Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Miten käsiksi ZX:n lämppärin puhaltimeen?
ViestiLähetetty: 09.07.2013 23:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 43
Paikkakunta: Kouvola
Moi taas!
Aluksi tossa ZX Breakissa toimi lämmityslaite kaikilla nopeuksilla. Sitten jostakin syystä 3- ja 4- nopeudella alkoi rämistä, joten käytin vain ykköstä ja kakkosta.
Mutta pari päivää sitten lakkasi puhallin kokonaan toimimasta.
Sulakkeet eivät ole palaneet. Kun auto on tyhjäkäynnillä, laskee kierrosluku selvästi, kun kääntää puhaltimen neloselle.
Luulen, että etuvastus olisi kuitenkin kunnossa, ja että moottorin laakeri olisi sitten hirttänyt kiinni tai propellin reuna ottanut koteloon.
Mutta pitäisi tietää, mistä kohdasta alkaa kojelautaa aukoa, jotta pääsisi näkemään vastuksen, ja jotta pääsisi käsiksi itse puhaltimeen.
Nyt on ollut niin paljon duunikiireitä, että H- opas on vieläkin hankkimatta.
Jos joku ehtisi neuvomaan, niin olisi kiva.
Kesäterveisin ikuinen noviisi.



J´aime baguette pour le café, mais...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten käsiksi ZX:n lämppärin puhaltimeen?
ViestiLähetetty: 09.07.2013 23:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Repsikan puolella kojetaulun alla kulmassa. Altapäin saa kolme m6 mutteria auki, joilla puhallin on kiinni. Vastuspakka on siinä vieressä, saattoi avauta ilman työkalujakin vääntämällä. Veikkaisin palanutta lämpösulaketta vastuspakassa. Rikkontuu kun puhallin ottaa liikaa virtaa eikä pyöri kunnolla.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten käsiksi ZX:n lämppärin puhaltimeen?
ViestiLähetetty: 10.07.2013 10:31 

Viestit: 691
Pitäisi silti suurin nopeus toimia jos vastus sökö :roll: Kuulostaa puhallinvialta ( varmaan on sen vastuksenkin rikkonut silti jos puhallin on jumissa ).


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten käsiksi ZX:n lämppärin puhaltimeen?
ViestiLähetetty: 10.07.2013 16:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
ZX:n puhaltimenkin olen avannut, mutta xantiassa ainakin lämpösulakkeen hajoaminen lopettaa toiminnan kokonaan. Senhän takia se siellä on. Hain elektroniikkaliikkeestä uuden, olisikohan ollut 110 asteinen. Tinaaminen on hankalaa, koska kolvin lämpö rikkoo sulakkeen. Pihdeillä kun pitää kiinni sulakkeen jalasta ja nopeasti tuikkaa sen kiinni, niin onnistuu. Ei se uusi vastuspakkakaan mahdottomia maksa. Nyt siis puhutaan ei ilmastoidusta mallista.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten käsiksi ZX:n lämppärin puhaltimeen?
ViestiLähetetty: 14.07.2013 02:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 43
Paikkakunta: Kouvola
Kiitoksia neuvoista!
Tänään ehdin viimein tutkimaan lämppärin puhallinmysteeriä.
Ennen hommien alkua totesin vielä varmuudeksi, että puhallin ei toimi millään nopeudella.
Sitten irrotin hanskalokeron alla olevan maton ja myös itse hanskalokeron.
Siitä pääsikin jo sitten käsiksi puhaltimeen. Irrotin ne kolme ruuvia, ja sain puhaltimen laskettua lattialle.
Olin katsellut netistä Xsaran vastaavan osan kuvia, ja kuvittelin, että tässäkin olisi sama rakenne transistoreineen, muttei ollutkaan.
Kun johtojen toinen haara meni moottoriin ja toinen haara ylös puhaltimen yläpuolelle, niin päättelin vastuspakan olevan siellä, kuten se olikin. Kun otin konehuoneen puolelta suojaritilän irti, pääsin käsiksi itse vastuspakkaan.
Oheisessa videossa olen irrottanut puhaltimen ja vastuspakan oikeilta paikoiltaan ja laittanut ne auton lattialle niin, että vastuspakan kosketin on kiinni.
En tehnyt muuta kuin imuroin kanavat ja puhdistin vastuspakan koskettimen. Eivät olleet erityisen likaisia.
Sitten aloin kokeilla moottorin toimintaa, ja- kas kummaa- nyt se pelasi taas ihan kiltisti.
Moottorin akselissa ei tuntunut olevan klappia ja hiiliin en edes päässyt käsiksi. Ja lämpösulaketta en löytänyt.
Mutta tällä hetkellä kaikki toimii ihan hyvin, eikä suurillakaan nopeuksilla esiinny räminää.
Oon toisaalta iloinen, ettei tarvinut alkaa ostaa uusia osia, mutta toisaalta vähän skeptinen tulevaisuuden suhteen, kun varsinaista vikaa ei sitten löytynytkään.
Eli olisiko kenelläkään esittää analyysiä, mistä tässä oikein on kysymys.
Yritän liittää oheen videon, joka kuvaa kasausvaihetta.
http://www.youtube.com/watch?v=ZnuN7P6M37E&feature=youtu.be



J´aime baguette pour le café, mais...
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: