Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

GS asiaa jälleen
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=1373
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Akaile [ 27.05.2009 17:06 ]
Viestin otsikko:  GS asiaa jälleen

Kuva

Onko kenelläkään kuvaa tai mahdollisuutta skannata/ottaa valokuvaa, mitä missäkin merkkivalossa on tarkoitus olla ko. mittaristossa? Kytkentäkaavakaan ei olisi pahitteeksi...

Kirjoittaja:  Jeth [ 27.05.2009 17:38 ]
Viestin otsikko:  Re: GS asiaa jälleen

Kappas, meilläkin on tuollainen mittaristö yhessä farmari geesus :) en kyllä yhtään tiedä mikä menee minne... Sitikkapuoskari saattaa tietää?

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 27.05.2009 20:52 ]
Viestin otsikko:  Re: GS asiaa jälleen

Pitäis kaivella omistajan käsikirja esille. Tuo lienee joku 72-76 mallisesta?

Kirjoittaja:  Akaile [ 27.05.2009 21:06 ]
Viestin otsikko:  Re: GS asiaa jälleen

Juu jotakuinkin joo. Luulisi, että jotain olisi jo sähköisessä muodossa?

Kirjoittaja:  Croisette [ 27.05.2009 21:19 ]
Viestin otsikko:  Re: GS asiaa jälleen

Tuota mittaristoa oli jo ihan alusta alkaenkin, eli -70. ja -77 oli vikat, niissäkin loppuvuodesta oli jo uudemman malliset mittarit. Melko harvinaiseksi tuon tekee se, että kyseinen mittaristo oli vain Club ja Pallas-malleissa, siis tuo kierroslukumittarilla varustettu versio. Alkupään nollasarjalaisissa taisi tosin olla tuo kaikissa?

Itse kysymystä jäin hiukan ihmettelemään, että mitä siis kaivataan? Kuvaa mittaristosta jooh mutta miksi, onhan kysyjällä itselläänkin moinen? Kytkentäkaaviokysymyksen ymmärränkin, mulla ei tietääkseni moisia ole, kun olen enemmän tutki ja mittaa miehiä, kuin papereita lukevia ;).

Noh jos siitä kuvasta on iloa, niin voin mä moisen lauantaina ottaa, ja sunnuntaina unkkiin laittaa.....

Kirjoittaja:  Akaile [ 27.05.2009 21:31 ]
Viestin otsikko:  Re: GS asiaa jälleen

Siis kuva jostain geesun omistajan käsikirjasta tms. että mihin mikäkin merkkivalo on tarkoitettu? Niitä kun on kymmenen ja muutama niistä on minulle hieman hämärän peitossa... Ja kytkentäkaaviota tarvitsisin siksi, että yritän tässä ennakoida: mittari on 270km päässä minusta, joten olisi helpompi luntata jostain ja suunnitella kytkentöjä paperille ja sitten vain mennä paikalle ja rakentaa. Tuntuu olevan (työ)päivissä sen verran luppoaikaa, että on hyvä piirrellä vihkoon (toistaiseksi ulkomuistista) että mitä minnekin tulisi laittaa.

Selkeää?


nm. hyvin suunniteltu on jo puoliksi metsässä :D


Ja siis valoista tiedän: öljynpaine, vilkku, pitkät, lataus, jarrupalojen loppuunkulumisen merkkivalo, lhm nestetason varoitus ja ryyppy, joten ainakin neljä valoa kaipaisi vielä selvennystä?

Kirjoittaja:  Croisette [ 27.05.2009 21:37 ]
Viestin otsikko:  Re: GS asiaa jälleen

Jooh kyllä minä jotain tuon kaltaista ajattelinkin, eli siis ennakkoon suunnittelua, moiset kirjat ja mittarit (tai siis Geesut :) ) ovat minullakin siellä 45 km päässä, jossa toki käyn viikonloppuna ;) .

Edit: ellen sitten sorru parkumiseen lähtemään, mutta se on aikas epätodennäköistä, on niin monta muutakin asiaa hoidettavana.....

Kirjoittaja:  piippumies [ 28.05.2009 08:22 ]
Viestin otsikko:  Re: GS asiaa jälleen

Veljelle jätin samanlaisen mittariston hoitoon. Siinä on oikein vuosiluku -73 jos en ihan väärin muista niin yksi niistä punaisista valoista on momentinmuuntimen varoitusvalo.. Kytkinpeleissä turha. Täytyy mennä tallille vilkaiseen ja muisteleen vanhoja. Ton mittariston pelastin jo joskus-83 purkaamolle hylätystä harmaasta geesusta odottaa uutta elämää jossain toisessa samanlaisessa,missähän sellainen luuraa... Niin asiaan.. Haynesin kirjassa on ihan suht hyvät kytkentäkaaviot mun kirja vaan on tällä hetkellä turhan kaukana. Täytyy noutaa kotiin kaikki muutkin vanhojen kirjat.

Kirjoittaja:  Akaile [ 06.06.2009 22:46 ]
Viestin otsikko:  Re: GS asiaa jälleen

Sain tuon Mikin ja jonkun muun vanhan Haynesin käsiini ja täytyy sanoa, että mielenkiintoisia sivumerkintöjä reunoissa :D mm. laskelmia Geesun kuutiotilavuuksista Alfan männillä... Oli myös maininta siitä aiemmin mietitystä Gs vaihteistoöljystä: Hypoidia suosittelee Haynes, mutta sitä en usko Jasun selkeyttämien kuvien perusteella. Red Line saa kelvata, pysyy synkronit ehjinä.

Mutta asiaan. todella omituiset sähkökaaviot tuolle em. mittaristolle. Joillekin johdoille en näe mitään järkeä niihin liitetyille selityksille. Ja toisekseen jos mittarissa on 10 merkkivaloa niin johtoja on kaikenkaikkiaan mielestäni liian vähän. Täytyy ottaa mittaristo käteen paremmalla ajalla ja selvittää yksitellen jokaisen johdon ja valon tarkoitus. Voisin vaikka raportoida tänne jos siitä jollekulle muulle hyötyä olisi....

Kirjoittaja:  Cikatti [ 07.06.2009 01:07 ]
Viestin otsikko:  Re: GS asiaa jälleen

"mm. laskelmia Geesun kuutiotilavuuksista Alfan männillä... "

hmmm, kuulostaa mun vanhalta kirjalta koska olen suunnitellut Alfan mäntiä Geesuun ja vain siksi että niin siitä sais helposti 1480 kuutioisen koska Alfan männisää on oikein kokoinen tappi. Mikille sen taisin tyrkätä joskus, sen Haynesin.

Mulla on kans josain tuon kojelauden selitykset eli olen omistanut -75 GS:n.

Siis on tuo hieno kuva! Harvoin tänä pnäkään näkee noin hienoa mittaristoa.

Kirjoittaja:  Akaile [ 07.06.2009 19:33 ]
Viestin otsikko:  Re: GS asiaa jälleen

Cikatti kirjoitti:
"mm. laskelmia Geesun kuutiotilavuuksista Alfan männillä... "

hmmm, kuulostaa mun vanhalta kirjalta koska olen suunnitellut Alfan mäntiä Geesuun ja vain siksi että niin siitä sais helposti 1480 kuutioisen koska Alfan männisää on oikein kokoinen tappi. Mikille sen taisin tyrkätä joskus, sen Haynesin.

Mulla on kans josain tuon kojelauden selitykset eli olen omistanut -75 GS:n.


Juu, sama kirja koska nimenomaan tuo 1480cc löytyypi sieltä...

Jos löydät nuo kojelaudan selitykset niin siitä olisi suuri apu! ;)

Kirjoittaja:  miki [ 08.06.2009 01:22 ]
Viestin otsikko:  Re: GS asiaa jälleen

Niin se vaan piiri pieni pyörii... Kirjassa oli muitakin tärkeitä muistiinpanoja kuten varaosanumeroita ym. Siitä vaan vinkistä vaari noiden alfasudin mäntien kanssa. niitä vissiin vielä saa.
Oliko jossakin geesumallissa samanlainen mittaristo kun yköskoppaisessa CX:ssä? Siis nopeus- ja kierroslukumittarit kumpikin linssin alla. Tuo on jotenkin niin epätasapainoisen näköinen. Muistelen nähneeni sellaisen jossa oli linssimittarit, ja jonkinlainen geesun profiilikuva jossa varoitusvalot.

Kirjoittaja:  piippumies [ 08.06.2009 08:13 ]
Viestin otsikko:  Re: GS asiaa jälleen

Tarkoitat varmaan Gsa:n mittaristoa.

Kirjoittaja:  miki [ 08.06.2009 12:01 ]
Viestin otsikko:  Re: GS asiaa jälleen

piippumies kirjoitti:
Tarkoitat varmaan Gsa:n mittaristoa.

Niinpä taidan tarkoittaa :D

Kirjoittaja:  Akaile [ 14.06.2009 22:51 ]
Viestin otsikko:  Re: GS asiaa jälleen

Onko kenelläkään niitä kytkentöjä eteen nyt eksynyt? Samaten kaipailisin yhtä merkkivalon pidikettä, eli siis sitä millä se lamppu on siellä mittaristossa kiinni. GSA mittaristossa näytti olevan pienempi mutikka se, joten kaipailisin tuohon yläpuoliseen kuvan mittaristoon käypästä.

Kirjoittaja:  Akaile [ 24.06.2009 22:36 ]
Viestin otsikko:  Re: GS asiaa jälleen

Itsehän se on asiat ratkottava, näin se vaan menee...Mutta tässä hieman ohjetta muille jos sattuu saman ongelman eteen.

Kuva

Kaapeliliittimen nastat tinasin paremmiksi, kun olivatten jo hiukan huonoiksi kuluneet. Neljän johdon ryppääseen minulla ei ollut liitintä, joten piirilevyporalla porasin reiät ja upotin tinan kanssa johdot siihen. Ilmeisesti kellon johdin oli palanut poikki ja sen korvasin johdon pätkällä, saas nähdä toimiiko.

Mutta johtoja oikealta vasemmalle (mittari oli toisin päin selvitellessä :oops: :lol: ) lukien 1-14 kytketään seuraavasti merkkivalojen ollessa ylärivi 1-5, alarivi 6-10: (mittarin katselupuolelta)

Valo: ja siihen menevät johdot:
1: 3 ja 12
2: 5 ja 7
3: 10 ja 12
4: 12 ja 13
5: 1 ja 12
6: 2 ja 12
7: 4 ja 7
8: 7 ja 8
9: 7 ja 9
10: 12 ja 14

Bensamittari 11 ja 12, voltti ottaa ilmeisesti myös jostain noista 14:sta plussan ja miinuksen, mutta en kiinnittänyt huomiota siihen tarpeeksi, kun 9 voltin paristolla testailin...

Nopeusmittari ottaa merkkivalonsa johdosta 12 ja omasta yksittäisestä johdostansa.

Kierroslukumittari ottaa valonsa johdosta 1 neljän johdon ryppäässä (alhaalta ylöspän) ja johdosta 12.
Neljän johdon ryppään johdot 2-4 on vielä selvityksen alla.. Kierroslukumittari toimii, mutta kellosta en ole niin varma.

