Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Se turbosta....#%#¥# http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=13808 |
Sivu 1/3 |
Kirjoittaja: | koppiesko [ 26.01.2013 20:54 ] |
Viestin otsikko: | Se turbosta....#%#¥# |
Kele... Turbo otti ja laukes töihin mennessä moottoritiellä. Auto hinattiin vakuutuksen voimin lähimmälle korjaamolle Mäntsälään. Nyt ottaisin mieluusti patonkilaisilta vinkkejä vastaan mistä kannattaa uus vastaava turbo homma tilalle. Itse olisin sellaista vaihto kunnostettua ajatellut tilalle vaik korjaamo esittää uutta mutta he saavat vain tehdä diagnoosin vauroista ja sit vien korjattavaksi toisaalle. Siis kaikenlaista vinkkiä otan vastaan että mitä viisain järkevin tehdä kun turbot on mulle ihan uus asia. Tää nykyinen kun on eka turbollinen kulkuneuvo meikäläisellä. Kyse on siis jumpystä 2.0hdi vm.2004 ja kilometrejä on 190tkm takana. Kovasti nyt harmittaa...mutta eiköhän elämä tässä vielä joskus voita. Tämä on ensimmäinen sitikka mulle ja kovasti on hän mua koitellut mutta en ole vielä luovuttanut henkien taistoa tämän kanssa. On opettanut ranskalaisille tavoille.... ![]() |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 26.01.2013 21:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Se turbosta....#%#¥# |
tiedäkkös parhaan tava tuhota turbo ? . tekee vain samoin kuin ensimmäisten turbo saabien omistajat . turbo punasena painetaan baariin ja heti kone pimeeks. kyllä siten turbot tärvellään merkistä riippumatta. pitäis malttaa olla sammuttamatta sitä konetta HETI kun on pysäytetty paikalleen. |
Kirjoittaja: | black_van [ 26.01.2013 21:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Se turbosta....#%#¥# |
Epäilen että suomen olosuhteissa on kovinkaan helppoa tehdä tuota temppua. Se vaatisi kuitenkin kovia moottoritie olosuhteita ja toistuvia sammutuksia heti kovan motariajon jälkeen. ja tietysti kuumia kesäpäiviä. Yleensä turbo ehtii jäähtyä kun tulee moottoritieltä ja ajelee hetken rauhallista nopeutta. Enemmänkin turbon hyvinvointiin vaikuttaa säännölliset öljynvaihdot ja laadukkaat öljyt. |
Kirjoittaja: | Nickroen [ 26.01.2013 21:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: Se turbosta....#%#¥# |
eiköhän turbotekniikka ole 30v aikana sen verran kehittynyt että noita mainittuja "turbo punaisena ja moottori seis" tapahtumia tuskin kellekään tapahtuu? Kyllä se turbo tulee tiensä päähän esim. jos turbo vetäisee jäätä sisäänsä, näin kävi D4D toyotissa 2008 malleissakin, kun ilmanoton putki jääti ja jäät turbosta läpi ja se oli siinä... |
Kirjoittaja: | citroen for ever [ 26.01.2013 22:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Se turbosta....#%#¥# |
Kyllä onnistuu, itse aikanaan ostin Trooperin (Isuzu) jolla oli ensinmäisenä vuonna ajettu 101470km ja kahdesti turbo uusittu takuuseen ja omistajalle ilmoitettu, että kolmatta ei takuuseen tule. Edellinen omistaja asui Muijalassa ja matkaa senaikaisen moottoriliikennetien (Lohjanharjulle ykköstieltä tullut tie) päästä kotipihaan 300m. Normi kotiin tulo oli ollut kuulema 120 lasissa tien 25 risteykseen ja siitä pihaan ja auto sammuksiin. Mulla kesti sama turbo 80tkm jonka auto mulla oli. |
Kirjoittaja: | Nickroen [ 26.01.2013 22:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Se turbosta....#%#¥# |
trooper ja vuosimalli -88? Siitä se 25v jo aikaa... |
Kirjoittaja: | olli__o [ 26.01.2013 22:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Se turbosta....#%#¥# |
Pahaa tekee myös liukulaakeriturboille (=melkein kaikki) että sammuttaa muuta kuin (edes pienen hetken) tyhjäkäynnillä. Toi napattu uudesta C5:n käyttöohjekirjasta: Lainaa: Diesel vehicles equipped with a Turbo Never stop the engine without having first allowed it to run at idle a few seconds, thus allowing the turbo to return to normal speed. Do not press the accelerator pedal as the ignition is being switched off. This could severely damage the turbo unit. Vaikka perustekniikka on varmaan reilustikin kehittynyt, niin kyllä nykyturbotkin saa käytöllä rikki - tuo ohje yrittää kertoa että jos ryhtäyttää konetta reilusti (=turbo kelaa kierroksia muutaman kymmenen tuhatta) ja sitten sammuttaa koneen => öljynpaine tippuu samantien, mutta turbo jatkaa pyörimistään jonkun aikaa ja laakerit kärsii (ja kuumuuskin tietysti johtuu ahtimesta akseliin, kun ei enää jäähdytetä laakereita öljyllä, vaikka vesijäähdytetty runkokin olisi) |
Kirjoittaja: | retro.tuner [ 27.01.2013 00:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: Se turbosta....#%#¥# |
Varmasti myös yksi syy miksi turboagregaatti vaurioituu kun kone sammutetaan äkillisesti pitkän laukan jälkeen on että öljy palaa karstaksi laakereissa kun uutta öljyä ei enää tule laakereille koneen pysähtymisen jälkeen. Jos pakopesä hehkuu punaisena niin saattaa Ralliformulastakin loppua ominaisuudet koneen pysähdyttyä. |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 27.01.2013 08:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Se turbosta....#%#¥# |
Kannattaa nyt toki muistaa näiden dieseleiden kanssa, että niissä pakolämmöt saattavat olla vähän alhaisempia kuin bensavehkeissä. Luulen, että tuo käyttöohjeen mainitsema "muutama sekunti" tyhjäkäyntiä on ihan sopivaa luokkaa. Kaitpa tässäkin saa maalaisjärkeä käyttää, itse en kyllä ala mitään minuuttien tyhjäkäyntiä suorittaa kaupunkiajon jälkeen. ![]() |
Kirjoittaja: | Nickroen [ 27.01.2013 09:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Se turbosta....#%#¥# |
topicin aloittajahan kertoi turbon hajonneen ajossa....eikä niinkään turbojen kehityskaaren alkutaaperrusta ja vaikeuksia EHKÄ hakenut tietoonsa.... Itse ajanut 350tkm turboilla, joista 220tkm bensaturbolla ja loput kahdella eri PSA-HDI turbolla, niin koskaan mitään ongelmaa millään niistä ollut turbojen kanssa. Lapsuksia sattuu välillä autoille kuin autoille... |
Kirjoittaja: | black_van [ 27.01.2013 09:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Se turbosta....#%#¥# |
Olen todennut muutaman psa.n turbon hajonneen. Molemmissa tapaukssa oli syynä todennäköisesti öljyt,tai se ettei niitä oltu vaihdettu herranaikoihin ja ajettu vaan. Mielestäni ehkä se tärkein juttu turbovehkeissä ovat hyvät öljyt ja säännölliset vaihtovälit. Öljyllähän se turbo toimii ja vaatii öljyltä ominaisuuksia. Itse vaihdan öljyt aina 10tkm.n välein ja pidän öljyt maksimissa,eikä turbot ole koskaan levinneet. |
Kirjoittaja: | Nickroen [ 27.01.2013 09:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Se turbosta....#%#¥# |
Itse ajoin huolto-ohjelman huoltovälisuositusten mukaan ko. turboilla, nou hättää... Esim. jos ei auton öljyjen määrää tarkasta ja sattuupa vaikka pieni öljyvuoto tulemaan, niin öljyt käy vähiin varsinkin jos ei noudata huolto-ohjelmaa...hajoaa se vapari-konekin turbosta puhumattakaan, jos öljyä 3L puuttuu. Ja turbotkaan eivät ole ikuisia, nekin tarttevat huoltoa jossain vaiheessa. |
Kirjoittaja: | koppiesko [ 27.01.2013 10:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Se turbosta....#%#¥# |
