Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantian aktiivijousitus http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=13912 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | leikhan [ 06.02.2013 15:25 ] |
Viestin otsikko: | Xantian aktiivijousitus |
Kyseesä -94 VSX Aktiivijousitus ei ole toiminut minun aikana . Oisko jollain tietoa miten se yleensäkin toimii katkaisijasta eteenpäin, siitähän lähtee viisi johtoa johonkin, pitäiskö siitä lähteä virtaa eteenpäin, nyt kun, painan katkaisimesta, niin syttyy valo,mut ei lähde virtaa muihin johtoihin, meneekö johonkin releeseen. Katkaisin on ilmeisesti hajalla jos kolmesta jostain muusta pitäisi lähteä virtaa eteenpäin. Toimiiko yleensäkään motonetin jousipalloilla, semmoset näkyy olevan molemmissa päissä. |
Kirjoittaja: | svc [ 06.02.2013 15:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian aktiivijousitus |
leikhan kirjoitti: Kyseesä -94 VSX Aktiivijousitus ei ole toiminut minun aikana . Oisko jollain tietoa miten se yleensäkin toimii katkaisijasta eteenpäin, siitähän lähtee viisi johtoa johonkin, pitäiskö siitä lähteä virtaa eteenpäin, nyt kun, painan katkaisimesta, niin syttyy valo,mut ei lähde virtaa muihin johtoihin, meneekö johonkin releeseen. Katkaisin on ilmeisesti hajalla jos kolmesta jostain muusta pitäisi lähteä virtaa eteenpäin. Toimiiko yleensäkään motonetin jousipalloilla, semmoset näkyy olevan molemmissa päissä. Tähän ei ole ihan simppeliä vastausta. Kuinka hyvin tunnet hydraulijousituksen noin muuten? ysteemin sähkökaaviossa on muistaakseni 3-4 sivua, eli ihan ulkoa noita tuskin kukaan muistaa. Jos toiminta ei ole tuttua, niin ihan ekana kannattaa lukea ajatuksella vaikkapa tämä: http://citroen.tramontana.co.hu/system/ ... nGuide.pdf Hydractive II:n toiminta selitetään sivuilla 32-34. |
Kirjoittaja: | leikhan [ 06.02.2013 15:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian aktiivijousitus |
Ei tuo enkun kieli ole hallinnassa . Kiitos kuitenkin |
Kirjoittaja: | svc [ 06.02.2013 16:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian aktiivijousitus |
leikhan kirjoitti: Ei tuo enkun kieli ole hallinnassa . Kiitos kuitenkin OK. Ao. opus selittää Hydractiven perusteita kahdeksan sivun verran ja sekin on vasta pintaraapaisu. Suomeksi siitä on aika vähän kirjallisuutta.Täältäkin muutama VSX:n entinen tai nykyinen omistaja löytyy. Jospa joku osaisi neuvoa paremmin. Yleisin vika taitaa kuitenkin koko systeemissä olla hapettuneet johtoliitokset, eli niiden läpikäymisellä kannattaa aloittaa. Lisää apua voi löytyä foorumin hakutoiminnolla. Esim haku sanalla "hydractive": search.php?keywords=hydractive&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=topics&st=0&ch=300&t=0&submit=Etsi |
Kirjoittaja: | leikhan [ 06.02.2013 16:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian aktiivijousitus |
Jep jep siinähän se onkin,että mihinkä päin sulakkeelta johdot lähtee. Maadotuksesta varmaan on kysymys, kun tietäis ensin sen katkaisimen tarkoituksen,maita niistä kolmesta ei ainakaan tule. |
Kirjoittaja: | Korppiloinen [ 06.02.2013 18:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian aktiivijousitus |
VSX:ssähän on H2 joka haistelee kuskin ja auton tekemisistä että milloinka vedetään alustaa jäykäksi ja milloin pidetään sitikkalullana. Kytkin vaihtaa Hydractive 2:n tietokoneen "liipaisinherkkyyttä", toisinkuin H1:ssä jossa se taitaa vaihtaa kokonaan jäykän ja pehmeän välillä. Kirkkaa(mma)n valon palaessa ollaan sport-tilassa ja alusta jämäköityy pienemmästä auton kiusauksesta. Sitä napinpainallusta ei suoraan huomaa ajotuntuman yhtäkkisenä muuttumisena tms, mutta mutkia kurmottaessa huomaa ettei auto haluakaan nojata ulkokaarteen puolelle niin kovasti.. Yksi tapa seurata tekeekö H2 mitään on säätää auton radio jonnekin 160-170kHz:n nurkille josta pitäisi kuulua tasainen ujellus. Auton loikatessa sport-tilaan ujellus hiljenee. Jos sieltä ei kuulu alun alkaenkaan mitään, alustaa komentavat magneettiventtiilit eivät todnäk saa sähköä. |
Kirjoittaja: | leikhan [ 06.02.2013 19:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian aktiivijousitus |
Jep, kyllä sieltä vinkuminen kuuluu, ja kun laittaa lämmppärin päälle niin kuuluu viel kovemmin, ei kyl hiljene missään vaiheessa. |
Kirjoittaja: | INikki [ 06.02.2013 20:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian aktiivijousitus |
Ne solenoidin diodit noista hajoilee. Vinkuminen kuuluu, mutta mitään ei tapahdu. Tässä jotain korjauohjeita. |
Kirjoittaja: | Harri126 [ 07.02.2013 09:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian aktiivijousitus |
Tuolta se taajuus: http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=4844.0 |
Kirjoittaja: | leikhan [ 07.02.2013 11:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian aktiivijousitus |
Kokeilin kaikki taajuudet,ei vinkunut,sit kun otin lämppärin pois päältä, niin vinku vaikka millä taajuudella. Katkaisimen mysteeri täytyis vaan jotenkin selvittää,se kuitenkin omistajan käsikirjan mukaan kytketään päälle tai pois,kyllä niissä kolmessa johdossa täytyy olla jotain henkeä, kun kytkee päälle,ei kai niitä huvikseen sinne ole laitettu |
Kirjoittaja: | laakeri [ 07.02.2013 17:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian aktiivijousitus |
leikhan kirjoitti: Oisko jollain tietoa miten se yleensäkin toimii katkaisijasta eteenpäin, siitähän lähtee viisi johtoa johonkin, pitäiskö siitä lähteä virtaa eteenpäin, nyt kun, painan katkaisimesta, niin syttyy valo,mut ei lähde virtaa muihin johtoihin, meneekö johonkin releeseen. Katkaisin on ilmeisesti hajalla jos kolmesta jostain muusta pitäisi lähteä virtaa eteenpäin. leikhan kirjoitti: kyllä niissä kolmessa johdossa täytyy olla jotain henkeä, kun kytkee päälle,ei kai niitä huvikseen sinne ole laitettu Aluksikin: miulla olisi Xantian jousituksesta, HA:n toiminnasta tarinointia ja vianhakuohjeitakin sisältäen kolme espanjankielistä PDF:ää, yhteensä 10,7 MB - minnes laitetaan? Harmi, kun ei ole enää unkin /pub:ia käytettävissä sitruunadokumenteille kuten ennen. Lisäksi löytyy espanjankielinen Xantian korjausopas (merkattu että olisi '96 malliin, mutta kyllä siitä tietoa muihinkin löytyy, myös uusikoppaisiin) 90,1 MB kokoisena PDF:nä ja siinä olisi myös HA:n sähköskemat, valitettavan huonolaatuisina kuitenkin.Nopealla silmäyksellä näyttäisi, että kytkimessä on kuusinapinen liitin, josta 1, 2 ja 5 on kytketty maihin. Noista 2 ja 5 ovat valojen (2 kpl) maadoituksia. 4:een tulee jännite F19:lta (valaistus), ilmeisesti tuolla tehdään siihen "taustavalo". 6:een tulee valon ohjaus HA:n ECU:lta. 3:sta taas lähtee kytkimen asentotieto ECU:lle. Maadoittaa siis jonkin inputin oletusasennossa ja vaihtoehtoisessa asennossa ei (ylösveto lienee ECU:nn sisäisenä). Ihan hyvä itdea mitata tuosta virran kulkua, eikä jännitteitä suotta, mutta muista mittailla riittävän pienellä alueella. Kyllä sieltä jotain varmaan pitäisi mennä. ECU:n sisäistä skemaa miulla ei ole, niin tarkemmin ei pysty nyt arvailla. |
Kirjoittaja: | Korppiloinen [ 07.02.2013 18:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian aktiivijousitus |
https://docs.google.com/file/d/0B00D4Cz ... ring&pli=1 Sainpas tuon jotain kautta jakoon.. Ylläoleva pumaska tarkoitettu kannen perusteella huollon koulutukseen. Tuolta löytyy ns. kaikki mahdollinen Hydractiven sielunelämästä. Silvuplee ![]() (sivulla 27 kytkimen skema ja selitystä) |
Kirjoittaja: | laakeri [ 07.02.2013 19:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian aktiivijousitus |
Korppiloinen kirjoitti: https://docs.google.com/file/d/0B00D4Cz6NAZ_alo5eHl0RFdBVm8/edit?usp=sharing&pli=1 Tuossa kytkimen skema vaikuttaakin vähän fiksummalta kuin espanjalaisessa oppaassa... kumpi sitten lie oikea...
|
Kirjoittaja: | leikhan [ 07.02.2013 19:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian aktiivijousitus |
Kiitos. Kokeilin toisesta samanlaisesta santusta katkaisijaa ja homma toimii niin kuin pitääkin, täytyy kalastella jostain uutta, siinä on viisi napaa ja kahdesta tulee 12volttia. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |