Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

XM pompsahtaa, mistä on kyse?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=15183
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 12.06.2013 21:46 ]
Viestin otsikko:  XM pompsahtaa, mistä on kyse?

XM Break 2,1 td -94 Y3 hydractive (1), miten tuo nyt sitten kirjoitetaankaan.

Viime aikoina on alkanut esiintyä seuraava ilmiö: kun pysähdyn ja peruutan parkkiin, niin samalla hetkellä, kun sammutan koneen, auto pomppaa 2-4 cm YLÖSPÄIN. Etenkin jos parkkeeraus tapahtuu vähänkin kaltevalle pinnalle. Joskus myös suoraan eteenpäin ajosta pysäytettäessä sammuttaessa tekee saman. Onko ominaisuus, vai vika?

Itse olen miettinyt, että sehän voi olla osoitus siitä, että aktiivijousitus toimii.

Onko muilla esiintynyt vastaavaa ilmiötä?

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 13.06.2013 14:01 ]
Viestin otsikko:  Re: XM pompsahtaa, mistä on kyse?

jousituksesta tuo johtunee, omassa tekee samankaltaisen pompsahduksen, kun menen autoon ja laitan virrat päälle, jolloin keskipallot kytkeytyy mukaan, ja niissä ollut paine vapautuu. Olisiko sinulla jousitus sport- tai vika-moodissa, ja käy pehmeässä moodissa kun virtoja katkotaan?

Kirjoittaja:  jasu [ 13.06.2013 16:02 ]
Viestin otsikko:  Re: XM pompsahtaa, mistä on kyse?

Pitäis olla Hydractive II tuon ikäisessä, se tuli joku hetki sitten opittua. Muutos on tullut -93 aikana...

Samantyyppistä ajatusta olisi tuon "vian" suhteen kuin edellisellä...

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 13.06.2013 18:58 ]
Viestin otsikko:  Re: XM pompsahtaa, mistä on kyse?

Oma ajatusrakennelma oli siihen suuntaan, että esimerkiksi kotipihaan ajaessa on ensin käännös oikeaan n 20 km/h ja vasenpaan jyrkkä 90 astetta ehkä 12 km h. Jos, en tiedä onko, on kallistuksen tai sivuttaiskiihtyvyyden havaitsevia antureita, jotka kallistuksen minimoimiseksi muuttavat jousituksen jäykemmäksi sulkemalla lisäpallon. ja 15 s kuluttua pitäisi palata normaaliin toimintaan. Jos virran katkaisu avaa solenoidin, niin silloin keskipallon paine pääsisi taas jousitukseen mukaan.

Ja tämähän on taas puhdasta arvausta. :roll: Autossani on 7 varaajapalloa, apurungon päällä ei ole lisäpalloa. En tiedä varmasti jousitusversiota, onko 1 vai 2. Ensirekisteröinti Saksassa 10.5.1994

Kirjoittaja:  Harri126 [ 13.06.2013 19:47 ]
Viestin otsikko:  Re: XM pompsahtaa, mistä on kyse?

Vsx tekee kesärenkailla jotain tuollaista kanssa, lienee ominaisuus. :)

Kirjoittaja:  kokemjne [ 13.06.2013 20:03 ]
Viestin otsikko:  Re: XM pompsahtaa, mistä on kyse?

:o oooo vaikuttaako oikein rengastuskin tuommoseen.
minä oon huomannu mun beksissä ,että jonkun hypätessä kyytiin , se nyykähtää alaspäin. :? onko ongelmia tiedossa ? :(
tosin se korjaa tilanteen hetkessä :P

Kirjoittaja:  jasu [ 13.06.2013 20:25 ]
Viestin otsikko:  Re: XM pompsahtaa, mistä on kyse?

XM-Hannu kirjoitti:
Oma ajatusrakennelma oli siihen suuntaan, että esimerkiksi kotipihaan ajaessa on ensin käännös oikeaan n 20 km/h ja vasenpaan jyrkkä 90 astetta ehkä 12 km h. Jos, en tiedä onko, on kallistuksen tai sivuttaiskiihtyvyyden havaitsevia antureita, jotka kallistuksen minimoimiseksi muuttavat jousituksen jäykemmäksi sulkemalla lisäpallon. ja 15 s kuluttua pitäisi palata normaaliin toimintaan. Jos virran katkaisu avaa solenoidin, niin silloin keskipallon paine pääsisi taas jousitukseen mukaan.

Ja tämähän on taas puhdasta arvausta. :roll: Autossani on 7 varaajapalloa, apurungon päällä ei ole lisäpalloa. En tiedä varmasti jousitusversiota, onko 1 vai 2. Ensirekisteröinti Saksassa 10.5.1994

Miun 8.4.1994 myöskin Saksaan ensirekisteröidyssä oli Hydractive 2, ja tosiaan miulle vakuutettiin että muutos ykkösestä kakkoseen olisi tullut -93 aikana, niihin aikoihin kun Xantia VSX olisi tullut tuotantoon...

