eroon niin saattaisin ajaa tällä seuraavankin talven.


Viimasuoja on täällä asennettuna apukuskin reunaan, lunta siitä huolimatta konehuoneessa. Värinät+epämääräinen tyhjäkäynti löytyy myös. Myöskin semmoinen hankaava ääni kuuluu välillä jakopään puoleisesta päästä moottoria, häviää kun on sulateltu paikallaan. Mun C5 yöpyy talitintin tallissa, joten valkoista tavaraa ja jäätä alkaa olla jo marraskuulta asti kerättynä joka ikisessä välissä. Pitäisi sulattaa...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2008/9 talviongelmia
ViestiLähetetty: 27.12.2012 21:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Kiitos vastauksista.

Tuo pikkuvaijeri pitäisi saada käteen tuolta, kuivaksi ja sitten kunnon voitelu.
Ikkunamekanismille en tiedä voiko tehdä kauheasti mitään. Tuntuu että se on sekä jäässä karmiin, että myös moottorin vaijerit ovat jäässä.
Meillä ainakin jäätä kertyy myös ikkunan ja oven vaakasaumaan kumitiivisteen päälle/väliin aika kerros.

Tuo moottorin lumiongelma on aika hankala. Minulla onneksi on toinen luotettava kakkosauto ja mahdollisuus sulattaa auto lämpimässä tallissa.
En osaa sanoa kuinka monta reikää tuolta voi lumentulon vuoksi tukkia ilman että alkaa tulemaan lämpöongelmia.

Bensaluukku on myös totaalijäässä. Siis ihan ympäriinsä se sauma täynnä umpijäätä. Luukkua ei voi painaa sisäänpäin kun jää on vastassa.
Olen selvittänyt tämän ongelman liittyväksi siihen että sulamisvesi valuu katolta suoraan tuohon luukkuun johon se sitten jäätyy ja se umpipuuta
Olen tuon kerran nakutellut jääskraapan reunalla auki ja sulatellut siihen kuntoon että sain kiinnikin. Tuntuu vain turhauttavalta että jos pysähdyt huoltiksella tankkaamaan ja lisäämään lasinpesunestettä, niin siihen voi mennä tunti.

Viimeinen virhe on mennä autopesuun sulattamaan tämä vehje. Sen jälkeen ei tunti riitäkään mihinkään että saa mitään auki



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2008/9 talviongelmia
ViestiLähetetty: 28.12.2012 15:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Eikö tohon polttoainesäiliön kannen jäätymisongelmaan auttaisi silikonipuikkokäsittely siihen tiivisteeseen? Multa unohtui sen tiivisteen voitelu ennen pesua, ja oli luukku kanssa jäässä. Lähti kuitenkin pienellä heruttelulla ilman työkaluja ja naarmuja. Samoiten ikkunan alareunan tiivisteen silikonikäsittelyä olen miettinyt, tuskin siitäkään ainakaan haittaa olisi?



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2008/9 talviongelmia
ViestiLähetetty: 28.12.2012 16:05 

Viestit: 369
Mulla ainakin jäätyy polttoaineluukusta se "avaus" napukka pohjaan. Eli se jousella varustettu muovitötterö, jonka pitäisi ponnauttaa luukun kansi auki.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2008/9 talviongelmia
ViestiLähetetty: 28.12.2012 18:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Ei mulla ole siinä tiivistettä. Ja siitä on kyllä jäässä ihan kaikki mahdolliset liikkuvat osat.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2008/9 talviongelmia
ViestiLähetetty: 28.12.2012 19:52 

Viestit: 369
Olisiko siinä tiiviste sedan mallisessa autossa? Tosin tuo jatkuva sulatus lämpimässä tallissa kyllä edes auttaa ongelman syntymistä, mikäli auto ei kerkeä kuivamaan kuivaksi asti sisällä ollessaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2008/9 talviongelmia
ViestiLähetetty: 28.12.2012 21:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Kyllä se on nytkin kuivanut joulupäivästä saakka. Ja saa kuivua ihan rauhassa. Ajelen muilla autoilla joissa paikat ei jäädy. Ärsyttää vain kun siksi tuo ostettiin että sillä voi ajaa, mutta siitä ei nyt tule mitään ainakaan talvella. Liikaa asioita missä ei voi tehdä kompromissia. Esim. ne ikkunat pitää saada tietyissä tilanteissa auki ja tankkaamaan pitää pystyä ns. normaaliajassa ilman manauksia ja rituaaleja...ja kyllä konetilaankin pitää päästä jos haluaa.

...ja kyllä autolla pitää pystyä lumipyryssäkin ajamaan ilman että se tukehtuu. Huokaus...en oikein keksi mitä tuon kanssa tekisi.

Enkä mielellään ajaisi museointia odottavalla kalustolla tuolla nastojen ja tiesuolan keskellä. Se lämmin talli on pakkorako kun ei muuten saa löpöä tankkiin tai kone ei käy. Ei sitä autoa siis ole siellä pidetty kuin pakon edessä.

Suoraan sanoen vituttaa että ostin koko paskan. Webastonkin asennutin ja korjautin ja kaikki rahat on heitetty taivaan tuuliin kun työmatkaa on pakko tehdä autoilla jotka olivat olemassa jo aiemmin.

Tuossa pitäisi repiä se ikkunatiiviste kokonaan irti ja rakentaa siihen metritavarasta uusi. Ei jaksa tehdä autoa toisten puolesta.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2008/9 talviongelmia
ViestiLähetetty: 28.12.2012 22:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Tuo on huonon suunnittelun tulosta että jäätymisongelmia ja talviongelmia on. Eniten harmittaa se, että toimivat ratkaisut eivät olisi maksaneet senttiäkään enempää.

Tuulihaka voisi olla vain vipu ilman typerää jäätyvää vaijeria. Se on vivulla toiminut 50 vuotta kaikissa autoissa, miksi näin on pitänyt tehdä nyt? Se vaijeri pitäisi jotenkin korvata perinteisellä vivulla. Tämä saattaisi olla tehtävissä mutta nätti siitä ei varmaan tule.

Tankin luukku pitäisi aueta XM-tyyliin etureunasta painamalla. Nyt kun luukku aukeaakin kuten vanhan tv-tason lasiovet ensin sisäänpäin painamalla ongelmia on useita.
Ensinnäkin se luukku ei painu sisäänpäin kun siellä on jäätä vastassa. Jos se painuu sisäänpäin, niin se sylinteri jää pohjaan, koska se on jäässä. Tämä taas johtaa siihen että luukku ei enää pysy kiinni ennen kuin se on sulanut. Ja toki kun varsinaisen bensaluukun on saanut auki voi alkaa taikomaan avaimella sitä bensakorkkia auki. Koko patentti on toimimattomuudessaan umpisusi. Hankala sitä tosin on muuttaa talvikäyttöä kestäväksi omin konstein. Tämä voi olla tekemätön paikka.

Ikkunoiden tiivisteet ovat väärän malliset ja keräävät lunta/vettä tiivisteen päälle. Jos se ei ehdi jäätyä siihen ja jumita lasia se valuu siitä oven sisälle ja jäädyttää siellä vaijerimekanismin. Tämä voisi säkällä onnistua muuntaa. Markkinoilla on parannettua ikkunanostinmekanismia. Tosin sekin on vaijerilla, mutta järeämmällä. Jos ostaisi sellaiset, voitelisi ne erittäin hyvin ja sen jälkeen rakentaisi metritavarasta ikkunan ulkotiivisteen uusiksi kokonaan? Vaikea juttu ja todennäköisesti ensimmäinen paranneltu tiiviste ei ole se lopullinen. Tuleeko siitä koskaan parempaa kuin alkuperäisestä? Vaikea sanoa, mutta tehtävissä.

Moottorin tukehtuminen lumeen. No periaatteessa ilmanoton voisi viedä vaikka kabiiniin, mutta käytännössä ei. Ongelmana näyttää olevan se, että ilmansuodatin tukkeentuu pöllyävästä lumesta, eli viimasuojat eivät aja asiaansa. Lunta/jäätä kerääntyy myös koneen alle joka aiheuttaa värinöitä ja kolinaa kuopissa kun joku jäätynyt osa osuu alustarakenteisiin. Tähän voisi rakennella muovisuojia ja ilmanottotötteröitä erilaisia ja miettiä oliko niistä apua.

Näin siis voisi harrastaa harrasteauton kanssa, jolla ei ole lähtöpakkoa, perillepääsypakkoa ja jolla esim. välitankkaus pitää pystyä suorittamaan ilman että sen työpäivän ruokatunti palaa siihen.

On aika ponneton olo enkä tiedä mistä edes aloittaa...yhtään ei huvittaisi laittaa enää latiakaan rahaa kiinni tuohon.
Eikä tämäkään hauskaa ole että on pakko ottaa harrasteautoja liikennekäyttöön talven raiskattavaksi ja niissä nämä asiat eivät tuota minkään valtakunnan ongelmia.

Toistaiseksi C5 saa olla pyörillään tallissa. Mietin mitä sille tehdään ja miten. Nyt on niin paljon työajoa että epävarmalla kalustolla ei voi harkita matkaanlähtöä.
Kaikki ideat ja apu on tervetullutta. Enää en kuitenkaan aio vain ottaa sitä ajoon pienen voitelun siivittämänä. Se on nyt pariin kertaan kokeiltu että ikkunoiden tiivisteiden hierominen tai sen tuulihaan vaijerin voitelu ei ongelmia poista. Tuo ilmansuodattimen tukkeutuminen voi tehdä isonkin vaurion jos vain lähtee kokeilemaan olisiko valohoito auttanut...

Ennen suurempaa heurekaa saa nyt lojua tallissa. Akkukin alkaa olemaan finaalissa. Akku, ikkunamekanismit ja muuta pikkuosaa maksaa 300-400 euroa. Sillä saa jo useamman litran bensaa mersuun. Eikä tässä ole aikaakaan alkaa purkaa oviverhoiluja ja miettimään miten ja mitä tekisi paremmin.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2008/9 talviongelmia
ViestiLähetetty: 28.12.2012 23:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Johan on ongelmia ihan omiksi tarpeiksi riittävästi. Noinkin ison investoinnin seuraus on se että auto pelaa korkeintaan Ranskan korkeuksilla. Huh sentään,aika paskaa.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2008/9 talviongelmia
ViestiLähetetty: 28.12.2012 23:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
No webasto toimii hienosti. Akku ei vaan jaksa sen käyttöä. Mutta jotain positiivistakin :)



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2008/9 talviongelmia
ViestiLähetetty: 28.12.2012 23:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
No, kehitys kehittyy. Mun eka sitikka Xantia vm. 94 oli sentään vuoden talviauto Tekniikan Maailman mielestä. Harmi vaan että öljyt ei pysyneet talvella koneen sisällä, eikä ovet kiinni pakkasella ennenkuin auto lämpisi. Saunoakin sai höyryn kera kun lämppärin kenno hajosi. On toi vitonen ainakin noissa suhteissa parempi. ;)

Onhan näitä huonoja talviautoja ollut itsellä ja tutuilla muitakin; VW/Seat joissa ovet ei aukea pakkasella takaluukkua lukuunottamatta, eikä öljyt pysy sisällä, Mersu joka ei käynnisty ilman sisätilanlämmitintä konetilassa alle 10 asteen pakkasilla, Opel jonka bensatankin korkki oli pakkasilla lähes aina jäässä samoin kuin takajarrut jos erehdyit koskemaan käsijarruun... Kai se pitäisi ajaa takapotku-Ladalla niin ei olisi talviongelmia. Tai muuttaa Etelään. :mrgreen:



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2008/9 talviongelmia
ViestiLähetetty: 29.12.2012 00:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
242 volvo riittää. Sekin voitti 1982 testin ja syystä.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2008/9 talviongelmia
ViestiLähetetty: 29.12.2012 11:31 

Viestit: 369
Yksi asia tässä murheenkryynissä on kuitenkin toteutettu huomattavasti paremmin kuin edeltäjissä. Takajarrut+käsijarru. Kertaakaan ei ole vielä jäätynyt pyörä tönköksi, vaikka käyttö ja säilytysolosuhteet ovat samat kuin edellisen I korisen C5:sen kanssa.

Tankkausongelmaan on yksi todella yksinkertainen, mutta tökerö konsti. Irroita se muovinen suojaluukku talven ajaksi. Lukollinen korkki kyllä toimii siihen asti, kunnes avaimenreikä jäätyy umpeen. Ja taas päästään sulattamaan. Meillä työkalustossa on sovellettu nuiden jäätyvien tankkausluukkujen kanssa seuraavalla tavalla; heitetty kaikki painolukitukset mäkeen ja ruuvattu vetokahva luukkuun. Ruma mutta toimii varmasti myös ääriolosuhteissa, silloin kun auto pitää tankata.

Konepellin avausvirityksen voi korvata rallityylisillä lukoilla. :mrgreen: Oikeesti, onko siula siinä mekanismissä joku kriitti nen paikka rikki, oma toimii rasvahoidon jälkeen niinkuin jäätynyt junan vessa.

Ilmanoton muuttaminen moottoritilassa saattaisi olla loppujenlopuksi melko yksinkertainen toimenpide, imeekö tämä muuten suoraan keulasta, vaiko pyöränkotelosta niinkuin ykköskoppainen? Enemmän tyhjäkäyntiä, niin kyllä se filsu sulaa ja kuivaa. Nimimerkillä scanian takamoottorisella linja-autolla töitä tekevä, filtterillä pääsee 200km ja taas on filtterikotelossa filsunympärys täynnä pakkautunutta lunta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2008/9 talviongelmia
ViestiLähetetty: 29.12.2012 12:07 

Viestit: 137
Onpas merkillisiä ongelmia. Omassa vanhassa 2008-mallisessa Tourerissa oli alkuun polttoaineluukun jäätymisongelmaa, joka korjattiin takuuseen. Ei jäätynyt enää, sinne vaihdettiin jotkut uudet osat. Samoten kyseisessä yksilössä jäätyi konepellin avausvaijeri. Sekin korjattiin takuuseen, eikä jäätynyt enää.

Vuosi sitten tilasin uuden C5:n, jonka sain tämän vuoden tammikuussa. Siinä oli vakiona konepellin avausvaijeri jäässä, mutta senkin yllätysyllätys korjautin takuuseen. Ja tuntuu toimivan.

En tiedä kertyykö lunta moottoritilaan, koska ei ole tarvinnut asiaa tarkistaa. Jos sitä ei ajossa huomaa niin eipä sillä ole mitään väliä. Täällä pohjoisemmassa Suomessa, kun tuota lunta on yleensä (paitsi tänä talvena) enemmän kuin eteläisemmässä Suomessa, luulisi että ongelmia olisi jo tullut jos on tullakseen. Myöskin kovat pakkaset on tällä autolla kokeiltu, pohjat -33 astetta tänä talvena ilman mitään ongelmia.

Näillä opeilla sanoisin, että käy kysymässä asiansa osaavasta huollosta apua näihin ongelmiin. Itse en voisi olla enää enempää tyytyväisempi autooni. 8-)

edit:
Jos sillä on jotain merkitystä, moottori on eri kuin alkuperäisellä kysyjällä eli 2.0HDi molemmissa autoissani.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2008/9 talviongelmia
ViestiLähetetty: 29.12.2012 13:41 

Viestit: 1577
Paikkakunta: Tampere
Yksi asia tässä murheenkryynissä on kuitenkin toteutettu huomattavasti paremmin kuin edeltäjissä. Takajarrut+käsijarru. Kertaakaan ei ole vielä jäätynyt pyörä tönköksi, vaikka käyttö ja säilytysolosuhteet ovat samat kuin edellisen I korisen C5:sen kanssa.

Omassa ykköskopassa noi jarrut pelannut tähänpäivään asti ilman jäätymisiä varsinkin kässäri toimii hyvin olikoos sun vehkeessä kuoret niissä vaijereissa ehjät? Takajarrut vähän vetää pöllylumen jälkeen jäähän mutta aukee helpostikun peruuttaa, nekään ei jäädy jos ajelee pidempään. Sivulasit jäätyneet erimerkkisissä rysissä pahemmin kuin tossa 03 C5kassa aukeavat heti kun vähän lämpiää.
Murheita on aina isompia ja pienempiä mutta noi varmaan alkaa jo harmittaan enemmän kuin tarpeeksi. No omassa hajos penkkigrilli nyt kun sitä olisi tarvittu että semmosta.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2008/9 talviongelmia
ViestiLähetetty: 29.12.2012 16:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Tepi kirjoitti:
Onpas merkillisiä ongelmia. Omassa vanhassa 2008-mallisessa Tourerissa oli alkuun polttoaineluukun jäätymisongelmaa, joka korjattiin takuuseen. Ei jäätynyt enää, sinne vaihdettiin jotkut uudet osat. Samoten kyseisessä yksilössä jäätyi konepellin avausvaijeri. Sekin korjattiin takuuseen, eikä jäätynyt enää.

