Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantia takajarrusatulat
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=14810
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Esa66 [ 05.05.2013 22:28 ]
Viestin otsikko:  Xantia takajarrusatulat

Voikohan näitä vekslata keskenään, jos hapettumat vaikuttavat jo satuloiden asentoon ?!
Ihan symmetrisiltä nuo näyttävät.
Kuva

Kirjoittaja:  Croisette [ 05.05.2013 22:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajarrusatulat

Voi vekslata eli ovat samat oikealla ja vasemmalla, ja lisäksi samat satulat on myös XM-mallissa.

Kirjoittaja:  laakeri [ 06.05.2013 22:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajarrusatulat

Vekslaus on yksi hyvä tapa, mutta jos ei ihan mahdoton ole, niin puukolla, viilalla ja hiomapaperilla yms saa kyllä kuppaisesta pinnasta niin suoran, että satula toimii ongelmitta... saa sitten lisäaikaa siihen vekslaushetkeen ja kokonaiskäyttöaika pitenee edelleen :mrgreen:

Kirjoittaja:  ealab [ 07.05.2013 08:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajarrusatulat

Paitsi jos rupeaa rakennella ulommaisista kappaleista, niin O-rengashuulloksen kanssa saattaa tulla ongelmia.

Kirjoittaja:  jasu [ 07.05.2013 11:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajarrusatulat

ealab kirjoitti:
Paitsi jos rupeaa rakennella ulommaisista kappaleista, niin O-rengashuulloksen kanssa saattaa tulla ongelmia.

Eikun ei. Satulat ovat vaihtokelpoiset puolelta toiselle, ja ovat aivan samoista osista tehdyt. O-rengashuullos on aina samassa osassa, tosin sen sijainti ajatusmallilla "ulompi", se vaihtuu sen mukaan onko kyseessä kuskin- vai apukuskin puoleinen...

Ja sama vielä uudestaan, kuskinpuoleinen ulompi on sama kuin vänkärinpuoleinen sisempi, ja vastaavasti päinvastoin...

PS. Ja tämän murrealueen mukaan, tuo "rupeaa rakennella" on "väärin", pitäisi olla "rupeaa rakentelemaan" tai alkaa rakennella, ei noin sekoitettuna. Onneksi tämä kuitenkin on kaukana oikeistä äidinkielenjutuista, tämän "ruveta" -sanan käyttötavoissa/tottumuksissa on alueellisia eroja. Muitakin löytyy, yhtenä esimerkkinä "viruttaminen"...

PPS. Toinen mistä pitäisi tämän palstan liki ainuaan kielenkäyttöön puuttuvan jutuista kritisoida, on alaviitteiden käyttö. Jos tällätään tähti* sanan perään, niin niiden selitykset pitäisi olla koko tarinan alapuolella, erikseen, aloitettuna omalla rivillään, ei siten niinkun yleensä näkyy olevan eli selitys tähdellä merkittyyn asiaan alkaa suoraan asian perään, ja jos on useampia tähdellä merkittyjä niin kaikki on samassa pötkössä joka tekee lukemisesta vaikean kun pitää tähden kohdalta pompata etsimään selitystä ja sitten palata takaisin. Tämä siis ystävällisenä huomautuksena, helpottaisi kovasti tarinan lukemista tuo. Esimerkki alla:

ealab kirjoitti:
Lämpenevä kenkä= siinä kehnokuntoinen kaapelien puristusliitos*, yleensä plus-kengässä.
*On häviötä, kun liitoksissa on vastusta= heikko johtavuus, -kyky= liitoksessa jännitehäviötä, jonka verran on pois käyttökohteista**. Ja tuo jännitehäviö x kulkeva virta on tehohäviötä, tehoa, joka muuttuu lämmöksi, kuinkas muuten. Olen joskus omaani samoista syistä uusinut kengät, siitä voisi yhä löytyä juttua. **Mitä suurempi virta kulkee, sitä suurempi jännitepudotus.

Ei noin, vaan seuraavaan tapaan laiteltuna:
ealab kirjoitti:
Lämpenevä kenkä= siinä kehnokuntoinen kaapelien puristusliitos*, yleensä plus-kengässä.. Ja tuo jännitehäviö** x kulkeva virta on tehohäviötä, tehoa, joka muuttuu lämmöksi, kuinkas muuten. Olen joskus omaani samoista syistä uusinut kengät, siitä voisi yhä löytyä juttua.

