Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
XU10J4D/Z eli zx/xantian 150 hp 16v http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=13769 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Jankos [ 24.01.2013 09:08 ] |
Viestin otsikko: | XU10J4D/Z eli zx/xantian 150 hp 16v |
Tuossahan on se muuttuvapituuksinen imusarja ja nyt ollaan ihmetelty koneen heikkoa vetoa 5000 rpm paikkeilla. Eli tuossa imusarjan läpät vaihtaa asentoansa vastaa 5000 rpm jälkeen ja ennen sitä ei kone vedä oikein lainkaan. Alavääntö on oikein hyvä ja ylhäältä menee oikein hyvin yli 8000 rpm. Mutta ajaminen hiukan hankalaa kun ei vedä tuosta yli oikein lainkaan. Eli missä kierroksissa tuo vakiona kääntelee läppiä? Tässä kun on kotimainen ohjelmoitava ruisku niin läppien vaihtokohtaa kohtaa saa muutettua. Mutta alkuperäiset kierrokset kun olisi tiedossa niin voisi siihen suuntaan lähteä ensin. Tuohon on kyllä jo hommattu 46mm läppärungot ja mi16 imusarja mitkä naitetaan yhteen, mutta kun kisakausi on kesken niin ei oikein olisi aikaa testailla niiden yhteistoimintaa jne. ![]() Tuossa muuten kuva: http://valokuu.com/photokorn/pic.php?id=65733 |
Kirjoittaja: | Jeth [ 24.01.2013 09:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: XU10J4D/Z eli zx/xantian 150 hp 16v |
Vakiona se kääntää joskus 4000-4400 välillä lyhkäsen imusarjan käyttöön. |
Kirjoittaja: | Jankos [ 24.01.2013 09:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: XU10J4D/Z eli zx/xantian 150 hp 16v |
tuollasta aluetta minäkin siihen kuvittelin. Täytyy yrittää pienentää sitä säätöä... Kunhan nyt saadaan. |
Kirjoittaja: | Korppiloinen [ 24.01.2013 14:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: XU10J4D/Z eli zx/xantian 150 hp 16v |
Lainaa: 4 At engine speeds below 1800 rpm and above 5080 rpm, the ECU closes the solenoid valve, shutting off the vacuum supply to the diaphragms, and the butterfly valves are closed. With the valves closed, the short inlet tracts are closed, and the incoming air flows only through the long inlet tract, boosting the torque output. 5 At engine speeds between 1800 rpm and 5080 rpm, the ECU opens the solenoid valve. The vacuum present in the pump is then allowed to act on the vacuum diaphragms, which draws the pushrods into the diaphragm bodies, and opens up the four butterfly valves. With the valves open, the incoming air is allowed to flow through both the short and long inlet tracts, for maximum power. En nyt tähän hätään löytänyt näkemiäni kaavakuvia, mutta muistan nähneeni hillittömän ristiriidan tai käännöskukkasen tuon ACAVin toiminnassa: Englanninkielisissä ja suomenkielisissä infoissa läppien liike kerrottiin tasan ristiin.. Jos liikkuvat kilkkeet liikkuvat mutta tehoja uupuu, voisiko olla että pieni vuoto alipainepuolella pitää läppien liikeradan vajaana? Sehän joutuu imemään kohtalaisen jäykkiä jousia vastaan. Oma kapistus vetää tasaisen oloisesti kolmesta-neljästä tonnista tappiin asti. Enemmänkin tuntuu että alakierroksilla voisi olla enemmän vääntöä, mutta hankala sanoa miltä tuon pitäisi tuntua ilman dynoa tai takuuvarmasti toimivaa verrokkiautoa. |
Kirjoittaja: | Jeth [ 24.01.2013 15:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: XU10J4D/Z eli zx/xantian 150 hp 16v |
Korppiloinen kirjoitti: En nyt tähän hätään löytänyt näkemiäni kaavakuvia, mutta muistan nähneeni hillittömän ristiriidan tai käännöskukkasen tuon ACAVin toiminnassa: Englanninkielisissä ja suomenkielisissä infoissa läppien liike kerrottiin tasan ristiin.. Jos liikkuvat kilkkeet liikkuvat mutta tehoja uupuu, voisiko olla että pieni vuoto alipainepuolella pitää läppien liikeradan vajaana? Sehän joutuu imemään kohtalaisen jäykkiä jousia vastaan. Oma kapistus vetää tasaisen oloisesti kolmesta-neljästä tonnista tappiin asti. Enemmänkin tuntuu että alakierroksilla voisi olla enemmän vääntöä, mutta hankala sanoa miltä tuon pitäisi tuntua ilman dynoa tai takuuvarmasti toimivaa verrokkiautoa. Verraten ex tyttöystävän vastaavaan, tuo mun vanha oli huomattavasti pirteämpi. Molemmissa oli ehjät acavit |
Kirjoittaja: | Jankos [ 24.01.2013 19:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: XU10J4D/Z eli zx/xantian 150 hp 16v |
Hienoa että jollain oli jotain dokumentoituakin tietoa. Mutta aika vahvasti epäilen että tuossa on virhe. Yli 5080 nuo läpät on melkoisen varmasti auki koska niille kierroksille se lyhyt puoli olisi paremmin vireessä. Ja muutenkin tuo hämää koska ainakin tuossa läpät käännetään solenoidi avaamalla alle tuon 5000 rpm ja sen yli solenoidi on kiinni ja alipainetta ei mene kellolle. Mikäli solenoidin piuha on irti niin ei vedä alhaalta, mutta menee ylhäältä ihan samalla tavalla. Mutta eipä meillä ole mitään tietoa kummin päin tuolla läpät on auki. Mutta kuvien perusteella mitä acav hakusana tuotti niin läpät on auki ilman alipainetta ja ne vedetään alipaineella kiinni. Kanavien pituuksia löytyi myös ja 650mm/36mm on pitkä reitti ja lyhyt on 350mm/45mm. Lyhempi on vireessä tuolla 7-8krpm välillä ja tuntuukin ihan siltä ja pidempi on 4000 rpm paikkeilla. Mutta tietysti myös tuolla 8000 rpm paikkeilla, mutta on kuitenkin ihan liian ahdas tuottamaan tehoa. Tänään kylläkin meni läppärunkojen kiinnityspalikat koneistettavaksi ja varmaan pitää hoputella niiden hitsauttamistakin niin pääsee tuosta eroon. No viikonloppuna päästään kuitenkin testaamaan vaihtovalon kanssa solenoidin ohjausta eri kierroksilla, kun ei ole vielä löytynyt sitä säätöohjelmaa. Penkkiin tuo kannattaa viedä sitten myöhemmin. |
Kirjoittaja: | Korppiloinen [ 25.01.2013 00:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: XU10J4D/Z eli zx/xantian 150 hp 16v |
http://i.imgur.com/SWXUACZ.jpg .. En saanut suoraan laitettua kuvaa edes linkattuna koska kokorajat tulivat vastaan. Kyseinen virallisen oloinen kaaviokuva löytyi aikoinaan joko täältä tai citroen-foorumilta, krediitit sinne minne kuuluvat ![]() Tuossa kaaviossa menee just toisinpäin kuin englanninkielisessä selostuksessa (Haynes?). Toi tuntuisi oikeammalta kyllä. |
Kirjoittaja: | Jankos [ 27.01.2013 19:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: XU10J4D/Z eli zx/xantian 150 hp 16v |
päästiin tänään testaamaan tuota keksintöä ja saatiin jopa säätöohjelmakin eli läppärillä asetuksia hakemaan. Asetuksena oli tuo vakion lukema. Eli ensin lähdettiin koittaan alaspäin ja 4500 kokeilulla ehkä parempi mutta huono kuitenkin. Sitten 5500 ja huomattavasti parempi. Sitten vielä 5850 ja oikein hyvin pelaa. Nyt kun lähtee alhaalta niin etenee normisti ilman puutumista ja kuuden tonnin jälkeen herää kunnolla niin kuin ennenkin. Eli liian alhaalla tuo vakion lukema. |
Kirjoittaja: | Korppiloinen [ 27.01.2013 21:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: XU10J4D/Z eli zx/xantian 150 hp 16v |
Täähän käy kiinnostavaksi. Onko tuota konetta viritelty kuinka paljon muutenkin kuin uudella boksilla? Olisi vänkä nähdä dynokippuroita noista eri säädöistä joskus. |
Kirjoittaja: | Jankos [ 27.01.2013 22:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: XU10J4D/Z eli zx/xantian 150 hp 16v |
Tuosta koneesta ei oikein ole tietoa, mutta myyjän mukaan on yli 200 heppaa jarrutettu STmotoristilla. Ulkopuolelta kun kuuntelee niin puristuksia on nostettu kun käy aika terävästi ja nokat on varmasti tiukemmat. Ulkoisesti näkee kevyemmän vauhtipyörän ja peltisarjan. Yli 8000 on rajoittaja ja tuosta 6000 paikkeilta se lähtee menemään kunnolla. Dynoon tuo viedään vasta kun saadaan läppärungot. Nyt kuitenkin saatiin lambdalla seokset pidettyä kohdallaan ja kartan kuoppa lähti pois. Eli kahden viikon päästä on Jämsässä f cupin osakilpailu missä ajavat taas. Siihen asti tuon imusarjan kanssa ja sitten 4x46 millaiset läpät. |
Kirjoittaja: | Jankos [ 28.02.2013 10:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: XU10J4D/Z eli zx/xantian 150 hp 16v |
Eilen oli tehopenkissä säädetty ja tuon penkin yksiköt oli 204hp/~240Nm. Nyt siis 46 milliset läppärungot, käyttöalue parempi eli toimii jostain 5000 alkaen. En ole vielä lappua nähnyt mutta kohtuullisen leveällä alueella olisi tehoa, alle 5000 on kuitenkin jonkinlainen vääntökuoppa ja tulee varmaan pakosarjasta. Lahden ympäristössä on tulevana viikonloppuna F-cupin viimeinen talviosakilpailu ja siellähän tällä taas viilettävät numerolla 93. Itse tulee vietettyä aikaa Hopan kyydissä numerolla 60. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |