Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

C5 kärryn vedossa
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=1507
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Jari79 [ 09.06.2009 09:15 ]
Viestin otsikko:  C5 kärryn vedossa

C5:n joutui eilen elämänsä ensimmäistä kertaa kärryn vetoon, lastina multaa ja painoa noin 800 kg. Kaksi asiaa kummastuttaa.

1) Autossa irrotettava koukku. Koukun ollessa kiinni piipitteli peruutustutka omiaan, eli tasaisin väliajoin pitkä äänimerkki, vaikkei mitään estettä ollut tiellä. Voiko joku anturi tms. haistaa, että koukku on kiinni?

2) Vetäminen sujui mainiosti. Kärryä kuormatessa perä notkahti alas, mutta hetken päästä jo kuului surinaa ja korkeus korjaantui. Pihassa lapioin kärrystä multaa pois sen verran, että loppumetrit saatiin työnnettyä kärry lihasvoimin tyhjennyspaikalle. Kun aloin irrottamaan kärryä laitoin tukipyörän maata vasten, veivin kohdalleen jotta hetken päästä saa veivattua vetokidan irti nupista. Tässä vaiheessa takajousitus oli normaalissa ajoasennossa. Painaessani kidan lukituksen auki SITIKAN PERÄ PUTOSI vauhdilla ja tottakai auki ollut takaluukku kopsahti vauhdilla päähän. Sitikan perä makasi maata myöten jonkin aikaa, kunnes hydrauliikka korjasti asennon. Miten ihmeessä perä voi tuolla tavalla paeta alta? Eikö sen pitäisi päinvastoin nousta ylemmäs kun paino koukulta lähtee??

Jari

Kirjoittaja:  kulkuri [ 09.06.2009 09:46 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 kärryn vedossa

Onko ensiasennustutkat. Ei mulla ainakaan piippaa vaununvedossa, päinvastoin helppo ajaa koukkuun kun tutka kertoo koska ollaan perillä. Sen jälkeen kun koukku kiinni piippaus loppuu. Antureiden kulmaa saa säätää myös joissain tarvikemalleissa.

Kirjoittaja:  Jallu [ 09.06.2009 09:58 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 kärryn vedossa

Jari79 kirjoitti:
Painaessani kidan lukituksen auki SITIKAN PERÄ PUTOSI vauhdilla ja tottakai auki ollut takaluukku kopsahti vauhdilla päähän.

Jos naapurisi sattuu oleen kiihkeä Sitikkan mollaaja ja näki tuon episodin, niin saat kuulla siitä vielä pitkään. :mrgreen:

Ps. Perän ei pitäisi laskea, vaan nousta em. tilanteessa. Ainakin Xantiassa nousi sitä mukaan, kun nyyttiä nosteli pois kontista.

Kirjoittaja:  Jankos [ 09.06.2009 10:24 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 kärryn vedossa

toi perän tipahdus tuttua myös xantussa. kun kiersit kärryn keulaa ylös vetopää jumitti inan nuppiin kiinni ja nostatti perää. Tuohon taas korkeudensäätö puuttui ja päästi paineet pois palloista. Kun sitten sopivassa kohtaa kärry irtosi niin perä tipahti alas.

Kirjoittaja:  Jari79 [ 09.06.2009 10:50 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 kärryn vedossa

Tietääkseni ensiasennustutkat, ei ainakaan missään papereissa ole mainintaa vaihdosta. Piippaus kuului silloin kun koukku oli kiinni mutta kärry ei. Kärryn kanssa tutka oli hiljaa (aivan kuin ohjekirjan mukaan pitääkin).

Jallu kirjoitti:
Jos naapurisi sattuu oleen kiihkeä Sitikkan mollaaja ja näki tuon episodin, niin saat kuulla siitä vielä pitkään.

Ei ainakaan heti paljastunut luontoaan. Ei ole sellainen Henkeen ja vereen- automies, luulisin sille olevan se ja sama millä kukakin ajelee.

Jankos kirjoitti:
toi perän tipahdus tuttua myös xantussa. kun kiersit kärryn keulaa ylös vetopää jumitti inan nuppiin kiinni ja nostatti perää. Tuohon taas korkeudensäätö puuttui ja päästi paineet pois palloista. Kun sitten sopivassa kohtaa kärry irtosi niin perä tipahti alas.

Voisikohan tähän vaikuttaa yhdistelmän asento. Kohdalla oli juuri kaivo ja kunnon kallistukset moneen suuntaan. Kärry oli periaatteessa menosa "montun" toista reunaa ylös, auto toisen reunan päällä (kärryn perän alaosa oli melkein maassa kiinni).

