Kiitoksia neuvoista!
Tänään ehdin viimein tutkimaan lämppärin puhallinmysteeriä.
Ennen hommien alkua totesin vielä varmuudeksi, että puhallin ei toimi millään nopeudella.
Sitten irrotin hanskalokeron alla olevan maton ja myös itse hanskalokeron.
Siitä pääsikin jo sitten käsiksi puhaltimeen. Irrotin ne kolme ruuvia, ja sain puhaltimen laskettua lattialle.
Olin katsellut netistä Xsaran vastaavan osan kuvia, ja kuvittelin, että tässäkin olisi sama rakenne transistoreineen, muttei ollutkaan.
Kun johtojen toinen haara meni moottoriin ja toinen haara ylös puhaltimen yläpuolelle, niin päättelin vastuspakan olevan siellä, kuten se olikin. Kun otin konehuoneen puolelta suojaritilän irti, pääsin käsiksi itse vastuspakkaan.
Oheisessa videossa olen irrottanut puhaltimen ja vastuspakan oikeilta paikoiltaan ja laittanut ne auton lattialle niin, että vastuspakan kosketin on kiinni.
En tehnyt muuta kuin imuroin kanavat ja puhdistin vastuspakan koskettimen. Eivät olleet erityisen likaisia.
Sitten aloin kokeilla moottorin toimintaa, ja- kas kummaa- nyt se pelasi taas ihan kiltisti.
Moottorin akselissa ei tuntunut olevan klappia ja hiiliin en edes päässyt käsiksi. Ja lämpösulaketta en löytänyt.
Mutta tällä hetkellä kaikki toimii ihan hyvin, eikä suurillakaan nopeuksilla esiinny räminää.
Oon toisaalta iloinen, ettei tarvinut alkaa ostaa uusia osia, mutta toisaalta vähän skeptinen tulevaisuuden suhteen, kun varsinaista vikaa ei sitten löytynytkään.
Eli olisiko kenelläkään esittää analyysiä, mistä tässä oikein on kysymys.
Yritän liittää oheen videon, joka kuvaa kasausvaihetta.
http://www.youtube.com/watch?v=ZnuN7P6M37E&feature=youtu.be