Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantian takakorkeudensäädin http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=14274 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | avbx [ 20.03.2013 00:56 ] |
Viestin otsikko: | Xantian takakorkeudensäädin |
Meni rikki breakistä. Ensin meni vivusto jumiin ja sitä herkistellessä katkesi/hävisi manuaalisäätövivun päässä oleva tappi, joka tulee venttiilin käyttövivun koloon. Löysin kuvankin netistä http://www.flickr.com/photos/64813384@N00/5542234031/ Koetin hätäkorjata sen 4 mm ruuvilla, mutta eipä siitä toimvaa tullut, pari kertaa toimi. Vipu on ilmeisesti vääntynyt, koska mutteri mahtui vipujen väliin. Kuvassa kyseinen väli on kiinni. Se tappi lienee alunperin hitsattu, mutta onko sen halkaisija 4 mm vai peräti 5 mm. Vipuun oli jäänyt vain reikä, johon suurinpiirtein sopi se 4 mm ruuvi. Tapin pituus näyttäisi olevan kuvan perustella olevan käyttövivun paksuus. Varaosakin tuohon oli olemassa, mutta tuli myytyä se pois. Mikä on xantiassa alaasennon, ajoasennon ja yläasennon korkeuserot. Ajokorkeus olisi helppo tarkistaa lokarinreunasta maahan mittaamalla. Tuota tietoa en löytänyt netistä |
Kirjoittaja: | Teuski [ 20.03.2013 09:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian takakorkeudensäädin |
jaakkovaakko kirjoitti: Marmoritiskiltä kun haet allaolevan satsin , alkaa lyyti kirjottaa ![]() Mitäköhän ne tuosta kiskoo? Kuulille olisi tarvetta mutta ainakin sitrosen hinnastossa ovat turhan kalliit... Enkä ole kyllä marmorilta tuon näköisiä varmistusklipsuja saanut vaan sellaiset rautalankavänkyrät... |
Kirjoittaja: | jaakkovaakko [ 20.03.2013 10:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian takakorkeudensäädin |
Eipä nuo ihmeitä maksa. Itse kun olin tiskin takana , noita klipsuja vielä kyllä sai. Service tarjoaa niitä olemattomia teräslankapidikkeitä, mutta nuo klipsut on ollut saatavilla kyllä Vehon kautta. Nykyajan varaosamyyjät ei välttämättä edes tiedä, että moisia on tarjolla ,jos sitä ei näe suoraa tietokoneen näytöltä ![]() |
Kirjoittaja: | Nickroen [ 20.03.2013 10:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian takakorkeudensäädin |
aika pahasti ruosteessa tuo sun takasäädin. Koeta saada ensinnä se mekaaninen hässäkkä putsattua ja lioteltua niin hyvin, että se mekaaninen osa liikkuu "herkästi"(joka säätää tuota linnunluuta). Uusi muovinen linnunluu maksaa 5eur, mulla on niitä 2kpl ylimääräisiä. Noita lukitusosia ei ole, niitä saa marmoritiskiltä 7eur hintaan. En tiedä mitä tuo pallerotappi maksaisi, tuskin montaa euroa. Se pitää se mekaniikka saada luistamaan kunnolla jotta säädin voi toimia kunnolla. Hyvin usein tuo hydraulinen takasäädin on juntturassa sisältä joten ei välttämättä perä toimi kuten pitäisi vaikka mekaniikka olisi kunnossa. |
Kirjoittaja: | avbx [ 20.03.2013 11:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian takakorkeudensäädin |
Kuva ei ole minun autosta, vaikka kyllä se samannäköinen onkin. Manuaalisäädön vipu ei vartin nitkuttelunkaan jälkeen kulje kunnolla. Automaattisäädön vipu on ok. Aikani funtsittua totesin, että homman voinee hätäkorjata ihan läpipultilla. Kyseinen tappi muodostaa vain saranan, jossa ei tarvitse olla liikevaraa karan liikesuunnassa. Kyse ei siis ole tuosta linnunluun kuulasta vaan manuaalisäädön (pystyssä oleva vipu) päässä olevasta tapista, joka menee karassa olevaan reikään. Sen molemmin puolin on automaattisäädön kaksipäinen jousi. Kuvalinkissä keskellä kuvaa. Hätäkorjauksen tarve johtuu uhkaavasti lähestyvästä katsastuksesta. Vivusto on niin huonossa hapessa, että se tarvitsee uusimista. Ajokorkeus olisi mukava tarkistaa lokarinreunasta (ala-asento + X cm), kun nosturia eikä monttua ei ole käytössä. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 20.03.2013 12:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian takakorkeudensäädin |
jaakkovaakko kirjoitti: Service tarjoaa niitä olemattomia teräslankapidikkeitä Ai, mistä niitä vielä saa?Miulta ei kuula irronnut takakorkkarista, mutta on kulunut väljäksi. En ole vielä kokeillut, mutta Bilteman M5 kierteisen kuulanivelen (rakennusosastolta) kuula tuntuisi olevan joko juuri sopiva tai sitten hieman liian iso linnunluuhun. Ilman rasvaa tuntui ainakin niin tiukalta, että en uskaltanut paikoilleen survoa. Käytännössä siis vastaava kapistus kuin tuo korjaussarjan kuula. Olisi kiva, jos joku tietäisi tuolle korjaussarjalle numeron, millä sitä voi kysellä marmorilta. Paikalliselle marmorille kun joutuu yleensä neuvomaan, mistä paikasta servicestä löytyy sen varaosan numero, mitä etsii jne, niin en ole edes yrittänyt noin eksoottista kysellä. |
Kirjoittaja: | Xari [ 20.03.2013 13:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian takakorkeudensäädin |
Tuoksi varmistuskliksuksi Mega-Auto myi jonkun Mersun osan josta sai sopivan pienellä peltisaksien naksauksella. |
Kirjoittaja: | avbx [ 20.03.2013 20:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian takakorkeudensäädin |
Eipä oikein mahdu läpiruuvi siihen paikkaan, tappi pitäisi hitsata. Vääntelin hieman paikkoja, nyt kyllä nousee ylös ja ajokorkeuteen, mutta ihan alin asento puuttuu. Sekin löytyi pari kertaa. Tappi on sen verran väljä reikään, ettei se voi toimia täydellisesti. Mittasin alimmalle asennolle 60 cm maasta lokarin reunaan. Ajokorkeus on 65-66 cm (kolme sormea menee pystyssä renkaan ja loksun väliin), ylin asento on 69 cm. Renkaat 185/65R15 |
Kirjoittaja: | laakeri [ 20.03.2013 21:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian takakorkeudensäädin |
avbx kirjoitti: Eipä oikein mahdu läpiruuvi siihen paikkaan, tappi pitäisi hitsata. Vääntelin hieman paikkoja, nyt kyllä nousee ylös ja ajokorkeuteen, mutta ihan alin asento puuttuu. Sekin löytyi pari kertaa. Tappi on sen verran väljä reikään, ettei se voi toimia täydellisesti. Huhujen mukaan on alunperin tällätty siihen ihan lämpösovitteella ja kyllä sinne pitäisi tuon mutterilla kiinnittyvän korjauskuulan mahtua.
|
Kirjoittaja: | avbx [ 21.03.2013 00:14 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: Xantian takakorkeudensäädin | ||
Hieman huonosti sain asiani esitettyä. Ohessa kuva, johon nuolella on merkitty kadonnut tappi. Sen pystyy korjaamaan hitsaamalla siihen uuden. Sitä ei vaan pysty tekemään auton alla. ja tapin halkasija on hakusessa. Täytyy koettaa mitata se tuosta toisesta xantiasta jollain konstilla. Tulkintani mukaan nykyinen ajokorkeus joka asettuu noin puoleenväliin liikealuetta on aika liki oikeaa. Säädin valot sen mukaan ja käynti konttorilla on seuraava operaatio.
|
Kirjoittaja: | laakeri [ 21.03.2013 00:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian takakorkeudensäädin |
avbx kirjoitti: Hieman huonosti sain asiani esitettyä. Etkä saanut, vaan me muut luimme asiasi huonosti. Ja sitten keskustelu ajautuikin tuohon aiheeseen, josta ketjussa oli kuva. Eikä ole sattunutkaan miulla tuohon osaan mitään vikoja. No, korkkari irti ja hitsiä näyttämään sitten vaan.avbx kirjoitti: Tulkintani mukaan nykyinen ajokorkeus joka asettuu noin puoleenväliin liikealuetta on aika liki oikeaa. Säädin valot sen mukaan ja käynti konttorilla on seuraava operaatio. Kun laittelet korkeuden kohdilleen, niin unohda tuo manuaaliohjaus kokonaan. Voit vaikka tuon kuvan alareunassa pilkottavan käikäleen löysätä täysin siksi aikaa. Kun saat korkeuden kohdalleen, niin tiukkailet sen sillai, ettei jää pänninkiin tuohon alareunan jousihaarukkaan vaan on siinä mahdollisimman "keskellä".
|
Kirjoittaja: | laakeri [ 24.03.2013 22:42 ] | |||
Viestin otsikko: | Re: Xantian takakorkeudensäädin | |||
Äh, unohdin työntömittaa tapille näyttää, kun vivuston irrottelin tänään. Viivottimella arviotuna (ei ole tönäriä tässä kämpillä) vaikuttaisi kuitenkin 6 mm:ltä. Yritän muistaa mitata tönärillä huomenna, jos/kun peseskelen tuota. Voisi olla jotenkin niitattu tuo tappi, montut on molemmissa päissä.
|
Kirjoittaja: | mister [ 26.03.2013 20:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian takakorkeudensäädin |
Kyselen tässä vaikka säädin toimiikin: on hyd.nesteiden vaihto edessä pikkuhiljaa perän laskun ja hitaan nousemisen takia, olen kuitenkin huomannut että hanttarin puoli pysyy 2cm alempana kuin kuskin, siis perä, eli auto on koko ajan hieman kallellaan perästä. Voisikohan tuossa olla kyse jousisylinteristä joka vuotaa koko ajan läpi, ulos ei kuitenkaan tiputtele? Onko siellä jousisylinterissä paluuputki, mistä pystyy tarkistamaan ohivuodon, jossain syvällä uumenissa? |
Kirjoittaja: | laakeri [ 26.03.2013 20:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian takakorkeudensäädin |
mister kirjoitti: Kyselen tässä vaikka säädin toimiikin: on hyd.nesteiden vaihto edessä pikkuhiljaa perän laskun ja hitaan nousemisen takia, olen kuitenkin huomannut että hanttarin puoli pysyy 2cm alempana kuin kuskin, siis perä, eli auto on koko ajan hieman kallellaan perästä. Kynkänlaakerit olet varmaan tarkastanut heti ensimmäiseksi?mister kirjoitti: Onko siellä jousisylinterissä paluuputki, mistä pystyy tarkistamaan ohivuodon, jossain syvällä uumenissa? Ihan ilman jemmoja, kun kurkkaat siitä sylinterin etupäästä.
|
Kirjoittaja: | mister [ 26.03.2013 21:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian takakorkeudensäädin |
Täytyypä tukivarsi tutkia kun taas pääsen montulle, ja samalla koittaa paluuputkea auki. |
Kirjoittaja: | avbx [ 26.03.2013 21:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian takakorkeudensäädin |
Kynkänlaakerin välys ei oikein näy ennenkuin ottaa kallistuksenvakaajan irti. Käytin juuri auton leimalla ja tukivarsista ei katsastaja löytänyt mitään moittimista. Itse kuitenkin tiesin niissä olevan vikaa. Eipä tuntunut välystä renkaasta rynkyttämällä, mutta heilui kuin heinämies vakaajan irroituksen jälkeen. Ulommainen laakeri oli murusina, onneksi pesä säilyi ehjänä. Vakaaja on muuten isoilla torxeilla kiinni. Kun tuo vakaaja on siinä tukivarisien välissä, niin ei korkeuserolle oikein muuta syytä voi ollakaan kuin kynkänlaakeri. Tänään irroittelin vanhat laakerit pesistään ja piti ruveta laittamaan uusia. Breakin laakerit ovat sitten isommat kuin berlinen. Tietenkin hyllyssä oli BX/Xantia sarja joka tuohon breakiin ei siis sovi. Marmoritiskille pitänee mennä, kun ei Mätänetin listoilla ole breakin sarjaa. Tai on, mutta samalla numerolla kuin berlinen sarja. Siinä kohtaa on virhe havaittavissa. Korkeussäätimen korjauksen ajattelin tehdä niin, että sorvissa pyöräytän 6 mm tankoon keskelle M4 kierrereiän ja laitan sen kierrelukitteen kanssa M4 ruuvilla kiinni. Korvannee niittikiinnityksen. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 27.03.2013 22:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian takakorkeudensäädin |
avbx kirjoitti: Tänään irroittelin vanhat laakerit pesistään ja piti ruveta laittamaan uusia. Breakin laakerit ovat sitten isommat kuin berlinen. Ne breakinkin laakerit siis hajoavat joskus... aukaisin omastani ('99) pari tavlea sitten rasvojen vaihtoa varten ja olivat kuin uudet. Uudet stefat tuli ainoastaan laiteltua (uusien rasvojen lisäksi).
|
Kirjoittaja: | laakeri [ 02.04.2013 11:49 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: Xantian takakorkeudensäädin | ||
Viikonloppuna vihdoin kävi niin, että me kaikki - siis minä, työntömitta, korkeudensäädin ja muistini - olimme samassa paikassa samaan aikaan. En tiedä, kuuluuko keskellä rullaa olla ura vai oliko se vaan kulunut siihen, mutta ohessa mittaustuloksia. Ja sehän on tosiaan rulla, eikä tappi - eli pyörii siinä. Mitattu kohde oli etuvivustosta, mutta samanlainenhan tuo kyseinen osa on takavivustossakin.
|
Kirjoittaja: | avbx [ 02.04.2013 15:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian takakorkeudensäädin |
Vai on se rulla. Hitsasin siihen nimittäin 6 mm tapin pyhinä. Pitäisköhän ottaa uudestaan käsittelyyn ja viritellä siihen rulla. Sen saranatapin rälläköin myös irti ja sen tilalle virittelin 12/8 hydrauliikkaputkenpätkästä holkin ja laitoin pultilla kiinni. Sen huomasin, että pultin kanta pitää laittaa keskipallon puolelle ja hioa alas, koska siinä raossa on tilaa aika niukalti. Pultin olili voinut hitsatakin kiinteäksi, jolloin kantaa ei tarvitsisi lainkaan. Vanha tappi oli vaan niin ruosteessa ettei se rasvasta huolimatta kulkenut kunnolla, vaikka se on muoviholkin sisällä. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 02.04.2013 20:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian takakorkeudensäädin |
avbx kirjoitti: Vai on se rulla. Hitsasin siihen nimittäin 6 mm tapin pyhinä. Pitäisköhän ottaa uudestaan käsittelyyn ja viritellä siihen rulla. Kai se tapillakin toimii. Varmaan ovat takavivustoista melko kiinteiksi muuttuneetkin...
|
Kirjoittaja: | Teuski [ 12.04.2013 12:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian takakorkeudensäädin |
laakeri kirjoitti: Ai, mistä niitä vielä saa? En ole vielä kokeillut, mutta Bilteman M5 kierteisen kuulanivelen (rakennusosastolta) kuula tuntuisi olevan joko juuri sopiva tai sitten hieman liian iso linnunluuhun. Ilman rasvaa tuntui ainakin niin tiukalta, että en uskaltanut paikoilleen survoa. Jokos laakeri olet kokeillut tuota sopivuutta? |
Kirjoittaja: | laakeri [ 12.04.2013 13:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian takakorkeudensäädin |
Teuski kirjoitti: Jokos laakeri olet kokeillut tuota sopivuutta? En ole vielä. Minulla on kyllä itse asiassa nyt yksi korjaussarjakin odottamassa, Sitroselta löytyi. Voisinkin jossain vaiheessa mitata nuo molemmat kuulat.
|
Kirjoittaja: | Teuski [ 12.04.2013 13:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian takakorkeudensäädin |
laakeri kirjoitti: Teuski kirjoitti: Jokos laakeri olet kokeillut tuota sopivuutta? En ole vielä. Minulla on kyllä itse asiassa nyt yksi korjaussarjakin odottamassa, Sitroselta löytyi. Voisinkin jossain vaiheessa mitata nuo molemmat kuulat.Mitä maksoi korjaussarja ja onko sille numeroa? Tällainen? |
Kirjoittaja: | laakeri [ 12.04.2013 14:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantian takakorkeudensäädin |
Teuski kirjoitti: Mitä maksoi korjaussarja ja onko sille numeroa? Tuollainen kuula kiinnikkeineen. Ei sisältänyt varmistimia eikä linnunluuta. Olisiko vähän yli kympin ollut hinta siellä eli kallis. Kun soitat sinne ja kysyt, niin kyllä sieltä oikea osa tulee.
Tällainen? |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |