|
Kirjoittaja |
Viesti |
Kami
|
Viestin otsikko: Saxo ja älyvapaat pakariripustukset Lähetetty: 05.03.2013 11:13 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Mikä ihme siinä on että etenkin näissä Citikoissa olen törmännyt siihen että usein pakoputkesta puuttuu keskiosalta kokonaan tuennat?? Vaikka ko. välillä yleensä on etupöntön kiinnitys pakarin etuosaan... Vaimo soitteli lehdenjako reissultaan viime yönä että pakoputki laahaa maata Saxossa etuosastaan ja lähetti kuvan missä todellakin putki roikkui v-kulmassa etummaisen pöntön etupuolen liitoskohdasta!! Vähän se rahnutti maata, mutta pysyi onneksi kiinni kolmen tunnin ajoreissun (joka oli onneksi vain muutama kymmenen kilsaa. Aaamulla sitten kotona tunkkasin kinnerin ylös ja sieltä oli klemmari luiskahtanut irti ja liitos auennut. Itse pönttö ja putki olivat kunnossa. Pöntän putkessa oleva liitäntälaippa tosin oli muuttanut muotoaan. Sain sen pikaiseen sen verran muokattua että pysyy varmaan kiinni tämän päivän 3 km ajoissa, mutta tiivis se ei ole. Tuo putki pyrkii tuosta kohtaa koko ajan roikkumaan, kun lähin kiinnike on etupöntän putkessa reilun metrin päässä perään päin. Miksi ihmeessä ne insinöörit ei ole voineet tuohon etupönttöön asentaa kiinnikerautaa?!?!?? Pohjassa olis todella hyvin tilaa moiselle kiinnikkeelle. Pitänee laittaa siihen pohjan runkoprofiilin kiinni poikittain reikänauhanpätkä peltiruuveilla, jotta pönttö voi levätä sitä vasten eikä roiku. TD Xantiassa on vastaava roikkumisilmiö etummaisen pöntän kohdalla 
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Saxo ja älyvapaat pakariripustukset Lähetetty: 05.03.2013 16:52 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Kami kirjoitti: Miksi ihmeessä ne insinöörit ei ole voineet tuohon etupönttöön asentaa kiinnikerautaa?!?!?? Koska se etupönttö on kiinnitetty edestä ja takaa muuhun pakoputkeen ja pysyy sen varassa siellä sopivassa paikassa.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
sitikkaporo
|
Viestin otsikko: Re: Saxo ja älyvapaat pakariripustukset Lähetetty: 05.03.2013 17:04 |
Viestit: 1114
|
Kaitpa siinä yksi tulevaisuuden resonointilähde on pyritty eliminoimaan?
C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Saxo ja älyvapaat pakariripustukset Lähetetty: 05.03.2013 17:05 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Lainaa: pysyy sen varassa siellä sopivassa paikassa. No kun ei pysy! Molemmissa roikkuu ja en yhtään ihmettele kun insinööri on siinäkin tavoitellut niin hienoa ja laskelmoitua ratkaisua että kyllä se pysyy kun on juuri oikean kokoiset palikat... Kumma kyllä molemmissa roikkuu vaikka kuin on laipat vastakkain ja ihan PSA panta ostettu kiristämään ne vastakkain... No joo kyllä se tossa TD:ssä 'pysyy', mutta roikkuu ja heiluu... ei tossa olis tarvinnut kuin siihen etupönttöön vastaavan kumilenkura pidikkeen kuin on takapöntössä ja vastaava tuki siihen pohjaan missä kyllä tilaa olisi moiselle... Saxon lopullinen tilanne selviää tänä iltana jahka pääsen tuon uuden PSA pannan siihen asentamaan vanhan tilalle, josko se auttais...
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Saxo ja älyvapaat pakariripustukset Lähetetty: 05.03.2013 17:12 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Kami kirjoitti: Pitänee laittaa siihen pohjan runkoprofiilin kiinni poikittain reikänauhanpätkä peltiruuveilla, jotta pönttö voi levätä sitä vasten eikä roiku. Samalla saakin sitten pakoputken murinat ja moottorin värinät mukavasti kabiiniin kuuluville.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Saxo ja älyvapaat pakariripustukset Lähetetty: 05.03.2013 18:23 |
Viestit: 3655
|
Zeksistä katkesi pakoputki kesken kotimatkan, ja olisikin jäänyt raahautumaan perässä mutta ei, se otti koko ajan vastaan. Soitto autoliittoon, hetken odotus ja paikalle tuli Harkka-yhtiön hinuri. Hinurikuskin ekat sanat olivat: "Arvasin, että täällä on joku Citikka tai Pösö, kun kuulin tuollaisesta pakoputkiongelmasta".
