Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Jarrukilven, akselitapin ja laakerin irrotus zx
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=14906
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Novice [ 14.05.2013 17:04 ]
Viestin otsikko:  Jarrukilven, akselitapin ja laakerin irrotus zx

Moi!
Sain kohtuuhintaan hankittua akselivammaiseen ZX:ääni vähän käytetyn vaihtoakselin.
Mutta vaihtoakselin toinen rumpu oli niin pahasti ruostunut kiinni, että piti käyttää vääräjenkaisia pultteja ulosvetäjinä ja vielä hakata rumpua ulkoapäin, jotta viimein lähti rumpu irti kenkien kera (kengät olivat ruostuneet kiinni rumpuun!)
Sitten, kun avasin alkuperäiset rummut (autossa kiinni), niin selvisi, että niiden halkaisija oli n. 27cm, kun vaihtarissa oli n. 24cm. Eli autosta ei voi ottaa rumpuja rikkoutuneiden tilalle.
Alla olevat jarrut ovat priimakunnossa eikä niiden laakereissa ja akselitapeissa tunnu olevan mitään vikaa.
Siksi ajattelin vaihtaa uudemman akselin tukivarsiin koko helahoidon, eli akselitapit, laakerit ja jarrurummut kilpineen tästä vanhemmasta akselistosta.
En ole koskaan moista hommaa tehnyt, joten yritän kysyä neuvoa viisaammilta. Eli miten pitäisi edetä?
Kilpi näyttäisi olevan kiinni ruosteisilla torxeilla. Siitä eteenpäin löysin ohjeita tuolta x-parts- sivuilta, mutta ovat aika ylimalkaisia. Ja sitten kun neuvotaan lyömään lekalla akselitappia sisään päin, tulee aina kysymys: "Kuinka paljon voimaa voi käyttää, ettei synny vahinkoa" jne.
Onnistuin lataamaan tuonne Citikka Galleryyn pari kuvaa, jotka selventävät tilannetta. Yritän linkittää ne tähän.
Kuvien osoite on http://www.citikka.info/gallery/Users/N ... Axle-Parts
Jatkan hommia aikaisintaan ensi viikonloppuna, eli hirmu kiire ei ole, mutta kaikki neuvot olisivat tervetulleita. Etenkin hyvät :roll: T. Novice
PS. Linkitys ei onnistu. Tulee aina "kuvan kokoa ei saatu". Mutta osoite on kuitenkin siinä. T. sama

Kirjoittaja:  Novice [ 27.05.2013 20:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Jarrukilven, akselitapin ja laakerin irrotus zx

Moi!
Päivitän sen verran, että tuoreempi taka-akseli on nyt vaihdettu, mutta jarrujen vaihto on vielä hämärän peitossa, joten kaikki neuvot ovat tervetulleita.
Ohessa yksi uusi kuvasarja uudemman akselin restauroinnista http://www.citikka.info/gallery/Users/N ... Axle-Parts

Tarkoitus on vielä porata akseliin reijät rasvanipoille ja voidella se kunnolla. Koneella tosin ajettu jo yli 300tkm, mutta ei vie yhtään öljyä, joten akselista kannattanee yrittää tehdä mahdollisimman pitkäikäinen, kun korikin on ruosteeton.
Mit Freundlichen Grüssen, Novice

Kirjoittaja:  ealab [ 28.05.2013 09:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Jarrukilven, akselitapin ja laakerin irrotus zx

Akseli, mikäli olisi samansorttinen, kuin BX/Xantiassa, lyödään ulos, akselissa olevaan reikään sopiva terästanko, johon iskut. Aina kannattaa kylvettää irrotussuihkeilla, jo etukäteenkin. Akselin sisäpuolen reiässä saattaa olla 6-kolo/Torx-kita. Siksi, että jos akseli alkaa pyöriä napamutteria tiukatessa.....

Kirjoittaja:  Novice [ 28.05.2013 14:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Jarrukilven, akselitapin ja laakerin irrotus zx

Kiitos!
Melkein ymmärrän. Mutta "lyödään ulos"? Lyödäänkö sisä- vai ulkopuolelta? Sisäpuolella on toisessa akselissa pyöreä reikä (Lucas) ja toisessa se kuusiokulmareikä (Bendix), mutta ulkopuolella tapissa ei ole mitään reikää, vaan tasainen tapin pää.
Hölväys ruosteenestoaineilla on varmasti tarpeen. Ja nyt selvisi sen kuusiokolon tarkoituskin.
Ehkä siihen pystyy kehittämään jonkinlaisen ulosvetäjän, kun tuo lyöntipuoli vähän hirvittää. Mutta tämä juttu ei ole kiireellinen, noillakin jarruilla pärjää.
Ja rasvanipoistakin näyttää olevan vähän kahta ilmaa. Jotkut väittävät, että prässillä rasvaaminen voisi tuhota jotain neulalaakereista, mutta taidan ottaa sen riskin.
Kiitoksia mielenkiinnosta :)
Laitan myöhemmin kuvia vanhasta, pätkitystä akselista, niin halukkaille selviää sen rakenne ja laakerien sijainti.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 28.05.2013 14:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Jarrukilven, akselitapin ja laakerin irrotus zx

käytäppäs päätäs. jos siihen akselitappiin on tarkoitus jotain kiinnittää, niin ei se ainakaan pyörän puolelle saa liikkua.
no mitä jää vaihtoehdoksi ? tapin on liikuttava sisäänpäin ......tietenkin. kuten tuolla sanottiin. työnnä joku jämptihalkaisijainen ja tarpeeksi pitkä tuurna tai muu metallitanko sen akselin sisään ja sitten vaikka lekalla , tai ainakin raskaalla vasaralla liikettä.
kannattais pitää jotain raskas massaista kalua sen tapin lähellä siellä tukivarren takapuolella . se mäikytys saattaa aiheuttaa laakeroinnille vammoja jos huono tuuri käy.
pikkuvasaroilla ei tuosta hommasta selviä.
lienee selvää sitten uuden aks.tapin asennus suunta ?

Kirjoittaja:  laakeri [ 28.05.2013 15:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Jarrukilven, akselitapin ja laakerin irrotus zx

Eikös sille tapille melkein kannattaisi tarjota prässiä ja samalla tarvittaessa suostutella tukivartta lämmittämällä, niin ei sitä laakerointia suotta rasita?

Kirjoittaja:  kokemjne [ 28.05.2013 15:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Jarrukilven, akselitapin ja laakerin irrotus zx

onhan niitä erilaisia liikuteltavia prässejäkin olemassa.........kai.

Kirjoittaja:  Novice [ 28.05.2013 16:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Jarrukilven, akselitapin ja laakerin irrotus zx

Joo.
Nimitys "ulosvetäjä" ei ollut hyvä, koska tappia pitää saada liikkumaan nimenomaan sisäänpäin.
Eli jonkinlaista prässiä täytyy alkaa kehitellä.
Eikä mulle se suunta ollut epäselvä, mutta kun neuvottiin "lyömään ulos", niin vähän ihmettelin.
Laitan nyt vielä linkin tonne x-parts- sivulle, jos joku oli niin laiska, ettei sitä aiemmin viitsinyt katsoa. Eli näin neuvoo firma tekemään, jos kyseessä on eripituiset akselitapit. Mutta- kuten sanottu- vähän epäilyttää tuon kaltainen väkivaltainen toiminta :)
http://www.x-parts.fi/akselitapin_vaihto.html

Kirjoittaja:  ealab [ 28.05.2013 18:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Jarrukilven, akselitapin ja laakerin irrotus zx

Joo, parempi olisi ollut: ...lyödä pois...Kyllä iso ulosvetäjä, jos saa vain sen kynnet pitämään, liikuttaa akselia poispäin. Ja onhan navassa 4 kierrettä, niihin jokin paksu teräslevykappale, jossa reikä/kierre keskellä.... Tapin poislyömällä saisi myös laakerin sisemmän sisäkoolin ehjänä, tipahtamaan käsille...

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/