Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Päästömittaus ja viinalla ajo
ViestiLähetetty: 22.05.2013 09:19 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Mitäs arvon raati on mieltä.
Jos katsastuksessa tulee hylsy bensa-auton liian korkeista päästöistä, niin saako nuo arvot alas, jos tankkaa E85 refuelia, viinaa siis?
Olettaen että ko. kulkuneuvo toimii tuolla (kuten mun jenkki)..



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päästömittaus ja viinalla ajo
ViestiLähetetty: 22.05.2013 09:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Kun tankkaat re-fuelia niin saat ainakin tuplapäästön CO:sta mikäli autosi EI ole re-fueliin säädetty.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päästömittaus ja viinalla ajo
ViestiLähetetty: 22.05.2013 13:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Riippuu siitä mitkä arvot ovat pielessä ja mikä sen aiheuttaa.
Jos sulla on mittaustulokset, niistä voi jotain päätellä. Siis kaikki mitatut arvot, eikä vain ne mitkä on yli rajojen.



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päästömittaus ja viinalla ajo
ViestiLähetetty: 22.05.2013 14:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Viinalla ajo on vähän hölmöläisten hommaa, niin kikkailussa kuten myös "eko" käytössä :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päästömittaus ja viinalla ajo
ViestiLähetetty: 22.05.2013 18:47 

Viestit: 5124
Cikatti kirjoitti:
Kun tankkaat re-fuelia niin saat ainakin tuplapäästön CO:sta mikäli autosi EI ole re-fueliin säädetty.

Minä en usko ilman perusteita...
- ilmeisesti allekirjoituksen mukaan kyseessä on katalysaattoriauto se säätää lambdan takaisinkytkennän ansiosta seoksen oikein.
Kaikissa ei toki säätövara piisaa "puhtaalle" E85:lle, vaan sytyttää vikavalon ja käyttää jotain muita kuin optimaalisia säätöarvoja -> ja silloin auto kosahtaa mittauksissa jo väärästä lambda-arvosta. Toki samalla jos seos on oikein laiha eikä jaksa syttyä tulee kaikenlaisia päästöjä, mutta häkä ei ole sitten se pääsyy, vaan pelkkä väärä lamdba riittää hylkyyn.

Etanolissa on suurempi osuus energiasta vedyssä kuin hiilessa (bensaan verrattuna) -> palamistuotteina tulee suhteessa vähemmän CO2:sta ja CO:ta, (mutta enemmän vettä) mutta muutokset ei ole kovin dramaattisia, ihan juuri ja juuri rajalla olevasta häkäarvosta voi ehkä päästä eroon vaikka puolet/puolet seoksella ja se ei vielä useimmissa lambdaohjatuissa autoissa aiheuta mitään muuta säätötarvetta kuin vaikka 15 minuutin ajon, jona aikana fuel trim korjaantuu. Käytettiinhän ennen vaikka tyhjäkäynnin parantamiseen viinoja ja simppeli nettihaku kertoo että häkään vaikuttaa vähentävästi alkoholin lisääminen eikä päinvastoin.

Mutta komppaan Les Excentriques:ia - riippuu siitä mikä on pielessä ja kuinka paljon, hajonnutta venttiiliä, katalysaattoria tai reilua voiteluöljyn polttoa ei helposti kompensoida.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päästömittaus ja viinalla ajo
ViestiLähetetty: 22.05.2013 20:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2643
Paikkakunta: Päijät-Häme
Sisuksensa oksentaneella katalysaattorilla varustettu yksipisteruutta beksi jäi ihan hilkulle häästä, tai häkästä tai jostain. Tankissa 75/25% E85/95E, tulos oli hiukan parempi kuin silkalla bensalla mutta ei riittävästi. Tyhjäkäyntiarvo kyseessä, kierroksilla ei edes katsottu muistaakseni, siellä olisi varmaan tilanne pahentunut..



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päästömittaus ja viinalla ajo
ViestiLähetetty: 23.05.2013 07:52 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Eli Mopari menee leimalle 95 tankissa, kuten ennenkin :-D Sen jälkeen alkaa taas kesäkauden ajot viinalla, joka on muuten viime kesän ajojen kulutuslaskennassa todettu paaaaljon edullisemmaksi kuin 95 saatikka 98. Mutta tuohan on jenkki ja jenkeissä on etelävaltioissa viinaa käytetty autoissa jo paaaljon kauemmin kuin meillä.
..jahka saan sen v..un voimalaitehihnan paikalleen (kiristin ei sit millään jousta, jotta saan hihnan paikalleen...).



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päästömittaus ja viinalla ajo
ViestiLähetetty: 23.05.2013 10:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Esa66 kirjoitti:
Viinalla ajo on vähän hölmöläisten hommaa, niin kikkailussa kuten myös "eko" käytössä :roll:


Tää taitaa olla provo, mutta kaipaisin siltä hieman perusteluja moiselle väitökselle... :?



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päästömittaus ja viinalla ajo
ViestiLähetetty: 23.05.2013 12:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Missään vehkeessä tyhmäkäynti ei parane viinalla ilman perusteellista säätöä.
Olen kokeillut muutaman kerran CO-päästöjä mitata bensalla ja vaihtoehtoisesti viinalla samasta moottorista niin että mihinkään säätöihin ei oltu koskettu ja tulos oli että CO liki tuplaantui, tosin en voi olla varma oliko varmuudella lambdat kunnossa tässä kokeilussa. Silti, RE85:ttä käytettäessä pitää tehdä useampi asia toisin, polttoaineen syöttöön ja myös sytyksen ajoitukseen liittyen.
Kolmanneksi tulppien kanssakin mennään metsään jos käytetäään viinaa, tulpat pitää käydä niin kuumana että ne pysyy puhtaana. Eli esimerkkinä vaikka jos on määr käyttää NGK 7 tulppaa niin arvo pitää pudottaa ainakin kutoseen jotta tulppa pysyy puhtaana. Viina palaa näet viileämmin.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päästömittaus ja viinalla ajo
ViestiLähetetty: 23.05.2013 13:07 

Viestit: 5124
Taitaa olla sitten kokemuksia molempiin suuntiin.
Tulpistakin on ihan eri oma kokemus: Ilmajäähdytetty moottoripyörän kone, aikansa sporttikone - alkoholin lisäys 10...30 % eikä kastellut enää tulppia lyhyilläkään pätkillä, bensasäädöillä kasteli jonkun tulpan aina silloin tällöin jos ajoi lyhyttä pätkäkaupunkiajoa (bensalla jos halusi välttyä tuosta, piti käyttää kuumempaa tulppaa tai jotain platina/iridium versiota) - mutta kun kyse on noin 30 vuotiaasta yhdestä yksilöstä ei siitä kannata vetää mitään kummempia johtopäätöksiä. (Mutta sen tiedän ettei ehkä flexfuel-autoissakaan tarvitse joka kerta tankatessa miettiä tulpanvaihtoa, mutta konversioissa tulppia joskus pohdiskellaan)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päästömittaus ja viinalla ajo
ViestiLähetetty: 17.06.2013 07:32 

Viestit: 21
Muutamassa autossani on ollut suoraan RE85 tankissa, ilman mitään "ylimääräistä" boksia häiritsemässä suutinten toimintaa. F3R koneet toimivat 97 - 99 välisissä Relluissa ihan täysin. (pois lukien kylmäkäynnistykset ja yläkierrosten voiman uupumisen). Paitsi katsastukseen mennessä ei tahtonut saada päästöarvoja minkäänlaisia - kas kun pakoputkesta ei tullut oikein näitä mitattavia arvoja. Tähänkin löytyi onneksi niksi, tulpattiin putki ja kaasuteltiin konetta niin, että edes jonkinmoinen arvo tuli paperille. Ja läpi meni. Peugeot 406 tarvitsi boksin, jotta moottorinohjaus valo ei syttyisi. Mutta tässä tapauksessa sai tehdä saman, saadakseen päästöt kohdalleen. Pakokaasumittaus on kyllä arveluttavaa - koska polttoaineet muuttuvat vielä kymmenen vuoden aikana ja paljon. Lyijy on korvattu bensiinissä - ja lienee tuo bensiinin laatukin tehty lyhytaikaiseksi.
Ainakin oma kokemus on vuoden seisseestä 95E bensasta, että eipä tahdo toimia pienkoneissa. Nyt pitäisi testata omaa xsantiaa 1,6 lit 16 venttiilistä tuolla RE85:lla.... mutta perästä kuuluu mitenkä kävi.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: