Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Ilmastointilaitteen testaus
ViestiLähetetty: 26.05.2013 00:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Keräsinpä aikani kuluksi kaaviot muutaman Citroen-mallin kylmäkoneen testausta varten:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/639 ... staus.xlsx
Tässä mitataan yksinkertaisesti se, paljonko höyrystin pystyy tuloilmaa jäähdyttämään. Tarvitaan vain tarkka lämpömittari, jonka anturin pystyy työntämään muutaman sentin kojelaudan tuuletusritilästä sisään

Testausohje
ALKUASETUKSET
-Säädä tuloilma kylmimpään mahdolliseen asetukseen
-Puhallin suurimmalle nopeudelle. (Hitaammat nopeudet jäähdyttävät tuloilmaa enemmän)
-Tuloilman suuntaus vain kojelaudan suuttimiin, kaikki suuttimet auki.
-Sisäilman kierrätys pois päältä
-Ovet, ikkunat ym. luukut kiinni

TESTAUS
-Kytke jäähdytys pois
-Käytä moottori lämpimäksi. (Niin, että jäähdytyspuhallin käynnistyy kertaalleen)
-Kytke jäähdytys päälle, käytä moottoria 2500 1/min kolme minuuttia. (Tälläkin on merkitystä)
-Mittaa ulkoilman lämpötila ja tuloilman lämpötila kojelaudan keskisuuttimista.
-Vertaa arvoja kaavioon.

Kaaviossa kaikki luvut ovat Celsius-asteita
Vaaka-akselilla ulkoilma, pystyakselilla tuloilma.

Jos mitattu lämpötila osuu käyrien väliin, niin hyvä. Tarkempaan arvioon pääsee, kun mittailee useammalla eri ulkolämpötilalla. Vielä tarkemman arvion saisi mittaamalla samalla kylmäaineen paineet korkea- ja matalapaineliittimistä, mutta näitä laitteita ei ole ihan joka tallissa. Voin lisätä ne paineetkin tuonne taulukkoon, jos joku kaipaa.

Taulukossa on käyrät seuraaville malleille:
C5, C8, Xantia, XM, Saxo, Xsara ja Xsara Picasso.

PS. Kaavio on tehty Excel 2007:lla. Kerro, jos tarvitset vanhempaa versiota.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmastointilaitteen testaus
ViestiLähetetty: 26.05.2013 00:40 

Viestit: 5124
Tukkonen raitisilmansuodatin vaikuttaa ilmeisesti tuloksiin samoin kuin puhaltimen laittaminen pienemmälle nopeudelle?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmastointilaitteen testaus
ViestiLähetetty: 26.05.2013 08:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
Hei, mikäli mahdollista laitatko paineet myös taulukkoon, KIITOS :)



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmastointilaitteen testaus
ViestiLähetetty: 26.05.2013 14:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Katsoin, että painetietoja on aika paljon, eli joka mallille korkea- ja matalapaineen ylä- ja alarajat ja näissä on eroja jopa vuosimallin mukaan. Niiden taulukkoon järkevästi ei olekaan ihan hetken homma. Voin lähettää tarvittavan taulukon vaikkapa yv:nä.

Ja koska en halua houkutella ketään rikoksen polulle tulkoon mainituksi ihan yleisesti:

Kylmälaitteiden asentaminen, huolto ja korjaus sekä kylmäaineiden käsittely on nykyään luvanvaraista työtä, eli itse näihin ei saa kajota oikeastaan enää mitenkään. Painemittauksetkin alkavat olla jo rajoilla. Jos näyttää siltä, että ilmastoinnin vika on kylmäainepiirissä, suosittelen kääntymään ammattilaisen puoleen: http://rekisterit.tukes.fi/fi/Urakoitsijat/



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmastointilaitteen testaus
ViestiLähetetty: 26.05.2013 14:36 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Meillä täällä länsirannikolla eräs pätevä firma huoltaa ilmastoinnin 49 €, sisältäen aineen lisäyksen ja vuotojen paljastuksen.
Ei kannata enään itte paljoa harrastella. Tämän hetkinen tarjous on voimassa toukokuun loppuun asti tilatut työt tehdään samaan hintaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ilmastointilaitteen testaus
ViestiLähetetty: 26.05.2013 15:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Normaalitäyttö on tosiaan 50-100 euron hintahaarukassa, jos vuototesti tehdään vain systeemin ailpaineistuksella.

Jos koeponnistus tehdään typellä paineistamalla, niin maksaa kyllä hieman enemmän. :-)
Alipainekokeessa paine-ero on alle 1 bar ja sekin "väärään" suuntaan. Typellä systeemi voidaan paineistaa järjestelmästä riippuen normaaliin käyttöpaineeseen, eli johonkin ~20 barin tienoille, jolloin pienempikin vuoto löytyy helposti.

2011 alkaen ainakin EU:ssa kylmäaine R134a on korvattu uusissa autoissa uudella aineella HFO-1234yf. Ao. eväs on paljon paljon vähemmän haitallista ilmakehälle, kuin vanhemmat R12 ja R134a, mutta on jossain määrin tulenarkaa ja muodostaa palaessaan mm. fluorivetyhappoa, joka on erittäin ikävä aine esim. iholla. (Samoin muuten käy Vitonin ja Teflonin palaessa)

Reutersin englanninkielinen uutinen Mercedeksen tekemistä testeistä:
http://uk.reuters.com/article/2012/12/1 ... HE20121212



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: