Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Kokemuksia 2.5 TD koneesta
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=14252
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Miihhali [ 18.03.2013 12:59 ]
Viestin otsikko:  Kokemuksia 2.5 TD koneesta

Tervehdys,

Pitipä rekisteröityä tänne, kun ei tuntunut oikein löytyvän tuolta toisen ranskalais merkin foorumilta infoa eikä sitä tääläkään valmiiksi näyttänyt oikein kauheasti löytyvän tuolla haulla. Täälä kuitenkin tuntuis/näyttäis olevan enemmän ko. koneisten autojen omistajia/kokemusta tuosta moottorista.

Eli omistuksessani on Peugeot 605 2.5 TD DK5ATE moottorilla. Ajettu tällä on 465 000.
Ja kaipailisin tuosta hiukan tietoa ja oma kohtaisia kokemuksia. Kaikki tieto kiinnostaa, mutta eri toten seuraavat asiat mietityttävät.

- Paljonko on ollut kulutus teillä? (itselläni reipasta 7 vienyt nyt, tuntuu paljolta)
- Tuosta egr:stä lueskelin, olisko kellään ohjeita/neuvoa kuinka tuo tulppaus nyt ihan käytännössä menee ym. ? (kone tuntuu vähän nuhaselta)
- Sitten jossain oli juttua tuosta ennakonsäätimestä, onko sen hajoaminen tms. yleinen vika näissä? (autoni käynnistyy huonosti, starttaa pitkään)

Mutta tosiaan ihan mitä vain kokemuksia ja juttuja tähän moottoriin liittyen olis mielenkiintoista kuulla, on niin harvinainen tuo moottori että ei tunnu kauheesti kokemuksia netistä löytyvän.

Kirjoittaja:  Rychnowo [ 18.03.2013 20:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Kokemuksia 2.5 TD koneesta

Toisethan kiroaa tämän moottorimallin sinne alimpaan...
Itsellä kokemusta vain yhdestä, tällä hetkellä noin 350000 ajettuna.
Ilman suurempia murheita on tähän asti päästy...kop kop...

Pari kertaa on ollut tuo käyntiin lähtö pitkässä vieterissä, ekalla kerralla oli pa-letku halki moottorin takaa ja
toisella kerralla oli hehkun rele tullut tiensä päähän. Ja viime syksynä oli ekan pakkasten aikaan kaksi hehkua
pimentynyt.
Muuten on ollut huoleton, vain laturi on kertaalleen vaihdettu. Mutta muuten ei ole vielä ollut mitään
varsinaista vikaa. Hiukan työläs on tuo nokka- ja tasapainoakselin hihnojen vaihto. Tosin sekin on jo
harjoiteltu muutaman kerran.
Tuo egr on tulpattu niin, että pakosarjan lähtö on tulpattu sokealla laipalla ja toiseen päähän on myöskin tehty umpinainen
laippa. Ja alipainepumppu + sen tilpehöörit on raksittu pois.
Kulutus on pyörinyt tuossa samoissa lukemissa näin talvella, sisältäen enimmäkseen taajama-ajoa ja mitä suoremmaksi
tie käy sitä pienemmällä kulkee, kunhan ajelee maltilla.
Tosin jos ajelee kesällä raskaalla kaasujalalla, niin lämmöt nousevat samaan tahtiin, varsinkin kärry perässä.
Ja kun vaihdoin molemmat termostaatit, niin lämmöt eivät tosin enään seilaa ihan entiseen malliin.
Järjestelmä on tosin ilmattava huolella, jottei käy kannen päälle. Ensimmäisissä vuosimalleissa lienee ollut jotain
ongelmia kansien kanssa, halkesivat useimmiten venttiili-istukoiden väliltä? Mutten ole enään asiasta kuullut näiden
uusimpien kanssa.
Eli etsisin tuohon huonoon käynnistymiseen ensin syytä hehkuista tai ilmavuodosta, ennenkuin syyttäisin tuota
paljon parjattua Boschin jakajaa.
Vaikkakin jollain muulla on aivan varmasti päinvastaisia mielipiteitä/kokemuksiakin?
Joinakin aikoina vaivasi myöskin tuo savutusarvo, mutta ei hylkäykseen asti ja syytän siitä ennemminkin liian
kevyttä kaasujalkaa ennen konttorille menoa.
Ja tuohon laiskuuteen voisi myöskin vaikuttaa ahtimen toiminta, Hukkaportin täytyy toimia, niin että paineet nousevat
tosiaan sinne luvattuun 0,9 bariin jotta tuntuu myös kiihtyvän. Itsellä on ruuvattu arvoon 1,2 baria, mutten kiusaa muuta
kuin siihen, että mittari näyttää tasan yhtä.
Tosin jos tuo egr on ollut tähän asti toiminnassa, niin imusarja saattaa olla melkoisen tukossa. Itsellä täytyi avartaa
karstat pois porakoneen ja hiomakiven kanssa.

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 18.03.2013 20:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Kokemuksia 2.5 TD koneesta

Se Boschin jakaja on paras, toista on se Lucas Epic sähköinen. Toki niilläkin aikalaisensa Transiitit ja E-mersut huristelee pois tiehensä.

Kirjoittaja:  Miihhali [ 18.03.2013 23:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Kokemuksia 2.5 TD koneesta

No nythän oli asiaa oikeen kunnolla heti kerralla, kiitoksia!

Hehkut mulla on jo vaihdettu, tuosta releestä ei toki oo tietoa. Pitäs varmaankin mittailla vähä. Toisaalta tuo tuntuis vähän kuitenkin auttavan kun hehkuttaa useemman kerran, mutta yskimällä lähtee käyntiin.

Jakoremmi tuli kans jo vaihdeltua ja olihan siinä vähän hommaa, niinkun tuntus olevan vähä joka rempassa tuon koneen kanssa. Mutta kylläpä tuo aika mukavalta tuntuu ajaa, sitten aina sen jälkeen kun on saanut remppailtua. :)

Ei oo tietoa kyllä, onko tuo egr käytössä vielä vai jo otettu pois pelistä. Mutta kyllä kun katoin tuolta jostain aikasemmasta keskustelusta noita kuvia noista tukkosista imusarjoista, niin kyllä pitäs tutkia tuo asia. Varmasti vaikuttaa kulkupuoleen aika lailla jos on yhtä tukossa. Koitinkin imusarjaa tuossa jo irrotella yhtenä päivänä, mutta yksi ruuvi oli niin hankalassa paikassa että luovutin siltä kertaa.

Tuosta kulutuksesta vaan muistelin, että joku olis joskus kehunut menevän 5-6 litraan, mutta taitaa saada ajella aika rauhallisesti että tuohon pääsee. Nyt laskeskelin noista ylös merkatuista tankkauksista tähän astisen (vajaa 10tkm) keskikulutukseksi 7,2. Tuntuu paljolta, kun aiemmin oli samanlainen auto 2.0 16v XU10 koneella ja se meni parhaimmillaan 7,4 litraan ja keskikulutus oli 7,7/100km.
Tottahan se tämä talvikin vaikuttaa asiaan tietysti ja mahtaisko tuo mahdollisesti tukkonen imusarjaki vaikuttaa??

Kirjoittaja:  kokemjne [ 19.03.2013 13:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Kokemuksia 2.5 TD koneesta

ja säästät jatkossakin rahaa ja hermoja kun muistat tehdä rekkakuskit ,ennekuin sammuat koneen. säästää kantta ja turboa.

Kirjoittaja:  black_van [ 19.03.2013 18:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Kokemuksia 2.5 TD koneesta

Onko tuo jälkikäyttö nyt suomen olosuhteissa niin välttämättömyys. Ulkolämpötila ei yli 30asteen nouse kesällä ja harva taitaa motarilta tultaessa sammuttaa auton oitis,hidasajo,esim.kotipihaan ajo ajaa mielestäni ihan saman asian kuin tuo jälkikäyttö. Eli mielestäni täysin turhaa suomen olosuhteissa.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 19.03.2013 19:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Kokemuksia 2.5 TD koneesta

olkoon ulkona vaikka jääkausi ,niin ennen sammuttamista on syytä antaa lämpöjen tasaantua. saman asian ajaa keyellä jalalla ejettu kilometri. ei sitä tarvii jättää pidemmäksi aikaa rouskuttamaan.

Kirjoittaja:  tumpelo [ 20.03.2013 06:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Kokemuksia 2.5 TD koneesta

Mullakin vasta alullaan nuo käyttökokemukset ostin -12 marraskuussa(250t mittarissa). Xm-95(org nummero sanoo-94)on tosi hyvin pidetty ja yritän itse myös sen priimana pitää.
Keskikulutus on aiemmin ollut 7,2 ja itsellä sama sekalaisessa ajossa.

Kirjoittaja:  Wesa [ 25.03.2013 13:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Kokemuksia 2.5 TD koneesta

Minulla kaksi noita, joita pidän tätänykyä vuorotellen ajossa. Ensimmäisen (-97) hain saksasta 155tkm ajettuna kansivikaisena ja ajelin vuotavalla kannella letkut pullollaan ja paisarin korkista pölläytellen n. 50 tkm jolloin vaihdoin kannen. Oli kolmesta pytystä halki. Yksi pakovena oli myös halki. Nyt kyseinen kulkine 340 ajettu ja kone toimii kuin kello. Kulutus tuolla farkulla pyörii hieman 7 päälle matka-ajon mennessä noin kuudella litralla.
Vikoja on ollut hehkurele (molemmissa). Näitä on kahden tyyppisiä, toinen antaa ulos kaikille neljälle ja toisessa lähtö jaettu 2+2 tyyppisesti. Mulla oli toisesta vetokelan lanka poikki ja toisesta kelan juotos irti, ja oli helppoja korjata.
Naftasuodattimen ilmauspumpun kalvo on mennyt toisesta ja polttoaineletkun liitos putkiin koneen takana molemmista. Jos esilämmityskierto vielä kytkettynä, siellä voi myös vuotoja piillä.
Kannenvaihdon jälkeen putsasin imusarjat egr töhkastä ja en tiedä johtuiko siitä vai venttiilien hionnasta, mutta kone pisristyi kummasti, enkä ole vieläkään havainnut ihmeenpää hiipumista.
Lexialla saa kätevästi katsastukseen sellaiset säädöt että savustus menee heittämällä läpi. 0,24 muistaakseni viimeksi.
RVS auttaa todella tuossa koneessa ja kannattaa laittaa myös tankkiin.
Tuo berline menee mulla keskimäärin yli litran alemmalla kulutuksella kuin farkku, mutta tuntuu muuten hieman tukkoisemmalta. Työlistalla olisi tuo kanavien putsaus.
Siinä kilsoja n. 380tkm. Parhaimmillaan normaalitiematka-ajossa olen päässyt 4 l/100.
Oikein mukava ja luotettava kone josta yhteensä noin 250 tkm. kokemus.
Täytyy pitää jäähdytys kunnossa ja jos ei ole syystä tai toisesta, ei kannata päästää punaiselle. Kansi herkkä. Ilmaus myös sen verran haastava proseduuri että voi osa kansirikoista olla aiheutettu huonosti tehdyn ilmauksen takia.

Kirjoittaja:  export [ 25.03.2013 23:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Kokemuksia 2.5 TD koneesta

Tuossa olisi savonmualla hyvä testiauto 2.5dieselin saloihin, rekkarikin sopiva AUTS-xxx ;) Oli pakko :lol:

http://www.tori.fi/etela-savo/Citroen_4D_BERLINE_XM_2_5_TURBO_D_Y4NX_285_5456917.htm?ca=16&w=3

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/