Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

C5 valoreleet
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=13952
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  RistoXA [ 11.02.2013 20:18 ]
Viestin otsikko:  C5 valoreleet

(C5 2l Break -03) Kuskin puoleinen lähivalo pimeni. vaihdoin polttimon, ei vaikutusta.
Vaihdoin sulakkeen, ei sekään auttanut ja seuraavana olisi ollut releen vaihto.
Releitä ei sitten ohjekirjasta löytynytkään. Yritin kaivella googlellakin,
mutta ei oikein löytynyt. Olisko täällä parempaa tietoa ?

--Risto

Kirjoittaja:  Jankos [ 11.02.2013 21:19 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 valoreleet

Rele/Releet on siellä BSI yksikön sisällä missä ne sulakkeetkin on. Mutta todennäköisesti on juotosvika siellä BSI:ssä. Mutta tutkippa tuleeko sille sulakkeelle sähkö niin kertoo jo vähän enemmän.

Kirjoittaja:  RistoXA [ 11.02.2013 21:38 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 valoreleet

Jankos kirjoitti:
Rele/Releet on siellä BSI yksikön sisällä missä ne sulakkeetkin on. Mutta todennäköisesti on juotosvika siellä BSI:ssä. Mutta tutkippa tuleeko sille sulakkeelle sähkö niin kertoo jo vähän enemmän.


Täytyy huomenna mittailla. Onko noista releistä missään samanlaista karttaa kuin sulakkeista ?
Kun mulla oli kansi auki, niin siinä sulakkeiden vieressä/välissä tms. oli kyll jotakin suojakuoria,
mutta releet on sitten niiden alla vai ?
Ei kai sitä koko yksikköä tarvitse irrottaa releiden vaihdon takia ?

Kirjoittaja:  kaselin [ 12.02.2013 07:19 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 valoreleet

Ne valoreleet on siellä konetilan sulakeboxissa .

Kirjoittaja:  Jankos [ 12.02.2013 17:41 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 valoreleet

Muistanko tosiaan noin paljon väärin... Ei kyllä mikään mahdottomuus :D

Mutta niissä sulakebokseissakin on kyllä ollut vikoja. Vai olikos alkupään autoissa erilainen tuo sulake/relejärjestely? Ainakin 2.2hdi koneisessa on ihan erilainen sulakerasia kuin muissa oli?

Kirjoittaja:  svc [ 12.02.2013 17:54 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 valoreleet

Jankos kirjoitti:
Muistanko tosiaan noin paljon väärin... Ei kyllä mikään mahdottomuus :D

Mutta niissä sulakebokseissakin on kyllä ollut vikoja. Vai olikos alkupään autoissa erilainen tuo sulake/relejärjestely? Ainakin 2.2hdi koneisessa on ihan erilainen sulakerasia kuin muissa oli?
Ainakin minun 2.2 HDi:ssä sulakerasioita on kaksi: BSI kojelaudan sisällä ja BSM moottoritilassa.

BSI:ssä on lähinnä pienitehoisten laitteiden releet ja ohjaukset, vilkut yms.
BSM sisältää VAN1:n väyläohjatut tehoreleet. Ajovalot, sumuvalot, lampunpesurit, moottorin ohjaus, ilmastointi, lasinpyyhkijät jne.

Kirjoittaja:  Kooma [ 12.02.2013 21:41 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 valoreleet

Pysyykö se sulake palamattomana?
Yks vitonen oli semmoinen että BSI:llä räpsähti sulake samantien uudestaan eikä oikean puoleiset parkit toiminu, syynä takaluukulle menevät johdot hieroutunu toisiinsa läpiviennin kumihaitarin sisällä. On niissä kyllä tarpeeks BSM/BSI vikoja ollut myös, oireina voi olla ihan mitä vaan. Jos konetilan BSM rasia menee voi käyttää käytettyä, sitä ei tarvi parittaa.

Kirjoittaja:  RistoXA [ 13.02.2013 20:57 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 valoreleet

No niin, jännitettä ei sulakkeelle tullut. Varmistin vielä, että toiselle (oikea lamppu) tuli.

Releitä ei ollut näkyvissä. Sen sijaan sulakkeiden vieressä oli metallin värinen mötikkä,
Magneti Marelli IAW6LP1.10, joka on googlella haettuna ruiskun ohjausyksikkö.
Mutta missä pirussa ne releet oikein ? Ennen releet sai helposti vaihdettua, kun niitä varten
oli kannat, mihin releen voi painaa.