Mutta fiilis oli kuin Jouluna, kun sai valoa mittaristoon, katsokaa vaikka itse :D

Kuva

Kirjoittaja:  Akaile [ 24.06.2009 23:07 ]
Viestin otsikko:  Re: GS asiaa jälleen

Miten muuten tuota kierroslukumittaria voi demota? Ilmeisesti se haluaisi luonnollisesti maita, plussaa ja sitten signaalia puolan miinukselta. Nyt käytössä on vain tuo em. paristo, joten minkäslaista viritystä teen että saan tarkalleen määritettyä jokaisen johdon oikein?

Samaten bensamittari heilahtaa kun tökkää 11. virtaa, joten oletan, että tämä johto on se anturin johto?

Kirjoittaja:  Akaile [ 25.06.2009 16:27 ]
Viestin otsikko:  Re: GS asiaa jälleen

Nyt kun tuota Haynesia katselee näiden omien selvityksien kera niin en kyllä oikein vieläkään ymmärrä miten tuota haynesin kaaviota olisi tarkoitus lukea? Mutta mitäpä sillä on enää väliäkään kun on jo selvitettynä nuo johdot.... :lol: Mutta jos on hyviä sähköinsinöörin vinkkejä minulle niin kertokaa niin osaan jatkossa lukea noita paremmin. Mielestäni Sätkän Haynes kaaviot ovat selkeät tuohon verrattuna...

Kirjoittaja:  Akaile [ 31.08.2009 12:52 ]
Viestin otsikko:  Re: GS asiaa jälleen

Dodiin, nyt on kyseinen mittaristo otettu käyttöön, mutta sellainen ilmiö oudoksuttaa kovasti, että kun laitan valot päälle niin kierroslukumittari sammuu, siitä häviää taustavalo ja viisari lakkaa liikkumasta... Onko ideaa?

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 31.08.2009 17:23 ]
Viestin otsikko:  Re: GS asiaa jälleen

Akaile kirjoitti:
Dodiin, nyt on kyseinen mittaristo otettu käyttöön, mutta sellainen ilmiö oudoksuttaa kovasti, että kun laitan valot päälle niin kierroslukumittari sammuu, siitä häviää taustavalo ja viisari lakkaa liikkumasta... Onko ideaa?

+ ja - ristissä? Kun saa valoilta jostain plussaa sinne missä pitäisi olla miinus, sähkö katoaa? Mistä mittaristolle tulee tieto että valot ovat päällä? Ettei vaan maadoitu jostain syystä ajovalopolttimon kautta tai jotain..

Kirjoittaja:  Akaile [ 31.08.2009 23:44 ]
Viestin otsikko:  Re: GS asiaa jälleen

Mittariston valot saa virran virtalukon releeltä, kun avaimesta kääntää. Itse nopeusmittarin taustavalo saa virran valokatkaisijalta kun parkit menee päälle. Mittaristo on käsittääkseni yhden maa-johdon varassa, jos en metallilankojen jäljityksissäni ihan väärille vesille ole mennyt. Kaikki muu siis toimii, merkkivalot, volttimittari näyttää mukavia, bensamittari toimii ja kiekkamittari ilman niitä valoja... Eihän tuo sinänsä mitään haittaa, kun pimeässä on vähemmän valaistusta silmien alla, mutta ihmettelen vain moista ilmiötä.

Kirjoittaja:  Akaile [ 12.09.2009 17:39 ]
Viestin otsikko:  Re: GS asiaa jälleen

Akaile kirjoitti:

Kierroslukumittari ottaa valonsa johdosta 1 neljän johdon ryppäässä (alhaalta ylöspän) ja johdosta 12.
Neljän johdon ryppään johdot 2-4 on vielä selvityksen alla.. Kierroslukumittari toimii, mutta kellosta en ole niin varma.



Tästähän se "vika" löytyi. Johtoon 4 tulee maita eikä mitään muuta! Aiemmin olin jostain syystä tökännyt siihen virtaa parkeilta ja olin totaalisen ihmeissäni ettei se tuosta kiusaantunut rikki asti. Nyt siis toimii kierroslukumittari myös valot päällä kuin myös taustavalot.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/