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Saxo ja älyvapaat pakariripustukset Lähetetty: 05.03.2013 18:46 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Ei vaan minulla ole ollut mitään ongelmia,ei bx.ien,ei xantioiden,eikä xsaran kanssa,aina on pysynyt eikä roikkunut tai kolissut. nyt kyllä kannattaa syitä etsiä jostain muualta jos putki tipahtaa liitoskohdistaan maahan.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Saxo ja älyvapaat pakariripustukset Lähetetty: 05.03.2013 19:52 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Kami kirjoitti: Mikä ihme siinä on että etenkin näissä Citikoissa olen törmännyt siihen että usein pakoputkesta puuttuu keskiosalta kokonaan tuennat?? Saxon tapauksessa keskiputken tuenta on jätetty pois RP nrosta 9163 alkaen. Kyllä se pysyy aloillaan kunnes kartioliitokset ruostuvat pois.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Saxo ja älyvapaat pakariripustukset Lähetetty: 05.03.2013 20:11 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
RPekka kirjoitti: Kami kirjoitti: Mikä ihme siinä on että etenkin näissä Citikoissa olen törmännyt siihen että usein pakoputkesta puuttuu keskiosalta kokonaan tuennat?? Saxon tapauksessa keskiputken tuenta on jätetty pois RP nrosta 9163 alkaen. Kyllä se pysyy aloillaan kunnes kartioliitokset ruostuvat pois. Siinä vaiheessa kun kartioliitokset ruostuvat niin eikö se ole jo vika,ei suunnitteluvirhe.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
Huikko
|
Viestin otsikko: Re: Saxo ja älyvapaat pakariripustukset Lähetetty: 05.03.2013 20:41 |
Viestit: 3199 Paikkakunta: Tampere
|
ZX:n putken kartioliitos oli hanurista, muissa sitikoissa on putki ollut tiivis.
DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Saxo ja älyvapaat pakariripustukset Lähetetty: 05.03.2013 22:19 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Xantiassa lahoaa myös takapöntön liitoksen kartio. Johtuu ihan valmistusmenetelmästä, koska kartiomuotoon venyttäessä materiaali ohenee paikallisesti. Tähän kun lisätään suola-loskasade kyseisellä alueella niin saa jo tavailla hautajaishymnejä.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Saxo ja älyvapaat pakariripustukset Lähetetty: 06.03.2013 01:09 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
No nyt on uus klemmari paikallaan, mutta ei ole tiivis... Kyllähän maan vetovoima sitä putkea tuosta kohtaa maata kohti vääntää, mutta ei roiku sentään... Tuossa putkessa (nyt paremmasa valossa tutkittuna, kun sain työvalaisimen taas kuntoon) on kaksi ongelmaa (sen insinöörimäisen suunnittelun lisäksi  ). 1. Prkl katin jälkeinen putken tumppi vuotaa (ei tekis mieli sen takia ostaa uuttaa kattia kun leimaakin on vielä 10 kk jäljellä, sen verran tyyris...) 2. Keskipöntön vastalaippa ei ole kartion muotoinen (ei ole ollutkaan), vaikka Motonetin myyjä selitti että se on... vaan se on ohut n. 5 mm leveä kaulus joka kiertää putken ympäri ja se on hieman rusikoitunut eikä asetu tiiviisti tuota katin putken kaulusta vasten. Veikkaan että jos se keskipöntön putken kaulus olisi kartion muotoinen poikkileikkaukseltaan, niin tuo katin putken kaulus asettuisi siistimmin ja tiiviimmin kiinni. Nyt näin: =katti=/\==keskipönttö== Parempi olis: =katti=//\==keskipönttö==
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Saxo ja älyvapaat pakariripustukset Lähetetty: 06.03.2013 06:07 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Akaile kirjoitti: Xantiassa lahoaa myös takapöntön liitoksen kartio. Johtuu ihan valmistusmenetelmästä, koska kartiomuotoon venyttäessä materiaali ohenee paikallisesti. Tähän kun lisätään suola-loskasade kyseisellä alueella niin saa jo tavailla hautajaishymnejä. Erityisen helposti (jopa alle vuodessa) se takapöntön liitos happanee kun käyttää sitä alkuperäistä klemmaria "joka on vielä ihan hyvä". Klemmari on rosteria joten se säilyy kyllä hyvänä mutta syövyttää alla olevan aluminoidun teräsputken niin että suhina käy.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Saxo ja älyvapaat pakariripustukset Lähetetty: 06.03.2013 07:26 |
Viestit: 7819 Paikkakunta: Eurajoki
|
Kami kirjoitti: Pitänee laittaa siihen pohjan runkoprofiilin kiinni poikittain reikänauhanpätkä peltiruuveilla, jotta pönttö voi levätä sitä vasten eikä roiku. Mä tein just tollasen kun putki katkesi etupöntön takaa ja esti ajamisen eteenpäin. Siinä on sopivasti ne lämpösuojien kiinnitykset joihin sen reikänauhan saa  Samanikäisessä bensaxantussa oli ihan tehtaan jäljiltä vastaava rauta. Tarkoituksena ennemminkin estää katkenneen putken takaosan maassa roikkuminen kuin kannatella ehjää putkea.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
|