Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

xantia kakkosen mittarivalaistusta sun muuta
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=13943
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  idefix [ 10.02.2013 15:53 ]
Viestin otsikko:  xantia kakkosen mittarivalaistusta sun muuta

Kysymys kuuluu, kakkoskoppanen xantia ja sen ratin radionamikoiden valaistus. Mittaristoon laiton kaikki uudet polttimot, myös kelloon ja lämmppärin säätimille. Nyt iski ahneus, josko ykköskoppasen tapaan myös kakkosessa on on rattinappulat valaistu.
Omassani ei hehku ratti mitään, noissa vanhoissa ykkösissä kaikissa radion namikat hehkuu ratissa. Entäs se tuhkakupin valo se onkin sitten pirullinen keksintö. Entäs keskikonsoli, esim penkin lämppärien säädöt kuuluuko niihinkin olla valo.
Mittaristoon menisi kellon ja lämppärin säätimien kera yht 42 kpl polttimoa jos laskee ne tyhjät paikat mukaan.

Millai sen tuhkakupin (valon) oikeaoppisesti auki oikein saa ? alffamer sun muut eivät oikeaa tapaa kerro, ootteko vaihtaneet polttimoa tuhkikseen, jos olette niin valaiskaa asiaa.

Kirjoittaja:  Eki [ 10.02.2013 16:51 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia kakkosen mittarivalaistusta sun muuta

Rattinapit on valaistu, mutta muistaaksen erinomaisen himmeästi. Ja jos on vaihdettu DIN-kokoinen radio, niin taisipa hieman riippua rattinappiadapteristakin, onko valoja vai eikö. En ole niitä itse nappeja koskaan avannut, jotta tietäisin lampputyypin, vai olisiko peräti LEDit... :shock:

Fimppiksen lampunvaihtoa en enää jaksa muistaa, vaikka joskus sen kanssa itsekin olen taistellut. :oops:

Kirjoittaja:  INikki [ 10.02.2013 22:34 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia kakkosen mittarivalaistusta sun muuta

Tuhkakupin lampunvaihdossa pitää ensin vetää se metalliosa sytkäristä ulos, jonka jälkeen saa sen vihreän muoviosan irroitettua.

Kuva

Kirjoittaja:  Xari [ 10.02.2013 23:10 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia kakkosen mittarivalaistusta sun muuta

Lämppärin säätimissä on 2 ihan omanlaista kannallista polttimoa, tai sit ei, ihan normi lasikantojakin on ollut.

Kirjoittaja:  idefix [ 14.02.2013 22:12 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia kakkosen mittarivalaistusta sun muuta

INikki kirjoitti:
Tuhkakupin lampunvaihdossa pitää ensin vetää se metalliosa sytkäristä ulos, jonka jälkeen saa sen vihreän muoviosan irroitettua.

Kuva


Suur kiitos vinkistäsi Nikki. Tuosta kuvasarjasta, ja vinkeistäsi oli todella apua, nyt muuten hehkuu myös ratin namiskat. Tuhkiksen valolla on pakko olla jokin yhteys rattinappuloiden valaistukseen koska heti kun sain tuhkiksen valon pelittään alkoi rattikin hehkumaan.
Ja jos nyt ihan rehellinen olen, niin en ikinä eläessäni ole törmännyt näin hankalaan polttimon vaihtoon mitä tuhkiksen valaistus on xantiassa. Onneksi mulla on noita varaosa vehkeitä nurkissa. Kiitos vielä kerran.

Kirjoittaja:  export [ 14.02.2013 22:23 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia kakkosen mittarivalaistusta sun muuta

Itellä myös II-koppainen Xantia, minusta keskikonsolin polttimot ei kestä vuottakaan , miten muilla?

Kirjoittaja:  laakeri [ 14.02.2013 22:45 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia kakkosen mittarivalaistusta sun muuta

export kirjoitti:
Itellä myös II-koppainen Xantia, minusta keskikonsolin polttimot ei kestä vuottakaan , miten muilla?
Emännällä on ollut nykyinen Xantia II kohta kai viisi vuotta, eikä vielä ole tarvinut niitä vaihdella, hyvin ovat pelanneet. Miun Xantia II on ollut miulla tulevana kesänä vasta kolme vuotta, mutta ei kyllä siitäkään ole tarvinut vielä noita vaihdella. Mittariston polttimot on molemmista vaihdettu kerran.

Kirjoittaja:  Harri126 [ 14.02.2013 23:20 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia kakkosen mittarivalaistusta sun muuta

Polttimoiden kestoa ajatellen kannattaa pitää voimakkuus täysillä, myös valoisalla. :mrgreen:

Kirjoittaja:  export [ 15.02.2013 23:10 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia kakkosen mittarivalaistusta sun muuta

Täytyy seuraavaksi vaihtaa myös akku ja tarkistaa maadoitukset, jos vaikka auttais.

Kirjoittaja:  idefix [ 15.02.2013 23:42 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia kakkosen mittarivalaistusta sun muuta

export kirjoitti:
Täytyy seuraavaksi vaihtaa myös akku ja tarkistaa maadoitukset, jos vaikka auttais.


Joo muuten, minäkin meinaan vaihtaa akun tuorreempaan, vaikken nyt heti yskää ymmärtänytkään.
Taidampa laittaa leuhkasti kuvia hämärässä xantiassa konsolista ja mittaristosta kun valot toimii, voi siinä sitten jokainen ihmetellä kuinka hoienoa on, kun kaikki pelittää :lol:

Meinaan muuten laittaa ton vanhan hiasen akun (80 a) xantiaan ja siinä on navat vielä väärinpäin, mutta ostan moponetistä sellaiset kympin akkukaapelit ja teen liitokset että käypi xantian akkukaapeleihin. Katos ku ei muuten xantian piuhat riitä käänteisiin napoihin.Ei muute, mutta ko oon niin pirun nuuka että pitää vanhakin akku käyttää/hyödyntää viimosen päälle.
Ja sitte ko aika jättää noista, niin laitan viestiä noille hemmoille, ketkä ilmoittelevat netissä että ostavat akkuja niin myydä pläjäytän KAIKKI mun vanhat akut ja maailma pelastuu. :mrgreen:

Kirjoittaja:  laakeri [ 16.02.2013 00:09 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia kakkosen mittarivalaistusta sun muuta

idefix kirjoitti:
Joo muuten, minäkin meinaan vaihtaa akun tuorreempaan, vaikken nyt heti yskää ymmärtänytkään.
Taidampa laittaa leuhkasti kuvia hämärässä xantiassa konsolista ja mittaristosta kun valot toimii, voi siinä sitten jokainen ihmetellä kuinka hoienoa on, kun kaikki pelittää :lol:
Jaa tällai vai?
Kuva

Joudun kyllä varmaan osallistumaan tuosta kirkastamiseen, kun on tuo yksi kohta hieman himmeä - ja toisaalta tuon ylimääräisen valon tummentamiseen:
Kuva

Kirjoittaja:  Cikatti [ 16.02.2013 00:41 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia kakkosen mittarivalaistusta sun muuta

Harri126 kirjoitti:
Polttimoiden kestoa ajatellen kannattaa pitää voimakkuus täysillä, myös valoisalla. :mrgreen:


Miusta nuo polttimot vois vaihtaa ledeiksi, kirkkaiksi ledeiksi. Tosin toimivat oikealla värillä vain yhdellä jännittellä joten kirkkauden säätö kyllä kärsii ja kyrsii. Tosiaan, kun vääntää himmentimestä semmoset 1/4 pienemmälle niin eipä tartte polttimoita vaihdella.

Kirjoittaja:  kaseva [ 16.02.2013 02:26 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia kakkosen mittarivalaistusta sun muuta

Mä en kyllä lähtöjäänkään ymmärrä miksi niissä mittari- ja ohjaamovalojen säätimissä on niin paljon säätövaraa sinne kirkkaampaan suuntaan, kun ei niitä kovin monesta saa minun makuuni riittävän himmeälle. Vanhemmista Saabeista sai Night Panelilla lähes kaiken pois ja ruuvista loput himmeälle, uudemmissa jää jos jonkinlaista rattinappulaa hehkumaan vaikka kuinka pienelle ruuvaisi.

Nykyisestä työmatkakulkineesta löytyy onneksi vastaava NP-toiminto ja jäljelle jäävät namiskat saa kohtuu pienelle, mutta ei silti tarpeeksi. Mikä siinä on, että insinööri kuvittelee kuljettajan unohtavan päivällä, valoisan aikaan, missä mikin nappula sijaitsee? Kohta ne nappulat myös varmaan vilkkuu, kaikki, että löytyvät sitten pimeällä.

Kirjoittaja:  laakeri [ 16.02.2013 10:27 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia kakkosen mittarivalaistusta sun muuta

kaseva kirjoitti:
Vanhemmista Saabeista sai Night Panelilla lähes kaiken pois ja ruuvista loput himmeälle, uudemmissa jää jos jonkinlaista rattinappulaa hehkumaan vaikka kuinka pienelle ruuvaisi.
Suurin häiriötekijähän on monesti radion näyttö. Onneksi sen saa Xantiassa jemmattua luukun taakse. Sisu SK:ssahan taisi olla mittarivalaistuksen himmennykseen se kaksiasentoinen kytkin, jolla sai valaistuksen "normaaliksi" tai "himmeäksi" ja se himmeä oli jopa riittävän himmeä. Ensimmäistä kertaa käyttäessäni luulin sen sammuttavan koko valaistuksen, mutta jäihän sinne tosiaan juuri yöllä sopiva määrä valoa.

Kirjoittaja:  ealab [ 16.02.2013 10:59 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia kakkosen mittarivalaistusta sun muuta

Ledien käyttö suoraan polttimoiden sijasta ei oikein onnaa. Varsinkin, jos kaikki olisi ledejä. Koska virrat olisivat pienempiä, niin mittarivalaistuksen säätövastus ei toimisikaan riittävästi himmentäen. Pitäisi olla erilainen säätösysteemi. Jokin sellainen, kuin led-takavaloissa. Olisiko se mittarivalaistuksessa mukava. Ps. Viimeisimmissä Wartburgeissa oli myös Led- mittarit, joiden kirkkaus säätyi automaattisesti valokennon avulla. Oli myös manuaalisäätö.

Kirjoittaja:  laakeri [ 16.02.2013 11:05 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia kakkosen mittarivalaistusta sun muuta

ealab kirjoitti:
Ledien käyttö suoraan polttimoiden sijasta ei oikein onnaa. Varsinkin, jos kaikki olisi ledejä. Koska virrat olisivat pienempiä, niin mittarivalaistuksen säätövastus ei toimisikaan riittävästi himmentäen. Pitäisi olla erilainen säätösysteemi.
Äkkiähän sinne PWM-ohjaimen rakentelee vaikka, semmoinen on tuntunut toimivan ihan hyvin LED:ien ohjailussa.

Ja siitä warpusesta... kaverin 80-luvun loppupuolen W353 limousine de luxessa oli ainakin ledejä - muistelisin, että polttoainemittarissa ainakin.

Kirjoittaja:  idefix [ 16.02.2013 12:18 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia kakkosen mittarivalaistusta sun muuta

Laakerihan se kerkisi jo kuvia laittaan ihasteltaviksi, ei tartte enään "valaista" aiheesta. Ratti ei kuitenkaan näyttäis hehkuvan, eikä keskipaneelista ole kuvaa :lol:
P-S Tuulilasin pyyhkiät taitais olla myös kirkastuksen tarpeessa :)

Kirjoittaja:  ealab [ 16.02.2013 17:25 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia kakkosen mittarivalaistusta sun muuta

Joo, Warressa lämpö 4-, bensa 5- ja bensankulutusmittari oli 12 ledin patsasnäytöillä. Joita digitaalisina mainostettiin! Bensan kulutusmittarin siipiratas?anturissa vielä paineentasain.

Kirjoittaja:  svc [ 16.02.2013 18:27 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia kakkosen mittarivalaistusta sun muuta

ealab kirjoitti:
Ledien käyttö suoraan polttimoiden sijasta ei oikein onnaa. Varsinkin, jos kaikki olisi ledejä...
Samoin sellaisten ledien löytäminen, jotka säteilisivät valoa tasasesti joka suuntaan kuten hehkulamput. Mittaristossa olevat valojohteet on suunniteltu nimenomaan hehkulamppujen kanssa käytettäväksi.
Merkkivaloissa voisivat toimiakin, kun valoa tarvitaan nimenomaan polttimon päästä eikä kirkkautta tarvitse säädellä.

Kirjoittaja:  Tulsku [ 16.02.2013 18:38 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia kakkosen mittarivalaistusta sun muuta

C5:ssähän (ainakin kakkoskoppaisessa) mittaristovalot ovat pintaliitosledejä kaikki, että kyllähän se toimii, kun koko roska suunnitellaan alusta asti sellaiseksi.

Kirjoittaja:  laakeri [ 16.02.2013 20:58 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia kakkosen mittarivalaistusta sun muuta

idefix kirjoitti:
Laakerihan se kerkisi jo kuvia laittaan ihasteltaviksi, ei tartte enään "valaista" aiheesta. Ratti ei kuitenkaan näyttäis hehkuvan, eikä keskipaneelista ole kuvaa :lol:
P-S Tuulilasin pyyhkiät taitais olla myös kirkastuksen tarpeessa :)
Kyllä ratit molemmissa hehkuvat. Miun omasta ei vaan ratti sattunut kuvaan. Emännän kauppakassin sulat eivät tosiaan ihan parhaat mahdolliset ole, mutta ei se kuvanottohetkellä ollut vielä emännällä ollutkaan kuin kymmenisen minuuttia. Uudet sulat ovat käsittääkseni jo odottamassa. Keskikonsolista ei ole ilman salamaa otettua kuvaa ainakaan tuosta jälkimmäisestä.

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 17.02.2013 00:59 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia kakkosen mittarivalaistusta sun muuta

laakeri kirjoitti:
Kuva
Onko 190 henkilökohtainen nopeusrajoitus?

Kirjoittaja:  laakeri [ 17.02.2013 01:01 ]
Viestin otsikko:  Re: xantia kakkosen mittarivalaistusta sun muuta

Les Excentriques kirjoitti:
Onko 190 henkilökohtainen nopeusrajoitus?
Joskus ovat alla olleet itärenkaat, joilla ei saa kovempaa. Tarran alareunassa lukee nimittäin Hankook.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/