Otin kyllä avatusta kotelosta kuvankin, mutta en pysty nyt lataamaan kännykästä kuvia koneelle,
kun kaapeli on töissä

Kirjoittaja:  svc [ 13.02.2013 21:08 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 valoreleet

RistoXA kirjoitti:
No niin, jännitettä ei sulakkeelle tullut. Varmistin vielä, että toiselle (oikea lamppu) tuli.

Releitä ei ollut näkyvissä. Sen sijaan sulakkeiden vieressä oli metallin värinen mötikkä,
Magneti Marelli IAW6LP1.10, joka on googlella haettuna ruiskun ohjausyksikkö.
Mutta missä pirussa ne releet oikein ? Ennen releet sai helposti vaihdettua, kun niitä varten
oli kannat, mihin releen voi painaa.

Otin kyllä avatusta kotelosta kuvankin, mutta en pysty nyt lataamaan kännykästä kuvia koneelle,
kun kaapeli on töissä
Releet ovat siellä BSM-modulin sisällä eli niiden vaihto ei onnistu ihan tuosta noin vaan.
Laitapa auton valmistenumero minulle vaikka YV:llä, niin voin katsoa löytyykö oikeita sähkökuvia.

Kirjoittaja:  svc [ 13.02.2013 21:23 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 valoreleet

Kooma kirjoitti:
Jos konetilan BSM rasia menee voi käyttää käytettyä, sitä ei tarvi parittaa.
Kunhan ottaa boksin vastaavasta autosta. Moduli ei välttämättä ole kaikissa malleissa samanlainen, eli sopiva.
Esim. RP 9095 asti valmistaja on Delphi, siitä eteenpäin Siemens. Jotain muutoksia BSM:n toiminnoissa on tapahtunut myös RP 9618 alkaen

Kirjoittaja:  Kooma [ 14.02.2013 00:24 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 valoreleet

Juu on versioita, mutta BSI:n suhteen ei tarvi edes harkita käykö pelkkä käytetty boksi. Käytetty moottorinohjain+bsi+virtalukko+avain yhdistelmä samanlaisesta vehkeestä voisi riittää.

Kirjoittaja:  olli__o [ 14.02.2013 00:27 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 valoreleet

Konetilan sulakerasian sisällä on releitä ja muuta tauhkaa ja kutsutaan BSM:ksi.

Tuolla löytyy kuva BSM yksiköstä avattuna, onkohan joku noista kolmesta mustasta releestä tai 7 valkoisesta valoille... (juotettuja piirilevyreleitä)tuolta:
http://www.planete-citroen.com/forum/sh ... p?t=148687
Esimerkissä ei näy boksin versiota(koodia), mutta jossain oli tekstissä BSM B3 (ja vika jota tuossa korjataan on eri: pyyhkijöiden ongelma ja diodi)

Luulisi olevan selvitettävissä kummasta(mistä) lähivaloreleestä on kyse kun seuraa sulakkeelta lähtevää foliota, releiden saatavuus voi olla "muutaman hetken viive - jostain ulkomailta?" mutta se selviää kun näkee piirilevyreleen tyypin ja googlettaa hieman.
(tai sitten toinen boksi romuttamolta, kunhan on samanlainen...)

Kirjoittaja:  kaselin [ 14.02.2013 07:48 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 valoreleet

Niitä boxeja BSMämmiä on montaa sorttia toimintojen mukautomaatti,diesel jne mulla hajos muista syistä, hain mallin eli numoron mukaan AVK "uuden" 50€ helppo vaihtaa.

Kirjoittaja:  svc [ 14.02.2013 11:07 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 valoreleet

Lähi- ja kaukovaloille on molemmille oma rele. Eli jos siis toinen lähivalo toimii, niin itse relekin todennäköisesti toimii.
Alkaa tosiaan kuulostaa vialliselta juotokselta tai piirilevyn folion vialta releen ja sulakekannan välillä.

Kirjoittaja:  olli__o [ 14.02.2013 12:04 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 valoreleet

Kylmäjuotos/folio kuulostaa uskottavalta, mutta voisi olla myös tuplakärjillä varustettu rele ja toiset kärjet palaneet (tai voiko olla jopa erilliset releet molemmin puolin). Jos on yhteinen rele ja kärjet, riittää korjaukseksi pieni hyppylanganpätkä.

Rele ja varmaan vikapaikkakin todennäköisesti löytyy siitä oikean- ja vasemmanpuolen sulakkeen läheltä tai vierestä.

Kirjoittaja:  RistoXA [ 14.02.2013 14:19 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 valoreleet

olli__o kirjoitti:
Kylmäjuotos/folio kuulostaa uskottavalta, mutta voisi olla myös tuplakärjillä varustettu rele ja toiset kärjet palaneet (tai voiko olla jopa erilliset releet molemmin puolin). Jos on yhteinen rele ja kärjet, riittää korjaukseksi pieni hyppylanganpätkä.

Rele ja varmaan vikapaikkakin todennäköisesti löytyy siitä oikean- ja vasemmanpuolen sulakkeen läheltä tai vierestä.


Ensinnäkin kiitos sähkökuvasta svc'lle !
Kun/jos kuva pitää paikkansa, niin sekä vasen, että oikea puoli saa virtansa samalta releen kärjeltä (sulakkeet F9 ja F10) ja
se tarkoittaa että jos toiselle tulee jännite ja toiselle ei, on piuhan oltava poikki jostain väliltä.
Tähän lisäksi se lupaamani kännykällä otettu kuva auki olevasta levystä. Ko. sulakkeet on nuo kaksi sinistä 15A etuosassa.
Ja kuten näkyyy, tällä puolella ei ole releitä, eikä myöskään pysty mitään hyppylankoja kolvailemaan. Eli on revittävät irti ja
tutkittava alapuoli. Toivottavasti folio on näkyvissä, eikä prässätty vaikka muovin sisään ?

Lisäksi, kun on ihmetelty ranskalaisten laatua, niin nyt on kyllä kyseessä supisaksalainen Siemens, joka tökkii.

Liitteet:
BSM_ilman_kantta4.jpg
BSM_ilman_kantta4.jpg [ 97.83 KiB | Katsottu 16357 kertaa ]

Kirjoittaja:  svc [ 14.02.2013 14:49 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 valoreleet

RistoXA kirjoitti:
Toivottavasti folio on näkyvissä, eikä prässätty vaikka muovin sisään ?
Kyllä se piirilevy ja releet ovat ihan siellä muovikotelon sisällä, eli puukkoa tarvitaan kotelon aukaisuun.

Kirjoittaja:  olli__o [ 14.02.2013 22:07 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 valoreleet

Kuvasta ei oikein erota sinun BSM:n numeroa, mutta melkolailla tämän kaltainen. Noiden muovikuorien sisässä tälläinen levy (BSM täytyy irroittaa ja kuoret täytyy avata että piirilevyn näkee)

Liitteen takakuvasta näkyykin että ainakin tuossa tosiaan tulee samalta releeltä ja molempien lähivalosulakkeiden (liitteen etukuvassa toisin päin ylhäällä) "alapäät" on juotettu samaan kupariin, ko. rele on tuo valkoinen lähivalosulakkeiden ja liittimen välissä... mutta todennäköisesti sinulla hieman erilainen mutta samalla idealla (ja etupuolen merkinnät ei liity tähän, kuvat lainattu pösöstä: http://www.peugeot-club.com/forum/viewt ... &tid=94742)

Liitteet:
BSMtaka.jpg
BSMtaka.jpg [ 57.49 KiB | Katsottu 16323 kertaa ]
BSM.JPG
BSM.JPG [ 109.55 KiB | Katsottu 16323 kertaa ]

Kirjoittaja:  RistoXA [ 16.02.2013 12:15 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 valoreleet

No niin! Loppujen lopuksi selvisi, että mulla oli sekä vääriä luuloja, että vääriä päätelmiä.

1. Väärä luulo oli se, että luulin pimeänä olevan H4'n olevan lähivälojen polttimo. Myöhemmin selvisi, että
lähivalopoltin onkin se H7. T.s H4'n lisäksi H7 oli palanut.

2. Väärä päätelmä: Luulin, että mittaamalla (normaalia sähköoppia) sulakkeelle tuleva jännite, saan selville
onko rele ehjä. Väärin ! Jos polttimo on palanut, niin ilmeisesti ohjauslogiikka on sellainen, että se ei
suljekaan releen kärkiä tässä tilanteessa ja sulakkeella ei näy jännitettä. Kun jostain syystä arvailin, että
olisikohan siinä vehkeessä jotain tarkistus-"älyä", niin mittasin piruuttani sulakkeelle tulevan jännitteen
ensin palaneella polttimolla (=> 0) ja sitten kun vaihdoin uuden ehjän (=> n. 12V).

Loppujen lopuksi siis selvisin kuitenkin pelkällä polttimon vaihdolla.

Kiitos kaikille, joilta tuli neuvoja ja toivotaan, että tästä ketjusta on apua niille, joilla on
todellinen ongelma BSM'n kanssa.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/