Kirjoittaja:  peltipolvi [ 09.06.2009 11:18 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 kärryn vedossa

Tämä ei sitten ole tietoa, vaan puhdasta spekulointia:

1) Irrotettava koukku asennettuna paikalleen. Peruutustutka ääntelee. Vaimenee vasta, kun kärry kytketty koukkuun.
-Voisiko tutka reagoida tuohon koukkuun eli haistaa "vierasesineen" pelottavan lähellä auton perää. Jolloin vasta kärryn kytkeminen ja samalla sähköpistokkeen kytkeminen kertoisi tutkalle, että "ahaa, perässä on kärry". Eli tutka ei ymmärtäisi pelkän koukun läsnäoloa??
Tai sitten ymmärtää ja katsoo asiakseen muistutella, että koukku on paikallaan, irrotapas se sieltä jouten olemasta. Tämmöinen voisi olla vaikkapa ominaisuus, jonka testerissä voisi valita päälle/pois. (Nyt meni tosi spekulaation puolelle)

2) Perän putoamisesta. Jos ymmärsin oikein, olit laskenut kärryn tukipyörän alas ja sitten vetokidan auetessa tuli Citikan perä vauhdilla alas (ja luukku päähän). Olisiko alaslaskettu tukijalka kuitenkin sen verran alkanut "keventää" perää, että jousitus alkoi pudottaa painetta ja koetti korjata korkeutta alapäin ja kun koukku sitten irtosi, niin....

Tämmöttis funteerasin. Tietäjät korjatkoon. :?:

Kirjoittaja:  Jouko [ 09.06.2009 11:23 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 kärryn vedossa

peltipolvi kirjoitti:
Tämä ei sitten ole tietoa, vaan puhdasta spekulointia:

1) Irrotettava koukku asennettuna paikalleen. Peruutustutka ääntelee. Vaimenee vasta, kun kärry kytketty koukkuun.
-Voisiko tutka reagoida tuohon koukkuun eli haistaa "vierasesineen" pelottavan lähellä auton perää. Jolloin vasta kärryn kytkeminen ja samalla sähköpistokkeen kytkeminen kertoisi tutkalle, että "ahaa, perässä on kärry". Eli tutka ei ymmärtäisi pelkän koukun läsnäoloa??
Tai sitten ymmärtää ja katsoo asiakseen muistutella, että koukku on paikallaan, irrotapas se sieltä jouten olemasta. Tämmöinen voisi olla vaikkapa ominaisuus, jonka testerissä voisi valita päälle/pois. (Nyt meni tosi spekulaation puolelle)

2) Perän putoamisesta. Jos ymmärsin oikein, olit laskenut kärryn tukipyörän alas ja sitten vetokidan auetessa tuli Citikan perä vauhdilla alas (ja luukku päähän). Olisiko alaslaskettu tukijalka kuitenkin sen verran alkanut "keventää" perää, että jousitus alkoi pudottaa painetta ja koetti korjata korkeutta alapäin ja kun koukku sitten irtosi, niin....

Tämmöttis funteerasin. Tietäjät korjatkoon. :?:

Samaa mieltä molemmista kohdista, vaikka en mitään mistään tiedä. ;)

Kirjoittaja:  Eki [ 09.06.2009 11:36 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 kärryn vedossa

peltipolvi kirjoitti:
Tämä ei sitten ole tietoa, vaan puhdasta spekulointia...

Tämmöttis funteerasin. Tietäjät korjatkoon. :?:

Kyllä tuo tietoa on.

Tässähän oli tietysti käytössä jarrullinen peräkärry, koska massa oli 800 kg..? :shock:

Kirjoittaja:  Jari79 [ 09.06.2009 11:55 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 kärryn vedossa

Ei ollut jarruja, hieman ahne lastaus..

peltipolvi kirjoitti:
2) Perän putoamisesta. Jos ymmärsin oikein, olit laskenut kärryn tukipyörän alas ja sitten vetokidan auetessa tuli Citikan perä vauhdilla alas (ja luukku päähän). Olisiko alaslaskettu tukijalka kuitenkin sen verran alkanut "keventää" perää, että jousitus alkoi pudottaa painetta ja koetti korjata korkeutta alapäin ja kun koukku sitten irtosi, niin....

Laskin tukipyörän maahan kiinni sen mitä käsin painamalla meni, tarkoitus oli veivata sitten kun kita on auki irti nupista. Mutta nuppipa pakeni alta...

Kirjoittaja:  Eki [ 09.06.2009 15:14 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 kärryn vedossa

...koska tasonsäätö oli ehtinyt nokkapyörän laskemisen ja vetopään kahvaan koskemisesi välillä ehtinyt korjata jonkin liikkeen (autosta nouseminen, kärryn aisaan nojaaminen tms...) aiheuttaman tasonmuutoksen. Ei se muuten niin tee.

Kirjoittaja:  Jari79 [ 09.06.2009 15:32 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 kärryn vedossa

[quote="Eki...koska tasonsäätö oli ehtinyt nokkapyörän laskemisen ja vetopään kahvaan koskemisesi välillä ehtinyt korjata jonkin liikkeen (autosta nouseminen, kärryn aisaan nojaaminen tms...) aiheuttaman tasonmuutoksen. Ei se muuten niin tee.[/quote]

Taisinpa aisaan nojata, kun kokeilin että on riittävän pitkälle laskettu. Osaapa ensi kerralla varoa.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/