Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Kykimen kesto
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=14309
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  Oldis [ 23.03.2013 21:49 ]
Viestin otsikko:  Kykimen kesto

Siis onkohan se totta, että 2000 luvun autoissa kytkimen korjaus kuuuluu normaaleihin korjauksiin. Vielä 90 luvulla osteuisa autoissa ei tarvinnut kytkinrmppaa autoon tehdä. Minulla on kokemusta autoista 60-70-80-90 -2000 luvuilta, ja ainoastaan 2000 luvun kulkimiin on tarvinnut kytkin korjata. 60 luvulla kytkin kesti sen mitä autokin, sama 70 luvulla, ja 80-luvulla, eikä 90 luvullakaan ongelmia ollut.
Sitten tuli 2000 luku ja alkoi autotehtailla kustannusten karsiminen, ostetiin osia sieltä mistä halvimalla saatiin.Kiinasta alkoi tulla painelaakereita kytkinlevyjä yms. esim miulla oli 2002 C5 sen kytkin kesti 200000 km. Sitten 2006 mallisen pösön kytkin laukesi 53 tuhannessa.Mutta minulla on tossa pihalla 336 tuhatta ajettu Saab 99 ja siinä eka kytkinmenossa. Kytkimen vaihto on aina iso remppa, ja siitä johtuen myös kallis, toki itse tehtynä se maksaa vain osien hinnan. Mutta teetetyna hinta on helposti 1000 euroa ja enemmänkin.
Autoista tehdään turvallisempia ,mutta myös teknisesti heikompia.

Kirjoittaja:  Nickroen [ 23.03.2013 22:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Kykimen kesto

eikös H-sarjan moottoreissa saabissa ole kytkinremppa mitä helpoin tehdä, kytkin kätevästi esillä edessä? Tosin en muista oliko 99 saabissa ko. moottori jo vai ei.
En ole ajamalla saanut yhtään kytkintä rikki uusista tai käytetyistä autoista ja joku 300000tkm takana nissan/mazda/VAG/citroen/suzuki, joten uskallan väittää että ratin ja penkin välistä löytyy useimmissa tapauksissa se kytkinrikon syy.
Tietty joissain automalleissa voi tyyppiominaisuutena "huonot" kytkinosat tai alimitoitettu kytkin(lagunan alustalle rakennetut pakut nissan primastar/opel vivaro jne)

Kirjoittaja:  Huikko [ 23.03.2013 22:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Kykimen kesto

Siirtyminen kaksoismassavauhtipyöriin vaikutti osaltaan siihen että remontintarvetta tulee.

Kirjoittaja:  Oldis [ 23.03.2013 22:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Kykimen kesto

Saab 99 maleissa oli alusta asti helppo ja halpa tehdä kytkin remontti, vaan ei ollut minulla tarvetta. Mazda 626 VM 86 ajoin sillä 385 tuhatta, kori ruostui mutta kytkin kesti.100 A datsunilla ajoin 200 tuhatta ilman kytkin huolia, 405 Pösöllä vm 93 ajoin yli 300 tuhatta sama kytkin, Painelaakeri on eka mikä ainakin Citikassa ja pösössä hajoaa ekaksi.Merkkihuolosta kysin mitä kustantaa kytkin remppa? Sanoi 858 euroa, aikaa menee 6-8 tuntia, kun kysin onko useasti jo pösöihin kytkimiä vaihdettu, vastasi, onhan noita ollut.Poika ni joka on autonastentaja, kertoi Johinkin fiateihin vaihdetun kytkimiä jo alle 10 tuhannen km.No ne tietenkin takuuseen, mutta kuitenin.

Kirjoittaja:  Palloidiootti [ 23.03.2013 22:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Kytkimen kesto

Kyllä kytkimiä vanhoistakin menee, TCT-XM:ssä lähti vaihtoon jo alle 300 tkm, tosin sillä olikin vedetty yhtä ja toista. Vanhalaatikkoisen 404:n kytkin on muuten aika naurettava ja haisee alle viiskymppisenä heti jos vähänkään joutuu luistattamaan, ettei kaikki 60-luvun kytkimetkään mitenkään täydellisiä olleet. Tosin tiedä häntä montako kertaa mittari tuossa on pyörinyt ympäri. :mrgreen:

Näissä naurettavan nopeasti hajoavissa kytkintapauksissa tulee mieleen, että mitkähän ovat olleet edellisen omistajan ajotavat? Vähän varttuneemman kansan näkee joskus repivän kytkimiään aika reippaasti kun siirtyminen automaattivaihteisiin ottaa liikaa itsetunnon päälle. Ymmärrän sinänsä kyllä ongelman, automaatilla kun sitä metsäpolkua ei voi vedättää yhtä nopeasti, mutta kalliiksi se uusien ennätysten hakeminen tulee.

Kirjoittaja:  Huikko [ 23.03.2013 23:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Kykimen kesto

Nykyään ei myöskään enää saa käyttää samoja materiaaleja kuin ennen. Subaruissa oli kytkinvikoja 2008-2009 kun dieselbokserit tulivat. Osa sai takuisiin rutistuaan, osa ei. Mulla on 185000km takana ja alkuperäinen kytkin. Katselin että alle tonnin remppa se on vaikka veholla teettäisi.

1.3 diesel opeleihin on vaihdettu kytkimiä takuisiin, samoin samalla koneella oleviin fiateihin.

Ainoastaan yhdestä autosta olen saanut kytkimen rikki. Se oli 244 volvo ja vuosi 1992. Jäin perämurikan laipasta kannon päälle jumiin keskellä pimeää metsätietä eikä mitään järkevää mukana. Jouduin kampeamaan sitä autoa aika kauan ja paluumatkalla siitä heijaamisesta suuttunut kytkin pamahti kalasataman valoihin Helsingissä.

Kirjoittaja:  Nickroen [ 23.03.2013 23:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Kykimen kesto

(uusi)yhdellä bensaturbolla 220tkm, (käytetty)HDI-PSA 70tkm, (käytetty)toisella HDI-PSA 80tkm ja kaikki kolme "viritettyjä" reilusti ohjauspurkin softalla, ei mitään ongelmia voimansiirron saati kytkimen kanssa. Sanoisin että kun kytkintä käyttää "on/off" metodilla luistattamisen sijasta niin ongelmia ei usein tule, itselle ei koskaan ole tullut.

Kirjoittaja:  RPekka [ 23.03.2013 23:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Kykimen kesto

Oldis kirjoitti:
Siis onkohan se totta, että 2000 luvun autoissa kytkimen korjaus kuuuluu normaaleihin korjauksiin. Vielä 90 luvulla osteuisa autoissa ei tarvinnut kytkinrmppaa autoon tehdä.

On totta, ja ei ole totta. 10 vuoden tienoissa on tarvinnut Xantioihin (vm 95, 95 ja 98), ~270 tkm ajettuna tehdä, samoin 307 Peuseottiin 10 vuotta mutta siinä vain 147 tkm ajettuna. BX:äänkin kytkinremontin tein mutta se oli semmoinen keräilyerä ettei kytkimen iästä pystynyt sanomaan. Kaikissa tapauksissa vaihdon tarpeen aiheutti painelaakeri.

Nickroen kirjoitti:
Sanoisin että kun kytkintä käyttää "on/off" metodilla luistattamisen sijasta niin ongelmia ei usein tule

Eipä noita ihan nätisti, ei älyttömästi, luistattamallakaan usein tule. 10 vuotta ei mielestäni ole usein. Mitään teknistä syytä on/off-tyylin paremmuudelle ei löydy, renkaita ja voimansiirtoa se toki rassaa ihan eri tahtiin kuin nätimpi käyttäminen.

Kirjoittaja:  Nickroen [ 23.03.2013 23:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Kykimen kesto

on/offilla tarkoitan sitä että ei luistateta kytkintä tarpeettomasti mutta lähdetään nätisti liikkeelle, ei rämpsäytetä kytkintä "rumasti" lähtiessä taikka ulvoteta kytkintä.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 23.03.2013 23:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Kykimen kesto

Oldis kirjoitti:
Minulla on kokemusta autoista 60-70-80-90 -2000 luvuilta, ja ainoastaan 2000 luvun kulkimiin on tarvinnut kytkin korjata. 60 luvulla kytkin kesti sen mitä autokin,
Autoista tehdään turvallisempia ,mutta myös teknisesti heikompia.

60-luvun alun autot kestivät hyvin ainakin 30 000 km, jotkut jopa 70 000. Varmaan kytkin kesti myös. 70-luvulla autoilla voi jo ajaa yli 100 000 ilman koneremppaa, loppupuolella 200 000 ei enää ollut harvinaista. Oma kulkimeni on 90-luvulta, ja 770 000 (ainakin) km takana. Kytkin on jo vaihdettu. :roll:
2000-luvun autoihin siirtynen ensi vuosikymmenellä. :roll:

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 24.03.2013 00:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Kykimen kesto

XM-Hannu kirjoitti:
Oldis kirjoitti:
2000-luvun autoihin siirtynen ensi vuosikymmenellä. :roll:
Vahvasti epäilen, ettei niitä silloin ole enää jäljellä :lol:

Kirjoittaja:  laakeri [ 24.03.2013 20:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Kykimen kesto

Oldis kirjoitti:
Siis onkohan se totta, että 2000 luvun autoissa kytkimen korjaus kuuuluu normaaleihin korjauksiin. Vielä 90 luvulla osteuisa autoissa ei tarvinnut kytkinrmppaa autoon tehdä. Minulla on kokemusta autoista 60-70-80-90 -2000 luvuilta, ja ainoastaan 2000 luvun kulkimiin on tarvinnut kytkin korjata.
Miulla olleista on kyllä kytkin tarvinut vaihtaa '89 Suzuki Swiftistä, '90 BX:stä, '94 Xantiasta ja '99 Xantiasta. Taisivat osua joihinkin muihin vuosikymmenlukuun kuin kaksitonnisiin. Miun '91 beksistä en vaihtanut kytkintä, mutta se taisi olla jo vaihdettu edellisen omistajan aikaan. Autojen kytkimien lisäksi jouduin vaihtamaan kytkimen miun '93 Yamaha FZR:stä.

Kirjoittaja:  Oldis [ 25.03.2013 11:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Kykimen kesto

Miulla oli 65 mallinen Isuzu beletti, siihen ei vaihdettu kytkintä, samoin ei vaihdettu 72 malliseen escortiin, ei 70 malliseen Sunbeamiin, ei mineihin, joita minulla oli kaksi, toiseen 100 A.han piti vaihtaa, ostin sen anopilta ja kytkin alkoi luistamaan. Isäukkolla oli Mosseja 4 kpl peränjälkeen, ei yhtään kytkinremonttia.Ei edes hänen Vivaansa tehty kytkin remppaa. Minulla oli sitten paljon saabeja 99 mallisia, B mootorisista hajosi vesipumppu,H mootorissa se kesti.

Kirjoittaja:  zX-files [ 25.03.2013 11:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Kykimen kesto

Huikko kirjoitti:
Siirtyminen kaksoismassavauhtipyöriin vaikutti osaltaan siihen että remontintarvetta tulee.


Tavallaan... Eli se kmvp on kuluva osa joka kaipaa vaihtoa.

Ja noille menneisyyden muistelijoille: minkäslaiset väännöt & tehot silloin olikaan ;)
Entäs montakos kertaa päivässä pysähdyitte liikennevaloihin ja vaihdoitte vaihdetta enenn vs nyt?

Kirjoittaja:  Palloidiootti [ 25.03.2013 13:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Kykimen kesto

Tosiaan, sitä ei ehkä heti tule ajatelleeksi, mutta eikös tuo Oldiksen vaimon 207 paina enemmän kuin jopa se panssarivaunu-99?

Pikku vertailun vuoksi ison 60-lukuisen pösön 1,6-litraisesta peruskaasarivoimanpesästä tehoa irtoaa korkeintaan noin 50 kW. Nykypäivänä saman kokoluokan auto, C5, painaa vähintään yli 500 kg enemmän ja jopa mopomallissa samankokoisesta moottorista on revitty tehoa se 88 kW.

Kirjoittaja:  2cv-Olli [ 25.03.2013 14:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Kykimen kesto

Kyllä 2000-lukulaiset peittoavat vanhemmat kytkimet. Vm. 2000 Picassollani on ajettu jo reippaasti yli 400.000 km samalla kytkimellä. Mutta vanhan rättisitikkani jouduin vaihtamaan kytkimen, kun sillä oli ajettu vasta 230.000 km.

Kirjoittaja:  Oldis [ 25.03.2013 17:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Kykimen kesto

Mulla oli vuosina 76-77 vm 65 Ramleri, 130 hv, ja vääntöä ihan kivasti 3 nopeuksinen laatikko, kytkin kesti, vaikka tuli silloin anettua ramsulle kenkää ihan kivasti.Ja silloin kun autot oli vieläö useimiten takavetoisia, oli kytkin remppa helppo tehdä, ja halpa, kuten edellisessä viestissä mainitsin, tekasin 100 A datsuniin kytkin rempan, siis pelkän levyn vaihdon. Nykyisin ei kannata vaihtaa pelkää levyä tai painelaakeria, koska homma on tosiaan aikaa vievä. Vähän sama juttu kun vesipumppu vaihdetaan aina kuin nokkahinakin, iso homma ja samalla vaihtuu vesipumppu, miksi se vesipumppu on sinne lohkoon laitettu? Eiks se vois olla erillisenä kuten H-moottorisessa saabissa, samallaitavallahan se oli erillinen B-mootorissakin, mutta rakenne oli toisenlainen, ja kallis.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 25.03.2013 18:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Kykimen kesto

kyllähän kytkimen kesto on kiinni kuskista ja pikkusen ympäristöstä.
osta naiselta tai vanhalta ukolta auto ,niin saat samantien tekasta sen kytkimen.
jos taas ostat nuorelta kollilta ,niin vetarit kaikkine nivelineen uusintaan.

Kirjoittaja:  Oldis [ 25.03.2013 18:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Kykimen kesto

Koken kanssa ihan samaa mieltä, käyttäjästä ja ympäristöstä riippuu paljon, jos aina valoissa pitää vaihdetta päällä ja kytkintä pohjassa, ei se painelaakeri ikuisuuksia kestä, itse vaihdan vaihteen vapaalle ja kytkin ylös valojen vaihtumista odottaessa.Tämä Pösö oli Helsingissä naisella, 50+ ikää. Citikka taasen oli ensin työsuhde autona ja sen jälkeen työkaverilla, 140 tuhatta oli citkalla ajettu kun sen ostin, ja 200 tuhatta kun painelaakeri hajos.Nyt sen näkee kuinka valeon uusi kytkin pösössä kestää,

Kirjoittaja:  Hessu [ 25.03.2013 21:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Kykimen kesto

Täytyypä hehkuttaa etten ole koskaan joutunut tekemään kytkinremppaa omaan autoon vaikka häristimiä on ollut jo likipitäen 50. Joskus tosin on koneenvaihdon sivutuotteena valkattu parempaa osaa kytkimeenkin kun on ollut hyvä tilaisuus moiseen. Enimmäkseen olen kuitenkin pyrkinyt tästä piilevästä riskistä eroon sillä konstilla, että valitaan autoja, joissa ei ole kytkintä ollenkaan :) On tosin ote lepsuuntunut tässä suhteessa pahasti viime aikoina. (pitää mainita että allekirjoituksesta huolimatta tällä hetkellä on tallissa kolme autoa joista löytyy momentinmuunnin)

Kirjoittaja:  zX-files [ 25.03.2013 21:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Kykimen kesto

Juu, samaa vikaa, mutta valitettavasti perheyhteisön kuudesta autosta kuitenkin kahdesssa on tuo pahamainen kytkytinpedaali. Onneksi edes juniorin Pösöseen oli edellinen omistaja sen kytkyttimen juuri ennen myyntiä vaihtanut 8-)

Kirjoittaja:  Lemon [ 25.03.2013 21:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Kykimen kesto

kokemjne kirjoitti:
kyllähän kytkimen kesto on kiinni kuskista ja pikkusen ympäristöstä.
osta naiselta tai vanhalta ukolta auto ,niin saat samantien tekasta sen kytkimen.
jos taas ostat nuorelta kollilta ,niin vetarit kaikkine nivelineen uusintaan.

Ja höpöhöpö! Sää jaksat aina vaan olla asennevammainen. Ostin beksin nuorelta mieheltä ja kytkin oli finaalissa :lol:
Emmää yleensä edes jaksa lukea näitä asenteellisia juttuja, tämä nyt vaan jotenki sattui silmiin.

Kirjoittaja:  black_van [ 25.03.2013 21:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Kykimen kesto

Lemon kirjoitti:
kokemjne kirjoitti:
kyllähän kytkimen kesto on kiinni kuskista ja pikkusen ympäristöstä.
osta naiselta tai vanhalta ukolta auto ,niin saat samantien tekasta sen kytkimen.
jos taas ostat nuorelta kollilta ,niin vetarit kaikkine nivelineen uusintaan.

Ja höpöhöpö! Sää jaksat aina vaan olla asennevammainen. Ostin beksin nuorelta mieheltä ja kytkin oli finaalissa :lol:
Emmää yleensä edes jaksa lukea näitä asenteellisia juttuja, tämä nyt vaan jotenki sattui silmiin.


:mrgreen:

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 25.03.2013 22:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Kykimen kesto

Lemon kirjoitti:
...Ostin beksin nuorelta mieheltä ja kytkin oli finaalissa...

Hänen käytössään se auto oli 1,5 kk. Tietenkin kytkimen siinäkin ajassa hajalle saa. Mutta olihan sillä autolla jo 10 edellistäkin omistajaa.

Kirjoittaja:  eskere [ 25.03.2013 23:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Kykimen kesto

Kytkimen kesto ei tosiaankaan ole automerkistä kiinni. Sen saa hajalle pienelläkin virheellä. Kytkin voi myös olla väärin säädetty alunalkaenkin.
Aikoinaan, 70-80-luvun vaihteessa, kun minulla oli käyttöautona VW K70 ja olin uusinut siihen kytkimen, niin uusi omistaja sai siitä kytkimen loppuun 20tkm:n ajon jälkeen. Kun olin hänen kyydissään, niin huomasin kuinka hän piti jalkaa kytkimellä ajon aikana jatkuvasti. Siinä loppuu painelaakeri ja levy alkaa luistamaan kun asetelman jouset eivät täysillä pääse levyä painamaan.

Onneksi ko. Volkkarissa oli helppo tehdä kytkinremontti vaihteistoa irrottamatta. Kytkinkopan päältä suojamuovi pois ja kytkinakseli painuu vaihdelaatikkoon. Tästä välistä asetelma ja levy sopii nousemaan ylös. http://www.ttguy.com/scot/vw/vwk70/k70mot.jpg

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/