*On häviötä, kun liitoksissa on vastusta= heikko johtavuus, -kyky= liitoksessa jännitehäviötä, jonka verran on pois käyttökohteista

**Mitä suurempi virta kulkee, sitä suurempi jännitepudotus.

Mielestäni nuo kaksi tähteä oli jopa väärän sanan kohdalla, joka sekoitti entistä enemmän tarinaa.

Tietenkään en voi olla absoluuttisen oikeassa näissä kielitieteellisissä asioissa, mutta onneksi kotona asuu Suomen kielen maisteri jolta voi vinkkiä kysellä näihin asioihin... 8-)

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 07.05.2013 12:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajarrusatulat

jasu kirjoitti:
Tietenkään en voi olla absoluuttisen oikeassa näissä kielitieteellisissä asioissa, mutta onneksi kotona asuu Suomen kielen maisteri jolta voi vinkkiä kysellä näihin asioihin... 8-)
Absoluuttisen oikeassa olemisen mahdollistaa vain oman pään sisällä asuva besserwisser :lol:

Kirjoittaja:  Esa66 [ 07.05.2013 13:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajarrusatulat

Näin minä olin huomaavinani, että kuvan satuloista saisi yhden ehjän satulan(eli 50% hyödynnettävissä :) ) Ainakin runkojen osalta, sisäosia en ole ehtinyt tarkistamaan, voihan se olla, että juuri niissä hyödynnettävissä osissa on syöpymää :lol:
Kuva

Kirjoittaja:  svc [ 07.05.2013 15:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajarrusatulat

Esa66 kirjoitti:
Näin minä olin huomaavinani, että kuvan satuloista saisi yhden ehjän satulan(eli 50% hyödynnettävissä :) ) Ainakin runkojen osalta, sisäosia en ole ehtinyt tarkistamaan, voihan se olla, että juuri niissä hyödynnettävissä osissa on syöpymää :lol:
Kuva
Miksi ei kahta? Eikös jarruputken ja ilmausnipan voi vaihtaa keskenään?

Kirjoittaja:  Teuski [ 07.05.2013 15:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajarrusatulat

Servicestäkin tuo selviää että takasatulat on molemmilla puolilla samat.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 07.05.2013 16:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajarrusatulat

ei muuta kun pakkeli pois vaikka kiilapää vasaralla kilkuttelemalla ja kevyesti hiomalaikalla putsaten . siinä kaikki.
ja ristiin käyvät sujuvasti.

Kirjoittaja:  Esa66 [ 07.05.2013 16:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajarrusatulat

svc kirjoitti:
Esa66 kirjoitti:
Näin minä olin huomaavinani, että kuvan satuloista saisi yhden ehjän satulan(eli 50% hyödynnettävissä :) ) Ainakin runkojen osalta, sisäosia en ole ehtinyt tarkistamaan, voihan se olla, että juuri niissä hyödynnettävissä osissa on syöpymää :lol:
Kuva
Miksi ei kahta? Eikös jarruputken ja ilmausnipan voi vaihtaa keskenään?


Tuo oikeanpuoleisin runko on hapettunut käyttökelvottomaksi, siksi

Kirjoittaja:  laakeri [ 07.05.2013 16:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajarrusatulat

Esa66 kirjoitti:
svc kirjoitti:
Miksi ei kahta? Eikös jarruputken ja ilmausnipan voi vaihtaa keskenään?
Tuo oikeanpuoleisin runko on hapettunut käyttökelvottomaksi, siksi
Oho, mitenkäs siihen on niin paha kuppa päässyt iskemään? Yleensähän noista hapettuu häiritsevästi vain se kiinnityspinta, josta tulee vekslauksessa ulkopinta.

Kirjoittaja:  Esa66 [ 07.05.2013 17:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajarrusatulat

Ei ole pulteille edes vastinpintoja jäljellä. Minulle se tarkoittaa roskistavaraa.
Nämä ovat siis varaosia, ei minun autosta.

Kirjoittaja:  ealab [ 07.05.2013 21:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajarrusatulat

Saisiko noista syöpyneistä satuloista talteen 2 ehjää puoliskoa, jos korvakkeet olisivat vielä ehjät. "Rupeaa rakennella" on yhtä oikein, kuin "alkaa rakentelemaan". Hyvä, kun huomattiin. :)

Kirjoittaja:  Esa66 [ 07.05.2013 22:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia takajarrusatulat

Eikös se tuosta kuvasta ilmene :shock: :lol:
Mikäli sisäosien suhteen ei ole yllätyksiä, niin yhden ehjän noista osista saa.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/