black_van kirjoitti: Olen todennut muutaman psa.n turbon hajonneen. Molemmissa tapaukssa oli syynä todennäköisesti öljyt,tai se ettei niitä oltu vaihdettu herranaikoihin ja ajettu vaan. Mielestäni ehkä se tärkein juttu turbovehkeissä ovat hyvät öljyt ja säännölliset vaihtovälit. Öljyllähän se turbo toimii ja vaatii öljyltä ominaisuuksia. Itse vaihdan öljyt aina 10tkm.n välein ja pidän öljyt maksimissa,eikä turbot ole koskaan levinneet. Zeon moro. Tiedä vielä sit miks turbo hajos mut tietty voi öljyt olla osasyy... Olisi ollut vielä reilu tonni öljynvaihtoon. Olen kymmpitonnin välein vaihtanut öljyn ja suodattimet. Teboili diamondia olen käyttänyt valovuosia onglemitta. Mutta fakta on että fiude nyt hajalla eikä oikein tiedä mistä aloittaa. Kait se on ostettava joku halpis kärry alle että pääsee liikkuu kun on sellainen mutu tunne että nyt tuli kallis lasku ja lompakko sattuu olemaan juuri nyt dieetillä. Mutta harmittaa...kovasti harmittaa ![]() |
Kirjoittaja: | black_van [ 27.01.2013 11:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Se turbosta....#%#¥# |
Eikö tuossa ole ihan se perusdieseli mikä on c5.ssa ja hdi xantioissa? Melkeinpä kannattaisi etsiä käytetty turbo ja laittaa se. psa.n turbot on kuitenki mielestäni kestäviä joten uutta en itse lähtisi hommaamaan |
Kirjoittaja: | koppiesko [ 27.01.2013 11:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Se turbosta....#%#¥# |
black_van kirjoitti: Eikö tuossa ole ihan se perusdieseli mikä on c5.ssa ja hdi xantioissa? Melkeinpä kannattaisi etsiä käytetty turbo ja laittaa se. psa.n turbot on kuitenki mielestäni kestäviä joten uutta en itse lähtisi hommaamaan Mistähän onkisin tiedon että missä autoissa on samanlainen pannu kuin mun 2.0hdi vm -04 niin olisi helpompi lahteä etsii käytettyä. En tiedä kuinka hyvin antavat marmori tiskiltä tälläistä tietoa kun kysyminen ei heitä rikastuta. Tai ei ehkä moottorin ole oltava sama,kun vain ahdin olisi. Eikös fiiatissa ja pösössä sama tekniikka? Tässähän rupee toivo elää... ![]() |
Kirjoittaja: | black_van [ 27.01.2013 11:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: Se turbosta....#%#¥# |
Laita valmistenumero niin jos joku ystävällinen patonkilainen voisi vilkaista sen tiedon sulle servicestä. Itse en käytä serviceä. |
Kirjoittaja: | koppiesko [ 27.01.2013 11:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Se turbosta....#%#¥# |
black_van kirjoitti: Laita valmistenumero niin jos joku ystävällinen patonkilainen voisi vilkaista sen tiedon sulle servicestä. Itse en käytä serviceä. Tarkoitatko moottorin vai auton tai onko siinä turbossa valmistenumero?Auto on tällä hetkellä siellä minne hinasivat vakuutus yhtiön toimesta mutta olen hakemassa sitä trailerilla lähemmäksi kotikontuja. Täytyy etsiä asentaja vielä lähempää. Huomenna sit alkaa puhelinrumba kun pitää yhtä sun toista asiaa etsiä ja hoitaa. No tuleepa sit kokemusta tästäkin vauriosta... |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 27.01.2013 11:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: Se turbosta....#%#¥# |
Rekisterinumerollakin selviää, jos uskaltaa sellaisen antaa. Ja valmistenumerohan näkyy myös rekisteröintitodistuksessa, alkaa VF7... |
Kirjoittaja: | Jankos [ 27.01.2013 12:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Se turbosta....#%#¥# |
Ex työkaverilta kosahti hdi:sta turbo myös ajossa. Muutamaa viikkoa aiemmin siitä oli korjattu öljy/jäähdytinvesien sekoittumisongelma pois. Eli siinä oli vuoto siellä öljynsuotimen jalassa missä vedellä jäähdytetään öljyä. Tuolta kun vuosi niin koneen käydessä tihkui öljyä jäähdytysnesteen puolelle ja kun koneen sammutti niin jäähdytysjärjestelmän paineen takia meni öljyn sekaan. Eli varmaan muutamassa käynnistyksessä oli öljyn mukana mennyt turbolle jäähdytysnestettä. Tuollanenkin ongelma voi olla koneessa, kannattaa tarkkailla molempia nesteitä. Kovinkaan yleinen tämä ei ole. |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 27.01.2013 12:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Se turbosta....#%#¥# |
Service ei taida näin sunnuntaiaamuna olla yhteistyökykyinen, jotenka esim. uuden hintaa en pääse katsomaan, enkä hakemaan suoraan varaosanumerolla... Tosin, en tiedä, onko tällaisella "kotikäyttäjällä" edes oikeuksia moiseen. Kuitenkin, oikean turbon varaosanumero on 0375E6, kunnostettu varaosa kulkee numerolla 0375E7. Moottorin tyyppi on DW10TED4 W4 ja koodi RHX. Josko joku pystyisi näillä tiedoilla auttamaan enemmän, minulta loppuu kyvyt kesken.. Pikaisen googletuksen perusteella ainakin Evasion/C8 käyttäisi samaa turboa. |
Kirjoittaja: | koppiesko [ 27.01.2013 13:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Se turbosta....#%#¥# |
Tulsku kirjoitti: Service ei taida näin sunnuntaiaamuna olla yhteistyökykyinen, jotenka esim. uuden hintaa en pääse katsomaan, enkä hakemaan suoraan varaosanumerolla... Tosin, en tiedä, onko tällaisella "kotikäyttäjällä" edes oikeuksia moiseen. Kuitenkin, oikean turbon varaosanumero on 0375E6, kunnostettu varaosa kulkee numerolla 0375E7. Moottorin tyyppi on DW10TED4 W4 ja koodi RHX. Josko joku pystyisi näillä tiedoilla auttamaan enemmän, minulta loppuu kyvyt kesken.. Pikaisen googletuksen perusteella ainakin Evasion/C8 käyttäisi samaa turboa. Suuri kiitos sinulle tuisku. Mun qooqlekyvyt on ihan alku pisteessä mutta luulen että näinkin pääsen jo pitkälle. Kiitos vielä kerran. |
Kirjoittaja: | Aakku [ 27.01.2013 13:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Se turbosta....#%#¥# |
En näistä paljon ymmärrä, mutta omasta Scudosta oli öljyputken alapäässä ollut sihti mennyt tukkeeseen ja turbo hajosi. Huolto-ohjeiden mukaan sihti poistettiin kokonaan varmuuden vuoksi. Öljyt on vaihdettu suodattimineen 15 tuhannen välein. Uutta turboa hankittaessa kannattaa hommata kunnostettu vaihtoturbo. Tulee halvemmaksi ja niihin saa sitten takuunkin. Nuo hajottamoiden turbot voivat olla onnenkauppaa. |
Kirjoittaja: | Vehvis [ 27.01.2013 15:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Se turbosta....#%#¥# |
Tuosta mun Boxerista on turbo menossa vaihtoon kans. Korjaamolta kun kysyin niin uusi maksaa 700€, kunnostetun saa puoleen hintaan. Ammattimieheltä ei vissiin vaihtotyö vie kovinkaan kauan. Itse kyllä meinasin laittaa ihan uuden, kun tuo hintaero ei kuitenkaan tuon suurempi ole. |
Kirjoittaja: | Hujane [ 27.01.2013 16:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Se turbosta....#%#¥# |
Minulta saa joko HDI 110hp turbon tai 90hp turbon edullisesti,jos itse purkaa sovitaan hinnaksi vaikka 50,- ja jos minä.....voe heleskutti....molemmat on koneissa kiinni vielä mut toinen xsarassa ja toinen C5 takapuolella....onkos tuossa jumpyssa sama kuin xsaran ilman välijäähyä? |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 28.01.2013 01:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Se turbosta....#%#¥# |
Mikään öljy ei kestä sammutusta jos turbo on punahehkussa. Joka ikinen öljy karstoittuu sinne laakeriin. Mutta, Suomessa turbo hajoaa talvella jään takia. Otas nyt tarkkaan selvää kun saat vehkeen korjausksesta että mikä OLI syy? Kaikki moottoriöljyt tasan palaa turboon jos käyttö on täysin holtitonta. Jopa ihan oikeat turbiinöljyt palavat kuumiin pintoihin jo 300 asteessa ja ne eivät oikeasit ole edes öljyjä vaan suunniteltu ihan helvetillisiin olosuhteisiin. Mutta, olis kiva että tässäkin viassa tultas kaapista ulos ja todettas että ahtimen impelleri on täysin mutkalla ja säpäleinä. Varsin kun ongelman kuvaus on että "laukes motarilla" niin jostain, esim huohottimen tuottama jää irtosi ja niin tuli kuolema ahtimen siiville. |
Sivu 1/3 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |