Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantian jarrut kateissa kunnes auton käynnistää
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=1513
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  mictian [ 09.06.2009 13:39 ]
Viestin otsikko:  Xantian jarrut kateissa kunnes auton käynnistää

Niin, onkohan kyseessä vika vai ominaisuus?
Eli, kun auto on seisonut parkissa vaikka yön yli, niin jarrut on täysin kateissa kunnes auton starttaa (tai no, jarrut löytyy kun startti vaan pyörähtää). On vaan vähän ikävä ominaisuus, kun parkkiruutu on vähän rinteessä.
Ja potilas siis -93 xantia 1.8 isolohkolla :)

Kirjoittaja:  peltipolvi [ 09.06.2009 13:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jarrut kateissa kunnes auton käynnistää

Kyllä se on ominaisuus. Xantiassa on vielä jarrutkin samassa hydraulipumpun tuottamassa painesysteemissä jousituksen ja ohjauksen kanssa. C5:ssa onkin siirrytty tavallisiin alipainetehosteisiin nestejarruihin, jossa tehostuksen puuttuessakin poljinpaine välittyy jarruille - saattaa siinä silti äkkiseltään hämmästyä jos tehostus putoaa pois, vaatii aika lailla reisilihasta saada Muhkunkin massa hidastumaan.

Mutta Xantiassa siis ei polkimella tuoteta mitään painetta, vaan avataan paineventtiiliä ja päästetään jarrupiiriin vaikuttamaan pumpun tuottama hydraulipaine. Jos ei pumppu pyöri, ei ole painettakaan. Tokihan sitä varaajapallossa pitäisi riittä joksikin aikaa, mutta onkos sitä päävaraajapalloa kenties milloin vaihdettu, eli onko se kuoleentunut?

Kirjoittaja:  Amppman [ 09.06.2009 13:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jarrut kateissa kunnes auton käynnistää

Niin ja onhan siinä kuitenkin mekaaninen seisontajarru (eturenkaisiin)kai se toimii

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 09.06.2009 13:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jarrut kateissa kunnes auton käynnistää

mictian kirjoitti:
On vaan vähän ikävä ominaisuus, kun parkkiruutu on vähän rinteessä.

Mitäs haittaa siitä on? Anna käsijarrun olla "päällä", kunnes olet käynnistänyt moottorin.

Kirjoittaja:  HOTO [ 09.06.2009 13:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jarrut kateissa kunnes auton käynnistä

Vastaavanlainen homma on ainakin kaverin Seat Cordobassa mitä olen sillä ajellut että poljin jarru ei toimi ennen kun auton olet käyntiin laittannut mutta eipä siinä mitään haittaa ole ,itse tottunut aina laittamaan käsijarrun päälle aina ennen lähtöä....pahamainen tapa mutta toimiva...

Kirjoittaja:  Jouko [ 09.06.2009 14:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jarrut kateissa kunnes auton käynnistää

r_a_n_u kirjoitti:
mictian kirjoitti:
On vaan vähän ikävä ominaisuus, kun parkkiruutu on vähän rinteessä.

Mitäs haittaa siitä on? Anna käsijarrun olla "päällä", kunnes olet käynnistänyt moottorin.

Aivan, sitä vartenhan se käsijarru on.

Kirjoittaja:  aapo [ 09.06.2009 15:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jarrut kateissa kunnes auton käynnistää

Mulla ollut kolme Xantiaa. Keskimmäinen oli jarruton lyhyenkin seisonnan jälkeen, varaaja pallo oli kyllä kunnossa. Kaksi muuta säilyttivät jarrunsa pitkänkin seisonnan ajan. Syytä en tiedä, enkä silloinkaan ruvennut sitä etsimään, käytin vaan aina käsijarrua.

Kirjoittaja:  RPekka [ 09.06.2009 15:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jarrut kateissa kunnes auton käynnistä

aapo kirjoitti:
Mulla ollut kolme Xantiaa. Keskimmäinen oli jarruton lyhyenkin seisonnan jälkeen, varaaja pallo oli kyllä kunnossa. Kaksi muuta säilyttivät jarrunsa pitkänkin seisonnan ajan. Syytä en tiedä, enkä silloinkaan ruvennut sitä etsimään, käytin vaan aina käsijarrua.

Veikkaan että takajarruvaraajapallo eli ns vajumisenestopallo oli puhki. Sitähän tarvitaan vain takajarrujen toiminnan säilyttämiseen tilanteessa jossa vajumisenesto on sulkenut yhteyden takajousitukselta jarruventtiilille.

Kirjoittaja:  mictian [ 10.06.2009 21:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jarrut kateissa kunnes auton käynnistää

Mjoo no käsijarru toimii :)
Niija kaikki pallot on vaihdettu 2v sitten, joten niissä ei liene vika

Kai se sitten on ominaisuus, johon pitää vaan tottua...

Kirjoittaja:  laakeri [ 11.06.2009 15:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jarrut kateissa kunnes auton käynnistää

mictian kirjoitti:
Niin, onkohan kyseessä vika vai ominaisuus?
Tosiaan tuo on sekä että. Vähenee yleensä pallottelulla. Mutta eipä tule mieleen mitään tilannetta, missä tuosta olisi haittaa? Auton sammuksissa ollessa on kuitenkin aina käsijarru päällä, joten ihan sama, onko siellä koko jarrupoljinta silloin vai ei... 8-)

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 11.06.2009 16:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jarrut kateissa kunnes auton käynnistää

mictian kirjoitti:
Niija kaikki pallot on vaihdettu 2v sitten, joten niissä ei liene vika
Jaaeivai? Kaksi vuotta on pitkä aika. Eipä autossa paljon osia ole, joista voisi kahden vuoden käytön jälkeen varmaksi sanoa, ettei siinä voi vikaa olla.

Kirjoittaja:  Suutari [ 11.06.2009 17:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jarrut kateissa kunnes auton käynnistää

Tuossa vaan tuli mieleen kun noita juttuja lueskelin, että mitäs jos ko. autoo pitää hinata, eikä moottori ole käynnissä/käyntikuntoinen? Saattaa siellä narun perässä tulla aika nopeesti Äitiä ikävä, jos ainut jarru on käsijarru, joka ottaa vielä eteen kiinni..... Toki arvailua vaan :roll:

Kirjoittaja:  Kenguru [ 11.06.2009 18:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jarrut kateissa kunnes auton käynnistä

No eipä Xantiaa kannata muutenkaan paljon hinailla ilman hydejärjestelmän paineita.. Ei ole ohjaustehostusta ei ole jousia eikä niitä jarruja. Jos on pakko hinata niin puomilla sitten..

Ja kyllä se vaan niin on että Xantiassa ei välttämättä niitä jarruja ole yön jälkeen. Itsekkin tämän huomasin kun tuli ensimmäinen manuaalivaihteinen hydesitikka ajoon :D Automaatilla ei tuollaista edes tajunnut kun parkillahan se tuli aina käynnistettyä.

Kirjoittaja:  powerage [ 11.06.2009 18:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jarrut kateissa kunnes auton käynnistä

Suutari kirjoitti:
Tuossa vaan tuli mieleen kun noita juttuja lueskelin, että mitäs jos ko. autoo pitää hinata, eikä moottori ole käynnissä/käyntikuntoinen? Saattaa siellä narun perässä tulla aika nopeesti Äitiä ikävä, jos ainut jarru on käsijarru, joka ottaa vielä eteen kiinni..... Toki arvailua vaan :roll:



Eikös se ole juuri parempi että kässäri ottaa etupyöriin? pysähtyy edes vähän paremmin.

Kirjoittaja:  Suutari [ 11.06.2009 19:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jarrut kateissa kunnes auton käynnistä

powerage kirjoitti:
Suutari kirjoitti:
Tuossa vaan tuli mieleen kun noita juttuja lueskelin, että mitäs jos ko. autoo pitää hinata, eikä moottori ole käynnissä/käyntikuntoinen? Saattaa siellä narun perässä tulla aika nopeesti Äitiä ikävä, jos ainut jarru on käsijarru, joka ottaa vielä eteen kiinni..... Toki arvailua vaan :roll:



Eikös se ole juuri parempi että kässäri ottaa etupyöriin? pysähtyy edes vähän paremmin.


Kyllähän se kesällä on ehkä parempi, mutta liukkaalla jos joutuu esim. kaarteessa käsijarrua nykäseen, niin saattaahan se mutka väkisinkin leveeksi mennä...

Taitaahan se paree olla, että noita hinurilla kuskaa, mutta jos matka ei oo "kovin" pitkä, niin kyllä sitä mielummin köydellä vetelis, jottei tarttis hinausmaksuja maksella.... Meni toki taas asiasta pahasti ohi, mutta pakko oli ihmetellä :lol:

Kirjoittaja:  Kenguru [ 11.06.2009 19:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jarrut kateissa kunnes auton käynnistä

No onneks mulla on Xantia ollut aina se millä muita autoja on hinattu. Lähiaikoina yks rättäri ja sitten yksi onneton Alfa ;)

Kirjoittaja:  RPekka [ 11.06.2009 20:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jarrut kateissa kunnes auton käynnistä

Suutari kirjoitti:
liukkaalla jos joutuu esim. kaarteessa käsijarrua nykäseen, niin saattaahan se mutka väkisinkin leveeksi mennä...

Sekö olisi parempi että menisi takaovi edeltä tolppaan? Liukkaalla kelillä narun kanssa hinaaminen on kyllä sellaista darwinismin testaamista että ei just paremmasta ole väliksi.

Kirjoittaja:  Harba [ 11.06.2009 20:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jarrut kateissa kunnes auton käynnistää

Jos kone on semmoisessa kunnossa, että sitä pystyy pyörittämään, ja hydr.järjestelmä kunnossa niin vaihde päällä hinatessa on hydr.painetta. Minulla kävi tilanne, jossa CX:n bensaletku hajosi bensapumpulta. Vaihde päällä hinaamalla oli jarrut, jouset ja ohjaus.

Kirjoittaja:  piippumies [ 11.06.2009 20:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jarrut kateissa kunnes auton käynnistää

Voi juma! Kirjoitin äsken pitkän tarinan ja ylläpitäjä blokkas sen pois.. Jotain tein taas väärin..

Kirjoittaja:  piippumies [ 11.06.2009 20:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jarrut kateissa kunnes auton käynnistää

Vissiin omaa hölmöilyä.. Eli kerrotaan uudestaan. Noin parikymmentä vuotta sitten hinasin broidin gempsua kun oli jakohihna luistanu.. Neuvoin jarruttaan moottorilla että saa jarrupaineet nouseen ettei tarvis turvautua olemattomaan käsijarruun. Hinuri oli muuten Visa 11 RE-81

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 11.06.2009 20:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jarrut kateissa kunnes auton käynnistää

Mitä sä tarkoitat gempsulla?

Kirjoittaja:  black_van [ 11.06.2009 20:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jarrut kateissa kunnes auton käynnistää

Paras oli kun kuulin että eräs sissi ajoi hydraulittomalla bx.llä huoltoon 300km. Oli kuulemma kuoppaista kyytiä ja jarruna vain käsijarru. talvella......hullua

Kirjoittaja:  piippumies [ 11.06.2009 20:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jarrut kateissa kunnes auton käynnistää

r_a_n_u kirjoitti:
Mitä sä tarkoitat gempsulla?

Meilläpäin GS on gempsu:)

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 11.06.2009 21:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jarrut kateissa kunnes auton käynnistää

Tässä kuvassa on myös Gempsu
Siksi kysyin, kun saattaisi Visa hinurina hyytyä.

Kirjoittaja:  ealab [ 11.06.2009 23:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian jarrut kateissa kunnes auton käynnistää

r_a_n_u kirjoitti:
Tässä kuvassa on myös Gempsu
Siksi kysyin, kun saattaisi Visa hinurina hyytyä.

Nuo gempsut myös muistan. Aitoja 10- pyörävetoisia. Taisivat olla alunperin USA:n armeijan ylijäämäkalustoa. (Samoin, kuin White, puolitela-kuorma-auto) Näiden jälkeen valtamerkiksi taisi nousta GAZ.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/