Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
xantian ohjausvaihde http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=14469 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | KKA [ 06.04.2013 19:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian ohjausvaihde |
Kyllä kai se on mahdollista,hiukan ahdasta voi olla.Omaan vaihdoin pelkän uloimman stefan ja hyvin on pitänyt jo toista vuotta. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 06.04.2013 21:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian ohjausvaihde |
Niin tuota - vuotaako siellä varmasti ohjausvaihde eikä ohjausventtiili? Venttiili on Xantiassa varsin tyypillinen vuotokohde. Sen vaihtamisesta ja korjaamisesta löytyy kyllä juttua haulla etsimällä. |
Kirjoittaja: | Visa-mies [ 06.04.2013 23:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian ohjausvaihde |
Tuossa on ketju, jolla itse onnistuin >> Vaihdoin venttiilin ehjään käytettyyn ohjausvaihdetta irroittamatta. Ajoin auton etupään Bilteman rampeille, nokkapelti auki ja hommiin. |
Kirjoittaja: | idefix [ 07.04.2013 10:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian ohjausvaihde |
Saman lainen on kaikissa se venttiili. Omaani 99 vm laitoin vm 94 mallisen venttiilin ja hyvin on pelannut. Pihassa on vielä pari muutakin xantiaa 95 ja 2000 vm ja sama näkyy olevan. Ei liene hullumpi yritys tuo pelkän ylimmän stefan vaihto, pääsee paljon helpommalla eikä ole ollenkaan paha homma kuten KKA kertoi tehneensä. Se putkipari ne paksummat ja sitten se hydraulipumpulta tuleva putki on vähän hankalat irrottaa, ja aikas tiukassa ovat. Kaikissa mitä mulla on, niin on myös saman kokoiset juntturit eli eroja ei ole edes niissä. Ainoa ero minkä olen huomannut on sen muoviläpyskän väri, sille en ole saanut mitään selitystä miksi toisissa se on erivärinen ko toisessa. Mulla on tallin hyllyllä yks irtonainen (vuotava) venttiili jonka olen aikonut kunnostaa kunhan ei ole muuta tekemistä. Korjaussarja maksaa vissiin jotain 60 €. |
Kirjoittaja: | avbx [ 07.04.2013 12:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian ohjausvaihde |
Tilasin yläpään stefoja ktamotorsilta a' 5 € . Piti eilen fiksata tuon breakin tihuuttava venttiili. Harvoin joutuu nostamaan kädet pystyyn, mutta nyt nousi. Ei lähtenyt toinen putki tehostinsylinteristä irti. Enkä saanut itse sylinteriäkään irti, kun T55 avain otti kiinni kallistuksenvakaajaan. Löin kamat takaisin kiinni, hieman otti päähän. Minulla piti olla jossain varaputket, mutten niitä tietenkään löytänyt. Muuten olisi voinut katkaista putken ja hylsyn kanssa irroittaa jumittuneen juntturin. Aina ei vaan onnistu. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 07.04.2013 12:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian ohjausvaihde |
avbx kirjoitti: Harvoin joutuu nostamaan kädet pystyyn, mutta nyt nousi. Ei lähtenyt toinen putki tehostinsylinteristä irti. Onpa tiukkaan putki päässyt sitten. Tuliko kaikki perinteiset konstit kokeiltua - eli liuotukset, lämpöerot, naputtelut ja lukkopihdit?
|
Kirjoittaja: | idefix [ 07.04.2013 13:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian ohjausvaihde |
Tuota jonka avbx on todennut, sitä juuri tarkoitin kun sanoin että ovat kohtalaisen tiukat aukaista siten että kulmat ei mene paskaksi. Lämpöä ei kauheasti voi antaa ko se raidetangon suoja on niin liki. Yhdenlainen ratkaisu on, että irrottaa sen mustan lyhyen metalliputken ensin, siis se joka tulee hydesäiliöltä jossa on se kumiletku. Siten saa enemmän tilaa alkaa avaamaan niitä junttureita, alakautta homma on helpointa. Kannattaa hieman löysätä junttureita myöskin hammastangon päästä ( mielummin vallan irti ) ja varovasti liikauttaa putkia samalla kun avaa juntturia, niissä on muistaaksen 12 mm avain koko ja ne kestää hieman enemmän taivuttelua toisin kuin se hydesäiliöltä tuleva putki joka ei paljoa kärsi taivutella. Sen kumiletkun ko irrottaa, niin sitte saa jo 17 mm lenkkiavaimen siihen juntturiin ja se aukeaa helposti ja ei ku niiden muiden kimppuun. Jos kaikesta huolimatta kulmat menee siitä pumpulta tulevasta putkesta, niin sen kyllä saa irti joko lukko pihdeillä tai papukaijapihdeillä ja kiristys paikoilleen samalla lailla. Huomioitavaa on myös, että vain siinä pumpulta tulevassa putkessa on sellainen O rengas muissa ei ole muuta kuin se juntturi. Minulla ainakin kerran heräsi epäilys että olenko hukannut ne O renkaat ko vain yhdessä sellainen oli paikoillaan. Eihän se helppoa ole parkkipaikalla selällään maaten. Sikishän esim minulta saa apua tuollaisiin alakautta tehtäviin hommiin. Ja eihän se putkipari sitrosellakaan maksa ko jotai kympin luokkaa, että josko vaikka katkaisee ja heittää uudet tilalle, se pumpulta tuleva putki tosin kannattaa ottaa ehjänä poikkeen, on sen verran tyyris kappale. Ja erinäiset liotin aineet tietysti kehiin heti aluksi. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 07.04.2013 13:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian ohjausvaihde |
idefix kirjoitti: Lämpöä ei kauheasti voi antaa ko se raidetangon suoja on niin liki. Onneksi nyt on jo sellainen aika vuodesta, että on mahdollista käyttää lämpöä helposti myös toiseen suuntaan. Varovainen ympäristön lämmitys ja sitten kylmää tarjolle, niin saattaa liikettä tulla.
|
Kirjoittaja: | idefix [ 07.04.2013 14:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian ohjausvaihde |
Ihan vaan noin yleisesti. Motonetistä esim, saa sellaista pientä kaasupoltinta johon saa erittäin tarkan liekin just esim hydeputkia tai muita herkkiä avattavia muttereita/junttureita varten Noin parin kympin luokkaa, ja niihin saa ostettua myös täytepatruunoita. Mielestäni pirun käteviä, eikä tarvii polttaa kokoautoa ![]() Esim takavaraajapallon hydrauliputki on tunnetusti melko kinkkinen aukaista, tollasella pienellä lämmöllä aukeaa sekin kivuttomasti, jos ei liottelu riitä. Niitä varmasti myydään monissa paikoissa, mainitsin nyt vain tuon halpisfirman. |
Kirjoittaja: | avbx [ 07.04.2013 21:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian ohjausvaihde |
Lämmittelin sitä juntturia kynän mallisella butaanipolttimella. On kyllä kätevän kokoinen ja tarkka liekki. Taisin ostaa sen joskus Biltemasta. Sen verran heikkotehoinen, että kauan saisi lämmitellä. Hyllystä löytyy myös sellainen isompi patruunalla varustettu poltin. Sen verran oli paikat öljyssä, etten sillä tohtinut lämmitellä. Juntturista rupesi sitten mutteri pyöristymään. Sitten meni hermo ja lopetin sen vuoksi. Olisihan se siitä varmaan irti lähtenyt. Mun avolenkit on ilmeisesti tehty kumista, ne eivät ainakaan pitäneet yhtään. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 07.04.2013 21:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian ohjausvaihde |
avbx kirjoitti: Mun avolenkit on ilmeisesti tehty kumista, ne eivät ainakaan pitäneet yhtään. Avolenkki ei ole kyllä yhtään hyvä juntturin aukaisun aloittamiseen. Puolikiintoavain/jarruputkilenkki on jo paljon parempi. Jos yrittää pyörähtää, niin hakee suosiolla lukkopihdit, niillä ei joudu pulaan.
|
Kirjoittaja: | avbx [ 07.04.2013 21:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian ohjausvaihde |
Juurikin noita jarruputkiavaimia tarkoitin. Kahta eri avainta kokeilin. Kuusikulmaisiakin ovat. Liekö sitten junnturin kanta ollut hieman alimittainen. Normi kiintoavain toimi paremmin. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 08.04.2013 06:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian ohjausvaihde |
![]() |
Kirjoittaja: | laakeri [ 08.04.2013 08:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian ohjausvaihde |
Teuski kirjoitti: Pitävätkö nuo riittävästi? Lukkopihditkin joutuu usein tiukkaamaan sen veran kireälle, että juntturiin jää leukojen urituksen jäljet.
|
Kirjoittaja: | Teuski [ 08.04.2013 09:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian ohjausvaihde |
laakeri kirjoitti: Teuski kirjoitti: Pitävätkö nuo riittävästi? Lukkopihditkin joutuu usein tiukkaamaan sen veran kireälle, että juntturiin jää leukojen urituksen jäljet.Ei ole hammastusta, puristavat suoraan. Helppo puristaa samalla kun vääntää. Ei ainakaan luiskahtaessa tule yhtä pahaa jälkeä. |
Kirjoittaja: | Visa-mies [ 08.04.2013 23:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian ohjausvaihde |
Nää avaimet oli mun onnistumisen kannalta arvokkaimmat >> |
Kirjoittaja: | laakeri [ 09.04.2013 09:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian ohjausvaihde |
Visa-mies kirjoitti: Nuo isojoen konehallin puolikiintoavaimet ovat kyllä päteviä, mutta kukas tuommoisia lukkopihtejä valmistaa ja/tai mistäs niitä saa ostettua?
|
Kirjoittaja: | Teuski [ 09.04.2013 09:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian ohjausvaihde |
laakeri kirjoitti: Visa-mies kirjoitti: Nuo isojoen konehallin puolikiintoavaimet ovat kyllä päteviä, mutta kukas tuommoisia lukkopihtejä valmistaa ja/tai mistäs niitä saa ostettua?Koitin itsekin etsiskellä, vähän vastaavia löytyi ebaysta "locking wrench"-hakusanalla: http://www.ebay.co.uk/itm/Visegrip-T7LW-7LW-Locking-Wrench-7in-/390534477943?pt=UK_Hand_Tools_Equipment&hash=item5aedab3877 tällainenkin ratkaisu tuli vastaan: http://www.ebay.co.uk/itm/10-Inch-Long-MaxGrip-Locking-Adjustable-Wrench-Pliers-/170974826214?pt=Motors_Automotive_Tools&hash=item27cee4cee6 |
Kirjoittaja: | ealab [ 09.04.2013 09:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian ohjausvaihde |
Ja kun tuossa lukkopihdissä olisi erikokoisia irtoleukoja....Olen käyttänyt bilteman vastaavaa kiintosarjaa, se on toiminut, ainakin tähän asti. Taisi olla viimeksi, kun xantian taka-apurungon vaihdoin. Piti kyllä kraapia kierteiden tyvet ja liuotella niitä etukäteen. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 09.04.2013 10:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: xantian ohjausvaihde |
Teuski kirjoitti: Koitin itsekin etsiskellä, vähän vastaavia löytyi ebaysta "locking wrench"-hakusanalla: Juu nuo ovat Irwinit. Irwin luottaakin lukkopihtiensä olevan sen verran pitkään käytössä, että valmistaa niihin myös varaosia. Tuossa Visa-miehen kuvassa ollessaahan on kuitenkin tiettyyn kokoon tehty "kiinteän puolen" leuka ja se vaikuttaa ihan hyvältä asialta, jos on tarkoitus laittaa se sama mutteri vielä uudestaan kiinni.
http://www.ebay.co.uk/itm/Visegrip-T7LW-7LW-Locking-Wrench-7in-/390534477943?pt=UK_Hand_Tools_Equipment&hash=item5aedab3877 |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |