Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Kickdown-vaijerin vaihto Xantian 4HP14 laatikkoon?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=14007
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Pts [ 18.02.2013 20:11 ]
Viestin otsikko:  Kickdown-vaijerin vaihto Xantian 4HP14 laatikkoon?

Miten vaihdetaan kickdown-vaijeri Xantian vanhempaan automaattivaihteistoon? Vaatiiko se jotain erikoistyökaluja tai osaamista? Automaatti lakkasi tyystin toimimasta, koska ilmeisesti jäähdytinneste ja vaihdelaatikon öljyt pääsivät sekoittumaan. Ehdin ostaa hajottamolta myyjän mukaan kunnossa olevan laatikon, mutta siitä oli tuo vaijeri katkaistu, joten siihen pitäisi asentaa uusi vaijeri. Ajattelin kyllä purkaa vanhan laatikon ja katsoa siitä mallia, mutta jos täältä löytyy ohjetta, niin se hieman helpottaisi.

Kirjoittaja:  black_van [ 18.02.2013 21:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Kickdown-vaijerin vaihto Xantian 4HP14 laatikkoon?

miten jäähdytinneste ja vaihteistoöljyt voi sekoittua keskenään?

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 18.02.2013 21:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Kickdown-vaijerin vaihto Xantian 4HP14 laatikkoon?

Jäähdyttimen sisällä olevan vaihteistoöljyn jäähdyttimen tai muun lämmönvaihtimen rikkouduttua.

Kirjoittaja:  jasu [ 18.02.2013 22:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Kickdown-vaijerin vaihto Xantian 4HP14 laatikkoon?

Voihan ne nesteet sekoittua kuten yllä mainittiin, eli lämmönvaihtimen rikkoonnuttua. Muuten ei oikein pääse sekoittumaan...

Vaijerin vaihto on aika yksinkertainen toimenpide. Jotakuinkin noin..:

-öljypohja pois
-"sielu" eli venttiilikoneisto pois (vain isokantaiset ruuvit, pienempikantaiset pitää sielun koossa)
-kickdown -vaijerin sisus irti, selviää osan näkemällä helposti miten irtoaa
-kickdown -vaijerin kuori on kynsillä reiässä kiinni, lähtee painamalla esim. 10mm hylsyllä

Uusi tai ehjä käytetty paikalleen käänteisessä järjestyksessä...

Kirjoittaja:  Pts [ 18.02.2013 22:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Kickdown-vaijerin vaihto Xantian 4HP14 laatikkoon?

Kiitoksia, täältä saa nopeasti tietoa. Moottorin jäähdyttimen neste kiertää myös jäähdyttämässä vaihteistoöljyn ja ilmeisesti niin, että nesteitä erottavan väliseinän rikkouduttua nesteiden sekottuminen on mahdollista. En ole vielä aukaissut vaihteiston kyljessä olevaa jäähdytinboksia, mutta kun jäähdytinneste ja vaihteistoöljy ovat likimain samannäköistä harmaata nestettä, niin arvelisin niiden sekoittuneen. Vaihteistokin lakkasi toimimasta.

Tämä automaattivaihteistolle tyypillinen ilmiö selvisi itsellenikin vasta joulun aikaan n. 6 v. vanhan Nissan Primeran kanssa. Siinä on jähdyttimen kennossa erillinen osa vaihteistoöljyn jäähdyttämistä varten siten, että kennojen väliseinän rikkouduttua nesteet pääsevät sekoittumaan keskenään. Vika ilmeni aluksi vaihteistosta kennoon menevän öljyn siirtoputken vuotamisena, mikä Suomen oloissa ruostuu tässä ajassa. Tämä on Nissanin tyyppivika (tai ominaisuus). Samalla kun vaihdetaan putki, suositellaan myös kennoyksikön vaihtoa, mikä ilmeisesti hajoaisi myös piakkoin. Tässä oli kuulemma onnea, että vika ilmeni ensin vain putken vuotamisena. Hinta töineen on n, 1.000€.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/