Pallojen määrä on sama, riippumatta Hydractiven versiosta, vajoamiseneston yhteydessä tullut takajarrujen varaajapallo tuli joskus myöhemmin (oliko 97/98 tietämillä?).

Antureita tuossa on:

-nopeusanturi, mittarinvaijerin välissä (vaihtojännitegeneraattori, taajuutta lasketaan)
-etujarrupaineen anturi (painekytkin)
-etukallistuksenvaimentajan liikeanturi (kaksi infrapunaporttia, 90 asteen limityksellä)
-ohjauspyörän liikeanturi (kaksi infrapunaporttia, 90 asteen limityksellä)
-kaasupolkimen liikeanturi (potentiometri)
-lisäksi keskikonsolissa valintakytkin, ykkösversiossa "pakottaa" kovaan tilaan, kakkosessa "herkistää" puuttumiskynnystä

Ei ole kallistuksen eikä sivuttaiskiihtyvyyden antureita näissä järjestelmissä...

Ykkösversiossa kummankin pään jousitustilaa ohjataan yhteisellä magneettiventtiilillä, etuapurungossa on venttiili josta sitten hydrauliikalla ohjataan jousitustilojen asentoa. Kakkosessa sitten on kummankin "aktiivipallon" jalassa omat magneettiventtiilinsä...

"Radio-Hydractive" löytyy radiosta kilohertzipuolelta, kakkosessa ainakin 7-800kHz väliltä löytyi sirinät, ykkösessä jonkinverran matalammalta tulee esille. Lisäksi sellainen huomio että ykkösen sirinää kestää jopa kuunnella, kakkosen toimintataajuus on sen verran korkeampi että ainakin miun päänsärky pahenee sitä kuunnellessa. Sirinän pitäisi kuulua pehmeään tilaan ohjattaessa ja poistua kovaan tilaan mennessä.

Hauskoja pieniä omituisuuksiaan täynnä ovat olleet ne yksilöt mitä on omistuksessa ollut. Jokainen omanluonteisensa, eri tavalla käyttäytyvä. Kumpaakin versiota on tullut ihmeteltyä, eniten kuitenkin kakkosversiota. Nyt käytössäolevassa sitten onkin ykkönen, joten ehkäpä kokemukset lisääntyvät vielä sen kanssa ellei joku sitten halua poisostaa sitä...

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 13.06.2013 22:30 ]
Viestin otsikko:  Re: XM pompsahtaa, mistä on kyse?

Jasu kirjoitti:"-lisäksi keskikonsolissa valintakytkin, ykkösversiossa "pakottaa" kovaan tilaan, kakkosessa "herkistää" puuttumiskynnystä"

Voisihan se sitten olla minullakin 2-versio, koska yleensä ei mitään välitöntä tapahdu, jos valitsee keskikonsolista sport-asennon.

Joskus aikaisemmin luin täältä, että hydraktive on toimiessaan varsin huomaamaton, eli päättelen siitä, että se toimii. :D

Kirjoittaja:  JKiiski [ 14.06.2013 01:11 ]
Viestin otsikko:  Re: XM pompsahtaa, mistä on kyse?

jasu kirjoitti:
Ei ole kallistuksen eikä sivuttaiskiihtyvyyden antureita näissä järjestelmissä...


On siinä kallistusanturi. Sama anturi joka mittaa etujousituksen liikettä, mittaa myös kallistusta. Se anturi kun ei ole vakaajatangon keskellä vaan lähellä toista päätä. Sen vuoksi korin kallistuminen näkyy vakaajatangon kiertymisenä, jonka anturi mittaa. Jos anturi olisi ihan keskellä vakaajatankoa niin kallistuma ei liikuttelisi anturia. Mitä kauemmaksi vakaajatangon keskipisteestä anturi viedään, sen enemmän vaikuttaa kallistukset. Systeemi ei tosin pysty erottamaan mikä on symmetristä joustoliikettä ja mikä taas epäsymmetristä tai kallistusta. Ei sillä ole väliäkään, koska toimenpide on aina sama: jos liike on riittävän laaja tai/ja nopea, niin pistetään jousitus jäykkään tilaan.
jasu kirjoitti:
... Jokainen omanluonteisensa, eri tavalla käyttäytyvä.

Johtuisiko osaltaan siitä, että noissa on eri softaversioita? Onkohan kukaan mahtanut tutkia kuinka montaa eri softaversiota löytyy hydractive-purkeista? Veikkaan että kymmeniä.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/