Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Hdi tehot kateissa
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=1393
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Jankos [ 29.05.2009 08:15 ]
Viestin otsikko:  Hdi tehot kateissa

Eilen kun lähdin ajelulle vakionopeudensäätimen fiksailun jälkeen (liitinvika) niin sitten katosi koneesta tehot kun kiihdyttelin täysillä kakkosella.

Ei vedä alhaalta "lainkaan", jos painaa kaasun pohjaan niin häviää loppukin teho. Kolmen tonnin jälkeen alkaa heräämään ja siitä ylöspäin vetää jotenkuten hirveän savupilven saattelemana.

OBD-kaapelilla tutkailin niin ei vikakoodeja ja datasta näkee että ahdot vasta vasta tuolla missä vetääkin ja ihan ahtaa sen mitä pitääkin. Ilmavuotoakaan ei painepuolella liene kun ilmamäärä ja ahdot kasvaa samassa suhteessa.

Illan ja yön aikana pohdiskelin että todennäköisesti hukkaportti on auki joko mekaanisesti tai sitten ohjaus ei toimi. Kokeilin kyllä vaihtaa egr:n ja ahtopaineenstäätösolenoidit ristiin mutta ei vaikutusta.

Muilla kokemuksia?

Kirjoittaja:  Cikatti [ 29.05.2009 09:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Hdi tehot kateissa

Ai sulla on siinä ihanuus nimeltään EGR. Suosittelen täydellistä tulppaamista ennen trouble shootin jatkumista. Äläkä enää koskaan ota sitä käyttöön takas ;)

Kirjoittaja:  Jankos [ 29.05.2009 10:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Hdi tehot kateissa

Joo, egr on pitänyt tulpata viimisen 200 tkm mutta ei ole vielä kerennyt. Olikos jossain joku keskustelu tuon tulppaamisesta.

Silti epäilen hukkaporttia.

Vaihdoin ihan kokeilumielellä nuo solenoidiventtiilitkin kun niitä tuossa on ylimääräisenä ja mitään muutosta ei tapahtunut, kuten oletinkin.

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 29.05.2009 10:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Hdi tehot kateissa

Jankos kirjoitti:
Olikos jossain joku keskustelu tuon tulppaamisesta.

http://www.sitruunapatonki.fi/forum/archive/archive.php
Tuolla muutama juttu EGR:ään liittyen.

Kirjoittaja:  Jankos [ 29.05.2009 14:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Hdi tehot kateissa

Joo kyllähän se egr vika on. Ei kuitenkaan mikään jumittaminen vaan aika puhdas korroosio-ongelma ;) Koko hemmetin egr-alipainekello on irronnut kiinnikkeistään. No pitää tulpata se putki niin johan toimii taas :D

Kirjoittaja:  Jankos [ 29.05.2009 16:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Hdi tehot kateissa

No niin.

Jopas on hankalassa paikassa noi vermeet.
Nyt tein alumiinipellistä imusarjan puoleiseen laippaliitokseen levyn mikä tukkii tuon välin.

Tehotkin tuli takaisin ja kaikki toimii kuten aiemminkin.

Onko muuten kaikissa hdi koneisissa tuossa egr:n putkessa vesikierto? Eli ainakin tässä -00 mallissa menee lämppärin letku tuohon egr putkessa olevaan laatikkoon. Tuolla hdi toimintakuvauksessaainakin on ihan erilainen egr kokonaisuus kuin tässä mulla on.

Kirjoittaja:  Cituning [ 31.05.2009 18:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Hdi tehot kateissa

Kyseisellä vesikierrolla nopeutetaan lämppärin ja toki koko moottorin lämpenemistä

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 31.05.2009 19:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Hdi tehot kateissa

Ei vaan alennetaan kierrätettävän pakokaasun lämpötilaa jolla alennetaan typenoksidien muodostumista- kuten koko kierrätykselläkin.

Kirjoittaja:  Cituning [ 31.05.2009 21:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Hdi tehot kateissa

Noo sitäkin kun ollaan saavutettu normi käyntilämpötila, mutta suomen oloissa tuo lisälämpiäminen on plussaa, eron huomaa pakkaskelillä todella selvästi (ilman webastoa).

Kirjoittaja:  Jankos [ 01.06.2009 08:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Hdi tehot kateissa

Molemmat noista vaikutuksista oli tiedossa mutta nimenomaan se että onko tuo kaikissa hdi koneissa? Vai onko joku arktinen varuste? Vai tuliko tuo samaan aikaan kun tuli imupuolelle se "kaasuläppä" mitä käytetään egr:n toiminnan tehostukseen?

Nyt kun tuolla on ajellut niin jotenkin tuntuisi että sauhuttaisi enemmän kun polkee menemään? Muilla vastaavia huomioita? Kulkupuoleen en osaa sanoa mitään kun pari päivää meni ilman tehoja ajellessa.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/