Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantian aktiivijousitus
ViestiLähetetty: 06.02.2013 15:25 

Viestit: 70
Paikkakunta: Jyväskylä
Kyseesä -94 VSX Aktiivijousitus ei ole toiminut minun aikana . Oisko jollain tietoa miten se yleensäkin toimii katkaisijasta eteenpäin, siitähän lähtee viisi johtoa johonkin, pitäiskö siitä lähteä virtaa eteenpäin, nyt kun, painan katkaisimesta, niin syttyy valo,mut ei lähde virtaa muihin johtoihin, meneekö johonkin releeseen. Katkaisin on ilmeisesti hajalla jos kolmesta jostain muusta pitäisi lähteä virtaa eteenpäin. Toimiiko yleensäkään motonetin jousipalloilla, semmoset näkyy olevan molemmissa päissä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian aktiivijousitus
ViestiLähetetty: 06.02.2013 15:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
leikhan kirjoitti:
Kyseesä -94 VSX Aktiivijousitus ei ole toiminut minun aikana . Oisko jollain tietoa miten se yleensäkin toimii katkaisijasta eteenpäin, siitähän lähtee viisi johtoa johonkin, pitäiskö siitä lähteä virtaa eteenpäin, nyt kun, painan katkaisimesta, niin syttyy valo,mut ei lähde virtaa muihin johtoihin, meneekö johonkin releeseen. Katkaisin on ilmeisesti hajalla jos kolmesta jostain muusta pitäisi lähteä virtaa eteenpäin. Toimiiko yleensäkään motonetin jousipalloilla, semmoset näkyy olevan molemmissa päissä.
Tähän ei ole ihan simppeliä vastausta. Kuinka hyvin tunnet hydraulijousituksen noin muuten? ysteemin sähkökaaviossa on muistaakseni 3-4 sivua, eli ihan ulkoa noita tuskin kukaan muistaa.

Jos toiminta ei ole tuttua, niin ihan ekana kannattaa lukea ajatuksella vaikkapa tämä: http://citroen.tramontana.co.hu/system/ ... nGuide.pdf
Hydractive II:n toiminta selitetään sivuilla 32-34.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian aktiivijousitus
ViestiLähetetty: 06.02.2013 15:52 

Viestit: 70
Paikkakunta: Jyväskylä
Ei tuo enkun kieli ole hallinnassa . Kiitos kuitenkin


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian aktiivijousitus
ViestiLähetetty: 06.02.2013 16:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
leikhan kirjoitti:
Ei tuo enkun kieli ole hallinnassa . Kiitos kuitenkin
OK. Ao. opus selittää Hydractiven perusteita kahdeksan sivun verran ja sekin on vasta pintaraapaisu. Suomeksi siitä on aika vähän kirjallisuutta.

Täältäkin muutama VSX:n entinen tai nykyinen omistaja löytyy. Jospa joku osaisi neuvoa paremmin. Yleisin vika taitaa kuitenkin koko systeemissä olla hapettuneet johtoliitokset, eli niiden läpikäymisellä kannattaa aloittaa.

Lisää apua voi löytyä foorumin hakutoiminnolla. Esim haku sanalla "hydractive":
search.php?keywords=hydractive&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=topics&st=0&ch=300&t=0&submit=Etsi



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian aktiivijousitus
ViestiLähetetty: 06.02.2013 16:13 

Viestit: 70
Paikkakunta: Jyväskylä
Jep jep siinähän se onkin,että mihinkä päin sulakkeelta johdot lähtee. Maadotuksesta varmaan on kysymys, kun tietäis ensin sen katkaisimen tarkoituksen,maita niistä kolmesta ei ainakaan tule.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian aktiivijousitus
ViestiLähetetty: 06.02.2013 18:11 

Viestit: 198
Paikkakunta: Espoo
VSX:ssähän on H2 joka haistelee kuskin ja auton tekemisistä että milloinka vedetään alustaa jäykäksi ja milloin pidetään sitikkalullana. Kytkin vaihtaa Hydractive 2:n tietokoneen "liipaisinherkkyyttä", toisinkuin H1:ssä jossa se taitaa vaihtaa kokonaan jäykän ja pehmeän välillä. Kirkkaa(mma)n valon palaessa ollaan sport-tilassa ja alusta jämäköityy pienemmästä auton kiusauksesta.

Sitä napinpainallusta ei suoraan huomaa ajotuntuman yhtäkkisenä muuttumisena tms, mutta mutkia kurmottaessa huomaa ettei auto haluakaan nojata ulkokaarteen puolelle niin kovasti..

Yksi tapa seurata tekeekö H2 mitään on säätää auton radio jonnekin 160-170kHz:n nurkille josta pitäisi kuulua tasainen ujellus. Auton loikatessa sport-tilaan ujellus hiljenee. Jos sieltä ei kuulu alun alkaenkaan mitään, alustaa komentavat magneettiventtiilit eivät todnäk saa sähköä.



'94 Xantia VSX 16v
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian aktiivijousitus
ViestiLähetetty: 06.02.2013 19:09 

Viestit: 70
Paikkakunta: Jyväskylä
Jep, kyllä sieltä vinkuminen kuuluu, ja kun laittaa lämmppärin päälle niin kuuluu viel kovemmin, ei kyl hiljene missään vaiheessa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian aktiivijousitus
ViestiLähetetty: 06.02.2013 20:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 373
Ne solenoidin diodit noista hajoilee. Vinkuminen kuuluu, mutta mitään ei tapahdu.
Tässä jotain korjauohjeita.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian aktiivijousitus
ViestiLähetetty: 07.02.2013 09:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
Tuolta se taajuus:
http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=4844.0



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian aktiivijousitus
ViestiLähetetty: 07.02.2013 11:27 

Viestit: 70
Paikkakunta: Jyväskylä
Kokeilin kaikki taajuudet,ei vinkunut,sit kun otin lämppärin pois päältä, niin vinku vaikka millä taajuudella. Katkaisimen mysteeri täytyis vaan jotenkin selvittää,se kuitenkin omistajan käsikirjan mukaan kytketään päälle tai pois,kyllä niissä kolmessa johdossa täytyy olla jotain henkeä, kun kytkee päälle,ei kai niitä huvikseen sinne ole laitettu


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian aktiivijousitus
ViestiLähetetty: 07.02.2013 17:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
leikhan kirjoitti:
Oisko jollain tietoa miten se yleensäkin toimii katkaisijasta eteenpäin, siitähän lähtee viisi johtoa johonkin, pitäiskö siitä lähteä virtaa eteenpäin, nyt kun, painan katkaisimesta, niin syttyy valo,mut ei lähde virtaa muihin johtoihin, meneekö johonkin releeseen. Katkaisin on ilmeisesti hajalla jos kolmesta jostain muusta pitäisi lähteä virtaa eteenpäin.
leikhan kirjoitti:
kyllä niissä kolmessa johdossa täytyy olla jotain henkeä, kun kytkee päälle,ei kai niitä huvikseen sinne ole laitettu
Aluksikin: miulla olisi Xantian jousituksesta, HA:n toiminnasta tarinointia ja vianhakuohjeitakin sisältäen kolme espanjankielistä PDF:ää, yhteensä 10,7 MB - minnes laitetaan? Harmi, kun ei ole enää unkin /pub:ia käytettävissä sitruunadokumenteille kuten ennen. Lisäksi löytyy espanjankielinen Xantian korjausopas (merkattu että olisi '96 malliin, mutta kyllä siitä tietoa muihinkin löytyy, myös uusikoppaisiin) 90,1 MB kokoisena PDF:nä ja siinä olisi myös HA:n sähköskemat, valitettavan huonolaatuisina kuitenkin.

Nopealla silmäyksellä näyttäisi, että kytkimessä on kuusinapinen liitin, josta 1, 2 ja 5 on kytketty maihin. Noista 2 ja 5 ovat valojen (2 kpl) maadoituksia. 4:een tulee jännite F19:lta (valaistus), ilmeisesti tuolla tehdään siihen "taustavalo". 6:een tulee valon ohjaus HA:n ECU:lta. 3:sta taas lähtee kytkimen asentotieto ECU:lle. Maadoittaa siis jonkin inputin oletusasennossa ja vaihtoehtoisessa asennossa ei (ylösveto lienee ECU:nn sisäisenä). Ihan hyvä itdea mitata tuosta virran kulkua, eikä jännitteitä suotta, mutta muista mittailla riittävän pienellä alueella. Kyllä sieltä jotain varmaan pitäisi mennä. ECU:n sisäistä skemaa miulla ei ole, niin tarkemmin ei pysty nyt arvailla.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian aktiivijousitus
ViestiLähetetty: 07.02.2013 18:52 

Viestit: 198
Paikkakunta: Espoo
https://docs.google.com/file/d/0B00D4Cz ... ring&pli=1

Sainpas tuon jotain kautta jakoon.. Ylläoleva pumaska tarkoitettu kannen perusteella huollon koulutukseen. Tuolta löytyy ns. kaikki mahdollinen Hydractiven sielunelämästä. Silvuplee :)

(sivulla 27 kytkimen skema ja selitystä)



'94 Xantia VSX 16v
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian aktiivijousitus
ViestiLähetetty: 07.02.2013 19:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Korppiloinen kirjoitti:
https://docs.google.com/file/d/0B00D4Cz6NAZ_alo5eHl0RFdBVm8/edit?usp=sharing&pli=1
Tuossa kytkimen skema vaikuttaakin vähän fiksummalta kuin espanjalaisessa oppaassa... kumpi sitten lie oikea...



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian aktiivijousitus
ViestiLähetetty: 07.02.2013 19:36 

Viestit: 70
Paikkakunta: Jyväskylä
Kiitos. Kokeilin toisesta samanlaisesta santusta katkaisijaa ja homma toimii niin kuin pitääkin, täytyy kalastella jostain uutta, siinä on viisi napaa ja kahdesta tulee 12volttia.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: