Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantia ajonesto piippaa
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=14109
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Xantigon [ 02.03.2013 20:12 ]
Viestin otsikko:  Xantia ajonesto piippaa

Tervehdys,

-99 HDi Xantussani oli pientä johtoremppaa (ajovaloja) ja sen yhteydessä tuli käynnistettyä ja sammutettua autoa monta kertaa lyhyen ajan sisään. Viimesten starttien joukossa ajonesto alkoi hieman piipittämään, mutta auto kuitenkin käynnistyi. Johtohommat saatiin valmiiksi ja kaikki toimi ok.

Auto seisoi päivän ja tänä aamuna kun menin sitä käynnistelemään, oli ajonesto irtisanoutunut lopullisesti. Piippaus alkaa ja oranssi valo vilkkuu mittaritaulussa, kun avaimesta kääntää. Startti pyörii reippaasti, mutta ei lupaustakaan käynnistymisestä. Kokeiltu kahdella eri avaimella.

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Olenko mahdollisesti toistuvilla starteilla käräyttänyt jotain sieltä käynnistysosastolta? Voiko ajonesto piipittää jostain muusta viasta vai liittyykö sen vilkkuminen aina pelkkään ajonestojärjestelmään?

Kiitos vastauksisita.

Kirjoittaja:  Ropeliz [ 03.03.2013 02:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia ajonesto piippaa

Ota nyt alkuun se akku irti sieltä ja ole optimisti yön yli, se pelas mullakin ;)

Samaa painimista itselläkin oman xsantun kanssa.

Kirjoittaja:  Xantigon [ 03.03.2013 11:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia ajonesto piippaa

Ropeliz kirjoitti:
Ota nyt alkuun se akku irti sieltä ja ole optimisti yön yli, se pelas mullakin ;)

Samaa painimista itselläkin oman xsantun kanssa.


Kokeillaanpa sitä sitten. Miinus irti ja katsotaan mitä se auto illalla sanoo.

Onkohan missään mitään faktatietoa siitä miten kauan akun pitää olla irti että eri värkit resetoituu? Tuntuu ohje aina vaihtelevan 10 minuutista yön yliin, foorumista riippuen.

Kirjoittaja:  Plagu [ 03.03.2013 14:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia ajonesto piippaa

Jos muuten et saa autoa toimimaan multa löytyy laitteet joilla ajoneston saa tapettua, voin korvausta vastaan sen poistaa moottorinohjaimestasi jos tarvetta.

Kirjoittaja:  Xantigon [ 03.03.2013 18:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia ajonesto piippaa

Ropeliz kirjoitti:
Ota nyt alkuun se akku irti sieltä ja ole optimisti yön yli, se pelas mullakin ;)

Samaa painimista itselläkin oman xsantun kanssa.


Optimistisesti odottelin noin 6 tuntia, mutta ei riittäny ja piipitys jatkuu villinä. Olisiko pitänyt kauemmin odotella?

Plagu kirjoitti:
Jos muuten et saa autoa toimimaan multa löytyy laitteet joilla ajoneston saa tapettua, voin korvausta vastaan sen poistaa moottorinohjaimestasi jos tarvetta.


Missäs päin Suomea vaikutat? Keski-Suomessa tämä Xantia lepäilee ja sitä on tuskasta siirrellä nyt kun ei suostu käynnistymään.

Kirjoittaja:  PietuG [ 03.03.2013 18:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia ajonesto piippaa

Tuli mieleen se virtalukon ympärillä olevan kehäantennin johdon liitin. Oletko jo tarkistanut sen?

Kirjoittaja:  Xantigon [ 03.03.2013 18:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia ajonesto piippaa

PietuG kirjoitti:
Tuli mieleen se virtalukon ympärillä olevan kehäantennin johdon liitin. Oletko jo tarkistanut sen?


En ole sitä vielä tutkaillut. Mites helposti se aukeaa se lukon ympäristö? Pitääkö irroittaa rattia vai lähteekö ihan vaan parilla ruuvilla?

Kirjoittaja:  xantia2.1td [ 03.03.2013 19:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia ajonesto piippaa

tosi nätti irrottaa 3 ruuvia,ei tarvi rattia irrottaa. ittellä hän on tuo liitin juonitellu monee otteesee.

Kirjoittaja:  Xantigon [ 03.03.2013 20:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia ajonesto piippaa

PietuG kirjoitti:
Tuli mieleen se virtalukon ympärillä olevan kehäantennin johdon liitin. Oletko jo tarkistanut sen?


Helposti pääsi siihen käsiksi, mutta näytti olevan ihan moitteettomassa kunnossa. Kaikki johdot tiukasti kiinni liittimessä ja kaikki pinnit ihan puhtaat ja ehjät.

Olikos siihen tietoa, että voiko tuo ajoneston piipitys johtua jostain muusta viasta?

Kirjoittaja:  PietuG [ 03.03.2013 21:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia ajonesto piippaa

Xantigon kirjoitti:
PietuG kirjoitti:
Tuli mieleen se virtalukon ympärillä olevan kehäantennin johdon liitin. Oletko jo tarkistanut sen?


Helposti pääsi siihen käsiksi, mutta näytti olevan ihan moitteettomassa kunnossa. Kaikki johdot tiukasti kiinni liittimessä ja kaikki pinnit ihan puhtaat ja ehjät.

Olikos siihen tietoa, että voiko tuo ajoneston piipitys johtua jostain muusta viasta?

Omassa xantussani oli ajonestossa samaa vikaa, ja silloin rassasin tuon virtalukon antennin liittimen. Siitä ei ollut apua, joten rassailin sitten vielä maadoituspisteen sieltä polkimien luota ja ECUn liittimen. Sitten alkoi pelittämään. En tiedä kummassa vika oli, ECUn liittimessä vai maadoituspisteessä.

Ehdotin vaan tuota antennin liitintä, koska siihen pääsee niin helposti kiinni ja se on aika usein aiheuttanut muille ongelmia.

Kirjoittaja:  Plagu [ 03.03.2013 21:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia ajonesto piippaa

Xantigon kirjoitti:

Missäs päin Suomea vaikutat? Keski-Suomessa tämä Xantia lepäilee ja sitä on tuskasta siirrellä nyt kun ei suostu käynnistymään.

Vihdissä luuraan, mutta ei sitä koko autoa tarvitse siirrellä ;) pelkkä moottorinohjausyksikkö riittää. ja se tullee postilla kohtuu kivuttomasti. Toki jos jollain ons siellä päin eeprommeri lukija ja haluaa lukaista piirin 5p08c3 sisällön ecusta ja lähettää sen mulle niin voin muokata siitä ajoneston pois, ja sitten riipasta softa takaisin purkkiin.

Kirjoittaja:  Xantigon [ 03.03.2013 21:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia ajonesto piippaa

PietuG kirjoitti:
Xantigon kirjoitti:
PietuG kirjoitti:
Tuli mieleen se virtalukon ympärillä olevan kehäantennin johdon liitin. Oletko jo tarkistanut sen?


Helposti pääsi siihen käsiksi, mutta näytti olevan ihan moitteettomassa kunnossa. Kaikki johdot tiukasti kiinni liittimessä ja kaikki pinnit ihan puhtaat ja ehjät.

Olikos siihen tietoa, että voiko tuo ajoneston piipitys johtua jostain muusta viasta?

Omassa xantussani oli ajonestossa samaa vikaa, ja silloin rassasin tuon virtalukon antennin liittimen. Siitä ei ollut apua, joten rassailin sitten vielä maadoituspisteen sieltä polkimien luota ja ECUn liittimen. Sitten alkoi pelittämään. En tiedä kummassa vika oli, ECUn liittimessä vai maadoituspisteessä.

Ehdotin vaan tuota antennin liitintä, koska siihen pääsee niin helposti kiinni ja se on aika usein aiheuttanut muille ongelmia.


Kokeilempa vielä sitten niitä. Voitko antaa ohjeita kyseisiin kohteisiin, kun ajattelin sitä vielä nyt pimeässä vähän koittaa elvyttää? Tarkoitatko ECUn liitintä konehuoneen puolella? Huonossa valossa voi etsiminen olla tuskaista. Helpottuisi huomisen päivän työkuviot 100% jos saisin sen käyntiin.

Kirjoittaja:  PietuG [ 03.03.2013 23:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia ajonesto piippaa

Se maadoituspiste on rintapellin alaosassa kuskin puolella. Matto ja pahvit sivuun ja sieltä se löytyy. On aika hankalassa paikassa ja hyvä valo helpottaa sen kopelointia. Vaikka liittimet näyttäisivät siisteiltä, kannattaa ne rassata huolella kun kerran olet ne esiin kaivanut. Voit koittaa vielä patongin haku-toimintoa, sillä löytyy varmasti lisää tietoa xantian maadoituspisteistä.

ECU löytyy konehuoneesta auton oikeasta etukulmasta sen mustan muovikotelon sisältä. Kotelon saa auki ilman erikoisempia työkaluja. Pakkasella koppa saattaa tosin olla aika rapsakka, joten ole varovainen sen klipsien kanssa... ECU on harmaa metallilaatikko johon tulee sormenpaksuinen kaapeli metallisella liittimellä kiinni. ECU ei ole millään kiinni, vaan se lähtee paikoiltaan kevyesti nostamalla.

Yksi mahdollisuus on tietysti että ECU on rikki...

Kirjoittaja:  Xantigon [ 04.03.2013 02:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia ajonesto piippaa

PietuG kirjoitti:
Se maadoituspiste on rintapellin alaosassa kuskin puolella. Matto ja pahvit sivuun ja sieltä se löytyy. On aika hankalassa paikassa ja hyvä valo helpottaa sen kopelointia. Vaikka liittimet näyttäisivät siisteiltä, kannattaa ne rassata huolella kun kerran olet ne esiin kaivanut. Voit koittaa vielä patongin haku-toimintoa, sillä löytyy varmasti lisää tietoa xantian maadoituspisteistä.

ECU löytyy konehuoneesta auton oikeasta etukulmasta sen mustan muovikotelon sisältä. Kotelon saa auki ilman erikoisempia työkaluja. Pakkasella koppa saattaa tosin olla aika rapsakka, joten ole varovainen sen klipsien kanssa... ECU on harmaa metallilaatikko johon tulee sormenpaksuinen kaapeli metallisella liittimellä kiinni. ECU ei ole millään kiinni, vaan se lähtee paikoiltaan kevyesti nostamalla.

Yksi mahdollisuus on tietysti että ECU on rikki...


20 minuutin tonkiminen ei johtanut mihinkään. Kävin siellä kahteen otteeseen, välissä lisäohjeita lukien. Polkimien seasta ei löytynyt maapistettä. Eikai se ihan siellä lattiassa ole? Jostain löysin ohjeen, että palkissa kiinni kytkimen ja sulakelootan välissä. Minä löysin vain releitä, polkimia ja muutaman polkimiin liitetyn kytkimen. Releiden takaa näkyisi vain läpivienti moottoritilaan. En halunnut koko seinä/lattiakangasta repiä irti, kun oli niin tiukassa, eikä sinne alas asti näyttänyt menevän yhtään johtoa sieltä ratin alta. Olenko aivan väärillä urilla? Tarkempia ohjeita otetaan ilolla vastaan. Auto siis -99 HDi Xantia.

Innostuin nyt tästä maadoitusteoriasta, kun kojelaudassa oli ollut vähän aikaa lähes kaikki valot pimeänä, niin sehän voisikin olla kaiken takana. Parasta siinä olisi vielä että sen korjaaminen onnistuu ilmaiseksi.

ECUn liitin näytti puhtaalta ja jopa hämmästyttävän siistiltä -> ei auttanut. Mikäs se muuten on se oranssi pikku loota siellä ECUn vieressä?

Kirjoittaja:  PietuG [ 04.03.2013 08:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia ajonesto piippaa

Omassa vm-00 hdi xantiassa se maadoituspiste oli muistaakseni suunnilleen siinä kohdassa, missä jarrupoljin osuisi rintapeltiin jos sen vaan onnistuisi niin syvälle polkaisemaan. Paljon jouduin minäkin purkamaan rojua pois tieltä ennen kuin pääsin siihen käsiksi. Oma mukavuudenhalu on sitä luokkaa, että tällä kelillä tuota hommaa en kyllä lähtisi tekemään ulkona. Muistaakseni täällä patonginssa oli jollain jopa servicestä tms. napattu kuvakin tuon maadoituspisteen sijainnista.

Vm -99 bensaxantiassa oli muuten toinen maadoituspiste kuskin oven kynnyskotelon luona. Se taisi vaikuttaa ainoastaan oven/ovien sähköihin.

Mittarivalojen pimeneminen voi toisiaan johtua huonosta/hapettuneesta maadoituksesta ja ymmärtääkseni niiden maadoitus on hoidettu juurikin tuon rintapellin maadoituspisteen kautta.

EDIT: Xantian maadoitusongelmien korjaaminen ja varsinkin selvittely voi olla aivan erityisen hankalaa ja kauniisti sanottuna helvetillistä hommaa.

Kirjoittaja:  Plagu [ 04.03.2013 09:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia ajonesto piippaa

toki tuo maavikakin voi olla, mutta ei olisi ensimmäinen kerta kun ajonesto hukkaa tallennetut avaimet.

Tunnistaako auto avainta? jos avaat oven ja avain on lähellä lukkopesää?

Kirjoittaja:  Xantigon [ 04.03.2013 10:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia ajonesto piippaa

Plagu kirjoitti:
toki tuo maavikakin voi olla, mutta ei olisi ensimmäinen kerta kun ajonesto hukkaa tallennetut avaimet.

Tunnistaako auto avainta? jos avaat oven ja avain on lähellä lukkopesää?


Tunnistaa. Jos avain on siinä vieressä ja avaa oven, niin alkaa toisenlainen piipitys.

Kirjoittaja:  Plagu [ 04.03.2013 10:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia ajonesto piippaa

Sitten kyseessä tuskin on maavika.

Kirjoittaja:  Xantigon [ 04.03.2013 12:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia ajonesto piippaa

PietuG kirjoitti:
Omassa vm-00 hdi xantiassa se maadoituspiste oli muistaakseni suunnilleen siinä kohdassa, missä jarrupoljin osuisi rintapeltiin jos sen vaan onnistuisi niin syvälle polkaisemaan. Paljon jouduin minäkin purkamaan rojua pois tieltä ennen kuin pääsin siihen käsiksi. Oma mukavuudenhalu on sitä luokkaa, että tällä kelillä tuota hommaa en kyllä lähtisi tekemään ulkona. Muistaakseni täällä patonginssa oli jollain jopa servicestä tms. napattu kuvakin tuon maadoituspisteen sijainnista.

Vm -99 bensaxantiassa oli muuten toinen maadoituspiste kuskin oven kynnyskotelon luona. Se taisi vaikuttaa ainoastaan oven/ovien sähköihin.

Mittarivalojen pimeneminen voi toisiaan johtua huonosta/hapettuneesta maadoituksesta ja ymmärtääkseni niiden maadoitus on hoidettu juurikin tuon rintapellin maadoituspisteen kautta.

EDIT: Xantian maadoitusongelmien korjaaminen ja varsinkin selvittely voi olla aivan erityisen hankalaa ja kauniisti sanottuna helvetillistä hommaa.


Kyllä nyt on luovutus lähellä. Sieltä lattian suunnasta sitä ei ainakaan löydy. Otin kaikki maholliset matot pois välistä.

Hiemän ylempänä näkyvä pahvi tai muovi puolestaan näyttää olevan aivan järkyttävä irroitettava. Älä vaan sano että se on sen takana. Siitä menee mm. ohjausakseli läpi ja sen suojakumikin pitäisi irroittaa.

Kirjoittaja:  Xantigon [ 04.03.2013 12:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia ajonesto piippaa

Plagu kirjoitti:
Xantigon kirjoitti:

Missäs päin Suomea vaikutat? Keski-Suomessa tämä Xantia lepäilee ja sitä on tuskasta siirrellä nyt kun ei suostu käynnistymään.

Vihdissä luuraan, mutta ei sitä koko autoa tarvitse siirrellä ;) pelkkä moottorinohjausyksikkö riittää. ja se tullee postilla kohtuu kivuttomasti. Toki jos jollain ons siellä päin eeprommeri lukija ja haluaa lukaista piirin 5p08c3 sisällön ecusta ja lähettää sen mulle niin voin muokata siitä ajoneston pois, ja sitten riipasta softa takaisin purkkiin.


Nyt alkoi tämäkin vaihtoehto kiinnostaa. Mitäs luokkaa on taksat sun tallissa?

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/