Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantia ph 1 ja 2 laatuerot
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=14190
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  KKA [ 10.03.2013 20:02 ]
Viestin otsikko:  Xantia ph 1 ja 2 laatuerot

Onko noissa Xantioissakin laatu huonontunut kasvojenkohotuksen myötä? Ihmettelin jo pari vuotta sitten Saksantuonti Xantiaa (vm.2000 farkku),että miten voi ovi rämähtää kiinni laittaessa ja kattopelti rämisi nimismiehen kiharoissa kuin ei olisi ääntä eristetty ollenkaan. Nyt tuli hommattua -99 exclusive farkku ja ihan samalta kuulostaa tämäkin.Vertailupohjana on ollut useampikin vanhempi versio Xantiasta ja niissä on oven sulkeutumis ääni ollut huomattavasti laadukkaampi eikä kattopeltikään ole rämissyt yhtään.Ja minne hittoon se lukko on hävitetty repsikan ovesta ja takapaksista? kun se kuskin lukkokin pyörii ympyrää niin täytyy toivoa ettei kauko ohjain hajoa ennen lukon korjaamista.Vaikuttaa myös että vanhemmassa on parempi ruostesuojaus kuin uudemmassa versiossa,mutta tästä on kokemusta alle 10 autosta,joten voi olla vain sattumaa.

Kirjoittaja:  svc [ 10.03.2013 20:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia ph 1 ja 2 laatuerot

Mielestäni -95 mallinen 2.0i SX oli hiljaisempi, kuin -99 mallinen 2.0i 16V SX.
Olisiko äänieristeiden paksuudessa säästetty tukevamman (=painavamman) korin takia?

Kirjoittaja:  laakeri [ 10.03.2013 20:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia ph 1 ja 2 laatuerot

Yksi vanhakoppainen berline on meillä ollut, ei yhtään vanhakoppaista farkkua. Kolme uudenkoppaista farkkua on nyt ja yksi varaosakulkine. Ei ole merkittäviä laatueroja vaikuttanut olevan ainakaan vanhemman hyväksi. Repsikan ovesta se turha lukkopesä hävisi keväällä '99. Käyttökuntoisia ovat kaikkien lukot meillä, tosin harvoinpa tulee avaimesta käänneltyä, lähinnä välillä pesujen yhteydessä kun puhaltelee ne kuivaksi ja voitelee.

Repsikan ovi miulla pelaa huonosti, koska ylempi saranatappi vaikuttaa olevan finaalissa, muuten kyllä noissa ovet pelaavat ihan kivasti. Katon räminä on kyllä ärsyttävää ja pitäisi sille jotain tehdä.

Kirjoittaja:  idefix [ 11.03.2013 16:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia ph 1 ja 2 laatuerot

Miten niin "repsikan oven lukko on turhake" miun mielestää ainakii se on oivallinen varuste jos esim kuskin oven lukko alkaa pyöriä ympyriää, on kiva avata lukitus vänkärin ovesta jos ei vaikka kaukosäädin sattuisi toimimaan. :|

Kirjoittaja:  laakeri [ 11.03.2013 16:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia ph 1 ja 2 laatuerot

idefix kirjoitti:
Miten niin "repsikan oven lukko on turhake" miun mielestää ainakii se on oivallinen varuste jos esim kuskin oven lukko alkaa pyöriä ympyriää, on kiva avata lukitus vänkärin ovesta jos ei vaikka kaukosäädin sattuisi toimimaan. :|
Sekä kaukosäätimen että kuskin oven lukkosylinterin samanaikainen hajoaminen on niin epätodennäköistä, että kyllä siinä samalla varmaan hajoaa repsikan oven lukkosylinterikin.

Kirjoittaja:  ipo [ 11.03.2013 19:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia ph 1 ja 2 laatuerot

Henkilöauton ja farmarin osalla on varmaan eroja, sillä break on Heuliezin valmistama. Etovien saranointi on alkanut roikkua monessa farkussa, kun pistehitsaus ei ole yltänyt paksuimpaan palkkiin saakka. Äänieristyksessä voi myös olla eroja. Johtosarjat (ainakin oviin menevät) ovat kakkoskoppaisessa heikompia.

Kirjoittaja:  laakeri [ 11.03.2013 20:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia ph 1 ja 2 laatuerot

ipo kirjoitti:
Johtosarjat (ainakin oviin menevät) ovat kakkoskoppaisessa heikompia.
Joo, ykköskoppaisesta taisivat alkaa kuskin oven johdot olla vaihtokunnossa vasta 250 Mm tienoilla, noista kakkoskoppaisista on taidettu vaihtaa jo aavistuksen aiemminkin, olisivatkohan johonkin 230-250 Mm välille sattuneet.

Kirjoittaja:  idefix [ 11.03.2013 21:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia ph 1 ja 2 laatuerot

Kyllä mun täytyy sanoa, että kuskin oven lukko saattaa pyöriä hervottomasti vaikka useita kuukausia eikä siihen kiinnitetä huomiota ennen kuin kake lakkaa toiminnan. Sitten yritetään vänkärin ovesta autoon sisälle, mutta jos se "turhake" puuttuukin niin mistäs rouva sitten menee xantiaan sisään ? Enpä oikein ääniä paljonkaan antaisi tuollaiselle itäsuomalaiselle lotto teorialle.

Todennäköisyys lukkojen ja kaukosäätimen yhtäaikaiselle hajoamiselle voi olla mitä tahansa marsin ja tampereen välillä, niillä on yhtä paljon yhteistä kuin on jokerit hifki ottelun lopputuloksella.

Kirjoittaja:  Teuski [ 11.03.2013 21:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia ph 1 ja 2 laatuerot

ipo kirjoitti:
Henkilöauton ja farmarin osalla on varmaan eroja, sillä break on Heuliezin valmistama.

kaipa ne siellä heuliezilla ovat saaneet PSA:lta sen valmiin etupään johon ovat vaan kehnosti kiinnittäneet sen takapaksinsa...

Kirjoittaja:  idefix [ 11.03.2013 21:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia ph 1 ja 2 laatuerot

Sen verran vielä noita "laatu" eroista, ykkösskoppaisen sedanin kuljettajan puoleisen takalokasuojan keskelle syntyvä ruostepaise, (mikä oli ykkös koppasen tunnusmerkki) niin kakkosessa sitä ei enään esiinny.

Kirjoittaja:  laakeri [ 11.03.2013 22:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia ph 1 ja 2 laatuerot

idefix kirjoitti:
Kyllä mun täytyy sanoa, että kuskin oven lukko saattaa pyöriä hervottomasti vaikka useita kuukausia eikä siihen kiinnitetä huomiota ennen kuin kake lakkaa toiminnan.
Sitten se on kyllä ihan omaa hölmöyttä.

Kirjoittaja:  Xantippa [ 11.03.2013 23:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia ph 1 ja 2 laatuerot

Liekö mutua, mutta onkos kakkosessa heikommat hydeputket? Ainakin se tehostimen ja pumpun välinen putki kesii pääasiassa vain kakkosista. Äänieristyksessäkin voi olla jotain säästöjä, sillä ei tuo kakkoskoppainen HDi juuri hiljaisemmalta vaikuttanut kuin ykköskorinen 1,8SX -karvalakkimalli. Enkä nyt puhu pelkästään moottorin äänestä...

Muutoin kyllä kakkoskorinen vakuutti minut laadullaan, ei ollut esim. ongelmia auki jäätyvien ovien kanssa jne. Lukotkin pelasi vielä pakkasella paremmin kuin ykkösessä jne.

Kirjoittaja:  laakeri [ 11.03.2013 23:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia ph 1 ja 2 laatuerot

Xantippa kirjoitti:
Liekö mutua, mutta onkos kakkosessa heikommat hydeputket?
Ykköskoppaisissa tosiaan oli sitä hajoavaa repsikan etujousitolpan putkea. Vaihtuikos se uudempaan malliin jo ykköskoppaisen aikana vai vasta joskus kakkoskoppaisen aikana?

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/