Kirjoitetaanpa tälläinen juttu, jos jollekin on tästä apua.
Otsikon mukainen temppu tehtiin vuosimallin 2003 Xsara Picassoon, mutta luulen niksin käyvän myös muihin 2000-luvun Citroëneihin. Jos joku on tehnyt tämän johonkin toiseen malliin, niin pyydän yhteisen hyvän nimissä varmistamaan tähän ketjuun, että temppu toimii seuraavassa esitetysti.
Picasson vaihdekepin ”nahkainen” suojapussi oli varsin kulahtanut 10 vuoden ja 311 000 km käytön jäljiltä. Ebayssa uusi aitonahkainen Briteissä valmistettu suojapussi maksoi toimituskuluineen 11€, joten korjaus ei ole kallis, mutta auton sisustan ilmeen kohentamisen kannalta mukava juttu (turhaa hommaa kuuluu huuto sieltä katsomosta!).
Vaihdekepin nuppi lähtee irti sitä varovasti kiertämällä ja vetämällä. Nupissa ei ole kierteitä. Se on vain painettu kiinni. Suojapussia alareunastaan kiinnipitävä muovipanta lähtee irti ruuvimeisselillä varovasti longistamalla. Elä säre sitä! Pantaa tarvitaan kohta...
Pannan muovikynnet taivutetaan irti vanhasta suojapussista.
Nyt sitten sama homma, mutta takaperin: nirepakat attum, ammoh amas nettis tyN
Kiinnitä pannan muovikynnet uuteen suojapussiin. Laita panta pusseineen paikoilleen. Muljauta vaihdekepin nupin alareuna pussin sisään. Paina nuppi vaihdetankoon. Valmis!
Aikaa kului noin 15 min. Kädestään kätevämpi tekee nopeamminkin.
Tässä asia vielä kertauksena kuvin (kuvaa klikkaamalla se aukeaa suurempana):









Tulipas yksinkertaisesta asiasta pitkä juttu
