Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Bx ei käynnisty
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=1418
Sivu 1/3

Kirjoittaja:  Lemon [ 01.06.2009 00:27 ]
Viestin otsikko:  Bx ei käynnisty

Lähdettiin BX Parquesta kotiin, BX toimi hienosti. Tankattiin, ja tankkauksen jälkeen yllättäen mikään ei toiminut, beksi vaikutti täysin kuolleelta. Virta-avaimen kääntäminen ja käynnistysyritys ei saanut aikaan mitään, valot / kojelaudan valot eivät syttyneet, eikä kuulunut kerta kaikkiaan mitään! Apukaapeleilla saatu virta oli ainoa mikä auttoi, BX käynnistyi saman tien ja mittarivalot + muutkin valot syttyivät. Kone kävi hienosti, valot toimivat, yksikään varoitusvalo ei palanut, kaikki tuntui olevan OK. Jossain vaiheessa poikettiin taas ABC:llä, vaihdoin vapaalle ja saman tien beksi sammui, taas sama juttu, eli vaikutti täysin kuolleelta. Jälleen käynnistys apukaapeleilla, taas kaikki toimi todella hienosti ja päästiin kotiin. Pikku järjestelyjä omalla pihalla, sinä aikana odotin talomme edesä, kaasuttelin, mutta siitä huolimatta bx sammui taas. Naapurit saivat todistaa, että ei noiden hullujen Citikkahöperöiden romut edes pysy käynnissä... Työnsimme beksin pihaan.
Mitattaessa akku antaa 12,85 V ilman kuormitusta, maadoitus on erittäin hyvä. Mistä alan etsiä vikaa? Virtalukosta/-pohjasta? Jostain irronneesta johdosta tai relestä?

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 01.06.2009 07:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx ei käynnisty

+ kaapelikenkä?

Kirjoittaja:  kaselin [ 01.06.2009 07:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx ei käynnisty

Mittaappa akun jännite kun kuormitat sitä ( esim. startatessa) :lol: voipi olla kuollut on käynyt monessa kulkimessa näin.

Kirjoittaja:  laakeri [ 01.06.2009 07:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx ei käynnisty

Akkuahan tuossa kannattaa aluksi tosiaan epäillä. Sisäinen resistanssin mittaamalla (ja vertaamalla uuteen/ehjään akkuun) saa vähän varmuutta asialle. Napajännitteen mittaus kahdella erisuuruisella tunnetulla kuormalla siis ja sitten miettimään tai vanhaa fysiikankirjaa esille kaivelemaan.

Kirjoittaja:  ealab [ 01.06.2009 08:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx ei käynnisty

Niin. Kun akku ok, akkujännitteen mittaus valot päällä, pitää olla >12V, startatessa samaa luokkaa. Syitä akun nyykähtämiseen: Latauksen- ja akun miinuksen johtoliitoksissa häikkää, jännitehäviöitä. Akun varaustila heikkenee vähitellen ja akku myös tuhoutuu, jos pitempään alivarattuna. Tällaiset viat tulevat usein "kello kaulassa". Pitäisi huomata startin ripeydestä yms. ja siitä, että konehuoneen ao. johtoliitoksia on tarkistamatta, kunnostamatta. Omakohtaisiakin kokemuksia. Vanhassa "patongissakin" on ollut juttua näistä. Hakusana "jännitehäviö". Ehkä löytyy.
Sattunutta: Akku yllättäen pois pelistä, syy lienee akun sisällä, jokin kennojen välinen yhdyskisko poikki, tms.

Kirjoittaja:  rmattila [ 01.06.2009 10:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx ei käynnisty

Dieseleissä tuo oire kertoo omien kokemusten perusteella useimmiten huonosti rungossa kiinni olevasta maajohdosta: virta-avainta käännettäessä hehkurele ottaa niin paljon virtaa, että kaikki sähkölaitteet pimenevät. Kun koneen saa käymään, virrankulutus pienenee sen verran että oireet poistuvat.

Ihan samaa mekanismia ei bensakoneessa ole, mutta vois ton akulta runkoon menevän maajohdon silti varuilta tarkistaa molemmista päistään.

Kirjoittaja:  jasu [ 01.06.2009 11:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx ei käynnisty

Vähän kyllä tuohon akun kuolemaan viittaisi oire, kovin vastaavasti käyttäytyi joitakin viikkoja sitten Rättärin akku...

