Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=15309 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 28.06.2013 19:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto? |
ei tarvii oikeestaan mitään noita. mutta siitä starti hiilipäästa se startintukirauta hemmettiin ja vielä imusatsin tukirauta sivuun tai pois. sitte pitäis yrittää kaivaa se pääkaapeli/laturin piuha irti. sitten kytkimen kulmavipu pois ( samalla kunnon huolto sille ) . kolme kuusiokoloo irti , sitten vaan miettimään kumpaa kautta sen virityksen saa poistettua . suunnilleen käänteisesti takaisin. niitä kaapeleita voi myös miettiä kun vekotin on jo irti kiinnityksistään ( helpommin pääsee käsiksi muttereihin ) |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 28.06.2013 19:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto? |
etkä sinäkään osannu sanoo ,että mikä ruisku ( jetronic = pitkät imuputket vain motronic = samanlainen kuin 16 gti ) ![]() |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 28.06.2013 20:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto? |
![]() Onko noita muitakin? No, tossa sulle kuva. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 28.06.2013 20:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto? |
motronic. tuo on se " parempi " . |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 28.06.2013 20:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto? |
myönnetään ,että kaivelua on........ en muistanukkaan ![]() |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 01.07.2013 22:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto? |
r_a_n_u kirjoitti: Mikä on järkevin tapa kaivaa startti tuollaisesta esiin? Lähinnä sellaisia ohjeita kyselen, kannattaako purkaa esim. jäähdyttäjä, tai/ja laturi pois. Vaiko imusarja? Ilmanpuhdistajalle menevä ja lähtevä letku, jne... Eihän siinä muu auttanut, kuin ruveta toimeen, vaikkei täältä apuja tullutkaan. Oikeilla jäljillä olin.Jäähdyttäjä ja ne ilmaletkut pois, samoin tietenkin jäähdytyspuhallin. Ei kovinkaan iso homma. Samalla vaihtui jäähdyttäjänestekin. Ja tulee koestettua puhaltimen ja antureiden toimivuus. Öljynpaineanturin vaihto, samoin öljyntäyttösuppilolta lähtevä letku, jossa jo oli pieni vuotokohtakin. Kytkimen kulmavipu ei apuja tarvinnut. Siitä olen kyllä huolehtinut aiemmin. Enkä sitä startin takakiinnitystä minään mörkönä nähnyt. Sen laitoin takaisin, tarvii tahi ei. Starttimoottori kun alkoi ököttelemään. Minkähän verran se öljyvuoto on vaikuttanut? Jostain luin, ettei se oikein tykkää öljykylvystä. No, Millesimessä oli ihan hyvän oloinen ja puhdas vastaava, joten siitä otin. Ei tarvinnut varastolle asti kävellä. Samoin öljynpaineanturi. Sen takia vaan piti ensin käydä Porissa, kun en ennen omistanut 22 mm:n pitkää hylsyä. |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 24.07.2014 19:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto? |
Vuosi sitten vaihtamaani starttimoottoriin on ilmestynyt sama vika, mikä silloin vaihtamassani oli. Toisin sanoen, silloin tällöin on hengetön kunnes kopautan solenoidin tai bendikslaitteen kylkeen. Kun koetan käynnistää, mitään ei tapahdu. Sitten napaus solenoidin kylkeen. Sen jälkeen virta-avaimesta starttausyritys ja aina lähtee. Jos jossain liittimissä tai sähkönsaannissa häikkää, ei kait se tuosta kopauksesta korjaannu? Toisaalta taas, oudolta vaikuttaa sekin, että kahden startin bendikslaitteessa tai solenoidissa sama vika. Sen verran vielä täydennystä, että tuo vaihtamani starttimoottori oli puhdas päältä. Ei siis öljykylvyssä rypenyt kuten edellinen. Ja startinvaihdon yhteydessä korjasin vuotavan öljyletkun. No joo. Tuo hiilien loppuminen tietenkin. Mutta, olisko sama molemmissa? Harvoin kun tuota vikaa BX:ssä ollut on. Mitä ootte mieltä? |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 24.07.2014 19:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto? |
koksit kantaa eli ovat kuluneet loppuun. tai oikeestaan niitten piuhat estävät riittävän kontaktin kommutaattoriin . |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 24.07.2014 20:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto? |
Itsellä on ollut pari dieselin starttia joissa hiilet ovat yksinkertaisesti jumineet pidikkeeseensä hiiilipölyn ja hiilien olemattoman kulumisen (liikkeenpuutteen) seurauksena. Pelkkä puhdistus on riittänyt näihin, hiiliä on ollut reippaasti jäljellä. |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 25.07.2014 18:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto? |
Tuosta hiilien kulumisesta vielä. Edellähän kerroin, että toisinaan starttausyrityksessä ei tapahdu mitään. Sillä tarkoitin tietenkin, ettei tapahdu muuta, kuin se starttausyritys sieltä auton sisätiloista. Ei kait se, vaikka hiilet jumii tai ovat loppu, estä solenoidia vetämästä? Sitä en ole mitannut, saako solenoidin käämi tuossa tilanteessa jännitteen. Eikös se homma niin etene, että starttaus yhdistää solenoidille jännitteen. Solenoidi vetää tai työntää, miten vain, bendiks-laitteessa olevan rattaan siten että se on sinut vauhtipyörän hammasrattaan kanssa. Samanaikaisesti starttimoottoriin kytkeytyy jännite jne... Jospa solenoidissa on jotain joka takkuaa. Tai sitten solenoidin ohjausjohdon liittimessä häikkää? Jotenkin oudolta sekin tuntuu, kun sen kiinnityksen starttimoottorin vaihdon yhteydessä tarkistin. Ja kuitenkin se aina sen kopauksen jälkeen yhdistää. --- |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 25.07.2014 18:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto? |
estääpäs ,kun se solenoidi maadottuu myös niitten koksien kautta . |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 25.07.2014 18:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto? |
kokemjne kirjoitti: estääpäs ,kun se solenoidi maadottuu myös niitten koksien kautta . Ai jaa? No sitten pitänee tutkia niiden hiilien kunto ja ympäristön puhtaus. |
Kirjoittaja: | Jeth [ 25.07.2014 18:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto? |
16valven startti lähti näppärästi irroittamalla imusarjan, kuten myös xantian 16V koneissa, ei ne lujasti ole kiinni ![]() Diisseli bekseissä ei tartte purkaa mitään ![]() |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 25.07.2014 19:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto? |
![]() ![]() Ei siellä oikein hyvältä näytä. |
Kirjoittaja: | kaselin [ 25.07.2014 19:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto? |
Noo eiköös se maadotu sen tarttimoottorin runkon kautta niinkuin se koko vehjes, ainakin mun tarteissa. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 25.07.2014 20:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto? |
totta helkkarissa se lopulta maadottuu rungon kautta . ......lopulta |
Kirjoittaja: | ealab [ 25.07.2014 22:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto? |
Starttimoottorin solenoidissa on 2 käämiä, eka maadoittuu runkoon ja toka hiilien kautta. Solenoidi vetää tokan käämin avulla ja pitää ekan käämin avulla, käynnistyksen aikana. Jos hiilet ovat "vähissä hengin", niin solenoidi ei vedä. OT: Tuo "vähissä hengin"- lause on kotoisin ainakin elokuvasta "Mies, joka ampui Liberty Valancen", 80-luvulla tehdyssä suomennoksessa. Sen jälkeen ao. suomennokset ovatkin olleet mehuttomampia. Leffahan tuli niihin aikoihin silloin, tällöin telkkarista, yleisön pyynnöstä, eikä syyttä. |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 25.07.2014 22:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto? |
Muutama starttimoottori varastossa on. Peräisin puretuista autoista. Toisaalta, mikä niiden kunnosta tietää. Kovin montaa kertaa ei niitä vaihdellakaan viitsisi. Motonetissa näytti vaihto-osa maksavan 65 €. Siinäkö helpoin ja järkevin ratkaisu? |
Kirjoittaja: | Harri126 [ 25.07.2014 22:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto? |
r_a_n_u kirjoitti: Muutama starttimoottori varastossa on. Peräisin puretuista autoista. Toisaalta, mikä niiden kunnosta tietää. Kovin montaa kertaa ei niitä vaihdellakaan viitsisi. Motonetissa näytti vaihto-osa maksavan 65 €. Siinäkö helpoin ja järkevin ratkaisu? Kuinka monta kertaa tuohon hintaan viitsii vaihtaa startteja? Toimimattomia? ![]() |
Kirjoittaja: | kaselin [ 25.07.2014 23:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto? |
Kummalliset teillä on startimoottorit. ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | eskere [ 26.07.2014 14:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto? |
r_a_n_u kirjoitti: Muutama starttimoottori varastossa on. Peräisin puretuista autoista. Toisaalta, mikä niiden kunnosta tietää. Kovin montaa kertaa ei niitä vaihdellakaan viitsisi. Motonetissa näytti vaihto-osa maksavan 65 €. Siinäkö helpoin ja järkevin ratkaisu? Kannattaahan ne loputkin varaston startit käydä läpi ennen uuden hankintaa. Jos vaikka löytyis joku kelvollinenkin joukosta. Muutenhan niiden kanssa on turhaan aikaansa viettänyt niitä irrotettaessa ja säilytettäessä. Ja jos ei kunnollista niistä löydy, ne voikin sitten laittaa kierrärykseen hyvillä mielein. Tuollainen päätykollektorimalli taitaa olla huonoimpia kestoltaan bx:n starteista. "Normaalilla" kollektorilla olevat beksin startit tuntuvat kestävän maailman tappiin ![]() |
Kirjoittaja: | kaselin [ 26.07.2014 18:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto? |
Kiinan vehjes omassa eka takkus (solenoidi) toka sitten pelitti. |
Kirjoittaja: | ealab [ 26.07.2014 18:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku. Starttimoottorin vaihto? |
kaselin kirjoitti: Kummalliset teillä on startimoottorit. ![]() ![]() Päinvastoin? Vetokäämi hiilien kautta, toisen käämin pito maan kautta, koska hiilienkautta veto loppuu, kun ankkurivirta alkaa kulkea, ts. vetokäämi oikosulkeutuu solenoidin koskettimen kautta.? Tällainen oikosulkukäämi, tasasähköpiireissä, toimii päästöhidastuksena, jossa päästöaika riippuu mitoituksista. |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |