Citroen C5 2002 FarkkuOstin juuri ko. auton ja ikäväkseni huomasin että ajotietokone ei toimi vaikka painan kuinka viiksen päätä. Noh netti eteen ja ilokseni sain huomata että muillakin samoja ongelmia ollut vuosien varrella. Tässä pieni kuvaus siitä kuinka itse sain ajotietokoneen toimimaan 10 minuutin parkkipaikka asennuksen jälkeen;

Viiksen päässä oleva nuppi pois pienellä tasapää meisselillä. Sen jälkeen kärkipihdeillä hakasten puristus yhteen ja viiksenpään irroitus. Viiksenpää irtoaa kevyesti nostamalla, irroituksessa huomioitava oikealle ja vasemmalle pään alta sinkoilevat jouset 2 kpl. Itse irroitin pään ns. nyrkissä.

Viiksenpään alta paljastuvia osia.

Sama eri kulmasta

Viiksen osia

Viiksi purettuna. Tässä ratin vasemmanpuolen viiksi.

Tässä pääsyyllinen ajotietokoneen toimimattomuuteen. Mikäli tuo kieleke on poikki niin ajotietokoneen viiksenpäässä oleva nappi ei reagoi pohjalla olevaan piirilevyyn ja tiedot Citikan näytöllä eivät vaihdu. Sijainti viiksen pohjalla alimmaisena.

Tässä rikkoontuneen kuparirenkaan kieleke koko (5mmx2mm) omassa autossani. Syy siis selvisi!!!
Viiksen kasaaminen on helppo homma kun vain muistaa laittaa alimpana olevan kuparirenkaan oikeanpäin ja siten että nuo kohtustuskohdat vastaavat päälle tulevan viiksenpään kohdistusuria. Samoin kannattaa olla huolellinen jousien irroittamisesta ja takaisin laittamisesta, ettei ne häviä ja viiksi saattaa muuttua toiminta kelvottomaksi.
Itse hyödynsin toimivan kuparirenkaan vaihtamalla sen vasemmanpuoleisesta viiksestä. Itselläni oli viiksi ns. kylmä eli sisuskalut sisällä mutta nappi viiksenpäässä paljastuikin pelkäksi tulpaksi. Siirsin rikkoontuneen kuparirenkaan oikeasta vasempaan viikseen, näytti vaikuttavan osana siltä että vasemman viiksen valosummeri toimi tämän kuparirenkaan avulla... et tälläistä....
Hommana pitäisi onnistua melkein keltä vaan kunhan on vain huolellinen.