Vuosi sitten tilasin uuden C5:n, jonka sain tämän vuoden tammikuussa. Siinä oli vakiona konepellin avausvaijeri jäässä, mutta senkin yllätysyllätys korjautin takuuseen. Ja tuntuu toimivan.


Missä huollossa? Kiinnostaa sen verran että voisin soittaa että mitä tehtiin. Tampereen Veho ei asiaan ottanut kantaa millään tavalla.

Toinen takajarru osoittaa jäätymisen oireita kyllä tässäkin.

Tuommoinen reipas pakkanen kun niitä oli täälläkin pari viikkoa sitten ei ollut ongelmakeli. Ongelmakeli on tällainen -5, jossa auton oma lämpö sulattelee jopa ajon aikana asioita jotka sitten jäätyvät kun siirrytään maantien viimaan tms. Eli käytännössä normaali talvikeli näillä leveysasteilla on myrkkyä.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2008/9 talviongelmia
ViestiLähetetty: 29.12.2012 16:46 

Viestit: 137
Huikko kirjoitti:
Missä huollossa? Kiinnostaa sen verran että voisin soittaa että mitä tehtiin. Tampereen Veho ei asiaan ottanut kantaa millään tavalla.


Iisalmessa Autohuolto Reino Röytiö (virallinen Citroen-huolto). Olen käyttänyt myös Kajaanissa Hartikaisella, jossa asiat ovat myös hoituneet.

Lainaa:
Tuommoinen reipas pakkanen kun niitä oli täälläkin pari viikkoa sitten ei ollut ongelmakeli. Ongelmakeli on tällainen -5, jossa auton oma lämpö sulattelee jopa ajon aikana asioita jotka sitten jäätyvät kun siirrytään maantien viimaan tms. Eli käytännössä normaali talvikeli näillä leveysasteilla on myrkkyä.


Neljäs talvi menossa tämän korimallin C5:lla eikä ole ollut tuollaisia ongelmia, joten en osaa neuvoa em. asioissa. :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2008/9 talviongelmia
ViestiLähetetty: 29.12.2012 17:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Korpilahti
Itsellä oli vähän samanlaisia ongelmia XM:n kanssa, varsinkin kun on tapana käyttää sisätilanlämmitintä...

Eli ikkunoiden ja ovien tiivisteet tahtoi jäätyä sulavan lumen takia, samoin ovenkahvat ja tankinluukku, sekä tuulilsinpyyhkijät, kaikki nuo ongelmat vältän nykyisin käyttämällä puolipeitettä. Yöksi sen laitan, ja kun ajovuoro on, niin työpaikan parkkipaikallakin vetäen päälle, vajaan minuutin homma, eikä tartte putsata lumia / jäätä katolta tai ikkunoista.

Nämä kattikouruttomat, "pienemmän ilmanvastuksen" omaavat ratkaisut ei vaan toimi Talvessa.
CX:ssä riitti lukkojen öljyäminen aseöljyllä ja ovien tiivisteiden käsittely silikonilla.



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2008/9 talviongelmia
ViestiLähetetty: 29.12.2012 18:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7487
Paikkakunta: Taipalsaari
cxtb2 kirjoitti:
Nämä kattikouruttomat, "pienemmän ilmanvastuksen" omaavat ratkaisut ei vaan toimi Talvessa.
Jep, Xantiassakin (Break) tuppaa takapaksinluukun yläreunan kaukaloon jäämään lunta ja jumittelee sieltä sitten. Ongelma pysyy kyllä kurissa ahkerasti siivoamalla. Muuta huolta ei ole tuntunut olevan sisätilanlämppäriä käyttäessäkään. Peitteiden kanssa en jaksa jumpata.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2008/9 talviongelmia
ViestiLähetetty: 29.12.2012 18:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Vähemmän muuten tässä uudessa vitosessa putoaa lunta penkille kuin Xantiassa. Ovien karmien muotoilu on tässä suhteessa huomattavasti fiksumpi. Et jossain suhteessa on jopa edistystä tapahtunut. ;)

Jos ja kun tuo lumiongelma vaivaa vaan tuota 1,6 litraista diisseliä, niin siinä on taas yksi iso syy miksei ko. moottorilla varustettuun vitoseen pitäisi sotkeutua. Tietty vaakakupissa painaa sekin että voimaa on liian vähän ja alustassa on vieterit. Jos autossa ei positiivisia puolia oikein ole, niin ymmärtäähän sen että nuo ongelmat harmittaa sitäkin enemmän.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2008/9 talviongelmia
ViestiLähetetty: 29.12.2012 21:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
En nyt millään usko että näissä 2008-2012 autoissa on erilaiset ikkunantiivisteet, tuulihakamekanismi tai tankin luukun tiivisteet koneesta riippumatta.
Tuo 1.6 kone toimii volvon nokalla moitteetta, eli ilmanotossa/korissa se ongelma on. Ei moottorissa. Mittasin imuputken halkaisijaksi 32mm. Rakennan siitä ensi alkuun haitariputken webaston luokse sisälokasuojan sisään. Varastin vanhasta 300-sarjan volvosta summer/winter läppämekanismin, jossa oli säkällä sama 32mm pyöreä lähtö. Teen siitä sitten vipumallisen ratkaisun, joka on talvella eri asennossa ja ottaa imuilman paikasta johon ei voi mennä lunta. Jos jaksan teen vivulle sähköohjauksen kabiinin puolelle tai teen siitä lämpötilaohjatun.

Tutkin alapuolen moottorisuojausta ja huomasin että siinä on pieniä puutteita. Rakennan sinne ABS-muovista lisäpalat. Uskoisin että se koneen alle kertyvä lumi tulee tuota alapuolen reittiä. Tukitaan se ja katsotaan mitä tapahtuu.

Naapurin taksikuskin kanssa vertailtiin 2011-mallin sedania ja 2008 toureria. Täsmälleen samanlaiset ratkaisut on tankin luukussa, ikkunan tiivisteissä ja konepellin tuulihaassa. Että jos sinne jotain osia on takuuseen vaihdettu niin ainakaan ne eivät ole vielä 2011-mallissa vaihtuneet tehtaan puolesta erilaisiin.

Taksarin kommentit olivat normaalia sitikkamiehen valehtelua, että "hienosti on pelannut", eli tarkemmin tivattaessa ihan samat ongelmat sitä autoa vaivaa kuin tuota minunkin. Siinä on 2.0 litran dieseli automaatilla. Pari kertaa talvessa viedään lavetilla veholle sulamaan, ikkunoita ei saa auki marras-helmikuu välillä ja tankkaamassa käydessä murretaan jää metallikärkisellä jääskrapalla ja sitten odotellaan koska se sattuisi jäämään kiinni paineltaessa. Onneksi ajotietokone ei herjaa auki jääneestä tankinluukusta.

Pitää soitella tuonne Iisalmeen ja kysyä onko heillä antaa osanumeroita paranneltuun tuulihakaan ja tankinluukkuun vai onko asia hoideltu vain oikeaoppisella ja ammattitaitoisella voitelulla.

Lukoton tankinkorkki auttaisi/nopeuttaisi tankkausta. Sellaista ei varmaan saa? Pitää tutkia sitäkin ja josko löytyisi yleismallin korkki.
Osaako kukaan arvioida kuinka tiivis HDi-koneisen tankinkorkin pitää olla ja onko tankissa yli- vai alipaine?
Todennäköisesti korvaan sen luukun avausmekanismin naksukytkimen magneetilla ja vastakappaleella. Sitten rakennan luukkuun huomaamattoman "kahvan" tukevasta muovista ja maalaan sen korin väriin. Tällöin sen voi vetää auki eikä siellä ole jäästä piittaavaa mekanismia vaan ainoastaan magneetti. Luukun reunaan liimaan pyöreän vettä imemättömän solukumitiivisteen, jonka voitelen sitten hyvin silikonilla. Luukkupintaan voi liimata teflonteippiä vastapuolelle.

Tutkin tuota tuulihakamekanismia tarkemmin ja en kyllä yhtään tajua miksi se on tehty vaijerikäyttöiseksi. Sitä pystyy kyllä muokkaamaan. Siinä on reikä ikäänkuin toista vaijeria varten ja siihen voisi siis rakentaa oman avausmekanismin tuon tehtaan susiratkaisun tilalle. Pitää tutkia ja miettiä. Otan kuvia jos saan rakennettua päivänvaloa kestävän ratkaisun. Tässä päädyn varmaan isoon IP67-suojattuun painonappiin, vetävään solenoidiin ja vipuun joka vetää tuulihaan auki. Eli kun nappi on pohjassa solenoidi vetää ja kun nappi vapautetaan, niin tuulihaka menee jousikuormalla kiinni. Laitan napin alkuperäisen tuulihaan kohdalle. Nuo napit kestää armeijan käytössä vaunujen ulkopinnoilla, joten kestää tuossakin kohtaa.

Ikkunan ulkotiivisteen revin suutuspäissäni kokonaan irti ja menen se kädessä korja-kumiin tutkimaan metritavaratiivisteitä, josko niistä saisi tehtyä korvaavan.
Ostan pari kolme erimallista pätkää ja asettelen paikalleen. Oviverhoilu ja ikkuna pitää irroittaa että sen saa tehtyä kunnolla.

Tilaan kuskin puolelle sellaisen tehtaan parannellun ikkunannostinmekanismin ja rasvaan sen vaijerin niin hyvin kuin osaan ennen asennusta. Ikkunan karmitiivsteisiin löysin korja-kumista "jäätymätöntä" uraleveydeltään vastaavaa. Alkuperäinen on vaan ihan pirun tiukassa. Siellä on varmaan liima pohjalla tms. Vekoy:lta saa näköjään nauhamaista lämmitinelementtiä 12 voltin sähkölle. Sitä voisi halutessaan koittaa taikoa sinne karmitiivisteen pohjalle ja ovipellin ja tulevan uuden ikkunatiivisteen väliin. Sen voi rakentaa termostaattiohjatuksi joka saa jännitettä kun oven sisällä lämpötila putoaa pakkaselle.

...Että että...tehdään tästä nyt sitten auto. Pari päivää mietittyäni päätin sittenkin tehdä tehtaan puolesta tästä auton.
Yritän muistaa ottaa kuvia ja raportoida onnistuneista ja epäonnistuneista ratkaisuista.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2008/9 talviongelmia
ViestiLähetetty: 29.12.2012 21:33 

Viestit: 369
kaselin kirjoitti:
Yksi asia tässä murheenkryynissä on kuitenkin toteutettu huomattavasti paremmin kuin edeltäjissä. Takajarrut+käsijarru. Kertaakaan ei ole vielä jäätynyt pyörä tönköksi, vaikka käyttö ja säilytysolosuhteet ovat samat kuin edellisen I korisen C5:sen kanssa.

Omassa ykköskopassa noi jarrut pelannut tähänpäivään asti ilman jäätymisiä varsinkin kässäri toimii hyvin olikoos sun vehkeessä kuoret niissä vaijereissa ehjät? Takajarrut vähän vetää pöllylumen jälkeen jäähän mutta aukee helpostikun peruuttaa, nekään ei jäädy jos ajelee pidempään. Sivulasit jäätyneet erimerkkisissä rysissä pahemmin kuin tossa 03 C5kassa aukeavat heti kun vähän lämpiää.
Murheita on aina isompia ja pienempiä mutta noi varmaan alkaa jo harmittaan enemmän kuin tarpeeksi. No omassa hajos penkkigrilli nyt kun sitä olisi tarvittu että semmosta.


Kotipiha sattuu sijaitsemaan sellaisen tien varressa, jonka hoitoluokka on varmaankin ö-10, eli todella alhainen. Lunta täällä riittää ja pihatiellä/pihalla sitten vielä lisää. Laiska linkomies palkattu taas täksi talveksi huolehtimaan pihatiestä/pihamaasta. Pidemmät ajelutkin menee hukkaan, kun viimeiset 10km päästellään lumipöperössä, sekä parkataan lumihankeen. Kitkarenkailla on muuten melko turhaa peruutella edestakaisin, kun ne lukossa olevat takapyörät luistelevat perässä. Saa yrittää ihan useammankin kerran ja sitten hakea kuumailmapuhaltimen sekä myöhästyä töistä sulatuksen päätteeksi.

Edeltäjässä vaijerien kuoret oli ehjät, ja jarrut muutenkin säännöllisesti huolletut. Käsijarrua myös käytettiin joka ikinen kerta kun auto pysäköitiin. Persgrilliäkin tinasin varmaan 5 kertaa, hajosi aina siitä istuinosan ja selkänojan yhtymäkohdasta, selkänojan puolelta. Lopulta luovutin ja kärsin kylmästä penkistä.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/3 [ 60 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron