Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Päästömittaus ja viinalla ajo http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=14969 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Kami [ 22.05.2013 09:19 ] |
Viestin otsikko: | Päästömittaus ja viinalla ajo |
Mitäs arvon raati on mieltä. Jos katsastuksessa tulee hylsy bensa-auton liian korkeista päästöistä, niin saako nuo arvot alas, jos tankkaa E85 refuelia, viinaa siis? Olettaen että ko. kulkuneuvo toimii tuolla (kuten mun jenkki).. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 22.05.2013 09:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Päästömittaus ja viinalla ajo |
Kun tankkaat re-fuelia niin saat ainakin tuplapäästön CO:sta mikäli autosi EI ole re-fueliin säädetty. |
Kirjoittaja: | Les Excentriques [ 22.05.2013 13:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Päästömittaus ja viinalla ajo |
Riippuu siitä mitkä arvot ovat pielessä ja mikä sen aiheuttaa. Jos sulla on mittaustulokset, niistä voi jotain päätellä. Siis kaikki mitatut arvot, eikä vain ne mitkä on yli rajojen. |
Kirjoittaja: | Esa66 [ 22.05.2013 14:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Päästömittaus ja viinalla ajo |
Viinalla ajo on vähän hölmöläisten hommaa, niin kikkailussa kuten myös "eko" käytössä ![]() |
Kirjoittaja: | olli__o [ 22.05.2013 18:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Päästömittaus ja viinalla ajo |
Cikatti kirjoitti: Kun tankkaat re-fuelia niin saat ainakin tuplapäästön CO:sta mikäli autosi EI ole re-fueliin säädetty. Minä en usko ilman perusteita... - ilmeisesti allekirjoituksen mukaan kyseessä on katalysaattoriauto se säätää lambdan takaisinkytkennän ansiosta seoksen oikein. Kaikissa ei toki säätövara piisaa "puhtaalle" E85:lle, vaan sytyttää vikavalon ja käyttää jotain muita kuin optimaalisia säätöarvoja -> ja silloin auto kosahtaa mittauksissa jo väärästä lambda-arvosta. Toki samalla jos seos on oikein laiha eikä jaksa syttyä tulee kaikenlaisia päästöjä, mutta häkä ei ole sitten se pääsyy, vaan pelkkä väärä lamdba riittää hylkyyn. Etanolissa on suurempi osuus energiasta vedyssä kuin hiilessa (bensaan verrattuna) -> palamistuotteina tulee suhteessa vähemmän CO2:sta ja CO:ta, (mutta enemmän vettä) mutta muutokset ei ole kovin dramaattisia, ihan juuri ja juuri rajalla olevasta häkäarvosta voi ehkä päästä eroon vaikka puolet/puolet seoksella ja se ei vielä useimmissa lambdaohjatuissa autoissa aiheuta mitään muuta säätötarvetta kuin vaikka 15 minuutin ajon, jona aikana fuel trim korjaantuu. Käytettiinhän ennen vaikka tyhjäkäynnin parantamiseen viinoja ja simppeli nettihaku kertoo että häkään vaikuttaa vähentävästi alkoholin lisääminen eikä päinvastoin. Mutta komppaan Les Excentriques:ia - riippuu siitä mikä on pielessä ja kuinka paljon, hajonnutta venttiiliä, katalysaattoria tai reilua voiteluöljyn polttoa ei helposti kompensoida. |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 22.05.2013 20:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Päästömittaus ja viinalla ajo |
Sisuksensa oksentaneella katalysaattorilla varustettu yksipisteruutta beksi jäi ihan hilkulle häästä, tai häkästä tai jostain. Tankissa 75/25% E85/95E, tulos oli hiukan parempi kuin silkalla bensalla mutta ei riittävästi. Tyhjäkäyntiarvo kyseessä, kierroksilla ei edes katsottu muistaakseni, siellä olisi varmaan tilanne pahentunut.. |
Kirjoittaja: | Kami [ 23.05.2013 07:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: Päästömittaus ja viinalla ajo |
Eli Mopari menee leimalle 95 tankissa, kuten ennenkin ![]() ..jahka saan sen v..un voimalaitehihnan paikalleen (kiristin ei sit millään jousta, jotta saan hihnan paikalleen...). |
Kirjoittaja: | kaseva [ 23.05.2013 10:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Päästömittaus ja viinalla ajo |
Esa66 kirjoitti: Viinalla ajo on vähän hölmöläisten hommaa, niin kikkailussa kuten myös "eko" käytössä ![]() Tää taitaa olla provo, mutta kaipaisin siltä hieman perusteluja moiselle väitökselle... ![]() |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 23.05.2013 12:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Päästömittaus ja viinalla ajo |
Missään vehkeessä tyhmäkäynti ei parane viinalla ilman perusteellista säätöä. Olen kokeillut muutaman kerran CO-päästöjä mitata bensalla ja vaihtoehtoisesti viinalla samasta moottorista niin että mihinkään säätöihin ei oltu koskettu ja tulos oli että CO liki tuplaantui, tosin en voi olla varma oliko varmuudella lambdat kunnossa tässä kokeilussa. Silti, RE85:ttä käytettäessä pitää tehdä useampi asia toisin, polttoaineen syöttöön ja myös sytyksen ajoitukseen liittyen. Kolmanneksi tulppien kanssakin mennään metsään jos käytetäään viinaa, tulpat pitää käydä niin kuumana että ne pysyy puhtaana. Eli esimerkkinä vaikka jos on määr käyttää NGK 7 tulppaa niin arvo pitää pudottaa ainakin kutoseen jotta tulppa pysyy puhtaana. Viina palaa näet viileämmin. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 23.05.2013 13:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: Päästömittaus ja viinalla ajo |
Taitaa olla sitten kokemuksia molempiin suuntiin. Tulpistakin on ihan eri oma kokemus: Ilmajäähdytetty moottoripyörän kone, aikansa sporttikone - alkoholin lisäys 10...30 % eikä kastellut enää tulppia lyhyilläkään pätkillä, bensasäädöillä kasteli jonkun tulpan aina silloin tällöin jos ajoi lyhyttä pätkäkaupunkiajoa (bensalla jos halusi välttyä tuosta, piti käyttää kuumempaa tulppaa tai jotain platina/iridium versiota) - mutta kun kyse on noin 30 vuotiaasta yhdestä yksilöstä ei siitä kannata vetää mitään kummempia johtopäätöksiä. (Mutta sen tiedän ettei ehkä flexfuel-autoissakaan tarvitse joka kerta tankatessa miettiä tulpanvaihtoa, mutta konversioissa tulppia joskus pohdiskellaan) |
Kirjoittaja: | Hejuni [ 17.06.2013 07:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: Päästömittaus ja viinalla ajo |
Muutamassa autossani on ollut suoraan RE85 tankissa, ilman mitään "ylimääräistä" boksia häiritsemässä suutinten toimintaa. F3R koneet toimivat 97 - 99 välisissä Relluissa ihan täysin. (pois lukien kylmäkäynnistykset ja yläkierrosten voiman uupumisen). Paitsi katsastukseen mennessä ei tahtonut saada päästöarvoja minkäänlaisia - kas kun pakoputkesta ei tullut oikein näitä mitattavia arvoja. Tähänkin löytyi onneksi niksi, tulpattiin putki ja kaasuteltiin konetta niin, että edes jonkinmoinen arvo tuli paperille. Ja läpi meni. Peugeot 406 tarvitsi boksin, jotta moottorinohjaus valo ei syttyisi. Mutta tässä tapauksessa sai tehdä saman, saadakseen päästöt kohdalleen. Pakokaasumittaus on kyllä arveluttavaa - koska polttoaineet muuttuvat vielä kymmenen vuoden aikana ja paljon. Lyijy on korvattu bensiinissä - ja lienee tuo bensiinin laatukin tehty lyhytaikaiseksi. Ainakin oma kokemus on vuoden seisseestä 95E bensasta, että eipä tahdo toimia pienkoneissa. Nyt pitäisi testata omaa xsantiaa 1,6 lit 16 venttiilistä tuolla RE85:lla.... mutta perästä kuuluu mitenkä kävi. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |