Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantiasta hieman tietoa
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=14751
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  uffa [ 29.04.2013 20:58 ]
Viestin otsikko:  Xantiasta hieman tietoa

Uusi sitikan omistaja tuli sitten meikästä. Pari kysymystä autosta.

Naksutus on aika tiheää tyhjäkäynnillä, ilmeisesti varaajapallon vaihto
auttaa konetilaan tässä tilanteessa.About sekunnin välinen naksutus. Mitä voi seurata jossei laita kuntoon?

Sitten ajossa pätkäisi kerran, niinkuin virrat pois tai ei saanut bensaa. Onko ominaisuus ja mistä jahdata ongelmaan kiinni?

Kierroslukumittari näyttää noin 500 liikaa, mikähän siinä ?

Ilmastointilaitteen kennoa ei jaksaisi ruveta uusimaan, mikä sen tukkisi parhaiten?

Muuten mukavaa kyytiä ollut tähän asti

Kirjoittaja:  Kami [ 29.04.2013 21:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiasta hieman tietoa

Ei ne pallot nyt niin kalliita ole etteikö sitä varaajapalloa kannattaisi vaihtaa. Onhan tuo todellakin turhan tiheä pumppausväli. Ja jos sitä varaajaa ei vaihda niin lyhennät pumpun elinikää...

Lainaa:
Ilmastointilaitteen kennoa ei jaksaisi ruveta uusimaan, mikä sen tukkisi parhaiten?

Tarkoitatko lämmönvaihdin kennoa kojelaudan sisällä ja että lämmön päälle laittaessa tulee glykolin tuoksua? Jos näin on niin niitä tukkimisaineita saa ihan autotarvikeliikkeistä, mutta kanelinkin käytöllä pääset hyviin tuloksiin.

Meneekö pätkäistessä myös kojelaudan valot ja radio pimeäksi vai vain moottori pätkäisee?

Kirjoittaja:  uffa [ 29.04.2013 21:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiasta hieman tietoa

Kami kirjoitti:

Meneekö pätkäistessä myös kojelaudan valot ja radio pimeäksi vai vain moottori pätkäisee?


En nyt varmasti mene sanomaan mutta moootori taisi vain pätkäistä, radio taisi kyllä toimia koko ajan.

Kirjoittaja:  avbx [ 29.04.2013 22:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiasta hieman tietoa

Varaajapallo varastoi öljyä, josta otetaan esim jarruille paineet jos vauhdista kone sammuu tms. Siinä mielessä sen olisi hyvä olla kunnossa. Pumpun päällekin naksutus käy, mutta sen kuluminen on pidemmän ajan juttu.

Kirjoittaja:  KKA [ 29.04.2013 23:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiasta hieman tietoa

Luultavasti kyseessä uudemman korimallin Xantia jos mittari näyttää liikaa kierroksia,omaani en muulla saanut kuntoon kuin irroittamalla viisarin ja moottori käydessä painamalla sen n. vajaaseen tonniin.

Kirjoittaja:  laakeri [ 30.04.2013 17:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiasta hieman tietoa

KKA kirjoitti:
Luultavasti kyseessä uudemman korimallin Xantia jos mittari näyttää liikaa kierroksia,omaani en muulla saanut kuntoon kuin irroittamalla viisarin ja moottori käydessä painamalla sen n. vajaaseen tonniin.
Tuota ennen kannattaa kuitenkin tarkastaa kulkineen sekä päämadoitukset että mittariston maadoitus ja jännitesyöttö. Varaajapallon kunnon tärkeydestä taas varmasti löytyy haulla täältä juttujakin.

Kirjoittaja:  uffa [ 30.04.2013 18:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiasta hieman tietoa

laakeri kirjoitti:
KKA kirjoitti:
Luultavasti kyseessä uudemman korimallin Xantia jos mittari näyttää liikaa kierroksia,omaani en muulla saanut kuntoon kuin irroittamalla viisarin ja moottori käydessä painamalla sen n. vajaaseen tonniin.
Tuota ennen kannattaa kuitenkin tarkastaa kulkineen sekä päämadoitukset että mittariston maadoitus ja jännitesyöttö. Varaajapallon kunnon tärkeydestä taas varmasti löytyy haulla täältä juttujakin.


