Keräsinpä aikani kuluksi kaaviot muutaman Citroen-mallin kylmäkoneen testausta varten:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/639 ... staus.xlsxTässä mitataan yksinkertaisesti se, paljonko höyrystin pystyy tuloilmaa jäähdyttämään. Tarvitaan vain tarkka lämpömittari, jonka anturin pystyy työntämään muutaman sentin kojelaudan tuuletusritilästä sisään
Testausohje
ALKUASETUKSET
-Säädä tuloilma kylmimpään mahdolliseen asetukseen
-Puhallin
suurimmalle nopeudelle. (Hitaammat nopeudet jäähdyttävät tuloilmaa enemmän)
-Tuloilman suuntaus vain kojelaudan suuttimiin, kaikki suuttimet auki.
-Sisäilman kierrätys pois päältä
-Ovet, ikkunat ym. luukut kiinni
TESTAUS
-Kytke jäähdytys pois
-Käytä moottori lämpimäksi. (Niin, että jäähdytyspuhallin käynnistyy kertaalleen)
-Kytke jäähdytys päälle, käytä moottoria 2500 1/min kolme minuuttia. (Tälläkin on merkitystä)
-Mittaa ulkoilman lämpötila ja tuloilman lämpötila kojelaudan keskisuuttimista.
-Vertaa arvoja kaavioon.
Kaaviossa kaikki luvut ovat Celsius-asteita
Vaaka-akselilla ulkoilma, pystyakselilla tuloilma.
Jos mitattu lämpötila osuu käyrien väliin, niin hyvä. Tarkempaan arvioon pääsee, kun mittailee useammalla eri ulkolämpötilalla. Vielä tarkemman arvion saisi mittaamalla samalla kylmäaineen paineet korkea- ja matalapaineliittimistä, mutta näitä laitteita ei ole ihan joka tallissa. Voin lisätä ne paineetkin tuonne taulukkoon, jos joku kaipaa.
Taulukossa on käyrät seuraaville malleille:
C5, C8, Xantia, XM, Saxo, Xsara ja Xsara Picasso.
PS. Kaavio on tehty Excel 2007:lla. Kerro, jos tarvitset vanhempaa versiota.