Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantian XU5JP
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=13545
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  jormavi [ 29.12.2012 18:32 ]
Viestin otsikko:  Xantian XU5JP

Mistä löytyisi hyvä räjäytyskuva ko. moottorista. Täytyis tehdä keväämmällä kansiremontti venttilikoneiston öljyvuodon takia.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 29.12.2012 19:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian XU5JP

kato beksien kuvia .....tai kaikkia XU pohjaisia 1.6/1.9

Kirjoittaja:  laakeri [ 29.12.2012 20:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian XU5JP

jormavi kirjoitti:
Mistä löytyisi hyvä räjäytyskuva ko. moottorista. Täytyis tehdä keväämmällä kansiremontti venttilikoneiston öljyvuodon takia.
Mitä niitä kuvia suotta räjäyttelemään. Eikös se ole samanlainen pata kuin 1.8 8V (XU7JP), mutta lyhyemmällä iskulla? Moisen kannen irrotuksesta olisi ihan valokuvia... räjäytyskuvia löytyy servicestä varmaankin.

Kuva
Jakoremmin, katin, imuilmaputken, ilmanputsarikotelon, tyhjäkäynninsäätimen, vesi- ja bensaletkujen yms turhuuksien irrottelun jälkeen pultit auki ja tämmöinen nousee pois kulkineesta.

Kuva
Tuoltahan se itse kansi sitten näyttää

Kuva
Ja tuommoisia kilkkeitä siinä on kiinni. Huomioikaa Mobilin öljynkorvike kuvassa - kyllä se asennuskäytössä moisessa kelpaa sentään... :roll:

Kun olet nypännyt kannen pois, niin hitsaa samalla pakosarjan halkeamat ehjiksi (huomioiden, että hitsaat valua) ja jos 1.6:ssakin on yhtenäinen laippa sarjassa kaikkien pyttyjen välillä, niin vedä se keskeltä poikki. Miulta jäi se katkaisu tekemättä tuossa remontissa, mistä nuo kuvat ovat kyllä.

Kirjoittaja:  Sitruunaseppä [ 29.12.2012 23:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian XU5JP

Tiijä mitä oljyvuotoa tarkoitat...kansipahvin välistäkö?

XU-koneen metka konstruktio; Yksi huomattava tiiveysongelma vanhemmssa koneissa on nokka-akselin voiteluputki (näkyy mustana ohuena tankona). Se on muovia ja nokka-akselin pukkeihin menevät muoviset putkenpäät on tiivistetty o-renkaalla. Uusimalla o-renkaat voi mielestäni laskea kannen päällä olevan öljyn tasoa; viimeisessä pukissa on öljykanava alas kampikammioon.

Parkkipaikkaremontti. Kyseinen yhdysputki on vain painamalla paikoillaan, venttiilikoppa pitää sen aloillaan.

Kirjoittaja:  RPekka [ 30.12.2012 11:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian XU5JP

Sitruunaseppä kirjoitti:
XU-koneen metka konstruktio; Yksi huomattava tiiveysongelma vanhemmssa koneissa on nokka-akselin voiteluputki (näkyy mustana ohuena tankona). Se on muovia ja nokka-akselin pukkeihin menevät muoviset putkenpäät on tiivistetty o-renkaalla. Uusimalla o-renkaat voi mielestäni laskea kannen päällä olevan öljyn tasoa; viimeisessä pukissa on öljykanava alas kampikammioon.

Kappas. Toinen mikä helpottaa öljyn pysymistä sisäpuolella on venttiilikopan tiivisteen liimaaminen paikalleen, ainakaan kaverin 2.0 8v koneessa ei öljyt pysyneet sisällä ilman liimaa vaikka kuin oli uusi ja pehmeä tiiviste.

Kirjoittaja:  jormavi [ 30.12.2012 13:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian XU5JP

Morjens!
1.6 kone
Vuotaa öljyä ilmanputsarin koteloon vaikkei juuri huohota, josta sitten pakoputken päälle ja rintapeltiin. Putsari koneen päällä/takana.

Kirjoittaja:  RPekka [ 30.12.2012 13:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian XU5JP

jormavi kirjoitti:
Vuotaa öljyä ilmanputsarin koteloon vaikkei juuri huohota, josta sitten pakoputken päälle ja rintapeltiin. Putsari koneen päällä/takana.

Tuo Sitruunasepän mainitsema suihkuputki näkyy laakerin pistämässä kuvassa hienosti. Sen kun kaivat näkyviin niin samalla saat uusittua tiivisteet siihen muovikoteloon ja pistä vielä varmuuden vuoksi ohuesti silikonimaista tiivistelimaa siihen.

Kuten Sseppä totesi niin parkkipaikkaremontti, pari 500W halogeenivaloa konehuoneen reunoille säteilylämmittimiksi niin ei kädetkään jäädy.

Kirjoittaja:  laakeri [ 30.12.2012 13:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian XU5JP

RPekka kirjoitti:
Kuten Sseppä totesi niin parkkipaikkaremontti, pari 500W halogeenivaloa konehuoneen reunoille säteilylämmittimiksi niin ei kädetkään jäädy.
Eikä hajoa muovitkaan, kun halogeenit lämmittävät. Tässa kuvassa näkyy se putki pukkien kanssa irrotettuna. Yhdestä pukista on irrallaan näköjään. On irrotettu noin vain sen takia, että pukit pysyvät helpommin järjestyksessä, mutta sinun tapauksessahan ei tarvitse pukkeja lähteä irrottelemaan edes.

Kirjoittaja:  kaselin [ 30.12.2012 14:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian XU5JP

Olikos se koppa muovia kanssa muistavinani joku etsi samanlaista öölivuotoo oli se koppa halki (vaikeahko havaita)

Kirjoittaja:  kokemjne [ 30.12.2012 15:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian XU5JP

oon vissiin pudonnu kehityksestä , mutta ei kai 1.6 XU:ssa ollu vielä sitä muovista vent. koppaa jonka päällä oli ilmanputsari. se on totta ,että se muovikoppa kuseskeli öljyä mielellään pakosarjan päälle. useimmiten vikana oli se naurettava tiivisteen virkaa hoitava ohut kuminauha. sitä asennellessa olisi syytä putsata kunnolla rasvanpoistajalla se ura , ja sitten tippaliimaa ( hetipitikiinni ) uraan kriittisiin paikkoihin ja sitten vastinpinnat myös puhtaiksi. jos koppa on ehjä muuten.

Kirjoittaja:  laakeri [ 30.12.2012 16:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian XU5JP

kokemjne kirjoitti:
oon vissiin pudonnu kehityksestä , mutta ei kai 1.6 XU:ssa ollu vielä sitä muovista vent. koppaa jonka päällä oli ilmanputsari.
Kyllä nimenomaan Xantian pienissä 8-venttiilissä, siis 1.6 ja 1.8, on se ilmanputsari venttiilikopan päällä. Tuo kuva on 1.6:sta:
Kuva

Kirjoittaja:  kokemjne [ 30.12.2012 16:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian XU5JP

lueppas sen moottorin tyyppikilpi perinteisestä paikasta. tuossa ei voi tarjota paikaksi laturinjalan nurkkia.
sen tiedän ,että 1.8 oli tuommonen .

Kirjoittaja:  GSAX3 [ 30.12.2012 16:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian XU5JP

Kyllä on kaikki xantian 1.6 ja 1.8 8veet tolla muovikopalla. Samoin uudemmissa 1.6 zx:ssä yms. Kokemusta on..

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/