Joo eli päämaadoituksella tarkoittanet akulta runkoon ja koneen yhdistäviä kaapeleita. Onko mittaristossa joku spesiaali paikka mitä kandee tsekata?

Kirjoittaja:  laakeri [ 30.04.2013 18:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiasta hieman tietoa

uffa kirjoitti:
Joo eli päämaadoituksella tarkoittanet akulta runkoon ja koneen yhdistäviä kaapeleita. Onko mittaristossa joku spesiaali paikka mitä kandee tsekata?
Juurikin sitä hässäkkää meinaan. Mittaristossa itsessään ainut tyypillinen vikapaikka lienevät nuo mittarikoneistojen tinatäpit (joita vasten mittarien jalat painuvat):
Kuva
Tuossa näkyvät moiset ennen kunnostusta. Mutta nuo aiheuttavat lähinnä pätkimistä. Väärä näyttämä voisi johtua siitä, jos mittaristo ei saa kunnolla käyttöjännitettä ja/tai maadoituksessa on sanomista.

Kirjoittaja:  uffa [ 30.04.2013 19:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiasta hieman tietoa

Kiitokset vinkistä, pitääpä kaivaa kolvi jostain kätköistä.

Kirjoittaja:  uffa [ 03.05.2013 11:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiasta hieman tietoa

Mikähän tuon nykäisyn aiheuttaa? Taas kiihdyttäessä pätkäisi, mutta matka jatkui.

Kirjoittaja:  laakeri [ 03.05.2013 12:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiasta hieman tietoa

uffa kirjoitti:
Mikähän tuon nykäisyn aiheuttaa? Taas kiihdyttäessä pätkäisi, mutta matka jatkui.
Jos ei muita oireita ole, niin konehuoneen kaikki - tai ainakin moottorinohjaukseen ja yleiseen sähkönsyöttöön liittyvät - liitokset voisi aluksi käydä läpi.

Kirjoittaja:  Korppiloinen [ 03.05.2013 13:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiasta hieman tietoa

uffa kirjoitti:
Mikähän tuon nykäisyn aiheuttaa? Taas kiihdyttäessä pätkäisi, mutta matka jatkui.


Laakeria kompaten.. Itsellä siistiytyi kiihdytykset hämmentävän hyvin sen jälkeen kun tuli tarkistettua se näemmä legendaarinen akun miinuskenkä. Oli meinaan rehellisesti irtonaisen löysällä. Ei ole vieläkään hyvä, koska lämpenee kohtalaisen kuumaksi kiristettynäkin. Ei sentään käryä..

Kirjoittaja:  ealab [ 03.05.2013 14:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiasta hieman tietoa

Lämpenevä kenkä= siinä kehnokuntoinen kaapelien puristusliitos*, yleensä plus-kengässä.
*On häviötä, kun liitoksissa on vastusta= heikko johtavuus, -kyky= liitoksessa jännitehäviötä, jonka verran on pois käyttökohteista**. Ja tuo jännitehäviö x kulkeva virta on tehohäviötä, tehoa, joka muuttuu lämmöksi, kuinkas muuten. Olen joskus omaani samoista syistä uusinut kengät, siitä voisi yhä löytyä juttua. **Mitä suurempi virta kulkee, sitä suurempi jännitepudotus.

Kirjoittaja:  uffa [ 04.05.2013 18:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiasta hieman tietoa

No tänään sitten jo jäi matkallekkin sillä pätkäsi sen verran pitkään että jäätiin tienposkeen. Mutta siitä taas lähdettiin matkaan ku startattiin.
Sytytysvirta katkeaa tai bensa katkeaa, kumpiko? Miten sen selvittää?

Kirjoittaja:  Harri126 [ 04.05.2013 18:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiasta hieman tietoa

uffa kirjoitti:
No tänään sitten jo jäi matkallekkin sillä pätkäsi sen verran pitkään että jäätiin tienposkeen. Mutta siitä taas lähdettiin matkaan ku startattiin.
Sytytysvirta katkeaa tai bensa katkeaa, kumpiko? Miten sen selvittää?

Koitas käännellä ja väännellä ecun johtosarjaa koneen käydessä.
Joskus niissäkin vikaa.

Kirjoittaja:  PietuG [ 04.05.2013 18:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiasta hieman tietoa

Pätkiikö se suoraan ajettaessa, vai kaarteessa? Vikakoodien luku Xantiaa puhuvalla lukijalla voisi valaista asiaa. Entä oletko tarkistanut kaasuläppäkotelolle tulevien letkujen tiiviyden? Se letku joka menee kotelolta akun luo ja sieltä lokasuojan sisään, vuotaa helposti ja aiheuttaa ajoittain pätkimistä. Varsinkin matalilla kierroksilla ja kun polkimen asentoa muuttaa muuten kuin äärimmäisen hitaasti. Kun se pätkäisee, niin palaako moottorin vikavalo?

Omassa xantussa oli vikaa bensapumpussa, jolloin se pätki vain oikealle kaartaessa. Kävelyvauhtia kulkiessa ei pätkimistä tapahtunut. Ja oli muuten viankuvaus sellainen, että Auto Centren kaverit pitivät ilmoittajaa ensin jotakuinkin ns. vajaatehoisena ennen kuin itse testasivat ajoa... :lol:

Kirjoittaja:  uffa [ 04.05.2013 19:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiasta hieman tietoa

Ei pala vikavalot eikä muutkaan kun pätkäisee, enkä ole huomannut eroa kaarteessa tai suoralla pätkimisessä.
Ei ssiis pätki kuin kerran pari päivässä, riippuu paljonko ajaa. Tänään ajoin 120km,yhteensä 4 pätkäisyä; kaksi pienempää pätkäisyä, kerran jäi tienposkeen ja kerran pidemmän pätkäisyn jälkeen käynnistyi ennekuin pysähtyi.

Missäs ECU on?

Itellä on yksi bemarin OBD-kaapelihässäkkä. Voikos sitä käyttää, mikäli löytää jonkun ohjelmiston?

Kutakuinkin tuo kaapeli ja siihen vielä adapteri väliin siis bemussa
http://i.ebayimg.com/t/BMW-Ediabas-INPA ... ~60_12.JPG

Kirjoittaja:  PietuG [ 04.05.2013 21:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiasta hieman tietoa

ECU on konehuoneessa, edessä, oikeanpuolen etulokarin vieressä, mustan muovihässäkän sisällä. OBD-lukijalle taas löytyy paikka sisäpuolen sulakerasian vierestä.

Voihan sitä bemarin lukijaa ja softaa kokeilla, tuskin siitä haittaa on vaikkei se välttämättä puhu Xantiaa. OBD-lukijan olen itse aina lainannut joko puolitutun korjaamolta tai käynyt luettamassa vikakoodit jollain merkkipajalla. Jotkut ovat tilanneet ja asentaneet tuon kiinalaisen version autonvalmistajan lukijasta ja softasta.

Oletko tarkistanut bensapumpun releen liitokset? Hankala on tuollaista satunnaista vikaa lähteä selvittelemään, kun pätkäisyjä ei tunnu yhdistävän mikään yhteinen nimittäjä tai tilanne, vaan pätkäisyjä tulee satunnaisesti.

Kirjoittaja:  uffa [ 05.05.2013 06:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiasta hieman tietoa

PietuG kirjoitti:
Oletko tarkistanut bensapumpun releen liitokset? Hankala on tuollaista satunnaista vikaa lähteä selvittelemään, kun pätkäisyjä ei tunnu yhdistävän mikään yhteinen nimittäjä tai tilanne, vaan pätkäisyjä tulee satunnaisesti.

No sepä se. Onneksi näitä keskustelupalstoja on, missä saa vinkkejä.

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 05.05.2013 11:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiasta hieman tietoa

Kaksoisrele sökö...

Kirjoittaja:  uffa [ 05.05.2013 15:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiasta hieman tietoa

Tapsa 63 kirjoitti:
Kaksoisrele sökö...


Mikäs se on ja missä?

Kirjoittaja:  ealab [ 05.05.2013 15:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiasta hieman tietoa

Saman kopan sisällä, kuin ECU.

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 05.05.2013 15:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantiasta hieman tietoa

uffa kirjoitti:
Tapsa 63 kirjoitti:
Kaksoisrele sökö...


Mikäs se on ja missä?

Konehuoneessa.vahtii jos ei saa bensaa ei lyö kipinää,jos ei lyö kipinää ei tule bensaa,ruskea tai musta tulee paljon johtoja.
Kurkistappa Boksin koteloon edestä katsottuna vasemmalla musta laatikko löytyykö sieltä..

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/