Samana päivänä vielä sillä tuli ajettua ihan sujuvasti, muutamaan kertaan käynnistettyäkin, sitten kun "viimeisen" kerran piti lähteä, niin vielä hyvin avasi lukot mutta avainta virtalukossa kääntäessä hävitti sähkön täysin..! Hetken oli aika epäuskoinen olo, noin puoli tuntia viimeksi tapahtuneen onnistuneen ajosuorituksen johdosta, mutta pakko se oli uskoa ettei sitä sähköä vaan ollut enää tarjolla. Pettyneenä sitten poistuimme Tinskusta, vielä kokeilin että suostuuko keskuslukko lukitsemaan, ja se kuiteski toimi edelleen kuten pitikin..!

Veikkaus on että akun sisältä katkesi joku yhteys, en meinaa korjata...

Kirjoittaja:  jarruventtiili [ 01.06.2009 15:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx ei käynnisty

Toisen merkkisessä mobiilissa kävi samoin eli ei käynnistynyt eikä muitakaan elonmerkkejä esim. mittaristossa, akku oli finaalissa. Käynnistyi apukaapeleilla sekin.

Kirjoittaja:  piippumies [ 01.06.2009 16:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx ei käynnisty

Juu.. Akku kaput. Laita uusi ja putsaa kaapelit mittaa lataus kun taas käy, n.14 rapiat volttia pitäis tulla. Jos alle paljon niin laturi tarkistukseen.

Kirjoittaja:  ealab [ 01.06.2009 17:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx ei käynnisty

Jos alle, niin mittaa myös laturin lähtö. Jos laturilla 14 ja risat, mutta akulle vähemmän, tarkista johdot, liitokset ja liittimet laturin ja akun väliltä. Koskee myös maadoitusliitoksia/ paluuvirtatietä laturille. Voit ensin mitata jännitteitä kunkin liitoksen yli. Näin löytyy viallinen paikka. Esim. akkukaapelin ja - kengän puristusliitos, plussasta ja miinuksesta. Jne. Näissä mittauksissa voi pitää kaikkea kuormaa kytkettynä; valot, puhaltimet, jne.

Kirjoittaja:  Lemon [ 01.06.2009 20:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx ei käynnisty

No nih, puhdistin akun navat, ja BX käynnistyi, mutta kävi epätasaisesti, savuttaen, ilman kaasupolkimen käyttöä olis sammunut kokonaan. Ihmetytti, kun parin viikon takaisen bensapumpun ja -suodattimen vaihdon ja injector cleanerin lisäyksen jälkeen on käynyt todella hyvin ja tasaisesti. Annoin olla pari-kolme tuntia ja kokeilin uudelleen. Käynnistyi ja kävi hyvin. :D

Silti ihmettelen vielä, mistä tuo napojen puhdistuksen jälkeen tullut käyntihäiriö ja pakoputkesta lentänyt musta moska ja savu aiheutuivat. Eikö ranskattareni tykkää helteisistä päivistä?

Nämä kysymykseeni saamat ohjeet aion painaa mieleeni vastaisen varalle, saatan joskus tarvita niitä!

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 01.06.2009 21:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx ei käynnisty

Kaapelikengän ja akunnavan liitoksen puhdistaminen, varsinkin jos ne olivat kovin hapettuneet, saattoi olla se joka antoi avun. Tai - puhdistamisen sivutuotteena liikuttelit sitä + navan kaapelikengän ja siihen puristusliitoksella liitetyn kaapelin liitosta. Se liitos nimittäin saattaa hapettua ja sitä ei silmällä näe. Joten, jos sama vika lähiaikoina uusiutuu, niin silloin se hyvinkin saattaa olla syypää. Tämä vain tiedoksi.

Siihen pakokaasujen sakkaan en ota kantaa.

Kirjoittaja:  ealab [ 01.06.2009 22:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx ei käynnisty

Olen joskus 3-4v sitten päivittänyt tuonkin puristusliitoksen. Xantia ei myös jaksanut käynnistyä, liitos lämpeni. Puristusliitokseen suihkuteltu ruosteirrotussuojaöljyspray auttoi. Toimii yhä. Corox, se punainen, olisi oivallista, jos jostain löytyisi. Se poistaa mm. kevyitä hapettumia.

Kirjoittaja:  hssumies [ 02.06.2009 18:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx ei käynnisty

ealab kirjoitti:
Niin. Kun akku ok, akkujännitteen mittaus valot päällä, pitää olla >12V, startatessa samaa luokkaa. Syitä akun nyykähtämiseen: Latauksen- ja akun miinuksen johtoliitoksissa häikkää, jännitehäviöitä. Akun varaustila heikkenee vähitellen ja akku myös tuhoutuu, jos pitempään alivarattuna. Tällaiset viat tulevat usein "kello kaulassa". Pitäisi huomata startin ripeydestä yms. ja siitä, että konehuoneen ao. johtoliitoksia on tarkistamatta, kunnostamatta. Omakohtaisiakin kokemuksia. Vanhassa "patongissakin" on ollut juttua näistä. Hakusana "jännitehäviö". Ehkä löytyy.
Sattunutta: Akku yllättäen pois pelistä, syy lienee akun sisällä, jokin kennojen välinen yhdyskisko poikki, tms.


Jos startti on ripeä aina ajon jälkeen, mutta silloin kun pidemmän aikaa seisoo, esim. yön jälkeen vähän tahmoo, kummassa syy todenäköisemmin?

Kirjoittaja:  hssumies [ 02.06.2009 18:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx ei käynnisty

hssumies kirjoitti:
ealab kirjoitti:
Niin. Kun akku ok, akkujännitteen mittaus valot päällä, pitää olla >12V, startatessa samaa luokkaa. Syitä akun nyykähtämiseen: Latauksen- ja akun miinuksen johtoliitoksissa häikkää, jännitehäviöitä. Akun varaustila heikkenee vähitellen ja akku myös tuhoutuu, jos pitempään alivarattuna. Tällaiset viat tulevat usein "kello kaulassa". Pitäisi huomata startin ripeydestä yms. ja siitä, että konehuoneen ao. johtoliitoksia on tarkistamatta, kunnostamatta. Omakohtaisiakin kokemuksia. Vanhassa "patongissakin" on ollut juttua näistä. Hakusana "jännitehäviö". Ehkä löytyy.
Sattunutta: Akku yllättäen pois pelistä, syy lienee akun sisällä, jokin kennojen välinen yhdyskisko poikki, tms.


Jos startti on ripeä aina ajon jälkeen, mutta silloin kun pidemmän aikaa seisoo, esim. yön jälkeen vähän tahmoo, kummassa syy todenäköisemmin? Siis akussa vai startissa.

Kirjoittaja:  laakeri [ 03.06.2009 15:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx ei käynnisty

hssumies kirjoitti:
Jos startti on ripeä aina ajon jälkeen, mutta silloin kun pidemmän aikaa seisoo, esim. yön jälkeen vähän tahmoo, kummassa syy todenäköisemmin? Siis akussa vai startissa.
Kummassa vaan. Lämmin kone pyörii herkemmin, laiskemmalla startillakin siis. Myös laiskempi akku jaksaa pyörittää lämmintä moottoria herkemmin. Ei kannata tuon perusteella käydä arvailemaan, akun kunnon kun voi jotenkuten todeta esim. mittaamalla/+laskemalla sisäisen resistanssin. Ja startin kuntoa voi taas arvioida syöttämällä sille luotettavasta teholähteestä sähköä luotettavilla liitoksilla.

Kirjoittaja:  Lemon [ 05.06.2009 19:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx ei käynnisty

BX käynnistyi oikein hyvin, kävi kauniisti ja tasaisesti tyhjäkäynnillä. Peruutin pihasta, lähdin matkaan ja heti kun vaihdoin kakkoselle alkoi nykiminen. Toin nykivän beksini takaisin pihalle, käynti jatkui nykivänä ja beksi savutti jälleen. Lisäksi konehuoneesta, oikealta, kuului joku ylimääräinen ääni, toiselle meistä tuli mieleen ihan kuin joku laakeri olisi mennyt, ja toisen mielestä se oli kuin joku katkennut hihna tms osuisi joka kierroksella johonkin...

BX jäi pihaan, ja lähdin luotettavalla ZX:llä matkaan. Takaisin tultuamme kokeilin jälleen: edelleen käynnistyi ja kävi hyvin tyhjäkäynnillä. Huomenna jatkuu beksin ihmettely, kaikki johdot ja liitokset käydään ekaksi läpi. Onneksi sentään pääsin Parqueen!

Kirjoittaja:  hssumies [ 05.06.2009 20:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx ei käynnisty

Lemon kirjoitti:
BX käynnistyi oikein hyvin, kävi kauniisti ja tasaisesti tyhjäkäynnillä. Peruutin pihasta, lähdin matkaan ja heti kun vaihdoin kakkoselle alkoi nykiminen. Toin nykivän beksini takaisin pihalle, käynti jatkui nykivänä ja beksi savutti jälleen. Lisäksi konehuoneesta, oikealta, kuului joku ylimääräinen ääni, toiselle meistä tuli mieleen ihan kuin joku laakeri olisi mennyt, ja toisen mielestä se oli kuin joku katkennut hihna tms osuisi joka kierroksella johonkin...

BX jäi pihaan, ja lähdin luotettavalla ZX:llä matkaan. Takaisin tultuamme kokeilin jälleen: edelleen käynnistyi ja kävi hyvin tyhjäkäynnillä. Huomenna jatkuu beksin ihmettely, kaikki johdot ja liitokset käydään ekaksi läpi. Onneksi sentään pääsin Parqueen!


Sulla hyvä, kaksi autoa, nou hätä.

Kirjoittaja:  RPekka [ 05.06.2009 22:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx ei käynnisty

Lemon kirjoitti:
Huomenna jatkuu beksin ihmettely, kaikki johdot ja liitokset käydään ekaksi läpi. Onneksi sentään pääsin Parqueen!

Onhan tulpanjohdot kunnolla kiinni?

Kirjoittaja:  Cituning [ 05.06.2009 22:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx ei käynnisty

Eihän imuletku väliltä ilmamäärämittari-kaasuläppäkotelo ole irti/löysällä/murtunut? Koneen heilahtaessa vaihdetta vaihtaessa voisi alkaa rytkäämään kun ilmamäärämittari venkslaa edestakaisin letkun antaessa periksi.

Kirjoittaja:  Lemon [ 06.06.2009 12:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx ei käynnisty

Cituning kirjoitti:
Eihän imuletku väliltä ilmamäärämittari-kaasuläppäkotelo ole irti/löysällä/murtunut? Koneen heilahtaessa vaihdetta vaihtaessa voisi alkaa rytkäämään kun ilmamäärämittari venkslaa edestakaisin letkun antaessa periksi.

??? Meni pikkusen mun tietämystason yli... myönnän, ettei harmainta aavistusta mistä etsisin

Kirjoittaja:  Bumper [ 06.06.2009 12:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx ei käynnisty

Lemon kirjoitti:
Cituning kirjoitti:
Eihän imuletku väliltä ilmamäärämittari-kaasuläppäkotelo ole irti/löysällä/murtunut? Koneen heilahtaessa vaihdetta vaihtaessa voisi alkaa rytkäämään kun ilmamäärämittari venkslaa edestakaisin letkun antaessa periksi.

??? Meni pikkusen mun tietämystason yli... myönnän, ettei harmainta aavistusta mistä etsisin

Kyse on siitä paksusta "haitariletkusta" jonka kylkeen liittyy pari pienempää letkua. (lisäilmaluistin letku ja huohottimen letku)
Eli se letku joka ilmanputsarilta vie moottorille ilmaa. Se ilmanputsarin kotelossa kiinni oleva Bosch-mötikkä siis on tuo mainittu ilmamäärämittari.

Kannattaa ottaa se letku irti ja pyöritellä kädessä, itsellänikin oli siinä pieni reikä joka oli juuri siellä alapuolella piilossa. Ei tosin aiheuttanut mitään suurempia käyntihäiriöitä, mutta hyvähän sen on olla ehjä että kone saisi vain ja ainoastaan puhdasta ilmaa.

Kirjoittaja:  avbx [ 06.06.2009 22:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx ei käynnisty

Imuletkun vuoto sekoittaa ilmamäärämittarin lukemat ja samalla seokset, ilmavuoto vetää seoksen laihalle. Taitaa kuitenkin olla alijännitettä, se akku kannattaa vaihtaa vaikka kokeeksi zx:stä tai rättäristä. Siinä akulta lähtevässä johdossa on se liitinpaketti, putsaa nyt sekin. Ja akun alla olevat leveät liittimet. Tarkasta laturin remmi, jos siinä on rispaantuma se napauttaa pyöriessään runkoon ja pitää ikävän äänen. Sen voi leikata pois

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 07.06.2009 06:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx ei käynnisty

avbx kirjoitti:
Tarkasta laturin remmi, jos siinä on rispaantuma se napauttaa pyöriessään runkoon ja pitää ikävän äänen. Sen voi leikata pois

Jos remmeissä rispaantumia, ne on uusittava. Heti!

Kirjoittaja:  black_van [ 07.06.2009 13:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Bx ei käynnisty

onko tuo 1.6 vai 1.9 gti? Jos 1.9 niin voisin lainata boschin ilmamäärämittaria jos vika siinä . jos rupeaa toimimaan sillä niin saa jäädä sulle.

Sivu 1/3 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/