|
Kirjoittaja |
Viesti |
m9salmi
|
Viestin otsikko: Ilmajousitusvika vaiko ominaisuus Grand Picassossa Lähetetty: 04.02.2013 12:31 |
Viestit: 3
|
Picassossani (vm. 09, aj. 82tkm) on ilmajousitus alkanut reistailemaan. Jonkin matkaa ajettuani eritoten pakkasilla syttyy "Suspension fault" ja "Service" valo. Vikakoodin kuvaus on "epäyhtenevä korkeustieto". Yleensä perä pysyy ylhäällä tai on jopa liian ylhäällä. Autoon on vaihdettu 3kk sitten toisen puolen ilmapalje (toinen puoli lienee alkuperäinen), kun perä ei noussut tai tippui ihan alas ja syyksi paljastui palkeen vuotaminen eli palkeiden pitäisi olla nyt kunnossa, kun perä kerta pysyy ylhäällä.
Viime viikolla autoon vaihdettiin molemmat korkeusanturit, mutta vika ei poistunut. Veho ehdottaa seuraavaksi ohjainyksikön vaihtamista (lienee tonnin tikki!), jota eivät ole omien sanojensa mukaan koskaan joutuneet kylläkään vaihtamaan ilmajousitusvikojen vuoksi, mutta kertahan se on ensimmäinenkin.
Nyt kysynkin, että onko kenelläkään toisella ollut vastaavaa vikaa ja millä korjaantui, jos korjaantui?
Tuntuu Veholla olevan arvausten varassa missä vika voisi olla, kun toinen huoltomies ehdotti BSM-boksin (sulakerasian) vaiihtoa, jonka toinen huoltomies sitten kumosi. Kaliiksihan tämä tulee, jos osia vaihdellaan, mutta vika ei poistu. Kompura näyttää toimivan normaalisti eli siinä vika tuskin on.
Itse olen alkanut epäilemään, että josko vika onkin tuossa alkuperäisessä ilmapalkeessa eli jos se on jo mekaanisesti "väsynyt" tai kumi kovettunut vuosien saatossa verrattuna tuohon vaihdettuun ja siitä syystä tulee tuo epäyhtenevä korkeustieto eli josko palkeet täyttyvät/tyhjenevät eri tahtia. Noiden palkeiden koodihan on vaihtunut vuosien saatossa eli josko tuo alkuperäinen on vanhaa mallia ja tuo uusi eriä.
Ohjainyksikkövika toki voi olla, mutta se ihmetyttää, ettei vika ole ilmennyt suojakelissä, vaan vain pakkasella ja kumihan ainakin käyttäytynee pakkasella erilailla kuin plussakelissä. Jos olisi ohjainyksikkövika, niin olettaisin vian ilmenevän kelissä kuin kelissä. Tosin metallihan laajenee lämpimässä eli jos ohjainyksikössä on jokin kylmäjuotos tms, joka korjaantuu itsestään metallin laajetessa.
Auttakaa miestä mäessä...
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Ilmajousitusvika vaiko ominaisuus Grand Picassossa Lähetetty: 04.02.2013 14:37 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
m9salmi kirjoitti: Ohjainyksikkövika toki voi olla, mutta se ihmetyttää, ettei vika ole ilmennyt suojakelissä, vaan vain pakkasella ja kumihan ainakin käyttäytynee pakkasella erilailla kuin plussakelissä. Jos olisi ohjainyksikkövika, niin olettaisin vian ilmenevän kelissä kuin kelissä. Tosin metallihan laajenee lämpimässä eli jos ohjainyksikössä on jokin kylmäjuotos tms, joka korjaantuu itsestään metallin laajetessa. Piirikortit komponentteineen kyllä lämpenevät plussan yläpuolelle pienellä pakkasella eli jos se vika katoaa juuri nollassa celsiusasteessa, ei se _välttämättä_ tuollaisesta kerro mitään. Mutta se, minkä olemus muuttuu kovastikin tuollaisessa lämpötilassa on vesi. Järjestelmän rakennetta en tunne, mutta olisiko nyt mitenkään mahdollista, että järjestelmän kosteudenpoisto on pettänyt ja jossain siellä seikkailsi vettä/jäätä estäen tai rajoittaen virtausta tai jonkin venttiilin liikettä (tai jäätäen jonkin paineanturin)?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
m9salmi
|
Viestin otsikko: Re: Ilmajousitusvika vaiko ominaisuus Grand Picassossa Lähetetty: 04.02.2013 18:08 |
Viestit: 3
|
Veholla kyllä puhalsivat röörit kompuralta, kun epäilivät vettä, mutta eipä auttanut, kuten ei autakaan, jos venttiilivika. Samoin huoltomies epäili vettä jummassa kummassa anturissa, josta syystä vaihtoivat ne. Siksi molemmat, kun vikakoodi eikä pc:kään kerro kummassa anturissa vika, jos kummassakaan, kuten nyt näytti olevan.
Pitääpä vinkata huoltovastaavalle, että oisko tosiaan vettä jossain, kun kerta heti pakksasella reistaa mutta plussalla ei. Vikakoodi kyllä nollaanuu itsestään useimmiten, kiun auto tovin/yön yli parkissa, mutta kohta taas samaa vikaa pukkaa, kun tovin ajanut.
|
|
|
|
 |
Natero
|
Viestin otsikko: Re: Ilmajousitusvika vaiko ominaisuus Grand Picassossa Lähetetty: 04.02.2013 19:23 |
|
m9salmi kirjoitti: Veholla kyllä puhalsivat röörit kompuralta, kun epäilivät vettä, mutta eipä auttanut, kuten ei autakaan, jos venttiilivika. Samoin huoltomies epäili vettä jummassa kummassa anturissa, josta syystä vaihtoivat ne. Siksi molemmat, kun vikakoodi eikä pc:kään kerro kummassa anturissa vika, jos kummassakaan, kuten nyt näytti olevan.
Pitääpä vinkata huoltovastaavalle, että oisko tosiaan vettä jossain, kun kerta heti pakksasella reistaa mutta plussalla ei. Vikakoodi kyllä nollaanuu itsestään useimmiten, kiun auto tovin/yön yli parkissa, mutta kohta taas samaa vikaa pukkaa, kun tovin ajanut. Eivät osanneet/ viitsineet mitata antureita?
|
|
|
|
 |
m9salmi
|
Viestin otsikko: Re: Ilmajousitusvika vaiko ominaisuus Grand Picassossa Lähetetty: 06.02.2013 12:21 |
Viestit: 3
|
Vika löytyi 4. vierailulla Veholle. Itse kun ääneen arvailin vikaa ja oireita, niin huoltomies tajusi viimein tarkistaa toisen puolen ilmapalkeen mahdollisilta vuodoilta ja löytyihän sieltä pienen pieni vuoto, mutta pienikin riittää  Palje (5102GN) siis vaihtoon. Emme päässeet kuitenkaan yhteisymmärrykseen edellisen kerran anureiden turhasta vaihdosta muuten kuin, että vaihtoivat vanhat takaisin, kun ne sattuivat olemaan vielä tallessa. Tarkistuttakaa/tarkistakaa siis ensin aina ilmapalkeiden kunto ja mahdollinen vuotaminen. Googlettamieni sivustojen ja niiltä löytyvien kommentten ja kokemusten perusteella nuo palkeet kestävät n. 60-80tkm. Joka tapauksessa tämän toisen puolen korjaamisen kokonaiskustaanukseksi tuli n. 475e, kun tuon toisen puolen korjaus aiemmin maksoi vain 320e Ero syntyi vikakoodin lukemisesta ja antureille tulevien jännitteiden mittaamisesta. Koitin niitä tapella pois, mutta turhaan  Tuon antureiden vaihdon ja sen kertaisen vikakoodin luvun sentään siis hyvittivät kokonaisuudessaan. Oulun Veholla muuten palkeen päivänhinta 245e + vaihto n. 90e (joka muuten kesti max. 2min => kiitettävä tuntihinta). UK:sta/Saksasta olisi saanut melkein kaksi tuohon hintaan, mutta en jaksanut jäädä odottelemaan. Seuraavalla kerran sitten tiedän mistä tilata osat ja vaihdan itse....jos auto on edelleen minulla No, täytyy ola tyytyväinen, ettei vika ollut ainakaan näillä näkymin ohjainyksikössä (ECU), eikä kompurassa, sillä silloin olisi ollut n. tonnin tikki.
|
|
|
|
 |
sitikkaporo
|
Viestin otsikko: Re: Ilmajousitusvika vaiko ominaisuus Grand Picassossa Lähetetty: 06.02.2013 16:50 |
Viestit: 1114
|
Huikan ohi aiheen: onko sulla kokemusta hydejousisista sitikoista? Eli onko tuo ilmapalkeellinen mysteerio minkälainen jousitusmukavuudeltaan verrattuna hydejousiseen? Vai onko niin että sillä tasataan kuormanvaihtelua ja sen vaikutusta jousitukseen/pohjaamiseen??
C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Ilmajousitusvika vaiko ominaisuus Grand Picassossa Lähetetty: 06.02.2013 17:50 |
Viestit: 4696 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
vastakkoon ite ,mutta omakohtaiset kokemukset ovat pikkusen kaksjakoset. ilmajouset toimivat kuorman suhteen samoin kuin hydrauliversiokin , mutta vaativat jatkoksi tavalliset iskarit ja niillä yleensä pilataan kulkimen mukavuus . ilmajousitus on huonompi kuin vaikkapa visan raudat ,mutta mukavampi kuin vaikkapa xantia tyhjillä jousipalloilla.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Ilmajousitusvika vaiko ominaisuus Grand Picassossa Lähetetty: 06.02.2013 20:53 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Paljastan taas tietämättömyyteni nykyautoista, ja kysyn tyhmän kysymyksen: Tehdäänkö Grand Picasso Citroenin tehtaalla, vai onko se alunperin jonkun yhteistyökumppanin malli? 
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: Ilmajousitusvika vaiko ominaisuus Grand Picassossa Lähetetty: 06.02.2013 22:43 |
Viestit: 1203 Paikkakunta: Ilmajoki
|
XM-Hannu kirjoitti: Paljastan taas tietämättömyyteni nykyautoista, ja kysyn tyhmän kysymyksen: Tehdäänkö Grand Picasso Citroenin tehtaalla, vai onko se alunperin jonkun yhteistyökumppanin malli?  PSA Citroen VIgo-Spain ne tekee
|
|
|
|
 |
|
|