JKiiski kirjoitti:
Ainakin 2.5 td:ssä ne on parit, näin olen antanut itselleni kertoa.
Niin. Jos korjausmanuaali kertoo, että huoltoon lähetettävään ECUun on merkittävä käytetty henkilökohtainen koodi ja se lähetetään ilman näppäimistöä, niin ehkä se olisi näin. Auton ja ECUn iästä riippuen ns. korjaamokoodi on tuon valitun henkilökohtaisen koodin lisäksi 0000, 0001 tai 1111.
Auton käynnistyksen jälkeen kun henkilökohtainen koodi on syötetty voi näppiksen kaapelin irroittaa. Jatkossa ECU kysyy näppiksen olemassaoloa ja jos se on irti, ohittaa tilanteen ja toimii aivan kuin olisi koodin saanut. Jos tällaiseen autoon sitten kytkee sen näppiksen takaisin, on _varmasti_ tiedettävä henkilökohtainen koodi, sillä se ei ole luettavissa ECUsta itsestään.
Kaikkien omien lähteideni mukaan näppäimistöjä on ollut kolmea eri mallia, joista viimeisimmät Y4:t sisältävät tuon C0C-C1C-valinnan manuaali- ja automaattisen tilan välillä. Näiden lähteiden mukaan näppäimistö ei sisällä elektroniikkaa, joka osaisi varastoida mitään dataa. Ainoat laitteet, jotka varmasti on "paritettu" ovat kaukosäädinavain ja sen vastaanotin.
Mutta en mää tästä lähde väittelemään. Mää nyt uskon tähän tietoon, kunnes kompastun. Tai sitten en.