Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 2 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: 2cv pyyhkimet
ViestiLähetetty: 04.05.2013 14:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Kyllä pyyhkimien pitäis pysähtyä heti kun virtalukosta virrat pois kääntää. Jotain on siis eri tavalla kuin tehtaan jäljiltä..?

Jos taas ei meinaa pysähtyä virrat kytkettynä, nappulasta poiskäännettynä, niin sitten jarruttelupiirissä on vikaa, ja tähän on tietenkin ne pari vaihtoehtoa...

Vanhemmassa mekanismissa jarrutus on mekaaninen, sähköt kun moottorilta katkaistaan niin ankkuri pysäytetään siten että osa staattoria liikkuu ankkuriin kiinni, sähköt päällä (siis käyttönappulasta) tämä vetäytyy irti ankkurista staattorin sähkömagneettisysteemillä (tosi vaikea selittää, kopan kun aukaisee niin helppo toiminta päätellä on)...

Uudemmassa jarrutus tapahtuu nykyautojen tavoin, oikosulkemalla moottorin piuhat. Tällaisessa tapauksessa sitten vikaa voi olla pyyhkijämoottorin liukupaketissa, josta ei maadoitustietoa (nollakohdassa) tule, tai katkaisijassa on kontaktihäiriö nolla-asentoa ajatellen..

Kolmas vaihtoehto on sitten näiden yhdistelmä, eli "vanhaan koriin uudempaa pyyhkijämekanismia" laitellessa ei ole osattu tehdä kytkentämuutosta, käyttönappulana vanhemmassa kun riittää vain yhdet sulkevat kärjet, uudempi kaipaakin vaihtokytkimen. Tämä toki on voitu soveltaa vaikka vaihtorelettä käyttäen, jolloin alkuperäisellä nappulalla ohjataan relettä, joka toimii uudemmanmallisen nappulan korvikkeena...


Tarkempaa ihmettelyä ajatellen, pitäisi tietää kulkimen vuosimalli, pyyhkijämoottorin malli sekä mahdollinen tieto onko sähköjä sovellettu alkuperäisestä... :roll:



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2cv pyyhkimet
ViestiLähetetty: 04.05.2013 22:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1114
Yksi vaihtoehto on että pyyhkijänmoottorin kopan sisällä olevien metalliliuskojen (ainakin 2CV4-malleissa 70-luvun alussa oli sellainen moottori) kontaktikärkiin on kertynyt tauhkaa ja virtapiiri ei katkea toivotusti. Nopea tarkistaa tämä kohde. Mutta kuten Jasu totesi, vika voi olla muuallakin.

Edit. Tuo virtalukkojutska on kyllä hämärä, luin aloitusviestin huonosti. Mutta eipä tuo maksa mitään tarkistaa ne kärjet..



C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 2 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: