|
Kirjoittaja |
Viesti |
anakonda33
|
Viestin otsikko: bx lämpöongelma Lähetetty: 13.09.2012 15:24 |
Viestit: 181
|
Beksistä 1,6 gti loppui lämpimän ilman tulo puhaltimesta ja samalla koneen lämmöt nousivat. Nesteet ok ja hihnatkin ehjät. Mikä vialla. Termostaatti, vesipumppu?
|
|
|
|
 |
Nickroen
|
Viestin otsikko: Re: bx lämpöongelma Lähetetty: 13.09.2012 15:45 |
Viestit: 330
|
Eikös lämppärin kennossa kierrä kokoajan vesi riippumatta veden lämpötilasta,termari ohjaa moottorin veden kiertoa. Ilmaa järjestelmässä tai vesipumppu sökö taikka lämppärin kenno(tai sen letkut) tukossa/vuotaa? Tai joku ilmausnippa löysällä ja imee ilmaa järjestelmään mikä kertyy kennoon ja ei kierrä vesi?
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: bx lämpöongelma Lähetetty: 13.09.2012 16:05 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Nickroen kirjoitti: Eikös lämppärin kennossa kierrä kokoajan vesi Vain kun lämmintä pyydetään, beksissä kun on hana. Ääni ilmalle jäähdytysjärjestelmässä, ilmausohjeet löytynevät täältä haulla, tarvitset 1½l limsapullon (tyhjennä se ensin) ja 50% glygolia.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: bx lämpöongelma Lähetetty: 13.09.2012 16:34 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
et tarvii mitään puteleita ,mutta hyvä olisi. lämppäri kuumalle kaikki ilmausproput löysälle tai irti ,myös se joka on syylärin päässä syylärin täyttöä kunnes tulee jo yli , sulje niitä jotka tulvii kone käyntiin ja ettimään loppuja suihkulähteitä ja sulkemaan niitä syyläriin lisää mutta noin 10 cm alle korkin kun kone on kylmä. millin reikä painekorkkiin koneen käyttö kuumaksi = flekti/t lähtee käyntiin. hetken huili ja määrän tarkistus +tarvittaessa lisäys. ei korkkiin asti kun ei se pysy siellä kuitenkaan .
|
|
|
|
 |
anakonda33
|
Viestin otsikko: Re: bx lämpöongelma Lähetetty: 13.09.2012 16:52 |
Viestit: 181
|
En vielä ehtinyt asialle mitään tehdä mutta lisäys: ajoin töistä kotiin n. 15 km, hyvin toimi kunnes viimeisen kilometrin aikana sama ongelmat toistuivat. Lämppäristä alkoi puhaltaa jälleen viileää ja moottorin lämmöt punaiselle. Eli välillä toimii välillä ei.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: bx lämpöongelma Lähetetty: 13.09.2012 18:03 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
tolla menolla pääset kansipahvihommiin.
|
|
|
|
 |
Nickroen
|
Viestin otsikko: Re: bx lämpöongelma Lähetetty: 13.09.2012 19:16 |
Viestit: 330
|
Jospa kansipahvi valskaa sen verran(tai vuotaa muualta huomaamattomasti), että vettä katoaa huomaamattaan, nyt kun termari aukiaa niin vedenpuute iskee ja vettä ei riitä enää lämppärin kiertoon asti ja vesipumppu haukkaa tyhjää..tekee ilmalukon jonnekin niin lämmöt nousee samalla. Kansipahvin menoa tietää jos tuo ongelma on toistuva...
|
|
|
|
 |
anakonda33
|
Viestin otsikko: Re: bx lämpöongelma Lähetetty: 13.09.2012 22:57 |
Viestit: 181
|
Löytyi ainakin yksi letku jossa halkeama. Sitäkautta ei juuri vettä vuoda mutta ilmaa pääsee kyllä sisään. Pitää palata viikonlopun jälkeen asiaan.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: bx lämpöongelma Lähetetty: 14.09.2012 12:52 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
eikä pääse, paitsi kun kone jäähtyy ja korkki on tilkitty tiiviisti syyläriin. kyllä se puskee nesteitä ulospäin kun paine kasvaa.
|
|
|
|
 |
Visa-mies
|
Viestin otsikko: Re: bx lämpöongelma Lähetetty: 16.09.2012 00:48 |
Viestit: 871 Paikkakunta: Karkkila
|
Letkun vaihto ja ilmaus kokemjne:n ohjeiden mukaan. Ja jos haluaa limupullon kanssa pelata niin sama ohje kuin XM-threadissa: BX:n ilmaus: http://www.youtube.com/watch?v=-aVe5XPM80I
Päästele prosessin edetessä niin monta ilmaruuvia auki kuin laitteesta löydät, varsinkin sen jälkeen kun lämpötila alkaa olla sitä luokkaa että termostaatti on auennut.
1,5 litran katkaistulla limupullolla (teippiä vähän kierteeseen, että tulee tiukka sovitus syylärin täyttöaukkoon) varmistat myös että ilmakuplat tulee pihalle, kun nesteen pinta on tarpeeksi korkealla.
Videosta näkyy vain yksi ilmaruuvi (termarin kupeessa), mutta löytyy yleensä myös toinen lähempänä rintapeltiä letkusta. Se on se kaikkein ylin, mistä ilma tulee pihalle.
Tärkeätä on myös tarkkailla veden lämpöä ja varmistaa flektin toiminta. Liian lämpimäksi ei parane päästää. Jos ei pyöri niin anturia vaihtoon ja/tai flektin toiminnan testaus.
Yksipuolaisen ratin takaa,
Visa-mies
visamies.wordpress.com facebook.com/visamies youtube.com/visamies twitter.com/visamies visamies.galleria.fi
|
|
|
|
 |
anakonda33
|
Viestin otsikko: Re: bx lämpöongelma Lähetetty: 21.08.2013 10:52 |
Viestit: 181
|
Auto ollut käytöstä poissa mutta nyt palasin tähän asiaan. Kyseisestä 1,6 gti:stä en löydä muuta ilmausruuvia kuin syylärin päässä oleva. Edelleen puhaltaa vain kylmää ja lämmöt nousee. Huomasin ettei flekti lähtenyt pyörimään vaikka lämpöjen mukaan olisi pitänyt. Mistähän löytyy flektin anturi? Vai olisiko muita vikaehdotuksia flektin toimimattomuuteen. Sulake ehjä.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: bx lämpöongelma Lähetetty: 21.08.2013 12:56 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
anakonda33 kirjoitti: Auto ollut käytöstä poissa mutta nyt palasin tähän asiaan. Kyseisestä 1,6 gti:stä en löydä muuta ilmausruuvia kuin syylärin päässä oleva. Ei siis ole termostaattikotelolla pientä ruuvia tai venttiilinhattua, eikä myöskään missään moottorin takana? 16 GTi ei ole tuttu, mutta 19 TZi:ssä oli muistaakseni moottorin takana poikittainen putki, jossa oli kuusiokoloruuvi ilmausta varten. anakonda33 kirjoitti: Mistähän löytyy flektin anturi? Vai olisiko muita vikaehdotuksia flektin toimimattomuuteen. Sulake ehjä. Anturi kuivilla? Ei pysty enää muistamaan, onko beksissä anturi termostaattikotelossa vai syylärissä. Jos termostaattikotelossa, niin voi olla edelleen kuivilla, jos sattuu sopivasti ylin anturi olemaan. Mutta: onko syylärikin lämmin? Termostaatti kiinni jumittuneena tai ilmalukko järjestelmässä kyllä nostaa varmasti lämpöjä koneessa, mutta syyläri pysyy viileänä. Ja jos anturi on siellä viileässä syylärissä, niin eipä sitten flektikään pyöri.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: bx lämpöongelma Lähetetty: 21.08.2013 13:42 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
syylärin alareunassa , mutta ensin pitäis hoitaa nuo täyttö/ilmaushommat kuntoon. eli venttiilikopan yli kun kurkkii ,niin näkyy PUTKESSA yksi ( yleensä kuusiokolo ) proppu . toinen on siinä termarikopan päällä . ja kolmas ilmauspaikka on se syylärin kuskin puoleisessa päädyssä oleva . roput ( ei syylärin ) auki ja nestettä syyläriin . kannattaa muistaa ,että beksissä on vesiventtiili lämp. kennon päädyssä , joten säätö kuumalle. sitten kun pulputtaa , niin lopuksi proput nätisti kiinni = ei hampaat irvessä. kone käyntiin ja ( ei tarvii sitä syylärin korkkia laittaa kiinni vielä ) . roppuja löysäämällä alkaa tulla ilmaa ja nestettä , pikkusen kierroksia lisää koneeseen , tyhjäkäynnillä ei neste kierrä riittävästi . sitten vaan roppuja kiinni . ja lopuksi se syylärin proppu auki ja täyttö kunnes tulvii. kone kuumaksi ( ei tarvii vieläkään sitä syylärin korkkia kiinni ) . varmistaa ,että flekti/t lähtee pyörimään. jos ei , niin kone sammuksiin ja sen termarin piuha liitin irti ( kolme piuhaa yhdessä liittimessä ) ja virta päälle ja hyppylangalla kokeilee sen yhden poikittaisen ja jomman kumman virekkäisen liitoksen yhdistämistä. flektin pitäis käynnistyä toisesta puolikkalle ja toisesta täydelle teholle. jos ei niin sitten puskurin taakse kaivelemaan niitä puhaltimen piuhoja esiin . löytyy kaksi liitintä ja toinen maaihin ja toiseen akulta sähköö........suunnilleen sillai saa vähennettyä vikapaikkoja.
|
|
|
|
 |
Waltteri
|
Viestin otsikko: Re: bx lämpöongelma Lähetetty: 21.08.2013 14:51 |
Viestit: 113 Paikkakunta: Liminka
|
Ilmauspuuhissa kannattaa auto olla tasaisella maalla tai mielummin ehkä keula lievästi kohti ylämäkeä, jotta neste kiertää lämppärin kennolle asti. Itse tuli tehtyä se moka että perä oli keulaa korkeammalla, ennen kuin kenties oivalsi tilanteen.
BX 16V Mk II, BX 16V Mk I, D-Super, 2CV6 CT, C5 II 2.0 Break, C5 X7 163 HDi Tourer, C4 Cactus 130
|
|
|
|
 |
anakonda33
|
Viestin otsikko: Re: bx lämpöongelma Lähetetty: 23.08.2013 22:52 |
Viestit: 181
|
Kiitos vinkeistä. Löytyihän sieltä proppu juuri kuvatulla tavalla venttiilikopan takaa. Termarin kotelosta ei kyllä löytynyt. Joka tapauksessa vesi alkoi kiertää ja kapiiniin lämpöä puhalsi. Mutta. Eihän se flekti pyöri. Täytyy tunnustaa etten koskaa ole käyttänyt "hyppylankaa" enkä tiedä miten toimia. Mistä saa hyppylankaa? Sähköpuolen asioissa eivät ole jumalat ole mulle armoa antaneet
|
|
|
|
 |
anakonda33
|
Viestin otsikko: Re: bx lämpöongelma Lähetetty: 23.08.2013 22:56 |
Viestit: 181
|
Siis en tajua sähköasioista juurikaan 
|
|
|
|
 |
anakonda33
|
Viestin otsikko: Re: bx lämpöongelma Lähetetty: 23.08.2013 23:01 |
Viestit: 181
|
Ja vielä lisäys. Kävin kaikki liittimet läpi. myös flektin läheiset. Vien asiantuntijalle.
|
|
|
|
 |
-pk-
|
Viestin otsikko: Re: bx lämpöongelma Lähetetty: 24.08.2013 08:29 |
Viestit: 159 Paikkakunta: Siuntio
|
Lainaa: Mistä saa hyppylankaa? - olettaen että kysyjä kysyy tätä tosissaan - nimi tullee vieraskielisestä nimestä "jumper wire" ja tarkoittaa mitä tahansa johdonpätkää jolla saadaan väliaikaisesti sähköä johdettua. Se voi olla vaikka sopivasti oiottu paperiliitin eli klemmari tai apukäynnistyskaapeli, ihan tarpeesta riippuen. Joskus jopa ruuvimeisseli käy tarkoitukseen mutta tässä paikassa taitaa liittimessä olla väliseinät ja se ei nyt toimi. Klemmari toimii mutta varo koskettamasta sillä auton runkoon.
|
|
|
|
 |
|
|