|
Kirjoittaja |
Viesti |
c5tomaatti
|
Viestin otsikko: Ääniongelma C vitosessa Lähetetty: 12.02.2013 14:09 |
Viestit: 21
|
Tulipa tässä vajaa kuukausi sitten mielenkiintoinen (hattumainen) ongelma esiin. Ennen niin hiljainen auto (C5HDI Tourer automaatti 2010) muuttui yhtäkkiä jytistäväksi paskiaiseksi. Alkoi nimittäin kuulua rengasääntä vastaavaa ääntä kuskin puolelta edestä. Apparin puoli on hiljainen. Ääni on siinä mielessä mielenkiintoinen, että muistuttaa normaalia rengasääntä, mutta ääni ei ole riippuvainen alustasta, eikä nopeudesta. Alkaa kuulua ja 35 nopeudesta eikä lisäänny enää yli 60 nopeuden. Veho levittelee käsiään. Onko kenellekään tuttu? eihän nyt tuon takia autoa voi vaihtaa.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Ääniongelma C vitosessa Lähetetty: 12.02.2013 15:53 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
c5tomaatti kirjoitti: Tulipa tässä vajaa kuukausi sitten mielenkiintoinen (hattumainen) ongelma esiin. Ennen niin hiljainen auto (C5HDI Tourer automaatti 2010) muuttui yhtäkkiä jytistäväksi paskiaiseksi. Alkoi nimittäin kuulua rengasääntä vastaavaa ääntä kuskin puolelta edestä. Apparin puoli on hiljainen. Ääni on siinä mielessä mielenkiintoinen, että muistuttaa normaalia rengasääntä, mutta ääni ei ole riippuvainen alustasta, eikä nopeudesta. Alkaa kuulua ja 35 nopeudesta eikä lisäänny enää yli 60 nopeuden. Veho levittelee käsiään. Onko kenellekään tuttu? eihän nyt tuon takia autoa voi vaihtaa. Pyöränlaakeri on varmaankin tarkastettu ja kuunneltu?
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Nickroen
|
Viestin otsikko: Re: Ääniongelma C vitosessa Lähetetty: 12.02.2013 16:01 |
Viestit: 330
|
yksi ääni pyöränlaakerille. "jollotus" jos on kova, rengasmelumainen niin tod näk lähtöisin vammaisesta laakerista, joka vielä ei ole aivan finaalissa mutta lähestymässä sitä.
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Ääniongelma C vitosessa Lähetetty: 12.02.2013 16:10 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Joo voi muistuttaa erehdyttävästi rengasmelua toi risa etupyöränlaakeri kokemusta on.
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
-pk-
|
Viestin otsikko: Re: Ääniongelma C vitosessa Lähetetty: 12.02.2013 23:31 |
Viestit: 159 Paikkakunta: Siuntio
|
Muuttuuko ääni mitenkään kaarteessa jompaan kumpaan suuntaan - jos kyllä niin yhä enemmän pyöränlaakerilta vaikuttaisi. Onko näissä vetoakselin tukilaakeria ja jos on niin miten se särkyessään oireilee vai eikö tunneta särkymistapauksia? Tukilaakeri on toki oikean puolen vetarissa mutta toisinaan on vaikeaa hahmottaa mistä ääni todella tulee - joskus väärän puolen pyöränlaakeri tullut vaihdettua ensin.
|
|
|
|
 |
c5tomaatti
|
Viestin otsikko: Re: Ääniongelma C vitosessa Lähetetty: 13.02.2013 01:15 |
Viestit: 21
|
svc kirjoitti: c5tomaatti kirjoitti: Tulipa tässä vajaa kuukausi sitten mielenkiintoinen (hattumainen) ongelma esiin. Ennen niin hiljainen auto (C5HDI Tourer automaatti 2010) muuttui yhtäkkiä jytistäväksi paskiaiseksi. Alkoi nimittäin kuulua rengasääntä vastaavaa ääntä kuskin puolelta edestä. Apparin puoli on hiljainen. Ääni on siinä mielessä mielenkiintoinen, että muistuttaa normaalia rengasääntä, mutta ääni ei ole riippuvainen alustasta, eikä nopeudesta. Alkaa kuulua ja 35 nopeudesta eikä lisäänny enää yli 60 nopeuden. Veho levittelee käsiään. Onko kenellekään tuttu? eihän nyt tuon takia autoa voi vaihtaa. Pyöränlaakeri on varmaankin tarkastettu ja kuunneltu? JO VAIN, EI VIKAA.
|
|
|
|
 |
c5tomaatti
|
Viestin otsikko: Re: Ääniongelma C vitosessa Lähetetty: 13.02.2013 01:17 |
Viestit: 21
|
Nickroen kirjoitti: yksi ääni pyöränlaakerille. "jollotus" jos on kova, rengasmelumainen niin tod näk lähtöisin vammaisesta laakerista, joka vielä ei ole aivan finaalissa mutta lähestymässä sitä. Tarkistettu, ei vikaa. Laakerin ääni kuuluisi erilaisena eri tilanteissa, sanoo Veho.
|
|
|
|
 |
c5tomaatti
|
Viestin otsikko: Re: Ääniongelma C vitosessa Lähetetty: 13.02.2013 01:19 |
Viestit: 21
|
-pk- kirjoitti: Muuttuuko ääni mitenkään kaarteessa jompaan kumpaan suuntaan - jos kyllä niin yhä enemmän pyöränlaakerilta vaikuttaisi. Onko näissä vetoakselin tukilaakeria ja jos on niin miten se särkyessään oireilee vai eikö tunneta särkymistapauksia? Tukilaakeri on toki oikean puolen vetarissa mutta toisinaan on vaikeaa hahmottaa mistä ääni todella tulee - joskus väärän puolen pyöränlaakeri tullut vaihdettua ensin. Kuten kirjoitin, ääni ei muutu missään tilanteessa erilaiseksi. Ei laakeri, ei vetoakseli, ei väljyys. On vain ääni ja aina samanlainen. Ei muutu taajuus, ei äänen sävy eikä voimakkuus.
|
|
|
|
 |
-pk-
|
Viestin otsikko: Re: Ääniongelma C vitosessa Lähetetty: 13.02.2013 09:10 |
Viestit: 159 Paikkakunta: Siuntio
|
Joku suojamuovi hivenen irti ja alkaa viimassa värähtelemään?
|
|
|
|
 |
c5tomaatti
|
Viestin otsikko: Re: Ääniongelma C vitosessa Lähetetty: 13.02.2013 09:34 |
Viestit: 21
|
-pk- kirjoitti: Joku suojamuovi hivenen irti ja alkaa viimassa värähtelemään? Tätä itsekin ensin ajattelin ja ehdottelin yhdeksi vaihtoehdoksi, mutta värähtelisikö se jo 30 vauhdissa, olisi maksimissaan 60 vauhdissa, eikä ääni muuttuisi yhtään nopeuksien kasvaessa? Jos ajan 110, niin kaikkien fysiikan lakien mukaan värähtelynopeus on huomattavasti suurempi kuin 60 nopeudessa. Jos värähtelynopeus kasvaa, niin eikä äänen taajuuskin muutu? Mielestäni kuitenkin ehdottomasti paras veikkaus, tähän mennessä. posting.php?mode=quote&f=9&p=133705#http://www.sitruunapatonki.fi/forum/posting.php?mode=quote&f=9&p=133705#
|
|
|
|
 |
Nickroen
|
Viestin otsikko: Re: Ääniongelma C vitosessa Lähetetty: 13.02.2013 09:41 |
Viestit: 330
|
Ei Vehon sana ole jumalan sana...usein ovat olleet väärässä sielläkin. Onko mahdollista että rungon ja alustan välissä on jossain jäätä, mikä aiheuttaa "yhtä puuta" ilmion ja ääni kaikuu rakenteita pitkin? Apulaitteet ilmastoinnin kompura, laturi, ohjaustehostin poissuljettuja äänen lähteitä? nokan kiristinrulla, legendaarinen apurullakiristin joka laukeili xsaroissa?
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Ääniongelma C vitosessa Lähetetty: 13.02.2013 09:42 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Nickroen kirjoitti: Onko mahdollista että rungon ja alustan välissä on jossain jäätä, mikä aiheuttaa "yhtä puuta" ilmion ja ääni kaikuu rakenteita pitkin? Luulisi, että jää olisi sulanut auton ollessa Vehon hallissa ihmeteltävänä.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
c5tomaatti
|
Viestin otsikko: Re: Ääniongelma C vitosessa Lähetetty: 13.02.2013 11:12 |
Viestit: 21
|
Nickroen kirjoitti: Ei Vehon sana ole jumalan sana...usein ovat olleet väärässä sielläkin. Onko mahdollista että rungon ja alustan välissä on jossain jäätä, mikä aiheuttaa "yhtä puuta" ilmion ja ääni kaikuu rakenteita pitkin? Apulaitteet ilmastoinnin kompura, laturi, ohjaustehostin poissuljettuja äänen lähteitä? nokan kiristinrulla, legendaarinen apurullakiristin joka laukeili xsaroissa? Jos oikein muistan, niin ainakin aikaisemmissa malleissa ilmastoinnin kompura ei käynnistynyt pakkaskeleillä ollenkaan. Jos vika olisi jossakin noissa luettelemissasi kohdissa, niin eikö ääni pitäisi kuulua jo tyhjäkäynnilläkin tai heti auton liikkuessa? Kun vein auton Veholle, oli nollakeli jo aamulla (07.00) ja se oli kokopäivän tutkittavana. Olisi voinut kuvitella, että jäät sulavat. Vaan mistä sen tietää.
|
|
|
|
 |
citroen for ever
|
Viestin otsikko: Re: Ääniongelma C vitosessa Lähetetty: 13.02.2013 11:36 |
Viestit: 511
|
renkaassa runkovaurio joka ei näy ulos. Mulla oli itsella femma II vatkausta oik edessä ja se esiintyi pahimmillaan 30-60 välillä ja vaimeni sitten korkeammilla nopeuksilla. Mukana myös hieman väljä sisempi vetarin nivel. Aiheutti laakerimaisen äänen. Nyt on vaihdettu renkaat "ristiin" ja vaiva liki poissa, esiintyy vain lievänä perän hytkytyksenä 30-50km/h nopeuksilla ja katoaa sitten kokonaan. Pitää ensitalveksi hankkia yksi tai kaksi uutta rengasta.
|
|
|
|
 |
Natero
|
Viestin otsikko: Re: Ääniongelma C vitosessa Lähetetty: 13.02.2013 14:21 |
|
c5tomaatti kirjoitti: Nickroen kirjoitti: yksi ääni pyöränlaakerille. "jollotus" jos on kova, rengasmelumainen niin tod näk lähtöisin vammaisesta laakerista, joka vielä ei ole aivan finaalissa mutta lähestymässä sitä. Tarkistettu, ei vikaa. Laakerin ääni kuuluisi erilaisena eri tilanteissa, sanoo Veho. Ihan omasta kokemuksesta voin kertoa, että näin ei aina ole näin. Omassa C6:ssa on sama etuakseliston rakenne ja melutaso alkoi hiljalleen nousta viime syksystä alkaen. Mutkittelu ei vaikuttanut ääneen millään tavalla. Vahva usko laakerivikaan sai minut kuitenkin vaihtamaan uuden, vaikka oireet eivät varmuudella siitä kertoneet. Laakeri oli ruosteessa ja pinnat rakoilla. Uudella laakerilla auto on taas miellyttävän hiljainen.
|
|
|
|
 |
Nickroen
|
Viestin otsikko: Re: Ääniongelma C vitosessa Lähetetty: 13.02.2013 15:19 |
Viestit: 330
|
ruoste laakerissa aiheutuu siitä, että pintapaineet ja mahdollinen väärä voitelu tai voitelunpuute aiheuttavat ruosteenomaista hilettä ja kulumista. Myös väärät materiaalit tai väärä pintakäsittely aiheuttaa tuon hilseen/ruosteen mahdollisesti. Ja jos laakeriin vettä tai muuta ei sinne kuulumatonta pääsee, niin se on morjes.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Ääniongelma C vitosessa Lähetetty: 13.02.2013 15:41 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Kuunneltiinko laakeri ihan stetoskoopilla tms? Pyörät ilmaan, moottori käyntiin ja vaihde päälle?
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
c5tomaatti
|
Viestin otsikko: Re: Ääniongelma C vitosessa Lähetetty: 13.02.2013 22:30 |
Viestit: 21
|
citroen for ever kirjoitti: renkaassa runkovaurio joka ei näy ulos. Mulla oli itsella femma II vatkausta oik edessä ja se esiintyi pahimmillaan 30-60 välillä ja vaimeni sitten korkeammilla nopeuksilla. Mukana myös hieman väljä sisempi vetarin nivel. Aiheutti laakerimaisen äänen. Nyt on vaihdettu renkaat "ristiin" ja vaiva liki poissa, esiintyy vain lievänä perän hytkytyksenä 30-50km/h nopeuksilla ja katoaa sitten kokonaan. Pitää ensitalveksi hankkia yksi tai kaksi uutta rengasta. Ei vatkaa eikä täristä millään nopeudella.
|
|
|
|
 |
c5tomaatti
|
Viestin otsikko: Re: Ääniongelma C vitosessa Lähetetty: 13.02.2013 22:34 |
Viestit: 21
|
svc kirjoitti: Kuunneltiinko laakeri ihan stetoskoopilla tms? Pyörät ilmaan, moottori käyntiin ja vaihde päälle? En tiedä oliko moottori käynnissä, mutta muuten noin juuri.
|
|
|
|
 |
sepkar
|
Viestin otsikko: Re: Ääniongelma C vitosessa Lähetetty: 14.02.2013 09:40 |
Viestit: 108
|
C5 -09 sedan. Minulla oli samantapainen humiseva ääni joka tuli osittain irronneesta muovista tuulilasin vasemmassa reunassa ääni loppui 60 km nopeudessa. Helppo tarkistaa nousemalla autosta ulos ja kokeilemalla. Liimattiin Veholla ja ääni katosi. Muovin voi irrota jään poistossa tuulilasista tai jää voi irroittaa sen muutenkin.Muovit otetaan pois tuulilasin vaihdossa ja liimataan takaisin. Onnea matkaan
|
|
|
|
 |
c5tomaatti
|
Viestin otsikko: Re: Ääniongelma C vitosessa Lähetetty: 15.02.2013 03:56 |
Viestit: 21
|
sepkar kirjoitti: C5 -09 sedan. Minulla oli samantapainen humiseva ääni joka tuli osittain irronneesta muovista tuulilasin vasemmassa reunassa ääni loppui 60 km nopeudessa. Helppo tarkistaa nousemalla autosta ulos ja kokeilemalla. Liimattiin Veholla ja ääni katosi. Muovin voi irrota jään poistossa tuulilasista tai jää voi irroittaa sen muutenkin.Muovit otetaan pois tuulilasin vaihdossa ja liimataan takaisin. Onnea matkaan Ääni ei lopu missään vaiheessa ja kaikki muovilirpukkeet ovat ehjiä ja kiinni.
|
|
|
|
 |
sepkar
|
Viestin otsikko: Re: Ääniongelma C vitosessa Lähetetty: 15.02.2013 12:01 |
Viestit: 108
|
Tervehdys. C5 huriseva ääni... ääni johtui minulla ainakin alaosasta irti olevasta muoviosasta (korin värinen) joka A pilarissa jonkinlaisena tuuliohjaimena.Päältäpäin kaikki näyttää olevan kunnossa, mutta kokeilemalla huomasi irtoamisen. Resonoi todella kovalla äänellä viimasta noin 60 km/h saakka, koska muovi on muotoon puristettu ja tukeva. Ei muuta kuin onnea vian metsästykseen
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Ääniongelma C vitosessa Lähetetty: 16.02.2013 06:23 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Pyöränlaakeria voisin minäkin veikata... Xantiassa aikanaan kuului vastaavalla tavalla selkeästi oikealta edestä jurruttava ääni, mikä ei muuttunut mitenkään suhteessa ajolinjaan. Paikallinen Citroen korjaamo testasi jopa koeajolla auton eikä heidän mielestä moista ääntä muka edes kuulunut, etenkin koska mitään eroa ei ollut kun mutkitteli autolla. Kun ajelin reilun sadan kilsan yhdensuuntaisen reissun Mansen Citroen 'guru' korjaamoon, niin pienen ajolenkin jälkeen Xantia nostettiin ylös ja ihan korvakuulolla todettiin että kyllä se etupyörän laakeri siellä ääntelee. Ja niinhän se oli että kun tuo laakeri vaihdettiin laskeutui jälleen hiljaisuus ja rauha Xantian ohjaamoon  ...mutta onhan noissa nykyaikaisissa jos jonkinmoista muovisuojaa yms. siellä etupäässä viimaa ohjaamassa, että taitaa olla ihan mahdollisuus moiseen resonanssi ongelmaankin...
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Ääniongelma C vitosessa Lähetetty: 16.02.2013 10:30 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Kami kirjoitti: Xantiassa aikanaan kuului vastaavalla tavalla selkeästi oikealta edestä jurruttava ääni, mikä ei muuttunut mitenkään suhteessa ajolinjaan. Mie olen ainakin vuoden kuunnellut miun Xantiassa alkavaa pyöränlaakerivikaa, mutta kun ei se ole vielä selvästi mistään tullut, niin ei ole vielä päässyt mitään tekemäänkään... 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Ääniongelma C vitosessa Lähetetty: 16.02.2013 10:50 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Laakerivikahan voi olla sellainen, että vierintäradan pinta on vain rikkoutunut*, vaikka laakeri muuten olisi "kunnossa". Tällaisen selvää kulumista, välystä saanee odottaa kauan. *Joskus löytynyt pieniä reikiä, koloja juuri kuulajaon mukaisesti, samanaikaisesti ulko- ja sisäkoolista. Kun niissä sama kuulajako. Olisiko hyvä, että olisi eri jako/kuulakoko kooleissa. Ei ainakaan mitään mekaaniseen resonanssiin viittaavaa olisi. Tähän syynä ehkä turhan tiukka asennusvälys, laakeri on liian tiukka. Huomaa BX/Xantian takanavassa, kun on joskus pitänyt jättää ohjeiden mukainen kiristys tekemättä. Meni pyöriminen sen verran raskaaksi. ( Riskinä se, että sisäkooli alkaisi liikkua/elää akselilla tehden siihen välystä).Tyypillisesti oikea säätö olisi: välys pois ja ehkä vain vähän lisää. Fillareissa ei sitäkään, koska polkeminen tulisi raskaammaksi. Näistä olen vaihdellut laakereita, melko uusistakin pyöristä, juuri tolkuttoman asennustiukkuuden vuoksi.
|
|
|
|
 |
|
|