Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Oikea suojaus pakarin hitsaussaumoille?
ViestiLähetetty: 14.06.2013 08:26 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Mikä on oikea tökötti suojaamaan pakoputken hitsaussaumoja ennenaikaiselta happeen yhtymiseltä?
....ameriikan ihmeeseen piti rakentaa uus pakari paloista ja pitäis noi hitsisaumat suojata jollain... hitsaaja jätti sen mun työksi.



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Oikea suojaus pakarin hitsaussaumoille?
ViestiLähetetty: 14.06.2013 08:46 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
luultavasti.....aluksi paikat puhtaiksi, sitten kuumaakestävää alu-värisprayta. Tällä ainakin voi hiukan myöhästyttää alkavaa hapantumista. Loppuosissa voisi kestää kuumaa sinkkipohjavärikin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Oikea suojaus pakarin hitsaussaumoille?
ViestiLähetetty: 14.06.2013 09:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Ei se niistä hitsisaumoista puhki mene, ei ainakaan niin, että ulkopuolinen maalaus estäisi ruostumisen. Sauman vierestä voikin sitten mennä, mutta yleensähän putken osat ruostuukin sitten sisäpuolelta.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Oikea suojaus pakarin hitsaussaumoille?
ViestiLähetetty: 14.06.2013 09:14 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Horna maali tai onko se edes maalia :D Mutta kuitenkin sitä mitä yleensä laitetaan uunin luukkuihin. Pysyy oikein hyvin, kuivuu kunnolla vasta kun saa kunnolla kuumaksi.

Hyllystä löytyi myös Dinitrol thermolac alu 8050 spray purkki mutta saatavuudesta en tiedä mitään. Motonetista olen melko varmasti ostanut. Tämä on pysynyt meidän picasson putkien saumoissa hyvin kolmisen vuotta, tarvikeputken saumat kun oli käsittelemättä niin tuolla suihkuttelin. Ja samalla tietty klemmarinkin ja ei ole alkanut putkeakaan "syömään".



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Oikea suojaus pakarin hitsaussaumoille?
ViestiLähetetty: 14.06.2013 16:28 

Viestit: 329
Paikkakunta: Kotka
Sinkkimaali on hyvä ruosteenestossa,mutta niissä on valtavia eroja kestossa.Tuli testailtua erilaisia sinkkimaaleja 505 entisöintiprojektissa.Ainakin Dinitrol merkkiset on täyttä kuraa,hiekkapuhalletuista osista tuli ruoste läpi viikossa.Parasta sinkkisprayta oli ehdottomasti Finisol merkkinen sinkkispray,olikohan 95 % sinkkiä,huomaa kyllä jo pullon painosta,ja muistaakseni vielä suomessa valmistettua.Xantiasta maalasin sillä Finisol sinkkispraylla lokasuojan reunat joista oli suurimmat ruosteet poistettu pelkällä hiomakoneella ja ensimmäinen ruostepilkku tuli läpi vasta 2 v kuluttua.



Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Oikea suojaus pakarin hitsaussaumoille?
ViestiLähetetty: 20.06.2013 02:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Ihan kumma juttu mutta kyllä pöntöt irtoaa juurikin ruostuneista hitsisaumoista. Mm johtuen paskojen suojakaasujen käytöstä, edelleen, älkää käyttäkö sitä hapettavaa CO2:ta, siinä on hyvää vain hinta ja siihen se jääkin. Ja pelkäämpä että kiinalaiset hitsaa pöntöt joita varaosina ostamme niin juurikin vähintään CO2:llä tai pierulla.

Paras ja helpoin aina mitä olen tässä kohtaa ruostesuojaukseen pakoputken samoissa havainnut on grafiittivaseliini. Levitetään lämpimän sauman päälle nin menee huokosiin ja jos ei ole hitsuun jäliltä lämmin niin lämmitä polttimella ja levitä. Ruostesuojaus kestää auton eliniän sillä grafiitti ei kato mihinkään. Olen käyttänyt grafiittivassua noin 25 vuotta saumojen suojana ja on kyllä mahottoman tehokasta.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Oikea suojaus pakarin hitsaussaumoille?
ViestiLähetetty: 20.06.2013 08:01 

Viestit: 5124
Olet ennenkin hehkuttanut grafiitin erinomaisuuteen ja ruosteenestoon, mutta hiili (grafiitti) on kyllä jännitesarjassa korkealla ja pikemminkin edesauttaa ruostumista kuin hidastaa (grafiittivaseliinissa sitten varmaan on jotain muita lisäaineita huolehtimassa korroosion hallinnasta, samoin kuin kuparirasvassa)

(enkä minä ole ainoa joka tätä mieltä on...)
Wiki:
Lainaa:
Joutuessaan kosketuksiin eräiden metallien kanssa grafiitti voi nopeuttaa niiden korroosioa, erityisesti kosteassa ympäristössä. Joissakin ruostumattomissa teräksissäkin voi grafiitin vaikutuksesta esiintyä korroosiota, samoin alumiinissa, erityisesti jos se joutuu kosketuksiin eri metallien kanssa.[5]


http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/kun ... uodot.html
Lainaa:
Galvaaninen korroosiopari voi muodostua myös silloin, kun metalli on kosketuksissa jalomman ei-metallisen sähköä johtavan materiaalin kanssa, esimerkiksi kun teräs, kupari tai ruostumaton teräs on kosketuksissa grafiitin kanssa.


(ei CO2 totuuskaan taida olla ihan ainoa totuus, eikös melkein? kaikissa seoskaasuissa ohutpeltihommiin ole joku osuus CO2:sta sen hyvien puolien takia)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Oikea suojaus pakarin hitsaussaumoille?
ViestiLähetetty: 21.06.2013 20:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
CO2 suojakaasuna räkii pelkästään jo puhtaallakin materiaalilla argon seokseen verrattuna. CO2:lla sauman tunkeutuvuus syvyyssuuntaan on surkea koska mm jäähdyttää saumaa liikaa hitsatessa. Argon soosissa on CO2: tosiaan jopa liki 20% mutta se on aivan eri asia kuin 100 % CO2:ta joka vain jäähdyttää ja hapettaa.
CO2:n hapettavuuskin on helposti nähtävissä, sauman ruostuminen alkaa liki välittömästi.

Tuo grafiittivassun käytös on mullekin ollut mysteeri että miksi se toimii sauman suojana vuodesta toiseen.... Syynä saattaa olla jokin jännä oksidoituminen saumassa joka syntyy kuumuuden, öljyn ja grafiitin sekä muiden lisäaineiden vaikutuksesta.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Oikea suojaus pakarin hitsaussaumoille?
ViestiLähetetty: 22.06.2013 10:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Mutta milläs sen suojauksen saa sinne sisäpuolelle?



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Oikea suojaus pakarin hitsaussaumoille?
ViestiLähetetty: 22.06.2013 12:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
zX-files kirjoitti:
Mutta milläs sen suojauksen saa sinne sisäpuolelle?

Pistää sitä kyseistä tököttiä tankkiin? :mrgreen:



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Oikea suojaus pakarin hitsaussaumoille?
ViestiLähetetty: 22.06.2013 18:37 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Tai laittaa 2T-moottorin 4T:n tilalle.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: