Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Hydraktiivin pallotukset
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=15245
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Korppiloinen [ 20.06.2013 15:54 ]
Viestin otsikko:  Hydraktiivin pallotukset

Tulipa tuossa tehtyä nyt vasta sellainen perustsekkaus kulkineeseen että mihin jämäkkyyteen auto tilttaa itsensä kun ottaa virrat pois ja antaa venttiilien sulkeutua. Takapää menee kivireeksi eli ilmeisen toimivasti, mutta kas, etupää pysyy yhtä pehmeänä kuin soft modessa senkin jälkeen kun solenoidit naksahtavat. Ainakaan en huomaa eroa. Muutenhan tietysti epäilisin samantien että siellä jumittaa venttiili auki jostain syystä, mutta tuossa on jokereina edessä yhä vanhat vakiopallot. Oikeat pallot odottavat jotain työkalusoveltamista että saa vanhat irti, joka tapahtunee nyt jussina mökillä.

Onko vakiopallojen vaimennus (ts sen vähyys) sitä luokkaa että se ei muutu miksikään tuossa tilanteessa? Kaarteissa tuo vähän kallistelee sport modessa. Vakkareiden vaimennusreikä taitaa olla 1,6mm kun Hydractive-pallosilla jotain 0,7 tai 0,6, mitälie muuta rakenteellista eroa onkaan.

Vaikka turhaanhan mä tässä pähkäilen noita käytännön eroja ja sitä, pitääkö alkaa ottamaan joskus venttiileitä irti ja auki. Tuohan selviää heti kun pallot vaihtuu.. Mutta ehkä mä saan jotain sympatiaa mysteerieni edessä tällä tavalla. \o/

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 20.06.2013 19:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Hydraktiivin pallotukset

." Takapää menee kivireeksi eli ilmeisen toimivasti,"

Jos takapää menee kovaksi, niin tarkastaisin kyllä takajousipallojen kunnon. Kun palloissa on ilmaa, tai siis typpeä, ne kyllä joustavat, vaikkei keskipallo olisikaan pelissä mukana. Jos pallot ovat kaasusta tyhjät, niin silloin ne ovat täynnä LHM:ää joka ei jousta lainkaan.

Kirjoittaja:  Korppiloinen [ 21.06.2013 23:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Hydraktiivin pallotukset

Kivireki oli ehkä liian kova ilmaisu, kyllä se uudella yrittämällä jousti kun painoi kovempaa ja pidempään. Nyt on etupäässä oikeat Hydractivepalloset ja se on apauttiarallaa samantuntuinen kuin takapää. Tosi hurja vaimennus normipalloihin nähden.

Vielä kun selvittäisi missä kunnossa keskipallot ovat oikeasti, jos tuon kerran pitäisi olla normiajossa pehmeämpi kuin SX:n. Ja venttiilit ja mitä ikinä. Pala kerrallaan..

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 23.06.2013 11:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Hydraktiivin pallotukset

Korppiloinen kirjoitti:
Vielä kun selvittäisi missä kunnossa keskipallot ovat oikeasti, jos tuon kerran pitäisi olla normiajossa pehmeämpi kuin SX:n..


Minulla on tuo itsetehty jousipallotesteri. Se kyllä tarvittaessa kulkee helposti mukana Helsinkiin, melkein minä päivänä hyvänsä. Jos tarvit testausta, niin onnistuu kyllä. Kerrohan vielä, mistä autosta on kysymys, se ei heti aloituksesta selvinnyt selvinnyt. Joskus on ollut linkki pallovalmistajien sivuille, jossa oli luettelo eri mallien palloista ja niiden paineista. Testauksessa on tietysti olennaista selvittää nykyisen paineen lisäksi myös kyseisen pallon suosituspaine.

Kirjoittaja:  Korppiloinen [ 23.06.2013 21:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Hydraktiivin pallotukset

XM-Hannu kirjoitti:

Minulla on tuo itsetehty jousipallotesteri. Se kyllä tarvittaessa kulkee helposti mukana Helsinkiin, melkein minä päivänä hyvänsä. Jos tarvit testausta, niin onnistuu kyllä. Kerrohan vielä, mistä autosta on kysymys, se ei heti aloituksesta selvinnyt selvinnyt. Joskus on ollut linkki pallovalmistajien sivuille, jossa oli luettelo eri mallien palloista ja niiden paineista. Testauksessa on tietysti olennaista selvittää nykyisen paineen lisäksi myös kyseisen pallon suosituspaine.


Kiitokset tarjouksesta, pidetään mielessä! Taitaisi kyllä tarvita jonkun paikan jossa nostaa auto ylös että pääsee venkslaamaan palloja irti, ja sitä ei suorilta löydy. Pallojen iästä ei ole mitään hajua ja ajossa tuntuu nyt perustila jokseenkin pintakovalta eikä kovinkaan kelluvalta, lienevät siis kypsyneet. Ehkä helpointa vaihtaa sen kummemmin miettimättä..
http://www.kolumbus.fi/perhe_pitkanen/xw/spheres.htm väittää että keskipalloilla olisi edessä 70 tai 75 baria ja takana 50.

Auto on tuo signeerauksessa näkyvä VSX.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 23.06.2013 23:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Hydraktiivin pallotukset

Onko VSX sama kuin activa, ts. kallistuksen estolla varustettu? En tosiaan tunne syvällisemmin noita Xantian malliversioita.
Eikös kannelmäen Prisman vieressä Neste-asemalla ole vielä TI-hallissa nosturipaikkoja? Jos sattuisi tarvetta olemaan...

Kirjoittaja:  Harri126 [ 23.06.2013 23:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Hydraktiivin pallotukset

XM-Hannu kirjoitti:
Onko VSX sama kuin activa, ts. kallistuksen estolla varustettu? En tosiaan tunne syvällisemmin noita Xantian malliversioita.
Eikös kannelmäen Prisman vieressä Neste-asemalla ole vielä TI-hallissa nosturipaikkoja? Jos sattuisi tarvetta olemaan...

Siellä on tasan yksi nosturi.
Käyn siellä vaihtamassa öget ym...
VSX ei ole activa, valitettavasti. :)

Kirjoittaja:  jasu [ 24.06.2013 11:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Hydraktiivin pallotukset

Vsx:ssä on Hydractive II, vastaava kuin mikä Xm:ään tuli Vsx:n julkaisun aikaan. Tällaisen tiedon Xm:n muutoksen ajankohdasta sain joku hetki sitten kun asiaa ihmettelin miksi -94 Xm:ssä oli kakkosversio...

Yllättävän tehokkaasti tuo Hydractivekin kallistusta rajoittaa, nesteen poikittaista virtausta kun hillitään joko rajusti tai täysin niin korin keinahtelu on varsin vähäistä. Ei toki Activalle pärjää...

Kirjoittaja:  Korppiloinen [ 24.06.2013 11:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Hydraktiivin pallotukset

XM-Hannu kirjoitti:
Onko VSX sama kuin activa, ts. kallistuksen estolla varustettu? En tosiaan tunne syvällisemmin noita Xantian malliversioita.
Eikös kannelmäen Prisman vieressä Neste-asemalla ole vielä TI-hallissa nosturipaikkoja? Jos sattuisi tarvetta olemaan...


Jaha, just ehti tulla vastaus väliin kun naputtelin.. Activa taitaa olla rakennettu lisäjärjestelmällä (SC.CAR) H2:n päälle? Eniveis, laitos täynnä sensoreita plus keskipallot jotka hoitavat pehmeän kulun ja sitten nuo kovalla vaimennuksella olevat pallot nurkissa riskimpää ajotilannetta varten. Kovassa tilassa lisäpallot (ja virtaus eri puolen pallojen välillä) kytketään pois venttiileillä.

Hm, periaatteessa H2 on siis päälle/pois kytkettävä passiivinen alustan vaimennusjärjestelmä siinä missä Activassa on aktiivinen vaimennusjärjestelmä kun se vääntää aktiivisesti vastaan.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/